1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. بررسی تنها مرسدس‏ بنز S63 AMG 4MATIC در ایران

بررسی تنها مرسدس‏ بنز S63 AMG 4MATIC در ایران

28 مهر 1393
  • 7

مرسدس بنز-نمای کلی

اخیرا بازار خودروهای میلیاردی خیلی داغ شده و با ورود یک خودرو جدید و خاص قیمت های نجومی به گوش میرسد که باورش کمی سخت است؛ با شنیدن این قیمت ها ذهن ما ایرانی ها ابتدا به سمت خودروهای خاصی همچون لامبورگینی اونتادور یا فراری 458 پلاک ایران میرود که چند مدت پیش قیمت 8 میلیاردی برای آن شایعه شده بود، یک پله پایین تر از این سوپراسپرت ها به خودروهای لوکسی همچون پورشه پانامرا یا مزراتی کواتروپورته میرسیم اما این بار فراتر از آنهاست و خودرویی که از دل بنز بیرون آمده و چیزی بین خودروهای فوق العاده لوکس و خودروهای سوپر اسپرت قرار گرفته است.

محصولی که با شنیدن نامش ضربان قلب را محکم تر و تندتر کرد، اولین و تنها نمونه موجود کشورمان، مرسدس بنز S63 AMG 4MATIC 2014؛ بعد از چندین روز پرسجو بالاخره مالک آنرا پیدا کرده و نظرش را جلب کردیم؛ آماده برای آزمایش اولین و تنها خودروی سدان لوکس مرسدس بنز تولید 2014 که با نشان AMG وارد کشورمان شده، آنهم در شهر خودروبازان ایران یعنی شهر شعر و آواز ؛ شیراز.

شرکت 88 ساله مرسدس بنز محصولات خود را طبقه بندی کرده و در بین نمونه های سواری سبک 17 کلاس را تعیین و روانه بازار کند؛ این کلاسها هر کدام سنی برای خود دارند و از همان روز اول تمام اینها وجود نداشته اند مثلا در اینجا به نمونه S-Class میپردازیم که از سال دهه 50 میلادی استارت خورد و تا به امروز 9 نسل از محصولات این کلاس با تغییر در ظاهر، شاسی، موتور و امکانات برای خودشان در همان زمان شاخی بودند! نسل اول آن با نمونه W180 تولید شد و نسل آخر آن تا به امروز W222 میباشد که توجه داشته باشید، تولید این کلاس هنوز ادامه دارد و خبری از توقف تولید آن نیست. این کلاس نمونه سدان لوکس از محصولات مرسدس بنز است که بیشتر خریداران شخصیتهای مهم و حتی خودروی مورد استفاده در اجلاس کشورها و ملاقات های خیلی مهم هستند.

شرکت‏های مختلفی از سراسر دنیا در زمینه تیونینگ خودرو فعالیت میکنند که محصولات استاندارد کمپانی های معروفی همچون مرسدس بنز، ب ام و، آئودی و دیگر شرکتها را هدف قرار میدهند و به غیر از تغییر در ظاهر، تغییراتی هم در پیشرانه آنها ایجاد میکنند. نام بعضی از این تیونر ها منصوری، AMG، براباس، آلپینا، ABT و ... میباشد که در این مطلب سراغ یکی از قدیمی های این عرصه یعنی شرکت AMG میرویم که محصولات مرسدس بنز شکار اصلی آن است و با سنی در حدود 60 دهه تا به امروز در ذهن ها نام خودش را حک کرده است. بعضی از خودروبازان در کشورمان به اشتباه نام AMG را به اینصورت یعنی «اِی اِم گا» تلفظ میکنند درصورتی که حرف A در زبان آلمانی «آ»،حرف M در زبان آلمانی همان «اِم»، حرف G در زبان آلمانی «گ» و در زبان انگلیسی «جی» خوانده میشود، پس تلفظ AMG در زبان انگلیسی «اِی اِم جی» خوانده میشود و در زبان آلمانی «آ اِم گِ» پس نام «اِی اِم گا» کمی خنده دار است چون بگونه ای انگلیسی و آلمانی را ادغام کردیم پس اگر اینگونه تلفظ نکنیم زیباتر است.

