1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

28 خرداد 1394
  • 6

هفته گذشته اولین تصاویر و اطلاعات رسمی از نسل تازه ب ام و سری هفت منتشر شد و نام نادر فقیه زاده به عنوان یکی از طراحان ارشد این پروژه در سطح بین المللی بر سر زبان ها افتاد،او پیشتر نیز در زمینه طراحی داخلی نسل گذشته سری هفت و طراحی بدنه (خارجی) مدل فعلی سری شش پروژه های مهمی را برای ب ام و انجام داده بود و هم اکنون در میان طراحان خودروساز باواریایی به فردی مطرح و تاثیر گذار بدل شده است.به همین مناسب فرصتی دست داد تا بیشتر به پیشینه فعالیت های این جوان ایرانی بپردازیم.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

نادر فقیه زاده متولد سال 1355 تهران است،در ده سالگی به همراه خانواده و بخاطر شغل پدرش که کارمند کونسولگری ایران در آلمان بود به این کشور مهاجرت کرد.او دوران نوجوانی را در مدارس معمولی سپری نمود و به هنگام انتخاب رشته ی دانشگاهی با تمرکز بر علاقه به خودرو و توانایی های هنری که از دوران تحصیل در خود سراغ داشت،در امتحان ورودی رشته ی طراحی وسایل نقلیه دانشگاه Pforzheim شرکت کرد و به همراه سه نفر دیگر در این آزمون سخت پذیرفته شد.

نادر یکی از ترم های دوران تحصیلش را در کمپانی مرسدس بنز به عنوان کار آموز گذراند،او درآنجا با تمامی مراحل طراحی و ساخت یک خودروی مدرن از ترسیم طرح اولیه تا نمونه سازی و ساخت ماکت ، نقشه کشی، شناخت مواد،روش های ماشینکاری و cnc آشنا شد.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

بر طبق روال معمول دانشگاه های برتر آلمان، کمپانی های مطرحی همچون فولکس واگن ، مرسدس بنز، ب ام و، پورشه و آئودی در چهارمین ترم تحصیلی اقدام به جذب نیرو از بین دانشجویان مستعد می نمایند، نادر شانس پذیرش توسط پورشه و ب ام و را داشت اما از انتخاب پورشه بخاطر حس بهتری که نسبت به محصولات مدرن ب ام و داشت صرفنظر کرد و ب ام و را با علاقه قلبی برگزید.

زمینه کاری تخصصی مهندس فقیه زاده،شامل شاخه ای از مهندسی مکانیک مانند علم مواد، روش های شکل دهی، متالوژی و علوم مربوط به اقتصاد کاربردی و زمینه های هنری مانند طراحی دستی و کامپیوتری ، مدل سازی و قالبگیری است.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

درسال 2001 یکی از مهمترین اتفاقات زندگی نادر فقیه زاده رخ داد که چیزی نبود جزدعوت شدن توسط کریس بنگل، سر طراح وقت کمپانی جهت همکاری در دپارتمان اصلی طراحی ب ام و.

بنگل که به استعداد شگرف این جوان ایرانی پی برده بود،او را در مسیر درست هدایت کرد،استعداد فوق العاده در کنار پشتکار کم نظیر این مهندس جوان ، نتایج شگفت آوری به دنبال داشت. بدین ترتیب نادر فقیه زاده به سرعت مراحل پیشرفت را پیمود و موفق شد در رقابت درون گروهی طراحان ب ام و برنده طراحی برتر فضا سازی داخلی نسل نو ب ام و سری هفت را ارئه دهد، او این پروژه را به نحو احسن با رعایت استانداردهای کیفی سری 7 و توجه خاص به ویژگی های منحصر به فرد این خودرو از جمله ترکیب آخرین تکنولوژی با بهترین مواد برای لوکس ترین محصول تولیدی کمپانی انجام داد.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

