1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. پرونده جامع سانتافه های موجود در ایران

پرونده جامع سانتافه های موجود در ایران

14 مهر 1393
  • 15

اکنون حدود ۷۰ سال از تولید اولین شاسی‌بلند جهان می‌گذرد. کلاس خودروهای شاسی‌بلند تا ۲۰ سال پیش تنوع بالایی نداشت و تنها به چند مدل خودرو محدود می‌شد اما در این ۲۰ سال اخیر رفته رفته نیاز مردم به خودروهای شاسی‌بلند بیشتر شده و از این رو این کلاس خودرویی شاهد تحولات بسیاری بوده و اکنون به یکی از مهم‌ترین کلاس‌های خودرویی برای خودروسازان جهان تبدیل شده است.

اخیراً خرید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور در کشور ما نیز مد شده و اکثر کسانی که با بودجه خود توانایی خرید یک شاسی‌بلند یا کراس‌اوور حتی از نوع چینی‌اش را داشته باشند دیگر به خودروهای سواری توجهی نمی‌کنند. از این رو خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور در بازار خودرویی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. بنابراین کلاس خودروهای شاسی‌بلند به خصوص کراس‌اوورها در کشورمان نسبت به دیگر خودروها از تنوع بیشتری برخوردار بوده و تعداد خودروهایی که در این کلاس می‌توان انتخاب کرد محدود نیست. در حال حاضر بیش از ۳۰ مدل شاسی‌بلند در بازار خودرویی کشورمان وجود دارد که هر چه ابعادشان بزرگ‌تر می‌شود تنوعشان کاهش می‌یابد. اگر بخواهیم یکی از موفق‌ترین شاسی‌بلندهای بازار خودرویی ایران را نام ببریم می‌توانیم به هیوندای سانتافه اشاره کنیم.

هیوندای سانتافه مدتی است که در بازار ایران خوب فروخته می‌شود و محبوبیت زیادی بین خریداران خودروهای شاسی‌بلند متوسط دارد. بنابراین یک پرونده کامل از مدل‌های مختلف سانتافه موجود در ایران را این هفته آماده کرده‌ایم.

تاریخچه کامل سانتافه

سانتافه عنوان اولین و باتجربه‌ترین شاسی‌بلند کمپانی هیوندای را با خود یدک می‌کشد. البته این قدمت و تجربه خیلی هم زیاد نیست و منظور از آن همین ۱۴ سال پیش است. سانتافه برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ بر روی خط تولید کمپانی هیوندای قرار گرفت و اکنون با سابقه ۱۴ ساله‌ای که دارد با تجربه‌ترین شاسی‌بلند این کمپانی کره‌ای محسوب می‌شود. بعد از سانتافه شاسی‌بلندهای دیگر این کمپانی یعنی توسان و وراکروز به ترتیب به لیست فروش شاسی‌بلندهای هیوندای اضافه شدند. نسل اول سانتافه از ۱۰۰ کیلومتری داد می‌زد که یک کره‌ای خام و بی‌تجربه است.
هیوندای در سال ۲۰۰۵ یک فیس‌لیفت بر روی نسل اول سانتافه اعمال کرد اما این فیس‌لیفت هم نتوانست زیاد کاری بکند. ولی تنها بعد از گذشت ۲ سال و در سال ۲۰۰۷ کمپانی هیوندای نسل دوم سانتافه را رو کرد. سانتافه اکنون یک شاسی‌بلند زیبا بود که هیچ‌وجه تشابهی با نسل قبل خود نداشت. سال ۲۰۱۰ نسل دوم سانتافه شاهد یک فیس‌لیفت بود تا ایراداتش رفع شود. اما بالاخره سال ۲۰۱۳ فرا رسید تا نسل سوم سانتافه کاملاً متفاوت نسبت به دو نسل دیگر ظاهر شود. در این سال سانتافه در دو نوع سانتافه معمولی و سانتافه اسپرت قابل سفارش بود. همچنین ورود سانتافه به ایران از نسل دوم آن آغاز شده و تاکنون نسل دوم، فیس‌لیفت نسل دوم و مدل اسپرت نسل سوم سانتافه وارد بازار خودرویی ایران شده است.

