1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه مزدا 3 تیپ 4 با الانترا 2015

مقایسه مزدا 3 تیپ 4 با الانترا 2015

22 مرداد 1394
  • 4

درطی چندسال اخیر همواره جای النترا، که یکی از پرفروش‌ترین محصولات هیوندای محسوب میشود در کشورمان خالی بوده است، محصولی که هم اکنون رقبایش حضوری جدی در بازار دارند. البته خریداران ایرانی با النترا چندان هم غریبه نیستند چراکه نسل اول آن در اوایل دهه 70 به‌کشورمان وارد شد و نسل سوم آن نیز با نام آوانته اگرچه گرد کهنگی بر صورتش نشسته اما همچنان حضوری پر رنگ در کلاس سدان های سایز کوچک دارد.

 مقایسه مزدا 3 تیپ 4 با الانترا 2015

نسل پنجم این خودرو باوجود اینکه در کره جنوبی و مالزی همچنان با همان نام آوانته شناخته میشود اما از سال 92 با نام النترا وارد بازار کشورمان شده است تا انتخاب میان سدان های سایز کوچک با سطح تجهیزات متوسط را سخت تر از هر زمان دیگری نماید. نسل جدید النترا در سال 2010 در نمایشگاه پوسان و لوس انجلس معرفی شد. طراحی ظاهری آن پیرو همان فلسفه Fluidic sculpture یا پیکرتراشی سیال است که توانسته با ارائه طرحی جلوتر از زمان خود هیوندای را این روزها در اوج قله فروش قرار دهد. طرح کلی همانند جریان آب در حال حرکت، مواج، پویا و رو به جلو نشان میدهد. خطوط تیز، انحناهای برآمده و حجم های اغراق شده درهمه جای این خودرو به چشم می خورد. النترا که تا‌کنون به عنوان خودروی سال فیلیپین، آفریقای جنوبی و از همه مهمتر آمریکا انتخاب شده است هم اکنون با قیمت حدود 110میلیون تومان (بازار) در بازار کشورمان حضور دارد. اما بازار چندان هم برای عرض اندام این خودرو خالی نیست و کروال، سراتو، مگان و البته مزدا3 عرصه را تا حدودی بر آن تنگ می کنند. همان طور که از آزمایش های قبلی مزدا 3 نتیجه گرفتیم این خودرو از ذات اسپرت برخوردار است و به نوعی باید آنرا ب ام و سری 3 ژاپنی ها نامید. مزدا 3 به لطف طراحی زیبا و به روز و همین ذات اسپرت یکی از پرفروش ترین های این کلاس است. پیشرانه 2000 سی سی این خودرو 147 اسب قدرت دارد که برای شهر مناسب است اما نمی توان آنرا پیشرانه ای قدرتمند نامید درواقع مشخصات اسپرت خودرو را باید در جایی دیگر غیر از پیشرانه همانند شاسی، گیربکس، فنربندی و فرمان النترا 2013 یا مزدا3؟ جستجو کرد.

 مقایسه مزدا 3 تیپ 4 با الانترا 2015

آزمایش تازه ای که از این خودرو به عمل آوردیم نیز موید همین مطلب بود. پدال گاز مزدا کاملا حساس است و فرمان تند و تیز آن شما را به انجام مانورهای سریع ترغیب می‌کند و دنده های گیربکس هم با نرمی و تندی قابل قبولی تعویض می گردد. النترا نیز از پیشرانه 148 اسب بخاری سود می برد که البته از حجم موتور 1800 سی سی به دست می آید تا شاهد شتاب گیری های شهری مناسب و صفر تا صد در محدوده 10 ثانیه (یک ثانیه کندتر از مزدا) از این خودرو باشیم. داخل کابین النترا به طرز محسوسی ساکت تر از کابین مزدا است و البته طرح جلو داشبورد آن نیز مدرن است به نحوی‌که طرح جلو داشبورد مزدا در برابر آن تاحدودی از مد افتاده به نظر میرسد.

