1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

11 خرداد 1394
  • 1

در کلاس کراس‌اوورها رقابت شدیدی بین دو ژاپنی محبوب یعنی هوندا HR-V و مزدا CX-3 شکل‌گرفته است. کراس‌اوور‌های هوندا HR-V و مزدا CX-3 به ترتیب در ماه‌های فوریه و مارس، ۲۰۱۵ معرفی‌شده‌اند. درست است که هردو از یک نژاد هستند، اما تفاوت‌های زیادی باهم دارند. بااین‌حال، هر دو آن‌ها در کلاس خود جز پرفروش‌ترین‌ها هستند. هوندا قصد دارد در هرماه شاهد بیش از ۸۰۰ ثبت‌نام برای HR-V باشد و مزدا هم حدود ۱۰۰۰ دستگاه را برای CX-3 پیش‌بینی کرده است.

این کراس‌اوورها، به‌احتمال قوی، بخشی از فروش درونی برند خود یعنی سیویک و مزدا ۳، را هم تصاحب خواهند کرد، زیرا احتمال می‌رود تمایل مردم برای خرید این خودروهای دومنظوره بیشتر باشد.

HR-V VTI قیمتی معادل ۲۴۹۹۰ دلار استرالیا (به‌علاوه هزینه حمل) دارد، درحالی‌که CX-3 Maxx در نسخه 2WD معادل ۲۴۳۹۰ دلار استرالیا (به‌علاوه هزینه حمل) برایتان آب می‌خورد که ۶۰۰ دلار ارزان‌تر از رقیبش است. هوندا این کراس‌اوور را تنها در سطح پایه عرضه می‌کند، درحالی‌که مزدا انتخاب‌های بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

هردو برای به حرکت درآمدن به چرخ‌های جلو اکتفا می‌کنند (البته مزدا برخلاف هوندا، CX-3 را در نسخه AWD باقیمت ۲۶۳۹۰ دلار استرالیا در اختیارتان قرار می‌دهد). هردو دارای گیربکس اتوماتیک هستند، هرچند مزدا در این زمینه هم، متنوع‌تر عمل کرده و شما می‌توانید یک CX-3 با گیربکس شش سرعت دستی باقیمت مناسب‌تر ۲۲۳۹۰ دلار استرالیا تهیه کنید، درحالی‌که HR-V تنها در نسخه خودکار عرضه می‌شود.

هردو یک لیست مناسب و معقولی از تجهیزات استاندارد را پوشش می‌دهد و دارای امکاناتی نظیر پورت اتصال USB و AUX، اتصال به بلوتوث، صفحه‌نمایش لمسی رنگی ۷.۰ اینچی، دوربین و سنسور عقب، کروز کنترل، کامپیوتر سفر، صندلی پارچه‌ای، اسپویلر عقب و رینگ‌های آلیاژ ۱۶ اینچی، هستند.

مزدا، تنها شرکتی است که ساخت سیستم ناوبری ماهواره‌ای‌اش را خود بر عهده می‌گیرد (HR-V با یک سیستم مبتنی بر نرم‌افزار عمل می‌کند که تنها با دیوایس‌های اپل، و با استفاده از داده‌های شما کار می‌کند. مگر اینکه شما مسیر خود را با وای فای دانلود کنید، که اغلب غیرعملی است.)، همچنین مزدا دارای برنامه‌های یکپارچه ازجمله موسیقی پاندورا و پادکست استیکچر، شماره‌گیری چرخشی که شمارا یاد iDrive در ب‌ام‌و می‌اندازد، و نیازی به فشار دادن کلید ندارد. در عوض HR-V به‌طور اختصاص کنترل سیستم تهویه را بر روی صفحه‌نمایش دیجیتالی زیبایش ممکن ساخته است. بنابراین، مزدا باوجود این‌که ۶۰۰ دلار ارزان‌تر از هوندا است اما مجهزتر هم هست و بدون شک بازتابی از این واقعیت که این یک مدل پایه نیست. بنابراین پیروزی در این بخش از آن CX-3 می‌شود.