موفقیت عجیب سانتافه ۲۰۰۷‌!

از اولین ورود سانتافه به بازار خودرویی کشورمان حدود شش سال می‌گذرد و سانتافه ۲۰۰۷ آغاز واردات این شاسی‌بلند محبوب به ایران بود. نسل دوم سانتافه در زمان خودش زیبا طراحی شده بود و هیچ تشابهی به نسل اول خود نداشت البته هدف هیوندای هم همین بود. آن‌ها نمی‌خواستند مردم با دیدن نسل دوم سانتافه به یاد نسل قبل آن بیافتند! زیبایی این نسل باعث شد تا سانتافه فروش خوبی را تجربه کند. مد شدن خودروهای شاسی‌بلند از یک طرف و زیبایی وسوسه‌کننده سانتافه از طرف دیگر باعث شد تا افراد زیادی در ایران برای خریدنش ثبت‌نام کنند. اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی مالکان سانتافه تازه فهمیدند که با چه خرس تنبلی طرف هستند. نسل دوم سانتافه ایرادات زیادی را پشت نقاب زیبای خود پنهان کرده بود. برعکس نسل اول سانتافه که ظاهرش با باطن‌اش یکی بود سانتافه ۲۰۰۷ با مشتریان خود صادق نبود.

طراحی زیبا

نسل دوم سانتافه خیلی بهتر از قبل طراحی شده و در زمان خودش یکی از بی‌نقص‌ترین طراحی‌ها را در میان خودروهای شاسی‌بلند موجود در بازار خودرویی ایران داشت. جلو پنجره نسبتاً بزرگ جلو در کنار چراغ‌های جلو که از طراحی خوبی سود می‌بردند ابهت قابل قبولی به نمای جلو سانتافه مورد نظر بخشیده است. بر عکس چراغ‌های جلو مه‌شکن‌های جلو کاملاً ساده طراحی شده و در دو طرف سپر جلو جا خوش کرده‌اند. قسمت زیرین سپر جلو تا قسمت پایین جلو پنجره بالا آمده و به خاطر رنگ مخالفی که با بدنه خودرو دارد زیبایی نمای جلو را بیشتر کرده است.در نمای عقب نیز چراغ‌های عقب مانند چراغ‌های جلو زیبا طراحی شده‌اند و از دو دایره بزرگ تشکیل می‌شوند که در شب زیبایی نمای عقب خودرو را بیشتر می‌کند. مه‌شکن‌های عقب نیز هماهنگ با چراغ‌های عقب بوده و هارمونی خاصی به نمای عقب بخشیده‌اند. البته طراحی نامناسب دستگیره درب صندوق بار به طراحی نمای عقب لطمه زده است.استفاده از پلاستیک طوسی و مشکی در داخل کابین باعث شده تا کابین سانتافه مورد نظر خیلی ارزان به نظر برسد. حتی طرح چوب استفاده شده بر روی داشبورد هم نتوانسته به کابین این شاسی‌بلند بها ببخشد. با اینکه طرح چوب استفاده شده در کابین هارمونی خوبی با نوار کناری صندلی‌ها دارد اما رنگ روشن آن باعث شده تا از دور جنس پلاستیکی‌اش مشخص باشد. اما طراحی داخل کابین برای یک محصول سال ۲۰۰۷ کاملاً قابل قبول است. در داخل کابین فقط از نور آبی رنگ استفاده شده که در شب آرامش خوبی را در داخل کابین به وجود می‌آورد.