طبق آمار در کشور آمریکا محصول S کلاس مرسدس بنز جز اولین خودروی لوکس منتخب مردم است که حتی در رده بندی از نمره 10، عدد 9.4 را به خود اختصاص داده و محصول سری 7 ب ام و که اصلیترین رقیب آن محسوب میشود در رده ششم با امتیاز تکمیلی 8.6 قرار گرفته است؛ این امتیازات براساس طراحی آن، قدرت و مصرف مناسبتر به نسبت دیگر رقیبان بوده.

مرسدس بنز-نمای جلو

عضلاتی با کلی حرف

این S کلاس اولین خودرو در جهان است که در داخل و خارج آن بدون لامپ تک نور تولید شده و دارای تکنولوژی LED میباشد: بطوریکه حدودا 500 LED روشن در بیرون، داخل اتاق، چراغ های جلو و عقب و همچنین بسته به نوع تجهیزات استفاده شده و نمونه های اصلی عبارتند از چراغ های جلو هر کدام با 56 LED، چراغ عقب هر کدام با 35 LED ها (به علاوه 4 برای چراغ مه شکن عقب) و حدود 300 LED هم در اتاق و امکانات آن تعبیه شده است. نمونه LED های بدنه در زیر آیینه های جانبی، رکاب ها و حتی دستگیره ها جاساز شده اند تا در زمان استفاده از سیستم دوربین 360 درجه و حتی سوار یا پیاده شدن سرنشینان کارآمد باشند و زمان خاموش شدنشان هم میتوان تغییر داد و از 15 ثانیه تا 60 ثانیه بصورت پله های 15 ثانیه ای قابل تغییر است و حتی میتوان آنها را خاموش کرد.

در یک نگاه بدنه طویل 5246 میلیمتری و عریض 1899 میلیمتری آن، دید را کاملا در بر میگیرد و راننده آن ترس از جا دادن این خودرو در یک جای پارک دارد اما با یک سیستم دوربین 360 درجه این مشکل مرتفع شده بود. دوربین 360 درجه این خودرو بسیار کارآمد بوده و توسط دو دوربین زیر آیینه های جانبی، زیر جا پلاکی صندوق عقب و در جلوی پیش رادیاتور، چهار دوربین مورد استفاده میباشند. دوربین جلو بدلیل طول زیاد کاپوت برای راننده کاملا مفید است و جای آن در زیر یک درپوش پلاستیکی بوده و با فعال کردن دوربین جلو، درپوش باز شده و از دل پیش رادیاتور نقاط دید جلو را در مانیتور روی داشبورد نمایش میدهد.ظاهر این نمونه AMG با S کلاس استاندارد در سپرهای جلو و عقب، سیستم اگزوز چهار دهنه در زیر سپر، استفاده از رینگ های پنج پره مخصوص AMG و حتی رکابهای مخصوص آن میباشد و همین تغییرات اندک بسیار آنرا دلچسب تر کرده است.

در سپرهای عقب و جلو هر کدام 6 سنسور جاساز شده که با این 12 سنسور در زمان پارک در کنار دوربین های 360 درجه کمک بسزایی کرده و حتی در زمان حرکت اگر خودروی دیگری به بدنه نزدیک شود به غیر از آلارم خطر، درون آیینه های جانبی یک LED مثلثی شکل قرار گرفته و با دو رنگ زرد و قرمز حد مجاز را مشخص میکند.این خودرو دارای سیستم دید در شب بوده که با تشخیص خطرات بالقوه در جاده ها عملکرد راننده را بهتر کرده است؛ دوربین این سیستم در میان پره های پیش رادیاتور قرار گرفته است و در زمان حرکت با تشخیص یک موجود زنده یا یک شیء راننده را با آلارم اخطار مطلع میکند و البته در زمان تشخیص، خطوط قرمز رنگی دور آن قرار میگیرد که راننده متوجه آن شود؛ نمایشگر این سیستم در میان صفحه کیلومتر و دورموتورسنج نمایان میشود.

در صندوق را توسط دکمه تعبیه شده روی در باز کردیم، در محفظه سمت راست آن کاتالوگ و یک کیف کمک های اولیه قرار داشت که حس کنجکاوی ما گل کرد و آنرا باز کردیم، باند کوتاه و بلند، باند استریل، گاز استریل، دستمال مرطوب از تجهیزات آن بود. محفظه یخچال، فضای صندوق را گرفته بود و زیادی به چشم می آمد؛ با فشردن دکمه برقی روی در، در صندوق بصورت اتوماتیک بسته شد اما هنگام بسته شدن شتاب کمی بالا داشت و ضربه وارد میکرد که بعد از روی هم قرار گرفتن سیستم مکش در را کاملا بست.

