1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. نسل به نسل با کیا سورنتو

نسل به نسل با کیا سورنتو

19 شهریور 1395
  • 0

کیا سورنتو خودروی آشنایی برای ما ایرانیان محسوب می‌شود. شاسی بلند شهری محبوبی که از همان سال‌های ابتدایی ورود خود به بازار ایران زیر سایه هیوندای سانتافه قرار داشت.

نسل نخست کیا سورنتو در سال 2002 معرفی شد. خودرویی که یک شاسی بلند میان سایز واقعی با شاسی جداگانه همانند یک تراک بود. بعلاوه آپشن انتقال نیرو به هر چهار چرخ، به آن قابلیت‌های آفرود می‌بخشید. این خودرو نخستین تلاش کیا برای رهایی از موج ورشکستگی و ورود به بازارهای تازه در کلاسی نوین بود. یک شاسی بلند مد روز و ارزان قیمت می‌توانست کمک بزرگی به فروش کیا بنماید.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

نسل اول سورنتو با یک موتور 6 سیلندر مشترک با هیوندای به حجم 3.5 لیتر و قدرت 192 اسب بخار و گشتاور 294 نیوتن متر و با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و 4 یا 5 سرعته خودکار ارائه می‌شد.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

در سال 2007 این خودرو ارتقا یافته و حجم موتور آن به 3.8 لیتر و قدرت خروجی آن به رقم جالب 262 اسب بخار افزایش یافت. بعلاوه اینکه قابلیت یدک کشی آن به نزدیک 2.26 تن افزایش یافت. فرق دیگر این خودرو، افزودن یک گیربکس 5 سرعته تیپ ترونیک بدان بود. این مدل توانست 5 ستاره ایمنی در تست تصادف را از NHTSA کسب نماید.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

در سال 2009 فیس لیفت دیگری روی این مدل اجرا شد که بیشتر در قسمت جلویی خودرو و جلوپنجره آن قابل مشاهده بود.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

اما نسل دوم سورنتو تلاشی متفاوت برای کیا محسوب می‌شد. این نخستین خودروی کیا بود که در امریکا تولید می‌شد. کیا در این مدل از جلوپنجره جدی خود موسوم به پوزه ببر بهره گرفته بود. طراحی این مدل و برادر کوچکترش اسپورتیج بسیار شبیه هم بود. مهم‌ترین تغییر در نسل دوم، یکپارچگی شاسی و بدنه بود که این خودرو را به کلاس کراس اوورها وارد می‌نمود. در عوض سواری بهتر و آرامتر که خواسته مشتریان بود، تحقق می‌یافت. این تغییر همچنین به کاهش وزن خودرو به میزان 220 کیلوگرم نیز منجر شد.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

نسل دوم در سه مدل عرضه می‌شد. موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری برای تریم های پایین‌تر و موتور شش سیلندر 3.5 لیتری برای تریم SX انتخاب شده بود. قدرت موتور چهار سیلندر به 175 اسب بخار و قدرت خروجی موتور شش سیلندر نیز به 276 اسب بخار می‌رسید. یک نسخه از موتور چهار سیلندر نیز با قدرت 191 اسب بخار به فروش می‌رسید.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

فیس لیفت این نسل هم در سال 2012 معرفی شد و البته به عنوان مدل‌های 2014 در ابتدای سال 2013 روانه بازار شد. در این فیس لیفت، تغییر چراغ‌های عقب و تغییر پنل ابزار و تغییراتی در جلو خودرو انجام شده بود. سورنتو در سال 2011 توانست جایزه ایمنی کامل را هم در Euro NCAP و هم در ANCAP و هم در IIHS کسب نماید. مجله معتبر آمریکایی کانسومر ریپورتز هم موتور این خودرو را در کلاس خود به عنوان موتور سال انتخاب کرد. با این وجود عمر سورنتوی نسل دوم بسیار کوتاه بود و کیا تصمیم گرفت در سال 2014، نسل دوم را بازنشسته کند.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