خرس تنبل

در کابین سانتافه مورد نظر فضای کافی برای همه سرنشینان وجود دارد. البته اگر ردیف سوم را فقط برای کودکان کم سن و سال در نظر بگیریم! البته لازم به ذکر است ردیف سوم همه مدل‌های سانتافه تنها برای کودکان کم سن و سال مناسب هستند. صندلی‌های چرمی و بزرگ سانتافه نرم و راحت بوده و در ردیف جلو نیز به سیستم گرمکن مجهز هستند. اما با این حال باز هم هنگام عبور از دست‌اندازها ضربات به خوبی قابل لمس هستند. هنگامی که با سانتافه در ترافیک سنگین شهری رانندگی می‌کردیم تنبل بودنش قابل لمس نبود اما بعد از رفتن به اتوبان مشخص شد که پیشرانه شش سیلندر سانتافه ۲۰۰۷ به خوبی نمی‌تواند از پس وزن ۱٫۹ تنی خودرو بر آید. البته هنگام فشردن پدال گاز گیربکس چهار سرعته اتوماتیک با تأخیر وارد عمل می‌شود و طبق اعلام کمپانی هیوندای، سانتافه موردنظر در بهترین شرایط ۱۱٫۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بنابراین پیشرانه ضعیف ۲٫۷ لیتری سانتافه و گیربکس ضعیف چهار سرعته آن دست به دست هم داده‌اند تا سانتافه مانند خرس تنبلی باشد که نای راه رفتن ندارد. همچنین سنگینی کابین نسبت به پیشرانه علاوه بر کند کردن شتاب سانتافه مصرف سوخت آن را نیز بالا برده است.

سانتافه ۲۰۱۰ یک فیس‌لیفت به موقع!

هنگام طراحی نسل دوم سانتافه مهندسین این کمپانی با این که طرح ظاهری خوبی را برای سانتافه آماده کرده بودند اما از نظر فنی زمان زیادی نداشتند که صرف آن کنند. بنابراین از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ فرصت مناسبی در اختیار مهندسین هیوندای بود تا ایرادات فنی نسل دوم را رفع کنند. در سال ۲۰۱۰ فیس‌لیفت نسل دوم سانتافه وارد بازار شد. در این فیس‌لیفت علاوه بر مرتفع شدن ایرادات مدل قبلی، تغییرات جزیی نیز در ظاهر آن صورت گرفته بود. فیس‌لیفت نسل دوم به موقع آمد و آبروی رفته سانتافه را دوباره خرید. ورود فیس‌لیفت سانتافه به ایران هم زمان بود با آمدن نسل جدید کیا سورنتو به بازار. نسل جدید کیا سورنتو که با ظاهر زیبا و پیشرانه قوی‌تر آمده بود سانتافه را در بازار ایران ضربه فنی کند با آمدن فیس‌لیفت جدید سانتافه نتوانست به خواسته‌اش برسد. با این که در این چند سال اخیر آمار فروش سورنتو در آمریکا بیشتر از سانتافه است اما در ایران بر عکس بوده و سانتافه اجازه نفس کشیدن به سورنتو را نداده است!

طراحی بهتر


طراحی کلی سانتافه موردنظر نسبت به مدل ۲۰۰۸ یکی است. اما تغییرات جزیی که در ظاهر آن ایجاد شده باعث شده تا جذاب‌تر از مدل ۲۰۰۸ به نظر برسد. نسل دوم سانتافه با اینکه از طراحی زیبایی سود می‌برد اما خیلی ساده بود ولی با تغییرات جزیی که در فیس‌لیفت نسل دوم ایجاد شد این سادگی به نحو احسن پر شد. اکنون سانتافه علاوه بر این که زیبا بود جذابیت هم داشت. در قسمت جلو یک نوار کرومی به قسمت بالایی جلو پنجره اضافه شده که لوگوی هیوندای را در بر می‌گیرد. علاوه بر این مه‌شکن‌های جلو نیز تغییر کرده و به شکل زیبایی طراحی شده‌اند.