مرسدس بنز-نمای عقب

جهش در 4 ثانیه

سالهاست که محصول سدان لوکس مرسدس بنز زیر تیغ شرکت AMG میرود ولی اینبار نوبت آخرین نمونه آن یعنی تولید سال 2014 کرده و نام S63 AMG 4MATIC را به خود اختصاص داده است. نام 4MATIC که در آخر آن نوشته شده مشخص میکند که این محصول مانند مدل XI شرکت ب ام و نمونه چهارچرخ متحرک است که در محور جلو از یک دیفرانسیل کوچکتر استفاده شده تا بتواند قدرت مناسبتری بعلاوه تعادل بهتری را برای آن رقم بزند. موتور خودروی S63 AMG نمونه M157 بود که در سال 2011 بروی S63، CL63، CLS63 و E63 قرار گرفته بود. این موتور 8 سیلندر 5461 سی سی جفت توربو (5.5 L TwinTurbo) بروی هر کدام از خودروهای ذکر شده منحصربفرد بود؛ این سؤال پیش می آید که چگونه؟! بروی خودروی CL63 و S63 ماکزیمم قدرت 536 اسب بخار در موتور 5500 دور در دقیقه و ماکزیمم گشتاور 800 نیوتن متر در دور موتور 2000-4500 دور در دقیقه داشته و در نمونه ای که پکیج AMG نصب میشد ماکزیمم قدرت به 563 اسب بخار در همان 5500 دور و ماکزیمم گشتاور به 900 نیوتن متر در 2500-3750 میرسید. زمانی که این موتور بروی خودروهای E63 و CLS63 قرار میگرفت ماکزیمم توان 525 اسب بخار و حداکثر گشتاور 700 نیوتن متر را رقم میزد که در نمونه پکیج AMG تغییرات محسوس بودند و حداکثر قدرت به 557 اسب بخار و ماکزیمم گشتاور به 800 نیوتن متر یعنی 100 نیوتن متر بیشتر از نمونه استاندارد برایشان رقم میخورد و همین موضوع دلیل بر افزایش نیروی کششی آن میشد. در سال 2014 با تغییراتی که ایجاد شد در نمونه E63 و CLS63 توانستند در حالت استاندارد ماکزیمم قدرت 557 اسب بخار با گشتاور 720 نیوتن متر را تعیین و در نمونه پکیج AMG ماکزیمم قدرت 585 اسب بخار با 800 نیوتن متر ماکزیمم گشتاور را به رخ بکشند.

بروی خودروی مورد آزمایش یعنی مرسدس بنز S63 همین موتور M157 نصب شده که با 8 سیندر جفت توربو، 32 سوپاپ و حجم 5461 سی سی ماکزیمم توان 585 اسب بخار را در دور موتور 5500 دور در دقیقه تولید کند و با پشتیبانی گیربکس AMG Speed Shift MCT هفت سرعته (7»جلو» + 1 «عقب») ماکزیمم گشتاور 900 نیوتن متر را تقدیم چهار چرخ این نمونه 4MATIC کند تا بتواند شتابی درخور محصول AMG به نمایش در آورد و لازم به ذکر است که این گیربکس با نمونه دو کلاچه خودروی مرسدس بنز SLS متفاوت است.

حجم مخزن روغن این موتور 10.5 لیتر است که باید برای یک تعویض روغن مبلغی در حدود 1.100.000 تومان ناقابل در جیبتان کنار بگذارید تا از خرج تعمیر موتور فرار کنید. وزن این خودرو به ازاء یک سرنشین 68 کیلوگرمی، یک چمدان کوچک 7 کیلوگرمی و مخزن بنزین 90درصد پر باشد، برابر 2045 کیلوگرم است و در کل وزن خالص آن 1898 کیلوگرم میباشد که در مقایسه با نسل قبلش 329 کیلوگرم سبکتر شده است.