به دنبال درخشش فقیه زاده که مورد تحسین تمام کارشناسان خودرویی جهان قرار گرفت،با موفقیت وی در رقابت درون گروهی دیگری، طراحی بیرونی نسل نو ب ام و سری 6 نیز به ایشان سپرده شد،مهندس فقیه زاده برای طراحی این خودرو کار بسیار سختی،در پیش داشت، زیرا می بایست پارامتر های متعدد فنی ، زیبایی شناسی و بازاریابی را مورد توجه قرار میداد برای مثال کوپه های بزرگ ب ام و از بدو پیدایش چون مدل 3.0cs دهه هفتاد یا نسل اول و دوم سری 6 همواره با شباهت هایی به کوسه ماهی طراحی شده اند،همچنین رعایت اصول کلی طراحی محصولات ب ام و از جمله طراحی مدرنی که در نسل جدید سری 5 و 7 شاهد هستیم و پرستیژ خاص سری 6 به همراه عوامل فنی محدود کننده همانند مسائل ایرودینامیک و نکات مورد توجه جهت افزایش ایمنی خودرو و عابران پیاده به هنگام تصادفات، طراحی قسمت جلوی این خودرو را دشوارتر از همیشه می کرد.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

برای نمای جانبی مهمترین مسئله ، ایجاد ابهت خاص خودروهای کوپه اسپرت ، به اضافه رعایت نکاتی بود که امکان تولید نمونه چهار در شبیه مدل مفهومی Gran Coupé را برای مهندسان به وجود می اورد، ،در واقع خلق خودروی کوپه عضلانی، به شکلی که در صورت اضافه شدن درهای عقب نیز خللی در زیبای آن ایجاد نگردد.کار بسیار سختی محسوب میشود.

با این وجود، استعداد ناب ایرانی بار دیگر به کمک مهندس فقیه زاده آمد و نتیجه آن رونمایی از مدل مفهمومی ب ام و سری 6 در اواخر سال 2010 بود که مانند یک بمب خبری در رسانه های خودرویی دنیا منفجر شد.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

نمای جانبی و عقب نظر مساعد اکثر کارشناسان را تامین کرد اما در مورد نمای جلو اتفاق نظر چندانی وجود ندارد، چرا که برای عده ای زیبا و قابل قبول و برای بعضی دیگر غیر متعارف و ناهمگون می نماید، از این جهت مهندس فقیه زاده به خوبی درس هایی که از کریس بنگل آموخته بود را به کار بسته و با طراحی خودرویی جنجالی همانند نسل پیشین سری 6 آن را در صدر خبرها قرار داد،این روش طراحی جنجالی در موارد متعددی همچون نسل پیشین سری 6 و سری 7 که همگی تحت نظارت کریس بنگل شکل گرفته بودند علیرغم انتقاد های کارشناسان و مجلات خودرویی، عملا در بازار موفق بوده و باعث گسترده تر شدن طیف خریداران برند ب ام و شده بودند.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

فقیه زاده در مورد این خودرو میگوید: سری 6 برای من همیشه همانند کوسهٔ بزرگی هست که از آب بیرون آمده و موج عظیمی در پشت خود به وجود آورده است. با الهام از نحوه ی حرکت موج ها تلاش کردم همین حس را در اثرم پیاده کنم.

به نظر ایشان بازار هدف این خودرو، مشتری های میانسال و شیک پوشی هستند که به دینامیک و پرستیژ خودرو اهمیت ویژه ای میدهند شخصیتی همانند شون کانری زمانی که در مجموعه جیمز باند نقش آفرینی میکرد.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

تیم طراحی ب ام و برای چهره پردازی نسل تازه اتاق هفت نیز کار بسیار سختی را پیش رو داشت.در واقع اکثر کارشناسان بر این باور بودند که هیچ خودرویی قابلیت رقابت با نسل تازه مرسدس بنز S CLASS را در این رده ندارد و از این رو شانس چندانی را برای مدل تازه سری هفت قائل نبودند، اما گذشت زمان و انتشار تصاویر سری هفت نشان داد که دپارتمان طراحی ب ام و اتفاقا در طراحی این مدل بسیار هوشمندانه عمل کرده و پس از دو نسل نه چندان موفق ، مدلی شکوهمند را در حد نسل های اول و سوم سری هفت ارائه داده است که می تواند احساسی مستحکم و غرور آفرین را از مواجه با این سدان بزرگ جثه و لوکس به بیننده القاء کند.از این رو باید حاصل کار گروهی تیم طراحان این خودرو را موفقت و تاثیر گذار دانست.

