1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. جک جی5 یا لیفان 620؟

جک جی5 یا لیفان 620؟

13 بهمن 1395
  • 4

بازار خودروهای چینی در کشور ما چند سالی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته و تنوع زیاد این محصولات را می‌توان مناسب قلمداد کرد.

به گزارش اخبار خودرو ، امکانات متنوع و عموما طراحی زیبای خودروهای چینی در کنار قیمت نسبتا معقول از دلایل گرمی بازار خودروهای چینی است، اما گاهی همین تنوع انتخاب را برای خرید یک خودروی چینی سخت می‌کند.

برای این شماره ‌سراغ دو محصول متفاوت از یک سرزمین رفتیم که در کرمان‌موتور تولید می‌شود. جک جی۵ و لیفان ۶۲۰ هر دور در کلاس سدان‌های سایزمتوسط هستند که نسبتا بازار خوبی را تجربه کرده‌اند.

 جک جی 5 یا لیفان 620؟

حال به مقایسه این دو خودرو می‌پردازیم و آنها را با متر و معیار فنی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا اگر قصد خرید هر کدام را دارید، با ویژگی‌های آنها بیشتر آشنا شوید.

جک جی۵

این خودرو نخستین محصولی بود که از کمپانی جک یا درست‌تر، جی‌ای‌سی روی خط مونتاژ کرمان‌موتور قرار گرفت و خیلی زود به‌دلیل طراحی جوان‌پسند و پیشرانه با کیفیت در کلاس خود نسبت به رقبای دیگر مورد استقبال بازار قرار گرفت. طراحی جی۵ توسط کمپانی پینین فارینا انجام شده است و کمپانی جک این مساله را نقطه قوت این خودرو می‌داند.

با دیدن جک جی۵، ظاهر دوج دارت یادآوری می‌شود که الهام‌بخش طراحی آن بوده است. چراغ‌های جمع‌وجور و خطوط نرم روی بدنه، ظاهری زیبا به جی۵ داده و از نظر داخلی به‌دلیل طراحی داشبورد، چیدمان قطعات و فرمان اسپرت، فضایی اسپرت برای خودرو ایجاد شده است.

از نظر مختصات فنی، این سدان دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱۸۰۰ سی‌سی است که برای این اتاق مناسب بوده و می‌تواند عملکرد خوبی را برای این خودرو داشته باشد. نکته قابل توجه درباره موتور این خودرو، طراحی آن توسط کمپانی جک است که تحت لایسنس کمپانی میتسوبیشی ژاپن صورت گرفته است. این موتور به‌دلیل استفاده از سیستم جدید الکترونیکی VVT و طراحی محفظه احتراق مناسب می‌تواند قدرتی معادل ۱۴۰ اسب‌بخار و ۱۶۵ نیوتون‌متر گشتاور را با همراهی دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک، به محور جلو منتقل ‌کند.

همچنین این موتور به‌دلیل کیفیت بالای قطعات، نسبت به رقبای خود از استهلاک کم‌تری برخوردار است و این موضوع سبب کاهش هزینه نگهداری و تعمیر این خودرو می‌شود که از مزیت‌های آن نسبت به رقبای هم‌کلاس خود است.

گیربکس ۵ سرعته دستی جی۵ به‌دلیل ضرایب کوتاه‌تر دنده‌ها و استفاده از چرخ‌دنده‌های کوچک می‌تواند بهترین دور و گشتاور را برای خودرو هنگام نیاز فراهم کند.

همچنین این گیربکس با بهره‌مندی از قطعات باکیفیت و طراحی مناسب، برای این خودرو در نظر گرفته شده و از خرابی کم‌تری بهره می‌برد. گفتنی است در نسخه گیربکس دستی، از یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی‌سی استفاده شده که توان تولید ۱۱۱ اسب‌بخار قدرت را داراست. حال ‌سراغ نسخه اتوماتیک این خودرو می‌رویم که از نوع ۴ سرعته است.

 جک جی 5 یا لیفان 620؟

در اوایل حرکت با نسخه اتوماتیک، روند تعویض دنده کمی با تقه و کوبش مواجه است که این مشکل را می‌توان به سیستم‌های هیدرولیکی این گیربکس مربوط دانست.

همچنین زمانی‌که نیاز است خودرو گشتاور بالایی تولید کند، آن‌طور که بایدوشاید گشتاور مناسب و مطلوب به سرچرخ‌ها نمی‌رسد که البته برای استفاده خانواده مساله چندان مهمی نیست. از سویی، وقتی همین گیربکس در حالت اسپرت و دستی قرار می‌گیرد، مصرف سوخت را کمی افزایش می‌دهد، اما روند تعویض دنده‌ها به‌راحتی و نرمی صورت می‌گیرد و بهترین دور و گشتاور را برای خودرو به ارمغان می‌آورد.

از نظر خرابی و استهلاک نیز این گیربکس نسبت به گیربکس‌های هم‌کلاس خود از استهلاک پایین‌تری بهر‌ه‌مند است و خرابی کم‌تری در آن دیده می‌شود که یکی از دلایل این امر، سیستم خنک‌کننده روغن موتور است.

از موارد فنی که صرف‌نظر کنیم، باید گفت جک جی۵ نسبت به دو هم‌کلاس دیگر خود یعنی لیفان ۶۲۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰، از ایمنی بالاتری برخوردار است و در تست تصادف C-NCAP توانسته موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شود.