از لحاظ کیفیت متریال کابین، هردو خودرو انتظارات را برآورده می‌کنند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد. سواری النترا همانطور که از محصولات هیوندای انتظار میرود نرم و راحت و بی صداست و به راحتی قادر است خریداران میان سال را شیفته خود نماید. درواقع یکی از نقاط قوت محصولات این روزهای هیوندای، کابین بی صدای آنها است که در تمام مدل های آن به اشکال مختلف مشاهده میشود. سطح تجهیزات مناسب به علاوه مصرف سوخت کم از امتیازات هردو خودرو در جذب مشتریان هستند.

کروز‌کنترل، تهویه خودکار دو منطقه ای، گرم‌کن صندلی جلو، آینه های جانبی گرم شونده و دو ایربگ از تجهیزات مشترک هردو به شمار می آیند در حالی‌که حسگر باران در مزدا و سانروف در النترا به صورت استاندارد ارائه می شود. مصرف سوخت ترکیبی مزدا 8/4 لیتر اعلام شده اما النترا از این جهت اقتصادی تر بوده و مصرف ترکیبی 7 لیتر را به ثبت رسانده است.

با اینکه دو خودرو در بسیاری موارد شباهت زیادی دارند اما حس رانندگی با النترا کاملا متفاوت با مزدا است. در مقیاس بالاتر میتوان حس رانندگی متفاوت لکسس با ب ام و را مثال زد. گیربکس خودکار النترا شش سرعته است تا درسرعت های بالای صدکیلومتر دور موتور را در دنده شش به پایین ترین میزان ممکن که نتیجه آن کاستن از مصرف سوخت است، برساند با این حال نقطه ضعف گیربکس اکثر محصولات هیوندای باز هم در این خودرو مشهود است. تعویض کند و غیر دقیق دنده ها به ویژه کم کردن دنده نکته ای نیست که از چشم خریداران جوان پنهان بماند. درواقع برخی کمپانی های معتبر برای کسب بهترین توانایی های فنی، گیربکس خود را به دست شرکت هایی مثل ZF و یا Getrag سپرده اند اما هیوندای خود گیربکس هایش را تولید می‌کند و با توجه به این موضوع که هدفش جذب مشتریان عامه، خصوصا افراد میانسال است تاکنون به مشکل جدی در زمینه فروش برنخورده است.

اما به هرحال این دلیلی برای ربودن مشتریان طرفدار خودروهای آلمانی نیست. در نقطه مقابل گیربکس مزدا از نقاط قوت آن محسوب میشود و دقت در فرمان پذیری آن بهتر از رقیب کره ای است. درمجموع سواری هردو خودرو را باید راحت و خوب توصیف کرد که در مزدا اسپرت تر و در هیوندای راحت تر است تا دو سلیقه رانندگی متفاوت را تامین کنند. در حقیقت جدای از گیربکس کند ایراد دیگری بر النترا وارد نیست البته فضای سرنشینان عقب کمی جمع وجورتر از مزدا3 است ولی برای نشستن سه نفر بزرگسال مناسب به شمار می آید. با این اوصاف به نظر میرسد این خودروی مدرن و خوش استیل در شرایطی که حضور کرولا کمرنگ شده است، قادر خواهد بود با قیمتی ارزانتر نسبت به مزدا3 یکی از پرفروش ترین محصولات این کلاس در کشورمان لقب گیرد. ناگفته نماند که در این کلاس شاهد حضور یک تازه وارد دیگر با نام کیا سراتو جدید هم هستیم که این یکی نیز به همین اندازه مدعی نشان می دهد.

قیمت بازار

در زمان نگارش این گزارش هر دو خودرو ( نیمه مرداد 94 ) در فول‌ترین مدل خود با قیمت حدود 110 میلیون تومان در بازار عرضه میشوند .

محاسن

مزدا 3: ویژگی های اسپرت، امکانات کافی، فرمان پذیری خوب

هیوندای النترا: ایمنی خوب، سواری راحت، چهره جدید

معایب

مزدا 3 : گشتاور کم، ارتفاع کم از سطح زمین، قیمت بالا، قدیمی شدن اتاق با معرفی نسل جدید آن

هیوندای النترا: گیربکس کند و تاخیر دار، فضای محدود در عقب



نظرات

  • دانیال دانیال (20 بهمن 1395 ساعت 18:39)