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016

 آشنایی با طراح ایرانی ب ام و سری هفت 2016



نظرات

  • طراح صنعتی نوجوان طراح صنعتی نوجوان (29 خرداد 1394 ساعت 07:28)

    سلام دوستان.(خواهش میکنم اگه طلاع دارید ، تا آخر بخونید) من محمد هستم ، 17 ساله و به تازگی امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان رو در رشته ریاضی و مدرسه تیزهوشان تموم کردم. من عاشق طراحی هستم از همون بچگی ، البته متاسفانه بخاطر سنگینی دروس اخیرا زیاد نتونستم تمرین کنم ، اما کلا خیلی طراحی اتوموبیل میکنم و میخوام در آینده وارد اینکار بشم ، اما اصلا نمیدونم باید چیکار کنم . باید برم رشته طراحی صنعتی که برای هنره؟! که در اونصورت بازار کارش ریسک بزرگیه و ازونطرف من راه خارج رفتن رو هم بلد نیستم! و هیچ راهنمایی هم نیست که درباره این چیزها بدونه . یا اینکه باید برم مکانیک؟ که در اونصورت میترسم دیگه به طراحی اتوموبیل نرسم . از طرفی میشنوم کسایی که رفتن توی کار طراحی اتوموبیل ، در دوران نوجوانی به طرز وحشتانکی تمرین داشتن! و این منو میترسونه چون رشته ریاضی توی تیزهوشان وقت خاصی برای تمرین نمیذاره برام! اما از توانایی خودم خبردارم... خواهش میکنم یکی منو توی این مسیر کاملا گنگ راهنمایی کنه ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنید و اگه جوابی هست به ایمیلم ارسال کنید، همینجا جواب بدید هم میام چون من همیشه اینجا سر میزنم . ایمیل : m.aali1377@gmail.com

    پریسان پریسان (25 مهر 1394 ساعت 21:39)

    سلام آقا محمد.امیدوارم که به خواسته ات برسی و موفق باشی.من مطلبت رو با داداشم و چند نفر دیگه در میون گذاشتم.که اکثر پیشنهاد ها این بود که بری با چند نفر از همین آقایون امثال نادر فقیه زاده(منظورم خود ایشون نبود)که تو ایران هم کم نیستن و تو گوشه و کنار مشغول طراحی هستن مثل ایمان مقصودی و ... مشاوره کنی.شاید از همین آقایون تو سایت هم بتونن بهت کمک کنن.اما نظر من همین بود.اگه یکم هم تو اینترنت سرچ کنی طراح های داخلی رو هم میتونی پیدا کنی.

  • mj.king mj.king (28 خرداد 1394 ساعت 17:48)

    ایرانیهای موفق زیادی تو دنیا هستن که به درجات بالایی هم رسیدن...حیف که جای کار تو کشورشون نیست!..تو همین صنعت خودرو...نادر فقیه زاده..ارش فربد..هرمیداس اتابکی و....ایول آقا نادر

  • سجاد خودرو سجاد خودرو (28 خرداد 1394 ساعت 11:02)

    ایرانی = مخ جهان

  • پریسان پریسان (28 خرداد 1394 ساعت 10:04)

    یعنی میشه لااقل یکی از شاگردهای همچین آدمایی بیان به داد خودروهای ما برسن؟همچین مغزهایی ما داریم اما اینه حال و روزمون

  • آرش فری آرش فری (28 خرداد 1394 ساعت 07:32)

    کارش درست. آفرین. باعث افتخار ایرانی.