توجه داشته باشید که شما همچنین می‌توانید با این صرف جویی ۶۰۰ دلاری بخشی از هزینه خرید بسته ایمنی CX-3 را که باقیمت ۱۰۳۰ دلار عرضه می‌شود را تأمین کنید که شامل: نمایش نقاط کور، هشدار در برابر ترافیک عقب و ترمز مستقل در سرعت‌های کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌شود.

هردو محصول هوندا و مزدا از یک کابین خوب و ارزنده، بهره می‌برند که شامل قسمت‌های چرمی بر روی داشبورد و روی درب‌ها و همچنین پوشش‌های کروم در برخی نقاط می‌شود.

کابین HR-V یک گام جلوتر است و هوندا در این زمینه چیزی کم نگذاشته است و از طریق کنسول بزرگ وسط فضاهای نگهداری بیشتری نسبت به مزدا در اختیار قرار می‌دهد. مزدا با ارائه سیستم چندرسانه‌ای برتر MZD، امکان اتصال ساده‌تر در هنگام حرکت را فراهم می‌کند و هدایت‌گر چرخشی آن باعث کاهش لمس صفحه‌نمایش می‌گردد. علاوه به راین رنگ قرمز اطراف دریچه‌های هوا و به‌طورکلی تزیینات داخلی اسپورت‌تر و جوان‌پسند تر از هوندا به نظر می‌رسد.

هردو شرط لازم کراس‌اوورها را رعایت کرده‌اند و موقعیت رانندگی در مقایسه با خودروهای معمولی بالاتر قرارگرفته است، هرچند که در هوندا موقعیت صندلی بیشتر به SUV ها شبیه است.

در قسمت عقب، صندلی‌های پشتی هوندا به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای راحت‌تر هستند و درمقایسه با مزدا فضای کافی برای جلوی پا و بالای سر سرنشین را فراهم می‌کند به‌علاوه پنجره‌های جانبی بزرگ‌تر آن دید بهتری را ارائه می‌کنند. همچنین صندلی‌های عقب سطح صافی دارند و صندلی وسط دارای برآمدگی نیست.

دسته‌های چرمی و جیب بزرگ درب‌ها و صندلی‌های عقب جمع‌شونده قابل تنظیم مخصوص هوندا نیز در این زمینه مزدا را به حاشیه می‌کشند. البته هیچ‌کدام در عقب دارای دریچه‌های تهویه هوا نیستند.

هوندا در قسمت بار عقب یک فضای ۴۳۷ لیتری را در اختیار قرار می‌دهد که با تا کردن صندلی‌ها به ۱۴۶۲ لیتر گسترش می‌یابد و در مقابل مزدا به ترتیب ۲۶۴ لیتر و ۱۱۶۴ لیتر را در اختیارتان قرار می‌دهد. این اعداد به یک تفاوت قابل‌ملاحظه در ظرفیت این دو اشاره می‌کنند درحالی‌که این دو ابعاد مشابهی دارند.

هوندا ۴۲۹۴ میلی‌متر طول، ۱۷۷۲ میلی‌متر عرض و ۱۶۰۵ میلی‌متر ارتفاع دارد، و تنها ۱۹ میلی‌متر در طول، ۷ میلی‌متر در عرض و ۵۵ میلی‌متر در ارتفاع از مزدا بزرگ‌تر است. علاوه‌براین HR-V فاصله‌ی بین دو محور ۲۶۱۰ میلی‌متری دارد که ۴۰ میلی‌متر بیش‌تر از CX-3 است.

