1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آموزش رانندگی با خودروی برقی!؟

آموزش رانندگی با خودروی برقی!؟

25 مهر 1396
  • 0

پس از پشت سر گذاشتن بیش از 200 هراز کیلومتر، Paul Tomlin، یکی از اولین مربیان رانندگی در بریتانیا که از خودرو الکتریکی استفاده می کند، درباره آموزش رانندگی با یکی از این خودروها توضیح می دهد.

چطور باید یک خودرو برقی را برانیم؟

آزمایش بهتری از این وجود دارد که به کسانی که در حال یادگیری رانندگی هستند اجازه بدهید که پشت خودرو شما بنشینند؟ خودروهای مربیان آموزش رانندگی مسافت زیادی را طی می کنند، به همین دلیل است که قابل اطمینان بودن خودرو نکته مهمی برای آن ها به شمار می آید. مصرف سوخت نیز مهم است، چرا که طی مسیر به سمت پمپ بنزین هزینه های زیادی در سال به آن ها تحمیل می کند.

جای تعجب نیست که بسیاری از مربیان رانندگی از خودروهای مطمئنی چون واکسهال کورسا استفاده می کنند. اما برخی دیگر به سمت خودروهای الکتریکی رفته اند، چرا که هزینه های آن بسیار پایین تر است.

Paul Tomlin، صاحب و مربی مرکز آموزش رانندگی Green Driving School یکی از اولین کسانی بود که از سال 2011 از نیسان لیف الکتریک برای آموزش افراد استفاده کرد. او بیش از 200 هزار کیلومتر را بدون مشکل طی کرده است و اکنون یک مدل جدید تهیه کرده است.

مانند اکثر رانندگان، Tomlin برای کاهش هزینه ها به خودرو های الکتریکی روی آورد. وی به ما گفت که ترمزهای خودرو قبلی، او را دچار مشکل می کردند. او می گوید:" طی 95 هزار کیلومتر، 3 بار تمامی لنت های ترمز را تعویض کرده ام." او همچنین محاسبه کرده است که برای آموزش رانندگان، سالیانه حدود 5 هزار پوند (حدود 25 میلیون تومان) بابت سوخت هزینه می کرد.

او یکی از اولین خریداران نیسان لیف در بریتانیا است که در سال 2011 آن را از ژاپن سفارش داد. به دلیل این که جزو اولین مربیان خودروهای الکتریکی بود، مشکلاتی برای نصب پدال های اضافه داشت. البته نیسان او را به یک مهندس محلی معرفی کرد.

در این زمینه می گوید: "خودرو خوبی بود، اما به دلیل وارداتی بود مشکلاتی داشت که باید با آن کنار می آمدم. مثلاً نشانگر باتری که کمی خوش بینانه عمل می کرد." در سال 2013 یک لیف اَسنتا 24 کیلوولت مشکی رنگ با شارژر 6.6 کیلووات ساعت خریداری کرد و تاکنون از آن استفاده می کند. Tomlin ادامه می دهد: "بیش از 200 هزار کیلومتر با آن طی کرده ام و تا کنون خراب نشده است. تنها چیزی که تعویض کرده ام تیغه برف پاک کن بود که در کیلومتر 144 هزار اتفاق افتاد. نکته باورنکردنی این است که پس از آخرین بررسی، ترمزها پس از طی بیش از 200 هزار کیلومتر هنوز 50 درصد عمر دارند."

چطور باید یک خودرو برقی را برانیم؟

یک روز معمولی برای Tomlin این گونه است که 4 ساعت تدریس می کند، کمی استراحت کرده و خودرو را برای 3 ساعت دیگر شارژ می کند. می گوید که به طور متوسط روزانه 200 کیلومتر را می پیماید که بیش از مسافت اعلام شده (190 کیلومتر) برای لیف می باشد. وی می افزاید: "زیرساخت های شارژ عمومی برای من بسیار حیاتی هستند." Tomlin می گوید که اوایل در پیدا کردن مراکز شارژ دچار مشکل می شد، اما نماینده محلی نیسان خدمات شارژ 24 ساعته را ارائه می داد. وی می گوید: "مسافت برای من مهم نیست؛ مهم قابلیت شارژ سریع است." او معتقد است که برای محبوب تر شدن خودروهای الکتریکی، باید زیرساخت ها نیز گسترش پیدا کنند.

بیش از 50 شاگرد آزمون خود را با نیسان لیف Tomlin با موفقیت پشت سر گذاشته اند و بقیه نیز در حال یادگیری هستند. او می گوید که شاگردانش از سادگی رانندگی با لیف شگفت زده می شوند. او همچنین معتقد است که افراد در لیف، بسیار راحت تر از خودروهای قبلی او هستند. در همین زمینه می گوید:"این قضیه آموزش به افراد را آسان تر می کند."

چطور باید یک خودرو برقی را برانیم؟

اما Tomlin فقط شیوه رانندگی را به شاگردانش آموزش نمی دهد. او به آن ها کمک می کند که بتوانند مشتریان بعدی خودرو الکتریکی باشند. وی شیوه شارژ لیف، نحوه پیدا کردن ایستگاه های شارژ و کابل مورد نیاز را به آن ها آموزش می دهد. همچنین به آن ها می گوید که در مواقع شارژ پایین باید چه کار بکنند. Tomlin به شاگردانش نحوه پیروی از راهنمایی های Driver and Vehicle Standard Agency Ecosafe (دستورالعمل های رانندگی استاندارد) را نیز آموزش می دهد. در واقع، به گفته وی، افراد را برای آینده آماده می کند.

البته آموزش های او تاثیرگذار بوده اند. چرا که Tomlin می گوید بسیاری از شاگردانش پس از رانندگی با لیف، اصلاً به خرید خودروهای بنزینی یا دیزلی فکر نمی کنند.

چطور باید یک خودرو برقی را برانیم؟

چطور باید یک خودرو برقی را برانیم؟



نظرات