1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. نبوغ دانشمند ایرانی درباره تعیین میزان شارژ خودروهای برقی

نبوغ دانشمند ایرانی درباره تعیین میزان شارژ خودروهای برقی

27 دی 1393
  • 6

محققان دانشگاه کارولینای شمالی به رهبری «حبیب‌الله رحیمی ایچی»، دانش‌آموخته دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیر، نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند که میزان دقیق شارژ باقی‌مانده خودروهای الکتریکی را تا رسیدن آن‌ها به مقصد مورد نظر تعیین می‌کند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان همواره به دنبال افزایش قابلیت خودروها بدون بالارفتن هزینه‌های موجود بوده‌اند.

در حال حاضر، تعدادی از اتومبیل‌های الکتریکی تا زمانی کار می‌کنند که شارژ باتری‌شان تامین باشد اما این موضوع بهای گزافی را می‌طلبد. محققان دانشگاه کارولینای شمالی بر این باورند تحلیل بهتر داده‌ها می‌تواند به رانندگان وسایط نقلیه الکتریکی در این زمینه کمک کند.

بسیاری از رانندگان چنین خودروهایی، مسافت‌های بسیار طولانی را با خودروی الکتریکی‌شان طی نمی‌کنند زیرا بیم آن دارند که پیش از رسیدن به ایستگاه شارژ قابل‌دسترس، نیروی الکتریکی خودرویشان به اتمام برسد. در این میان، نرم‌افزارهای موجود در این خودروها در ارائه میزان شارژ باقی‌مانده عملکرد دقیقی ندارند.

نرم‌افزارهای کنونی میزان باقی‌مانده انرژی را بر اساس میزان انرژی تخمین می‌زنند که خودرو طی بازه زمانی خاصی مصرف کرده است؛ اما نرم‌افزار جدید حبیب‌الله رحیمی ایچی و تیم علمی‌اش میزان انرژی موردنیاز برای رسیدن راننده به مقصد در شرایط واقعی مانند ترافیک، آب‌وهوا و رفتار رانندگی را تحلیل کرده و شارژ باقی‌مانده خودرو را نیز به درستی تخمین می‌زند.

نرم‌افزار جدید قادر به جمع‌آوری داده‌های مختلف با ساختارهای متفاوت از منابع متنوع، سازماندهی‌کردن و تحلیل این داده‌ها و واردکردن آن‌ها در نوعی الگوریتم تخمین ویژه است. در این برنامه، کد MATLAB/SIMULINK برای خواندن داده‌های بلادرنگ از پایگاه‌های اینترنتی مختلف و محاسبه انرژی باقی‌مانده خودرو نمایش داده می‌شود.

رحیمی ایچی جزئیات بیشتر این نرم‌افزار را در کنفرانس موسسه مهندسان الکترونیک و برق ارائه داده است.



نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (28 دی 1393 ساعت 13:03)

    اون پولی که به خارجیا میدن برای اینکه بیاد تو ایران و ماشین براشون طراحی کنه رو باید بدن به اینا

  • لادیزایران لادیزایران (27 دی 1393 ساعت 22:52)

    تبریک میگم امیدوارم موفق باشه

  • رخش جاده رخش جاده (27 دی 1393 ساعت 11:31)

    خوبه ، ولی ماشین برقی فمر نمی کنم سرعتی باشه

  • آفرین آفرین (27 دی 1393 ساعت 10:18)

    متاسفانه دانشمندان ما در خارج از کشور مشغول کار می شوند که اگر همه در ایران جمع شوند هیچ قدرتی چه از نظر اقتصادی و یا تکنولوژی و یا .... یا رایه مواجه با ایران را نخواهد داشت اما افس........

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (27 دی 1393 ساعت 10:03)

    متلب باکس گسترده ای و یکی از قویترین نرم افزارای شبیه سازی در جهانه.بهشون تبریک میگم.

  • حامد صابر حامد صابر (27 دی 1393 ساعت 09:35)

    ما این همه استعداد داریم نمونش این اقا بد خودروسازیمون کجا. فقط بلد یم هر 10 سال یه بار یه خودرو به ظاهر ملی با سر هم کردن بقیه ماشین ها بدیم بیرون