1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. کیا اپتیما چقدر ایمن است؟

کیا اپتیما چقدر ایمن است؟

6 شهریور 1396
  • 0

اپتیما نام یکی از سری محصولات شرکت کُره‌ای کیا است که به عنوان یک خودروی سدان نیمه‌لوکس و خانوادگی محسوب می‌شود. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی تولید و به عنوان مدل ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد. تا امروز ۴ نسل از اپتیما معرفی و به بازار عرضه شده است. این خودرو به لطف زبان طراحی اسپرت، توانسته نظر بسیاری از مشتریان نسل جوان را هم به خود جلب کند.

کیا اپتیما چقدر ایمن است؟

تست تصادف از جلو نشان می‌دهد که اپتیما در برخورد از جلو عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد. با وجود آسیب به موتور، جلوبندی و تاب برداشتن درب موتور، خودرو سربلند از این آزمون بیرون آمده است. بجز بخش جلوی اپتیما، دیگر قسمت‌ها مثل سقف، ستون، بدنه جانبی و پشت از آسیب ضربه مصون هستند. همان‌طور که پیش از این گفته شد؛ تست تصادف از جلو و بغل، هرکدام در دو مرحله انجام می‌شود.

کیا اپتیما چقدر ایمن است؟

گزارش موسسه یورو ان‌کپ نشان می‌دهد که در تست تصادف از جلو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت با مانع نرم، وضعیت راننده در تصادف از جلو کاملا ایمن است؛ این یعنی احتمال آسیب‌دیدگی به اندام‌های راننده کم و جزئی ارزیابی می‌شود. سرنشین شاگرد هم همین وضعیت را دارد اما احتمال دارد که به ساق پای سمت راست او کمی آسیب وارد شود.

در مرحله دوم که خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به مانع سخت برخورد می‌کند، سر، گردن، پا شکم و قفسه‌ی سینه‌ی راننده در وضعیت سبز ایمنی قرار دارد. دلایل مختلفی مثل طراحی کابین و تعبیه‌ی کیسه‌های هوا باعث شده تا شاهد واکنش خوب اپتیما در تست تصادف از جلو باشیم. با وجود وضعیت مناسب پا، سر و گردن سرنشین شاگرد، قفسه‌ی سینه و شکم او در وضعیت ایمنی قابل قبولی قرار دارد؛ این به معنای احتمال آسیب‌دیدگی به این نواحی از اندام سرنشین شاگرد است.

در تست تصادف از بغل، اپتیما باز هم سربلند از این آزمون بیرون درآمد؛ با وجود آسیب به ستون میانی (ستون B)، شاسی و بدنه‌ی جانبی، آسیب کمی به دیگر بخش‌های اتومبیل وارد می‌شود. این نشان می‌دهد که کیا اپتیما خودروی مقاوم و مستحکمی در تصادفات است. در گزارش یورو ان‌کپ کیا اپتیما مدل ۲۰۱۵، وضعیت ایمنی سرنشین جلو کاملا سبز نشان داده شده است. بنابراین، پا، قفسه‌ی سینه، شکم، سر و گردن راننده از آسیب ضربه مصون است.

کیا اپتیما چقدر ایمن است؟

در بخش ایمنی عابرپیاده، شانس حفظ جان عابر نسبتا بالاست. دلیل این موضوع، سبک طراحی نمای جلوی کیا اپتیما است. در هنگام برخورد اتومبیل با عابرپیاده، طراحی سپر باعث شده تا صدمه‌ی کم‌تری به پا وارد شود. هم‌چنین در بخش میانی درب موتور و شیشه، وضعیت ایمنی در حد قابل قبول و بالاست که درصورت برخورد عابر به این بخش‌ها، بازهم به او آسیب‌ کم‌تری وارد شود.

کیا اپتیما در بخش ایمنی افراد بزرگسال توانسته ۸۹ درصد و در بخش ایمنی خردسال، ۸۶ درصد از کل امتیاز ایمنی یک خودروی ایده‌آل را در سال ۲۰۱۵ کسب کند. یورو ان‌کپ در بخش عابرپیاده ایمنی کیا اپتیما، ۶۷ درصد از کل امتیاز را درنظر می‌گیرد که وضعیت قابل قبول محسوب می‌شود. مجموع عملکرد ایمنی کیا اپتیما در آزمون‌های یورو ان‌کپ باعث شده تا ۵ امتیاز ایمنی کامل خودروی سال به آن تعلق بگیرد.

کیا اپتیما نسل چهارم که با کد JF هم شناخته می‌شود، جزو یکی از خودروهای نسبتا قدرتمند با طراحی جذاب است که مشتریان زیادی در بازار ایران دارد. مدل ۲۰۱۷ این اتاق در بازار فعلی با قیمت حدودی ۲۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. مدل ۲۰۱۵ این خودرو بسته به کارکرد در حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

منبع دیجی مگ


نظرات