چراغ‌های راهنما نیز از روی گلگیر جلو بر روی آیینه‌های جانبی نقل مکان کرده‌اند. همچنین رینگ‌های ساده مدل قبلی اکنون تراش خورده‌اند و شکل زیباتری به خود گرفته‌اند. در نمای عقب نیز چراغ‌ها و مه‌شکن‌های عقب شاهد تغییرات بسیار جزیی هستند. اما همچنان طراحی بد دستگیره درب صندوق بار پا بر جاست! همچنین اگزوزهای بزرگی از طرف سپر عقب بیرون زده‌اند که کاملاً برازنده سانتافه مورد نظر است. البته اگزوزهای سانتافه ۲۰۰۸ نیز به همین اندازه بود که با توجه به پیشرانه ضعیفش بیشتر جنبه اغراق داشت.داخل کابین سانتافه مورد نظر نیز مانند ظاهرش ماهیت کلی‌اش را نسبت به قبل حفظ کرده و تنها تغییرات مختصری در آن ایجاد شده است. البته این بار از ترکیب رنگ مشکی و کرمی استفاده شده که بهتر از مدل قبلی است. همچنین رنگ طرح چوب مورد استفاده در کابین نیز تیره‌تر شده و بیشتر از قبل شبیه چوب است! کیفیت چرم مورد استفاده در صندلی‌ها خیلی بالاتر از مدل ۲۰۰۸ بوده و اضافه شدن صفحه کیلومترشمار دیجیتالی، کلید روشن و خاموش و یک مانیتور به مرکز داشبورد از مهم‌ترین تغییرات کابین سانتافه نسبت به قبل هستند.

خرس واقعی

با اینکه تغییرات زیادی بر روی فیس‌لیفت نسل دوم سانتافه اعمال شده اما هیچ کدام مهم‌تر از تعویض پیشرانه و گیربکسش نیست. در فیس‌لیفت سانتافه پیشرانه شش سیلندر ۳٫۵ لیتری جدید جایگزین پیشرانه شش سیلندر ۲٫۷ لیتری سابق شده است. با توجه به این که گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نسل دوم سانتافه کشش پیشرانه جدید را نداشت با نمونه شش سرعته اتوماتیک تعویض شده و همه این تغییرات باعث افزایش وزن ۵۰ کیلوگرمی سانتافه شده است.اما اکنون سانتافه از نظر فنی به قدری خوب عمل می‌کند که در هیچ شتاب‌گیری و یا سبقت گرفتنی کم نمی‌آورد. اکنون کافی است با پای راستتان به پدال گاز اشاره‌ای بکنید تا سانتافه از جا کنده شود. در زمان رانندگی نیز در هر سرعتی که باشید با فشردن اضافه پدال گاز گیربکس به خوبی عمل کرده و شتاب لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین دوربین دید عقب نیز در این سانتافه تعبیه شده تا پارک کردن و دنده عقب رانندگی کردن با آن راحت‌تر از قبل شود. اکنون عقربه سرعت‌شمار سانتافه تنها در عرض ۸ ثانیه فاصله بین عدد صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را می‌پیماید که برای یک شاسی‌بلند متوسط رقم مناسبی است. اما نکته جالبی که در مورد فیس‌لیفت سانتافه وجود دارد مصرف سوخت آن است. با این که حجم پیشرانه سانتافه مدل ۲۰۱۱ مقدار ۰٫۸ لیتر بیشتر از مدل ۲۰۰۸ است اما مصرف سوخت ترکیبی آن نسبت به مدل ۲۰۰۸ مقدار۰٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر است!

سانتافه ۲۰۱۳ قربانی قانون جدید واردات!

معمولاً مشتریان خودروهای لوکس اروپایی همیشه دوست دارند خودروهای جدیدی که می‌خرند از نظر طراحی پایبند به نسل‌های پیشین خود باشند و زمانی که یک خودروی لوکس از نظر طراحی سنت‌شکنی می‌کند به سیبل منتقدین خودرویی تبدیل می‌شود. اما نحوه کار کمپانی‌های کره‌ای کاملاً بر عکس است!