این موتور و گیربکس 7 سرعته با این وزن و فشار بوست توربو این خودرو که به عدد 1.0 بار میرسد، میتواند شتاب صفر تا صد 4 ثانیه را برایش رقم بزند و در نمونه استاندارد که محور عقب است، این عدد به 4.4 ثانیه میرسد و ماکزیمم سرعت نمونه استاندار 250 کیلومتر محدود شده اما در نمونه 4MATIC یا همین خودروی مورد آزمایش، عقربه کیلومترسنج اجازه لمس عدد 300 کیلومتر را دارد. یکی از سوالاتی که برای یک خواننده پیش می آید این است که با این خصوصیات مصرف سوخت آن چقدر است؟! بدلیل کاهش وزن آن و سیستم های بهینه سازی مصرف سوخت بروی این خودرو، مصرف ترکیبی آن به 10.3 لیتر به ازاء هر 100 کیلومتر میرسد و حجم مخزن سوخت این خودرو 80 لیتر است. یکی از رقیبان اصلی و سرسخت S63 AMG 4MATIC 2014 که نمونه LWB یعنی طویلتر از نمونه فابریک است، فرزندی از دل BMW با نام 760LI 2014 بوده که از سال 2008 تا به امروز، آنچنان تغییر جدی در ظاهرش ایجاد نشده و کد اتاق آن F01 – F02 میباشد. خودروی 760 LI از یک موتور 12 سیلندر 6 لیتری TwinTurbo بهره میبرد و همین موضوع افزایش وزن بیش از 370 کیلوگرم در مقایسه با S63 4MATIC را برایش رقم میزند. از آنجا که مشخص است افزایش وزن خودرو ارتباط مستقیمی به مصرف سوخت دارد و به همین نسبت مصرفش بیشتر شده و یک پله از رقیبش عقب می افتد.

مرسدس بنز-نمای عقب

ادغام متحیر کننده المان‏های لوکس و اسپرت

هنگام باز کردن در غیر ممکن ها در یک خودرو ممکن شده بود، نورپردازی، امکانات مختلف، فرمان زیبا، تودوزی های دقیق، صندلی های شکیل و اسپرت، داشبورد و صفحه کیلومتر متحیر کننده همگی با آدم حرف میزدند. اگر بخواهیم به تک تک آنها بپردازیم باید کاتالوگ 300 صحفه ای مرسدس بنز را تشریح کنیم که از توان ما خارج است اما اشاره کوچک به آنها امکان پذیر میباشد. صندلی های خوش فرم و راحت ردیف جلو حس غرور تزریق میکرد و با دیدن داشبورد زیبا که در دل آن دو مانیتور یکی مربوط به سیستم کیلومترسنج و دیگری مربوط به منو، دوربین 360 درجه و غیره بود. استفاده از مواد و رنگ کاملا هماهنگ شده و با کیفیت و حتی چوب که در خودروهای لوکس مرسدس بنز یک اصالت محسوب میشود با نورپردازی زیبای داشبورد آن، دل بیننده را به لرزه در می آورد و یک هیجان نا تمام به او میدهد. سیستم ماساژور درجه بندی داشت که شدت آن توسط منو گسترده آن قابل تنظیم بود و ماساژوری که میگوییم به معنای ویبره یا لرزش نیست بلکه از نقاط مشخص توپهای کوچک هوا باد میشوند و در بدن فرو میروند. افزایش 12 میلیمتری فضا برای راننده، بیشتر شدن 14 میلیمتر فضای عرضی و افزایش 10 میلیمتری فضای پهلویی آنچنان محسوس نبود اما خب بهتر شده! دریچه های دایره ای شکل سیستم تهویه و ساعت عقربه ای میلیونی آن که در میان دریچه ها قرار دارد حس یک خودروی لوکس را القا میکند؛ برای بعضی از شما سوال پیش می آید که چگونه این ساعت را میتوان تنظیم کرد؟! توسط منو میتوان وارد سیستم ساعت آن شد و هرگونه که بخواهیم آنرا تغیر دهیم و با یک کلیک بصورت اتوماتیک تغییر میکند.