در زیر کاپوت مزدا از یک موتور ۲.۰ لیتری بنزینی بدون توربوشارژ که از فن‌آوری اسکای اکتیو (SkyActiv) این شرکت برخوردار است، استفاده‌شده که ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۲۰ نیوتون متر گشتاور بیش‌تر از موتور تنفس طبیعی ۱.۸ هوندا فراهم می‌کند. (این مشخصات مربوط به نسخه‌هایی که در استرالیا عرضه‌شده‌اند می‌باشد.)CX-3 توانی معادل ۱۴۶ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ و گشتاوری ۱۹۲ نیوتن‌متری را در دور ۲۸۰۰، فراهم می‌کند درحالی‌که هوندا از توان ۱۴۰ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ و گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر در دور ۴۳۰۰ برخوردار است. این اعداد ارقام نشان می‌دهد که در این بخش مزدا پیروز میدان است. در طول آزمون ۰ تا ۱۰۰، مزدا حدود شش‌دهم ثانیه سریع‌تر از هوندا عمل کرد و شاید آن را مدیون وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرمی‌اش، که ۱۲۸ کیلوگرم سبک‌تر از HR-V است.

مزدا دارای یک گیربکس مبدل-گشتاور اتوماتیک شش سرعت است، درحالی‌که هوندا دارای گیربکس بهره‌وری متمرکز CVT هست. CX-3 دارای یک دکمه اسپورت است که با فعال کردن آن تغییر در شتاب را احساس می‌کنید، درحالی‌که هوندا هم، چنین گزینه‌ای را دارد اما به نظر می‌رسد که آن تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند.

باوجود این‌که در شرایط نسبی مزدا یک گیربکس و موتور اسپرت‌تر ارائه می‌دهد که مصرف سوخت در آن با صرفه‌تر هم است. هوندا رسماً ادعا کرده که HR-V از سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهره می‌برد اما در مقابل مزدا ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

داخل هردو کراس‌اوور پرسروصدا است، به‌خصوص در سرعت‌های بالا. لاستیک 215/60 مزدا سروصدای بیش‌تری در جاده ایجاد می‌کند، درحالی‌که پیشرانه هوندا کم سروصداتر است و بیشتر، صدای برخورد باد به ستون A به گوش می‌رسد. دسی‌بل خواننده شده در هردو عددی بین ۷۰-۸۵ بود که نشان می‌دهد هردو نسبتاً پرسروصدا هستند.

در جاده‌های پرپیچ‌وخم، CX-3 احساس پویاتری ارائه می‌کند و از درمان‌پذیری بهتر و کنترل و هندلینگ بهتری برخوردار است که مدیون تعلیق خشک‌تر خود است. بااین‌حال، HR-V با داشتن تعلیق نرم‌تر در سرعت‌های پایین کابین راحت‌تری دارد. درزمینه برخورداری از ویژگی‌های SUV مزدا CX-3 با شکست مواجه شده است و بیشتر شبیه به یک هاچ‌بک بزرگ به نظر می‌رسد و به‌ندرت مانند یک SUV عمل می‌کند.

به‌این‌ترتیب، منصفانه است که بگوییم مزدا در رانندگی اسپورت‌تر هست ولی اگر به دنبال یک کراس‌اوور برای خانواده خود هستید هوندا، HR-V فضا بیشتر و دید بهتری از مناظر بیرون فراهم می‌کند و در دست‌اندازها کمی نرم‌تر و راحت‌تر عمل می‌کند.

این یک رقابت بسیار نزدیک است. اگر شما به دنبال یک کراس‌اوور جمع‌وجور هستید این دو گزینه‌های مناسبی هستند. برای کسانی که قصد خرید یک ماشین جادار و راحت برای خانواده را دارند بهتر است از بین این دو هوندا را در اولویت قرار دهند. اما اگر به دنبال رانندگی اسپورت، امکانات بروز و هندلینگ بهتر هستید مزدا را در اولویت قرار دهید.

جدول امتیازات (حداکثر امتیاز ۱۰ می‌باشند)

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

 مقایسه هوندا HR-V با مزدا CX-3

منبع پدال


نظرات

  • حسین معمار حسین معمار (11 خرداد 1394 ساعت 05:32)

    مزدا که پاش اینجا نمیرسه...چون بهمن شده مونتاژ کار چینی...چون سودش براش بیشتره..واقعا متاسفم