کیسه‌های هوای این خودرو از هر نظر ایمن است و با سرعت زیاد و نرمی خاص می‌تواند به‌خوبی عمل کند. سواری و هندلینگ خودرو نیز نسبت به لیفان ۶۲۰ بهتر بوده و سواری نرم‌تری را که نشانه عملکرد بهتر سیستم تعلیق است، به سرنشینان می‌دهد.

از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی این خودرو دارای سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل باد لاستیک TPMS، سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس، سیستم ترمز ABS و EBD، تنظیم نور صفحه پنل کیلومترشمار، دو ایربگ برای سرنشین جلو و کمربند پیش‌کشنده است که نسبت به قیمت و طراحی مناسب، بهترین گزینه انتخابی در بازه ۶۰میلیون تومان برای خرید به‌شمار می‌آید.

لیفان۶۲۰

محصولات لیفان را باید جزو محصولات اقتصادی برآورد کرد که اگرچه نسبت به دیگر برندهای چینی کم‌تر شناخته شده است، اما محصولات متنوعی را در بازار ما و دیگر کشورها دارد و تنوع خوبی را رقم زده است.

نخستین محصول کمپانی لیفان در سال ۱۳۸۷ روی خط تولید کرمان‌موتور قرار گرفت و با نام لیفان۵۲۰ راهی بازار شد. در آن زمان به‌دلیل برخی مشکلات فنی، این خودرو از اقبال خوبی برخوردار نشد تا اینکه نسخه جدید آن با کمی تغییرات و اصلاح روانه بازار شد و فروش معمولی را تجربه کرد.

چهار سال بعد، لیفان ۶۲۰ در خط تولید کرمان موتور قرار گرفت که طراحی این مدل توسط کمپانی ریکاردوی انگلستان صورت گرفته بود. طراحی چراغ‌های جمع‌وجور در جلو و خطوط تیز روی بدنه ظاهری نسبتا زیبا به این خودرو داده بود.

همچنین طراحی داخلی این خودرو به‌دلیل نوع رنگ تریم و طراحی داشبورد فضای مناسبی ایجاد کرده بود. مشخصات فنی لیفان نیز مانند جک جی‌۵ است، با این تفاوت که تکنولوژی موتور جک جی۵ بالاتر از پیشرانه لیفان۶۲۰ قرار دارد.

پیشرانه لیفان۶۲۰ یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱۸۰۰ سی‌سی است که با توجه به سیستم VVT می‌تواند ۱۳۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این پیشرانه ۱٫۸ لیتری از سیستم‌های الکترونیکی جدیدی بهره‌ می‌برد که نسبت به لیفان۶۲۰ قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند و عملکرد بهتری دارد.

اما کیفیت قطعات موتور لیفان۶۲۰ نسبت به جک جی۵ در سطح پایین‌تری است که استهلاک آن‌را نسبت به جک بیشتر می‌کند و قطعات آن گران‌تر است. در این خودرو همچنین از یک گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده شده است که قدرت و گشتاور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

این گیربکس به‌دلیل ضرایب بلندتر دنده‌ها نسبت به جک جی۵ از شتاب و سرعت کم‌تری بهره می‌برد که دلیل این امر وزن سنگین‌تر و بازده پایین موتور آن نسبت به جک است.

اما این گیربکس نسبت به هم‌کلاسان داخلی مانند پژو پارس یا سمند، از کیفیت بهتری برخوردار است و خرابی کم‌تری در آن دیده می‌شود. از نظر سواری و هندلینگ نیز لیفان۶۲۰ سواری نرم‌تری نسبت به مدل۵۲۰ دارد، اما هندلینگ این خودرو در سطح پایین‌تری از جک جی۵ قرار می‌گیرد.

از آپشن‌های رفاهی و ایمنی این خودرو نیز می‌توان به ایربگ‌های سرنشین جلو و راننده، سانروف، تنظیم نور صفحه کیلومترشمار، سیستم ترمز ABS و EBD، رهیاب ماهواره‌ای GPS و فرمان تلسکوپی اشاره کرد.

در نهایت اگر برای شما خرید خودرویی با کیفیت قطعات بالاتر و شتاب، سرعت و ایمنی بیشتر اهمیت دارد، پیشنهاد ما به شما جک جی۵ است و اگر به خودرویی با آپشن‌های رفاهی مناسب نیاز دارید، پیشنهاد ما خرید لیفان است.

منبع:



نظرات

  • شهروز شهروز (11 تیر 1398 ساعت 13:13)

    باسلام و احترام.
    عزیزان دل حقیقتش بنده بین دوراهی موندم در صورت امکان راهنماییم کنید ممنون میشم.
    جک j3 صندوق دار بهتر است یا لیفان 620؟
    ارادتمند

  • مهران مهران (16 بهمن 1395 ساعت 12:33)

    0 تا ١٠٠ جک ١٠.٥ ثانیه نیست در نسخه اتومات

  • محمد محمد (13 بهمن 1395 ساعت 23:31)

    جک واقعا ماشین خوبی از آب دراومده

  • milad milad (13 بهمن 1395 ساعت 22:43)

    JAC عالیه لیفان هم نسبت به رقبای ایران خودرویی بهتره