لوگو زیبای AMG روی کنسول میانی حرف دل یک محصول تیونینگ شده را میزند؛ در جلوی کنسول تلفن، موس کنترل کننده منو و همچنین دکمه های مختلف کنترل کننده سیستم تعلیق و حالتهای حرکتی را مشاهده میکنیم که برای هرکدام میتوان یک کتاب نوشت! در پایین فرمان خوش فرم آن که دکمه های سیستم بلوتوث و همچنین کنترل کننده سیستم صوتی بروی آن قرار دارد، به جای نام کمپانی مرسدس بنز حامل نام AMG میباشد.سرنشینان می‏توانند وارد منو گسترده S63 شوند و نورپردازی آنرا بر اساس علاقه خود از بین 7 رنگ مختلف بنفش، قرمز، آبی، سفید و غیره تنظیم کنند یا حتی اگر بدنبال این بازی ها نیستند آن را خاموش کنند.

سیستم تهویه ای که 4 سرنشین این خودروی چهار نفره بصورت جداگانه براساس نیاز خود میتوانند تنظیم کنند؛ دکمه تنظیم کننده 10 حالته صندلی ها (3 صندلی مشابه و صندلی عقب، سمت راست متفاوت است)، گرمکن و سردکن 3 حالته صندلی ها، مموری 3 حالته صندلی های جلو و 2 حالته صندلی های عقب، باندهای تیوتر و تنظیم کننده های پرده و شیشه بالابرها همگی بروی درها قرار گرفته اند. بی صبرانه به سراغ ردیف عقب رفتیم؛ فرم صندلی ها همانند صندلی های جلو بود و با افزایش 14 میلیمتری فضای پا و افزایش 9 میلیمتری فضای عرضی خبر از یک اتاق مناسبتر از قبل میدهد زیرا همین تغییرات میلیمتری دنیایی حرف برای گفتن دارد. سرنشینان عقب میتواند با فعال کردن سیستم چنجر در کنسول میان پشتی دو صندلی از دو مانیتور پشت صندلی ها و هدست های آرم بنز برای لذت از سواری یک مرسدس بنز S کلاس لذت ببرند. در همان قسمت ورودی محفظه خنک کننده یا همان یخچال تعبیه شده که توسط دکمه زیر آن میتوان خنکسازی دو حالته را تنظیم کرد که ابتدا 50درصد و بعد 100درصد و البته به فشردن آن برای سومین بار محفظه خاموش میشود.

در کنسول میانی به غیر از فندک و جا سیگاری و دو پورت 12V تعبیه شده یک دستگاه تلفن بیسیم هم قرار گرفته که سرنشین عقب میتواند از آن استفاده کند. بروی در عقب سمت شاگرد (صندلی سمت راست) دو دکمه توجهمان را جلب کرد که مربوط به حالت رست صندلی بود یعنی صندلی جلو کاملا جلو میرفت، میخوابید و صندلی عقبی جلوتر می آمد و یک نگهدارنده پا بالا می آمد (تمام اینها کمتر از 50 ثانیه اتفاق می افتد که البته بستگی به موقعیت صندلی جلو دارد).

سرنشین عقب میتوانست از فضای یک خودروی مدرن لذت ببرد و حتی میز لپ تاپ یا غذا، یک میز از کنسول میانی در آورد و مانند همان اتوبوس های تولید مرسدس بنز که در حال حاضر با نام رویال سفر در کشورمان جا افتاده از یک آرامش در تمام لحظه ها لذت برد (این حالت فقط برای صندلی سمت راست بود ولی دو میز برای جفت صدلی عقب در کنسول جاساز شده بود).

برای اولین بار در جهان محصول جدید S- کلاس دارای یک سیستم معطر فعال میباشد و به عنوان بخشی از بسته تهویه هوای فعال محسوب میشود که میتوان بصورت دستی سیستم خشبو کننده را روشن و خاموش کرد و شدت آنرا همتنظیم کرد؛ یکی از خصوصیات خاص بوی آن که در هوا منتشر میگردد مراقبت از پوست میباشد و بدلیل استفاده از ذرات سبک در آن بلافاصله بعد از روشن کردن بو در فضا پخش میشود. در کل میتوان گفت یک طراحی کاملا کلاسیک و مدرن با یکدیگر ادغام شده اند اما به چه قیمت؟!