در کمپانی‌های کره‌ای هر چقدر نسل جدید یک خودرو سنت‌شکنی کند بهتر است. دلیل این امر خوب نبودن نسل‌های پیشین این خودروهاست و از این رو کمپانی‌های کره‌ای دوست ندارند مردم با دیدن نسل جدید خودرویشان به یاد عیب و ایرادهای نسل پیشین آن بیافتند! از این رو نسل سوم سانتافه نیز مانند نسل دوم کاملاً متفاوت با نسل قبلی خود طراحی شده و هیچ شباهت جزیی به نسل قبلی خود ندارد. نسل جدید سانتافه با ظاهر و کابینی کاملاً متفاوت و زیبا آمده تا به محبوبیتی فراتر از نسل قبلی خود دست پیدا کند. این بار سانتافه در دو مدل معمولی و اسپرت به بازار عرضه می‌شود.ورود نسل جدید سانتافه به ایران مصادف شد با اعمال قانون ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور. از این رو آسان‌موتور (نمایندگی محصولات هیوندای موتورز کره در ایران) ناچار بود از بین سانتافه‌های شش سیلندر ۳٫۳ لیتری و سانتافه‌های چهار سیلندر ۲٫۴ لیتری برای واردات گزینه دوم را انتخاب کند. یعنی اکنون دوباره سانتافه برگشت به سر خانه اول! البته نکته بعدی این که همه سانتافه‌های وارد شده به ایران از نوع اسپرت بوده از مدل معمولی سانتافه کوچک‌تر هستند. به هر حال سانتافه جدید آمد اما ای کاش نمی‌آمد و در اوج خداحافظی می‌کرد!

طراحی بی‌نظیر

با اینکه طراحی نسل دوم سانتافه خوب بود اما نسل سوم آن طراحی بی‌نظیری دارد که به جرأت می‌توان گفت که نمی‌توان ازش ایراد گرفت. ماهیت طراحی سانتافه به کل عوض شده و طراحی با خطوط نرم جای خود را به طراحی با خطوط شکسته داده است. چیزی که امروزه همه به دنبال آن هستند و دیگر کسی سراغ طراحی ملایم نمی‌رود.جلوپنجره جدید ذوزنقه‌ای‌شکل در کنار چراغ‌ها و مه‌شکن‌های جدید ظاهری جذاب و جسورانه‌ای را برای سانتافه رقم زده است. در نمای عقب نیز خبری از دستگیره نامتعارف نسل قبل نیست و چراغ‌های جدید عقب کاملاً هماهنگ با چراغ‌های جلو طراحی شده‌اند. سانتافه اسپرت نسبت به مدل معمولی تفاوت‌هایی دارد که می‌توان به سپرهای جلو و عقب، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های عقب، اگزوزها، آینه‌های جانبی، قسمت انتهای شیشه‌های جانبی و … اشاره کرد که مهم‌ترین آن‌ها ابعاد خودرو است که مدل اسپرت کوچک‌تر از مدل معمولی است.

در داخل کابین باز هم از ترکیب رنگ مشکی و کرمی استفاده شده اما این بار رنگ کرمی آن روشن‌تر از قبل است. اما طرح چوب استفاده شده در کابین با طراحی مدرن و اسپرت آن اصلاً هماهنگ نیست. طراحی قسمت‌های مختلف کابین فوق‌العاده زیبا بوده اما بهتر است طرح فیبرکربن را جایگزین طرح چوب استفاده شده در آن کنید! با این که کابین از طراحی زیبایی سود می‌برد اما کیفیت مواد به کار رفته باز هم جای کار دارد.داخل کابین فضا برای سرنشینان با قد استاندارد مناسب بوده و اما کمی محدودتر از سانتافه‌های پیشین به نظر می‌رسد. همچنین حداکثر ظرفیت فضای بار آن نیز نسبت به مدل‌های قبلی ۱۹۰ لیتر کاهش یافته است. البته اگر فضا برای بارتان محدود است می‌توانید بخشی از بار خود را نیز زیر کاپوت آن جا دهید! زیرا پیشرانه سانتافه جدید به قدری برایش کوچک است که بخشی از فضای زیر کاپوت خالی مانده است!