    اینایی که میگن مزدا 3 استهلاکش کمه یه مشت دلال ان....خرج این ماشین خیلی بالاس یه روغن خنک کننده اش 1/2 میلیون تومان قیمتشه.برید از کسایی که این ماشین و دارن و ادم باخدایی ان بپرسین..طراحیش هم واسه مدت زمان خیلی زیادیه و چندین نسل الان اومده..و این گروه بهمن همون قدیمی رو تولید میکنه اونم با کیفیت موناژ بسیار پایین...رنگ بدنه رو هم دیگه نگو.دوست من 7 ساله اپتیما داره هیچ خرجی نداشته واقعا راضیه و الان داره واسه جدیدش ثبت نام میکنه...من هم لنسر رو خیلی دوست دارم

  • محمد محمد (12 بهمن 1395 ساعت 00:57)

    سلام دوستان
    مزدا اصلن قابله مقایسه با ی ماشینه بی اصالت کره ای مثل الانترا نیست ،مزدا در حده خودش که ماله ساله ۲۰۱۰ هستش اپن داره و دوستانی که آپشن گولشون میزنه بدونن الانترا و کلن ماشینایه کره ای آپشنایه با کیفیتی ندارند.
    بین این دو ماشین که اصلا قابله مقایسه نیستند بی درنگ مزدا پیروزه .
    مزداهای منتاژ کشوره ما بی هیب نیستن مثلا رنگ بی کیفیتی دارند یا مثلا فضای عقبشون کم جا هستش من خودم قدم ۱۹۱ طامته ولی وقتی پشته فرمونم اصلن حسه کم جا بودن ندارم.
    از سواریش چیزی نگم یکی از بزرگترین عیب هاش اینه که وقتی پشتش میشینی دوست نداری پشته ماشینه دیگه ای بشینی تو رتج قیمتش هر ماشینیو میزنه از نظر شتاب
    دوستان دمباله آپشن نباشید سعی کنید با اصالت سوار شید.

  • علیرضا علیرضا (5 شهریور 1395 ساعت 21:27)

    واقعا وقتی به پیشینه مزدا 3 و الانترا مراجعه میکنیم اصلا نمیتونیم بین این دو ماشین حتی فرضی هم مقایسه ای انجام بدیم مزدا 3 هنوز از هر نظر رقییب جدی در سطح ماشینهای 2016 به حساب میاد و هیچ وقت حتی هیوندای نمیتونه اصلا فکرش رو هم بکنه که بتونه در جایگاه رقابت با این غول ژاپنی باشه الانترا بعد از کمتر از یک سال تمام اتاقش به صدا میفته و دیگه از کیفیت روز اول خبری نیست و فرمون ماشین به سرعت براق میشه اما مزدا 3 به حدی کیفیت خوبی داره که اصلا نمیشه مقایسه کرد.بیشتر مردم میگن مزدا زیرش گیر میکنه من الان 2 سال هست این ماشین رو دارم هنوز زیر ماشین به جایی گیر نکرده و از لحاظ شتاب و نرمی هم که دیگه مزدا سوارها خودشون بهتر میدونن

  • آبتین آبتین (9 تیر 1395 ساعت 17:39)

    ه نظر من مقایسه مزدا 3 با هیندای الانترا کاری بسیار دور از ذهن است زیرا این مزدا 3 که ما اکنون در خیابان ها داریم میبینیم تکنولوژی سال 2010 است در حالی که الانترا تکنولوژی سال 2016 است. ببینید چقدر ژاپنی ها تکنولوژی برتری دارند که ماشین سال 2010 هشان با ماشین 2016 کره ای ها رقیب است . اگر الان مزدا 3 مدل 2016 وارد ایران شود یکی از رقیبان تویوتا کمری یا هوندا اکورد یا هیوندای گرندجور خواهد بود نه یک خودرو منسوخ شده مثل الانترا. به نظر من کره ای ها راهی بس طولانی دارند تا بتوانند به رقیبان اروپایی ژاپونی یا آمریکایی خود برسند. هر چند که همین الان پیداست که کدام گیربکس اتوماتیک میسازد و کدام شبه اتوماتیک. من خودم آزرا اتوماتیک داشتم بنا به دلایلی فروختم و مزدا 3 خریدم توی تعویض دنده ها آزارا به گرد پای مزدا 3 هم نمیرسد فقط به خاطر حجم موتور بیش از حدش سرعت بالایی داره.کلا ژاپن کجا و کره کجا؟