مرسدس بنز-نمای کلی

غول 2 تنی با چاشنی غرش

ریموت را چرخاندیم، موتور با غرشی آرام روشن شد و فرمان را توسط دکمه های تنظیم کننده در سمت چپ آن تنظیم کردیم؛ دسته دنده که در سمت راست فرمان قرار داشت را با یک ضربه رو به پایین،درگیر کردن گیربکس و فعال کردن حالت D؛ با کمک سیستم دوربین 360 درجه و سنسورها از پارکینگ بیرون آمدیم. اگر قدرت خرید این خودرو را دارید و نگران ورودی پارکینگ و گرفتن کف آن هستید که البته موضوع تقریبا غیرممکنی است، نگران نباشید زیرا مرسدس بنز به آنهم فکر کرده تا دست از خرید آن نکشید زیرا سیستم دیگری که برای آرامش سرنشینان تعبیه شده تنظیم ارتفاع خودرو است که راننده بر اساس سرعتگیرها یا ورودی پارکینگ میتواند توسط دکمه تعبیه شده بروی کنسول میانی ارتفاع خودرو را تا 30 میلیمتر افزایش دهد البته این در حالیست که سرعت از 80 کیلومتر در ساعت تجاوز نکرده باشد و اگر با همان حالت از مرز 80 کیلومتر گذشتیم بعد از مدت زمان 3 دقیقه بطور اتوماتیک ارتفاع خودرو به حالت نرمال تغییر حالت خواهد داد. در کل مسیر و مانورها بصورت اتوماتیک سیستم کمربندهای پیش کشنده و همچنین پهلویی های فعال صندلی فعال بودند تا سرنشینان در پیچ ها، خلاف جهت مایل نشوند. خودروهای امروزی با تکنولوژی های خاص، باهوش تر از گذشته شده اند مخصوصا حالت رانندگی قابل تنظیم برای این S63 4MATIC 2014 که براحتی قابل دسترس بوده و میتوان خودرو را برای یک رانندگی بی دغدغه یا یک کل کل خیابانی آماده کرد. توسط دکمه ای که در سمت چپ موس بروی کنسول میانی قرار دارد، دو حالت Sport و Comfort قابل رویت است که حالت Comfort سیستم نرمال حرکتی خودرو بود و با فشردن حالت اسپرت ارتفاع خودرو 10 میلیمتر کاهش پیدا میکند و البته این قضیه تا سرعت 120 کیلومتر صحت دارد. در حالت اسپرت نرمی سیستم تعلیق کاهش پیدا میکند و فرمان خودرو کمی حساستر شده که در زمان مانوردهی بازده مثبتی دارد.

شاید درون خودرو نشستید و تغییرات را انجام دادید و آنچنان تغییری حس نکردید اما مطمئن باشید که انجام میشود. این آخر راه سیستم تعلیق مرسدس بنز S کلاس جدید نیست زیرا پرچم مرسدس بنز بیشتر بدلیل سیستم تعلیق منحصر بفرد آن بالاست که سالیان درازیست توسط آن دل رقیبان را به لرزه در آورده است؛ برای آنکه خاصتر از قیبل شود در مدل جدید آن برای اولین بار در جهان تکنولوژی بنام Magic Body Control را مورد استفاده قرار داد که توسط این سیستم خودرو از طریق دوربین های استریو (دو دوربین پشت آیینه وسط)، سطح جاده را آنالیز کرده و بر اساس ناهمواری ها و دست اندازهای پیش رو، ارتفاع خودرو را تغییر میدهد (ارتفاع زیاد شده) و در عرض چند ثانیه پس از عبور از مکان مورد نظر بصورت اتوماتیک به ارتفاع استاندارد برمیگردد تا کمترین ضربه به اتاق وارد شود و آرامش سرنشین پابرجا بماند. سیستم دیگری که بروی خودرو کاملا فعال است، سیستم AIRMATIC میباشد که سیستم تعلیق بادی را تحت کنترل دارد و براساس سرعت خودرو بصورت اتوماتیک ارتفاع را تغییر میدهد تا نوشیدنی شما به لرزه در نیاید؛ مثلا یکی از کارایی های این سیستم، کاهش 20 میلیمتری ارتفاع خودرو در سرعتهای بیش از 120 کیلومتر است که مقاوت آئرودینامیکی را به حد چشمگیری کاهش میدهد و ثبات خودرو در سرعتهای بالا را افزایش میدهد. در مکان مناسبی توقف کردیم تا برای شتابگیری آماده شویم؛ حالت Sport قدرتی و همچنین سیستم تعلیق را انتخاب کردیم، صدا کاملا بم شد و با فشردن پیدر پی پدال گاز، واکنش سریع موتور و صدای متحیر کننده خشنی از چهار دهنه خروجی سیستم اگزوز شنیده شد مانند درست کردن تخمه اما خیلی بلندتر بحدی که همه سرها به سمت خودرو برگشته بود.