هفت تیر سانتافه این بار تنها با ۴ گلوله!


تازه داشت داستان سانتافه شیرین می‌شد که محدودیت جدید واردات خودرو کار را خراب کرد. پیشرانه ضعیفی که وظیفه به حرکت درآوردن سانتافه جدید را دارد از نوع چهار سیلندر ۲٫۴ لیتری بوده که توانایی تولید ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که به کمک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. با این که سانتافه جدید کلی رژیم گرفته و وزن خود را به ۱۶۴۰ کیلوگرم کاهش داده ولی باز هم نمی‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۱۱ ثانیه بپیماید.

اما مصرف سوختش نسبت به قبل خیلی پایین آمده و اکنون در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی ۸٫۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. البته حجم باکش نیز از ۷۵ لیتر به ۶۵ لیتر کاهش پیدا کرده است. هنگام رانندگی دید اطراف نسبت به سانتافه‌های قبلی بهتر شده و رانندگی با آن راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر است البته به شرطی که با کسی کورس نگذاشته باشید! با اینکه مدل‌های قبلی سانتافه در پیمایش مسیرهای خارج از جاده عمل کرد خوبی داشتند اما سانتافه جدید به لطف کلی سیستم کمی مانند HAC (سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی)‌، DBC (سیستم کمکی ترمز در سراشیبی)‌، VSM (سیستم کمکی پایداری خودرو)‌، TSC (سیستم کنترل هرزگردی چرخ‌ها)‌، ATCC (سیستم کمکی چسبندگی در عبور از پیچ‌ها و … که دارد رانندگی با آن در مسیرهای خارج جاده‌ای راحت‌تر شده و همچنین بهتر از قبل عمل می‌کند.

سانتافه بخریم؟

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرویی جهان بوده که مردم در آن بیشتر به خودروهای شاسی‌بلند علاقه دارند. در ماه گذشته میلادی در این کشور در میان شاسی‌بلندهای فروخته شده سانتافه با ۸٫۶۵۵ دستگاه فروش به عنوان هجدهمین شاسی‌بلند پر فروش ماه جولای در آمریکا دست یافت این در حالی است که دو شاسی‌بلند موجود در بازار ایران توانستند در رتبه‌هایی بالاتر از سانتافه قرار بگیرند. اولین خودرو تویوتا RAV4 است که با ۲۶٫۷۷۵ دستگاه فروش در رتبه دوم این جدول قرار گرفت و کیا سورنتو شاسی‌بلند بعدی است که با ۸٫۷۴۹ دستگاه فروش در یک رتبه بالاتر از سانتافه قرار گرفت.

همچنین فروش سال ۲۰۱۳ نیز آماری مشابه آمار ماه گذشته میلادی را نشان می‌دهد. در حال حاضر مدل‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ سانتافه حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارند (البته نمونه‌های با کارکرد بالای آن زیر ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فرو می‌شود) که در این بازه سوزوکی گرند ویتارا و رنو داستر صفر کیلومتر هم وجود دارند. همچنین مدل‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نیز در بازه قیمتی ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلیون قرار دارد که رنو کولیوس، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و میتسوبیشی ASX صفر کیلومتر در این رنج قیمت قرار دارند. اما اگر قصد خرید سانتافه صفر کیلومتر هستید باید با توجه به آپشن‌های آن چیزی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کنار بگذارید. البته نباید دو رقیب سرسخت سانتافه را در این بازه قیمتی فراموش کنید دو رقیبی که تویوتا RAV4 و کیا سورنتو نام دارند و در بازارهای مهمی مانند بازار خودرویی آمریکا بیشتر از هیوندای سانتافه به فروش می‌روند.