نسل سوم سورنتو از سال 2015 تاکنون در بازار حضور دارد. این خودرو در بازار ایران نیز به فروش می‌رسد اما عملاً بسیار کمتر از پسرعموی خود یعنی سانتافه دیده می‌شود. پلتفرم نسل سوم با ون کارنیوال مشترک است و در دو نسخه 5 و 7 سرنشینه قابل ابتیاع می‌باشد. این نسل باز هم بزرگ‌تر شده و البته مقاومت و سختی ساختاری آن نیز افزایش یافته است.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

طراحی سورنتوی جدید را می‌توان تکامل یافته و غنی دانست. این طراحی به دور از اغراق‌های مرسوم و با اندکی محافظه‌کاری توأم است. خودرو در همان نگاه نخست تنومند و با وقار به نظر می‌رسد. هرچند این طراحی چندان چشمگیر و اسپرت نیست و حتی در آن می‌توان الگوهایی تکراری از رقبایی نظیر جیپ چروکی را نیز یافت.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

پیشرانه جدید 3.3 لیتری شش سیلندر با قدرت 290 اسب بخار می‌تواند بهترین انتخاب باشد. هرچند هنوز موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر با قدرت خروجی 190 اسب بخار (در برخی بازارها 185 اسب بخار) و نسخه 2.0 لیتری توربوی 240 اسبی نیز قابل انتخاب‌اند. نسل سوم را می‌توان با گیربکس‌های شش سرعته دستی یا اتوماتیک سفارش داد. در این نسل هم مدل SX لیمیتد بالاترین تریم محسوب می‌شود. صندلی‌های تاشوی سه تکه در همه مدل‌ها وجود دارند اما ردیف سوم صندلی‌ها به صورت اختیاری قابل سفارش‌اند. فضای بار پشت ردیف دوم به رقم سخاوتمندانه 38.8 فوت مکعب می‌رسد. تازه با تا نمودن ردیف دوم صندلی‌ها می‌توان به فضای 73.5 فوت مکعبی دست یافت. مدل توربو قادر است تا 2.3 تن بار را یدک بکشد در حالی که ظرفیت بُکسل نسخه چهار سیلندر توربو به 1587 کیلوگرم می‌رسد.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

نسل سوم نیز همانند اجداد خود توانسته در آزمون‌های تصادف، سربلند باشد. بعلاوه تجهیزات جدید و مدرنی در این نسل نیز برای ایمنی بیشتر به خدمت گرفته شده‌اند. از جمله کروز کنترل تطبیقی با امکان ترمز خودکار و پیشگیری از برخورد و هشدار نقاط کور و ترافیک از پشت سر و هشدار خروج از لاین جاده. سورنتوی جدید با تجهیزات فراوان رفاهی و کیفیت بالاتر کابین توانسته خود را یک گام به استانداردهای خودروهای لوکس نزدیک‌تر سازد.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

کیا سورنتو اکنون به انتخابی عالی در بین کراس‌اوورهای بزرگ تبدیل شده است. به لطف پیشرانه‌های توانمند، ایمنی بالا، کیفیت فزون یافته و رفاه قابل تحسین آن می‌توان این خودروی کیا را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در این کلاس برشمرد. رقبای فعلی سورنتو اکنون شامل هوندا پایلوت، نیسان پت فایندر، تویوتا هایلندر، فورد اکسپلورر و نهایتاً هیوندای سانتافه می‌شوند. بهای خرید سورنتو نیز در مدل‌های 2016 از 25 هزار دلار شروع و بسته با نوع پیشرانه، انتقال نیرو و تجهیزات انتخابی تا 43 هزار دلار افزایش می‌یابد.

 پرونده‌ای برای کیا سورنتو

منابع: https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Sorento
http://www.consumerreports.org/cro/kia-sorento.htm
http://www.motortrend.com/cars/kia/sorento/2016/



نظرات