با توجه به آنکه این خودرو نمونه 4MATIC میباشد یعنی چهار چرخ متحرک بوده و حتی دیفرانسیل جلو آن به نسبت نسلهای قبل بهینه تر شده؛ آماده شدیم، لانچ و استارت تست شتاب؛ در صندلی کاملا فرو رفتیم و در کمال تحیر فرمان را محکم با چنگ و دندان نگه داشتیم، دنده 1 با سرعت 56 کیلومتر در موتور 5750 دور در دقیقه (فرود آن در 4150 rpm) توسط شیفتر پشت فرمان دنده را عوض کردیم؛ دنده 2 در سرعت 100 کیلومتر در 6250 دور در دقیقه (فرود آن در 4250 rpm) به دنده 3 رفتیم و آنهم در دور موتور 6100 دور (فرود آن 4500 rpm) در سرعت 160کیلومتر در ساعت و بعد از آنهم دنده 4 و اتمام آن در سرعت 230 کیلومتر در ساعت و دور موتور 6250 دور در دقیقه (فرود آن در 5250 rpm) که دیگر آخر خط بود، شاید تصورش برایتان سخت باشد زیرا تمام اینها تقریبا در 18 ثانیه یعنی حدود یک شتاب صفر تا صد خودروی پراید انجام میگیرد! در سرعتهای مختلف هر زمان که نیاز به شتابگیری بود فقط نیاز به تصمیم گیری داشت زیرا با فشردن پدال گاز یک دنده یا حتی در زمان پایین بودن دورموتور دو دنده معکوس و بعد عمل شتابگیری بحدی که مثلا از سرعت 100 تا 160 کیلومتر تنها 5 ثانیه زمان نیاز بود؛ پس در سبقتگیری دو دل نشوید زیرا پیروزی اذعان شماست البته نه آنکه روبرویتان یک خودروی سوپراسپرت مانند اونتادور قرار گرفته باشد! بعد از اینها متوجه شدیم اصلا خبری از یک خودروی لوکس نیست زیرا در حالت عادی هم، یک خودروی اسپرت بود و شوخی کردن با آن واقعا جرأت میخواهد، پس پیشنهاد میکنم با جنسیس یا هر خودروی دیگری سراغ این غول آلمانی نروید چون مانند یک رنده عمل میکند. شتاب صفر تا صد این خودرو توسط کمپانی سازنده 4 ثانیه ذکر شده که در کمال تعجب در مدت 4.2 ثانیه عدد 100 را فتح کرد؛ فکر کنم هنوز به آب و هوای کشورمان عادت نکرده است زیرا با توجه به سوخت نامناسب، آب و هوای گرم تابستانی و حتی تجربه های مختلف بیشتر از اینها تخمین میزدیم اما ... !

بر اساس تست ترمز با اینکه بدنه بیش از 2 تن وزن دارد اما بازهم قوی بود و با کوچکترین اشاره واکنش مثبتی نشان میداد؛ سیستم ترمز این خودرو کاملا تجهیز شده و برای هر احتمال یک راه فرار ترتیب داده شده؛ اندازه دیسکهای جلو 36*390 و در عقب 26*360 میباشد که در نمونه سفارشی آن سایزها بیشتر شده بگونه ای که در جلو 40*420 و در عقب 35*360 میباشد. شاید نیازی نباشد به غیرفعال کردن ESP این عجوبه آلمانی اما اگر نیاز شود باید در منو سیستم کنترل کننده آن کمی چرخید و آنرا غیر فعال کردن زیرا با این خودروی 1898 کیلوگرمی به این راحتی ها نمیتوان دریفت زد و با وزن زیاد و فشار روی چرخهای جلو احتمال understeer شدن بالاست یعنی از مسیر پیچ خارج شوید. عابران پیاده با دیدن این خودرو در خیابان خیالشان راحت باشد زیرا سیستم ترمز Brake Assist در این خودرو توسط آنالیز دوربین های استریو عمل میکند که با وسعت دید کوتاه (30 متر)، متوسط (60 متر) و بلند (200 متر) خطر احتمالی را حدس زده و با کمتر شدن فاصله به آن ابتدا یک LED اخطار قرمز رنگ روشن میشود و در صورتی که راننده واکنش نشان ندهد بصورت اتوماتیک ترمزگیری صورت میگیرد.