در پایان از مالکین خودروها که وقت و خودرویشان را در اختیار ما قرار دادند تشکر می نماییم .



نظرات

  • زیرو ام ار جی زیرو ام ار جی (3 مهر 1394 ساعت 08:38)

    آدم میمونه چکار کنه!!
    رو4 با کیفیت اما ظاهری معمولی و آپشن بسیار پایین
    سانتافه هم که موتور 2.4
    خوب شاید یکی بخواد موتور 12 سیلندر بیاره.. اخه این چه قانونیه..هیچ جای دنیا این چیزا نیست والا. طرف پول داره هر چی دوست داره باید بتونه سوار شه

  • یوونتوس یوونتوس (2 آبان 1393 ساعت 16:36)

    ای کاش کیفیت ژاپنی ها با زیبایی کره ای ها ترکیب میشد. فکر کنید ماشینی ژاپنی با قیافه سانتافه 2014 داشتیم.

  • امین امرایی امین امرایی (16 مهر 1393 ساعت 10:25)

    نمیدونم چرا بعضیا توعمرشون دستشون به داشبورد یه ماشین خارجی نخورده بعد راجع بهشون نظر هم میدن.شماها لیاقتتون همون پژو و پرایدیه که سوارمیشین.بعدشم اگه شما پولتون رسید برین آلمانی بخرین.کره ای نخرین.از شمایییکه ماشین ایرانی سوار میشین بیشتر از این انتظار نمیره

  • اکتیو اکتیو (15 مهر 1393 ساعت 12:40)

    به نظر من سانتافه با این موتور 2.4 لیتری ارزش خرید نداره !

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (15 مهر 1393 ساعت 20:49)

    به نظر من هم با این تفاصیل اصلا ارزش خریدن نداره

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (15 مهر 1393 ساعت 00:06)

    کره ای دیگه.چی بگم؟ می دونم .قشنگه ... . ولی....(؟)

  • امین امرایی امین امرایی (14 مهر 1393 ساعت 23:09)

    حالا بنظر شما سورنتو بجای سانتافه ارزش خرید دارد یا خیر.البته باتوجه به حدود 20 میلیون تومان اختلاف قیمتشان

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (15 مهر 1393 ساعت 20:47)

    بنظر من سورنتو بهتره. پیشنهادم سورنتو هست.

    دومینیک تورتو دومینیک تورتو (16 مهر 1393 ساعت 18:09)

    دوست عزیز وقتی ماشین همه چی تمومی مثل رو4 به آدم چشمک میزنه چه لزومی داره درمور کره ای حرف بزنیم.

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (17 مهر 1393 ساعت 19:42)

    دوست من . هر شخصی یک سلیقه منحصربفرد دارد. من فقط پیشنهاد کردم که سورنتو بهتر است. چون سلیقه من در این مورد انتخاب سورنتو می باشد.

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (14 مهر 1393 ساعت 18:44)

    سانتافه در سال 2001 در شرکت هیوندای در کشور کره جنوبی دیده به جهان گشود و حالا هم 14 سالشه. البته نزدیکه که به سن تکلیف 15 سالگی برسه....!

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (14 مهر 1393 ساعت 15:30)

    یکی از دلایل موفقیت و بنظر من مهمترین دلیلش زیبایی بدنه سانتافه است که با سایر شاسی بلندهای داخل ایران متفاوت است.

  • مکانیکا مکانیکا (14 مهر 1393 ساعت 13:03)

    خودروی تازه به دوران رسیده ها

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (17 مهر 1393 ساعت 19:45)

    منظورتون کدوم مدلش هست؟

  • محمدماجد محمدماجد (14 مهر 1393 ساعت 12:31)

    13چیزی دیگست