1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آشنایی با خانواده موتورهای 6 سیلندر هیوندا

آشنایی با خانواده موتورهای 6 سیلندر هیوندا

19 بهمن 1393
  • 1

  در این نوشته به معرفی خانواده‌ی موتورهای لامبدا از شرکت هیوندای می‌پردازیم. HMMA کارخانه‌ هیوندای در آلاباما است. این مجموعه با سرمایه‌گذاری 1.1 میلیارد دلاری هیوندای در سال 2002 و با حضور رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده جرج دبلیو بوش افتتاح شد. در این مجموعه‌ عظیم که امروزه ارزش آن بالغ بر 1 میلیارد دلار است بیش از 3000 نفر مشغول به کارند.

 آشنایی با خانواده موتورهای 6 سیلندر هیوندا

خانواده‌ موتورهای لامبدا هیوندای، موتورهای V6 تمام آلومینیومی این شرکت است که در HMMA تولید می‌شوند.

نخستین موتور، یک موتور 3 لیتری مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و تزریق مستقیم سوخت (GDI) است که بر روی نسل پنجم آزرا قابل سفارش است. این موتور دارای ضریب تراکم 11:1 است و قدرتی معادل 266 اسب‌بخار و گشتاور 317 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. با توجه به ضریب تراکم بالا در این موتور استفاده از بنزین سوپر اجتناب‌ناپذیر است. این موتور در برخی بازارها مانند خاورمیانه بدون سیستم GDI عرضه می‌شود که سبب کاهش قدرت موتور به 247 اسب‌بخار و گشتاور 282 نیوتن‌متر گردیده است.

 آشنایی با خانواده موتورهای 6 سیلندر هیوندا

پیشرانه‌ی بعدی، موتوری شش سیلندر به حجم 3.3 لیتر است که با عنوان G6DB بسته به نوع بازار و ورژن ECU از 249 اسب‌بخار تا 262 اسب‌بخار و گشتاور 312 نیوتن‌متر است. این موتور نخستین‌بار در هیوندای سوناتا 2006 عرضه شد و مجهز به 4 سوپاپ در هر سیلندر است که برای سوپاپ‌های ورودی سیستم زمان‌بندی متغیر در نظر گرفته شده است. گونه‌ی دوم این موتور تحت عنوان G6DH است که همراه با آزرا 2012 عرضه شد. این موتور که مجهز به سیستم Dual CVVT و GDI است، 294 اسب‌بخار و 346 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور با تغییرات اندکی که در آن داده شد، در برخی بازارها بر روی جنسیس عرضه شد که 262 اسب‌بخار و 316 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند و در سانتافه 2013 نیز با اسب‌بخار و گشتاور به ترتیب 270 و 319 عرضه می‌شود.

 آشنایی با خانواده موتورهای 6 سیلندر هیوندا

موتور سوم با کد G6DC و با 3.5 لیتر حجم، نخستین بار همراه سانتافه 2010 عرضه شد که با 276 اسب‌بخار قدرت و 336 نیوتن‌متر گشتاور در کنار سیستم Dual CVVT عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد. کیا سورنتو 2011 نیز به این موتور مجهز است که در کشورمان کاملاً شناخته شده است.

این موتور با 298 اسب‌بخار، که به لطف تغییراتی در ECU به دست آورده، در خودروی کیا کادنزا عرضه می‌شود. هیوندای از این موتور با سیستم تزریق مستقیم سوخت در نمایشگاه اتومبیل 2010 پکن پرده‌برداری کرد.

 آشنایی با خانواده موتورهای 6 سیلندر هیوندا

موتور بعدی نیز گونه‌ی 3.8 لیتری 24 سوپاپه DOHC است که 263 اسب‌بخار نیرو و 348 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور با کد Lambda MPi شناخته می‌شود.

این موتور در جنسیس کوپه قدرتی معادل 306 اسب‌بخار و گشتاور 361 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور بر روی کیا موهاوی و هیوندای وراکروز نیز عرضه شده است با این تفاوت که انتقال نیرو به‌صورت چهار چرخ محرک انجام می‌پذیرد. این موتور در کیا موهاوی و وراکروز به ترتیب 276 و 268 اسب بخار خروجی دارد. این موتور تمام آلومینیومی که مجهز به دو میل‌سوپاپ و 24 سوپاپ است، در صورت نصب سیستم تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید 333 اسب‌بخار و 394 نیوتون متر گشتاور را داراست که دقیقاً مشابه نمونه‌ی 2012 جنسیس سدان است.

 آشنایی با خانواده موتورهای 6 سیلندر هیوندا

باید گفت این موتورها گام بزرگی برای هیوندای محسوب می‌شوند اما از لحاظ کارایی همچنان با بزرگانی چون تویوتا و ب ام و فاصله دارند. مقاله‌ی تعمیر یاتاقان‌های آزرا که چندی پیش منتشر شد نیز یکی از همین سری موتورها بود. یکی از دوستان که سال‌ها تجربه‌ی کار روی انواع خودروهای ژاپنی آلمانی و کره‌ای را دارند توصیه می‌کردند که با توجه به شرایط سوخت و آب و هوا و همچنین تقلبی بودن بسیاری از روغن‌موتورهای بازار کشور روغن این موتورها بهتر است در 5 هزار یا حداکثر 6 هزار کیلومتر تعویض شود. در کل نکات از مثبت این موتورها می‌توان توان و مصرف سوخت مناسب و نکات منفی آن‌ها را پایین بودن اسب بخار بر هر لیتر و دوام کمتر نسبت به رقبای ژاپنی برشمرد.

منبع پدال


نظرات

  • آفرین آفرین (19 بهمن 1393 ساعت 07:48)

    این توصیه آخرین که تعویض روغن موتور در 5000 و یا 6000 باشد با شرایط ما و اگر اطلاع داشته بلشید که در داخل کارخانه ها چه میگذرد درست و منطقی است