سیستم بین خطوط که روی این خودرو تعبیه شده از سرعت بیش از 60 کیلومتر فعال میشود و در صورتی که راننده دقت کافی نداشته باشد ابتدا با آلارم به او هشدار داده میشود و در صورت ادامه بی دقتی، بصورت اتوماتیک خودرو به بین خطوط هدایت میشود و البته در جاده های داخلی که آزمایش کردیم به لطف نا مناسب بودن آن، این سیستم نیمتواند درست عمل کند. سیستم کنترل فاصله خودرو که توسط دسته سمت چپ فرمان فعال میشود میتوان فاصله را با خودروی جلویی تنظیم کرد و در زمان کاهش سرعت، S-class بصورت پله ای عمل ترمزگیری را آغاز کرده تا در فاصله تعیین شده قرار گیرد. این خودرو مجهز به سیستم HOLD میباشد که راننده میتواند در زمان توقف با آنکه گیربکس در حالت D باشد با فشردن محکم پدال ترمز تا انتها، سیستم HOLD را فعال کند و مانند ترمزدستی عمل کند و برای ادامه میتواند پدال ترمز را برای بار دیگر تا انتها بفشارد و حالت HOLD غیر فعال کند که البته با فشردن پدال گاز هم این حالت غیرفعال میشود. سیستم های ECO این خودرو که قابلیت خاموش/ روشن کردن موتور را داشت یکی دیگر از خصوصیات محصولات مرسدس بنز میباشد که در توقف ها با قرار گرفتن چند ثانیه ای پای راننده بروی پدال ترمز، موتور ماشین خاموش میشود و بلافاصله بعد از رها شدن آن به فاصله زمانی کوتاهی در حد یک ثانیه، موتور روشن شده و آماده ادامه مسیر میشود. شاید تصور کنید که اینها تمام مشخصات هستند اما این آخر راه نیست زیرا بیمه بدنه برای این خودرویی که خاص بوده حرف اول را میزند؛ بیمه بدنه هر خودرویی در حدود 3درصد قیمت آن میباشد که برای این خودرو که قیمتی کمتر از 5 میلیارد تومان دارد دهان مالک را بسته و تنها یک چک حرف میزند.



نظرات

  • سجاد آ ام گ سجاد آ ام گ (2 آبان 1393 ساعت 22:36)

    ماشین بسیار زیبایی هست...مبارک صاحبش باشه. :)

  • کیهان عسگری کیهان عسگری (29 مهر 1393 ساعت 22:51)

    عاشقشم.همین

  • امید ع امید ع (28 مهر 1393 ساعت 19:50)

    ممنون از بررسیتون!
    این آخرش خیلی جالب بود.
    قیمت خودرو کمتر از 5 میلیارد (یعنی تو همین حدوداست دیگه یکم بالا پایین)
    بیمه بدنه ماشین که برای خودروهای لوکس و گرون قیمت خب به نظرم واجبه 3 درصد کل قیمت خودرو!
    یعنی به عبارتی مبلغ بسیار ناچیز حدودا 150 میلیون تومان هزینه بیمه بدنه خودرو ... !!!

  • سجاد مسلمی سجاد مسلمی (28 مهر 1393 ساعت 18:27)

    ممنون از بررسیتون

  • محمدماجد محمدماجد (28 مهر 1393 ساعت 12:59)

    این هواپیما ها بدرد نمیخورن سایپا شرکت خوبی ماشیناش تکن

  • ادزیو ادزیو (28 مهر 1393 ساعت 12:02)

    این حرف که همه چی در ایران پیدا میشه با این مطلب تصدیق شد

  • امراه امراه (28 مهر 1393 ساعت 08:28)

    خیلی باحاله بنده شخصا عاشق برند مرسدس بنز هستم حالا هر مدلی که میخواد باشه