1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. اشتباهات رایج مکانیک ها

اشتباهات رایج مکانیک ها

1 آبان 1394
  • 0

 اشتباهات رایج مکانیک ها

یکی از بهترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به عنوان یک مالک خودرو این است که تا جایی که می‌توانید به سراغ تعمیرکار نروید. در همین حال، برخی از ما علاقه خاصی به دست به آچار شدن بر روی خودرویمان داریم. ولی گاهی اوقات نیز اشخاص در خانه یا مکانیک اتومبیل در بیرون برخی مسائل را فراموش می‌کنند و اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند. در ادامه به ۱۰ نمونه از این اشتباهات می‌پردازیم.

هرز کردن و توجه نکردن به میزان استاندارد سفت‌کردن پیچ‌ها

 اشتباهات رایج مکانیک ها

هرز شدن پیچ‌ها چیزی است که همیشه می‌توان از آن پرهیز کرد. هر وقت یک پیچ را هرز می‌کنید، یک احساس ناخوشایند به شما دست می‌دهد و از دست خود عصبانی می‌شوید. خوشبختانه در بیشتر اوقات با مته‌کاری یا ابزار مناسب برای پیچ‌های هرز شده، می‌توانید این پیچ‌ها را از جای خود خارج کنید، ولی واقعاً دردسر زیادی برایتان دارد. بنابراین همیشه ابزار مناسب را برای هر پیچ به کار ببرید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید. توجه نکردن به استاندارد سفت‌کردن پیچ‌ها در خودرویتان، زمانی گریبان شما را می‌گیرد که به عنوان مثال، چرخ آن به یک طرف پرتاب شود! بنابراین چیزی را با «دست» سفت نکنید. همچنین به شکلی ساده از «آچار بکس ضربه‌ای برقی» استفاده نکنید؛ اگر یک استاندارد چرخش برای پیچ وجود دارد، از آن پیروی کنید.

استفاده از قطعات مشابه

 اشتباهات رایج مکانیک ها

این کاریست که در مواقع نیافتن قطعه یدکی اصلی ممکن است به سراغ آن برویم. مخصوصا در مورد خودروهای قدیمی‌تر که یافتن قطعات آنها دشوار است، با ابتکار از سرهم‌بندی سایر قطعات بهره می‌گیریم. فارغ از اینکه پس از مدتی این خودرو کم‌کم در دوگانگی مدل‌های مختلف با قطعات گوناگون از هم می‌پاشد.

عدم رعایت اصول ایمنی در برابر مواد شیمیایی

 اشتباهات رایج مکانیک ها

ممکن است بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده از انواع حلال‌ها تا اسپری‌ها، برای پوست یا سیستم تنفسی زیان‌آور باشند. عدم رعایت دستورات ایمنی و استفاده نکردن از ماسک، دستکش و لباس مناسب، در آینده، مکانیک را از کار خود پشیمان خواهد کرد.

استفاده نکردن از ابزار مناسب

 اشتباهات رایج مکانیک ها

طبیعی است که همه برای کارگاه‌های مکانیکی سطح با ابزارهای متفاوت برای انجام کارهای مختلف، کار نمی‌کنند. ولی وقتی که یک روش تعمیر در خانه را به صورت آنلاین پیدا می‌کنید و در این آموزش به شما گفته می‌شود که به این منظور یک ابزار خاص به کار ببرید، باید حتماً از ابزار مناسب برای این کار استفاده کنید. این ابزار می‌تواند حتی یک آچار مخصوص باز کردن قفل چرخ باشد.

کم تخمین‌زدن زمان انجام یک کار

 اشتباهات رایج مکانیک ها

وقتی در حال کار بر روی یک اتومبیل هستید، بهترین حالت این است که مشتری منتظر شما نباشد. همچنین اگر خارج از کارگاه هستید و یا بر اساس یک آموزش آنلاین، کاری را انجام می‌دهید، بهتر است چند ساعت و حتی چند روز بیشتر به خود زمان بدهید. وقتی خودتان بر روی اتومبیلی کار می‌کنید، مشکلات مختلفی ممکن است برای شما پیش بیاید.

شکستن پیچ‌های زنگ‌زده

 اشتباهات رایج مکانیک ها

متأسفانه وقتی با چنین‌ پیچ‌هایی در یک خودرو مواجه می‌شوید، کار زیادی نمی‌توان در مورد آنها انجام داد. یکی از اولین راهکارها این است که آنها را مدتی در مایع روان‌کننده‌ای مانند PB Blaster بخیسانید و سپس دست به دعا شوید که بعداً بتوانید بازشان کنید. گاهی اوقات با پیچاندن آنها، سرشان جدا می‌شود که اصلاً چیز خوشایندی نیست.

درهم‌ریختگی قطعات باز شده

 اشتباهات رایج مکانیک ها

تصور کنید که یک تعمیر را به پایان رسانده‌اید و می‌بینید که نیمی از قطعات را پیدا نمی‌کنید. در این شرایط، بیشتر می‌توانید اسباب خنده دیگران را فراهم کنید. بنابراین، همه چیز را به طور منظم پیش ببرید. پیچ‌ و مهره‌ها در یک کیسه قرار دهید، به هر چیزی برچسب بزنید و چیزی را گم نکنید.

تشخیص نادرست علامت‌های خرابی

 اشتباهات رایج مکانیک ها

اگر بر اساس چیزی که در اینترنت پیدا کرده‌اید، یک علامت را در خودرویتان اشتباه تشخیص بدهید، اوقات چندان خوشی در انتظار شما نخواهد بود. بسیاری از ما در ادامه به سراغ سفارش قطعه می‌رویم و در حالی که همچنان قطعه‌های بیشتری تهیه می‌کنیم، هنوز مشکل‌مان برطرف نمی‌شود. بنابراین، حتی اگر نمی‌خواهید خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید، از یک کارشناس در این زمینه کمک بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید، هزینه‌ای به مراتب بیشتر از آنچه که مورد نیاز است، صرف خواهید کرد.

استفاده نکردن از جک‌های ایستاده

 اشتباهات رایج مکانیک ها

برای انجام هر کاری، اگر به زیر اتومبیل‌تان می‌روید، نباید به استفاده از تنها یک جک خوابیده در زیر آن اکتفا کنید. اگر می‌خواهید که ۲ تُن وزن روی سر شما خراب نشود، بهترین گزینه استفاده از جک‌های ایستاده است.

تقلّای بیش از حد در انجام کارها

وقتی در یک آموزش می‌بینید که گفته شده «این کار برای مبتدیان نیست»، لازم نیست برای «مبتدی‌نبودن» تقلّا کنید؛ چرا که با این کار، شاید تنها شرایط خودرویتان را بدتر می‌کنید. در عین حال، می‌توانید اندکی بیشتر هزینه کنید تا متخصصان کار را سریعتر و به شکل مناسب انجام دهند.

منبع پدال


نظرات