1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. هیوندای سوناتا 2015

هیوندای سوناتا 2015

1 اردیبهشت 1393
  • 2

کمپانی هیوندای کره‌ی جنوبی سه سال بعد از ایران‌ خودرو بنا نهاده شده است؛ اما این خودروساز کره‌ای هم‌اکنون به سطح از توانایی در خودروسازی رسیده است که در نسل جدید سوناتا، از آخرین فناوری‌ها و قابلیت‌های لوکس بهره گرفته که نظیر آن در هیچ‌یک از خودروهای سدان سایز متوسط با قیمتی زیر 30,000 دلار موجود نیست. هرچند نمی‌توان محصولات این خودروساز کره‌ای را با محصولات کمپانی‌های طراز اول جهان همچون پورشه، مرسدس‌بنز، کادیلاک و بی‌ام‌دبلیو هم سطح دانست؛ اما پیشرفت این کمپانی قابل تحسین است.

نسل هفتم از هیوندای سوناتا پس از افشای تصاویری از آن، روز چهارشنبه در نمایشگاه بین المللی خودروی نیویورک رسماً معرفی شد. نسل جدید سوناتا از سیستم کروز کنترل‌هوشمند، صفحه‌ی نمایش 8 اینچی و بسیاری از امکانات دیگر بهره می‌برد که در نسل جدید هیوندای جنسیس نیز وجود دارد. از جمله‌ی قابلیت‌های جدید این خودرو بهره‌گیری از CarPlay اپل است که امکان استفاده از تلفن‌های‌هوشمند آیفون را در این خودرو تسهیل می‌کند.

سوناتا در تعاریف موجود جزو سدان‌های سایز متوسط است که امکانات درونی تعبیه شده در آن قابل قیاس با هیچ یک از محصولات هم رده نیست. این خودرو را می‌توان با قیمتی برابر 32,000 دلار با تمامی امکانات داخلی از آن خود کرد که در بازار جهانی و در مقایسه با سایر خودروها، بسیار معقول و با توجه به امکانات داخلی ارزان‌ است.

استفاده از الگوی طراحی سیال، خط مشی است که هیوندای در مدل کنونی سوناتا که در سال 2009 پا به عرصه‌ی وجود نهاده، بهره برده است. اما در جنسیس ۲۰۱۵ و همچنین سوناتا ۲۰۱۵ که نسل جدید الگوی طراحی سیال در آن به کار گرفته شده است، تا حدودی از به‌کارگیری خطوط بدنه‌ی شدید پرهیز شده است. علی‌رغم اینکار، هنوز ظاهر مدرن در این کار حفظ شده است. می‌توان این نسل و طراحی آن را نشان‌دهنده‌ی پخته‌شدن خودروهای تولیدی هیوندای برشمرد.

این خودرو همچنین از یک موتور 4 سیلندر 180 یا 240 اسب‌بخاری به‌همراه توربوشارژر بهره می‌برد که نیروی تولید شده را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. صندلی‌های جلو قابلیت گرم و سرد‌شدن داشته و صندلی‌های عقب فقط از امکان گرم‌شدن بهره می‌برند. سرنشینان صندلی‌های عقب می‌توانند از آفتاب‌گیرهای تعبیه شده در طرفین نیز استفاده کند.

هیوندای در این خودرو فناوری‌هایی را به کار گرفته است که هیچ خریداری انتظار استفاده از آن را در چنین خودرویی نداشته و هیچ خودروسازی تا حال چنین امکاناتی را در یک سدان سایز متوسط تعبیه نکرده است. از امکانات سوناتا ۲۰۱۵ می‌توان به سیستم هشدار خروج از بین خطوط، تشخیص نقاط کور و سیستم‌هشدار دهنده‌ی عقب اشاره کرد. تمامی سیستم‌های نام برده در هماهنگی کاملی با یکدیگر در حال کار هستند. برای مثال اگر خودرویی در نقطه‌ی کور راننده در حال نزدیک‌شدن به سوناتای در حال حرکت باشد، آینه‌ی جانبی با تنظیم خودکار، سعی در آگاه‌کردن راننده دارد؛ در صورتی که راننده با بی‌توجهی به خروج از لاین فعلی اقدام کند، سیستم کنترل لاین به‌همراه تشخیص نقاط کور وی را با به صدا در آوردن یک علامت هشدار‌دهنده آگاه می‌سازد. هیوندای نیز جزء خودروسازان آسیایی است که برخلاف سایر خودروسازان اروپایی، از هشدار صوتی به جای به لرزه درآوردن فرمان در مواقع اضطرار استفاده می‌کند.

هیوندای در چراغ‌های جلو از نمونه‌های زنون بهره برده است؛ ضمناً می‌توان با قراردادن سوئیچ در جیب خود و بدون لمس آن، فقط با نزدیک‌شدن به صندوق عقب، آن را باز کنید. هیوندای امکان بهره‌گیری از هدآپ دیسپلی را نیز برای راننده در این خودرو فراهم کرده است.

هیوندای جزو خودروسازانی است که استفاده از CarPlay اپل را در خودروهای خود برای کاربران پیش‌بینی کرده‌اند و سرنشینان خودرو قادر خواهند بود تا آیفون‌های خود از قبیل 5/5S/5C را از این طریق به داشبورد متصل و از امکانات آن در قالب صفحه‌ی نمایش خودرو استفاده نمایند.

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به سیستم‌ ناوبری با بهره‌گیری از مانیتور ۸ اینچی، کلیدهای فیزیکی بزرگ و قابل تفکیک در کنسول میانی و امکان استفاده از اپلیکیشن‌هایی چون Pandora بی‌نیاز از CarPlay اشاره کرد. این خودرو از آخرین نسخه‌ی BlueLink هیوندای بهره می‌برد.

از خودروهای رقیب برای سوناتا می‌توان به تویوتا کمری، هوندا آکورد، نیسان آلتیما، فورد فیوژن، شوی مالیبو و فولکس‌واگن پاسات اشاره کرد.

منبع زومیت


نظرات

  • کامی کامی (2 اردیبهشت 1393 ساعت 19:53)

    واقعا درست میگی آقا بهنام به کجا رسیدن. البته به نظر من نقطه ضعف خودروهای کره ای اینه که بیشتر به مقوله ظاهر و آپشن خودرو میپردازن و افت خودرو هاشون زیاده و طول عمر کافی رو ندارن. اما به حال این ماشین حرف نداره و رقیبه گردن کلفای برای حتی خودروهای ژاپنی خواهد شد.

  • بهنام بهنام (1 اردیبهشت 1393 ساعت 10:25)

    مهمترین نکته این خبر همون بخش اولش بود که میگه شرکت هیوندایی 3سال بعد از ایران خودرو تاسیس شده