1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه هیوندا ix35 و میتسوبیشی ASX

مقایسه هیوندا ix35 و میتسوبیشی ASX

9 بهمن 1393
  • 7

کلاس خودروهای شاسی بلند سایز جمع و جور جذاب‌ترین و پر فروش ترین کلاس خودروهای شاسی بلند در تمام دنیا است. در بازار آمریکای شمالی، اروپا و چین این سگمنت بالاترین میزان فروش را در میان انواع خودروهای شاسی‌بلند دارد. در ایران نیز این کلاس محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سگمنت خودروهای شاسی‌بلند است. هیوندای توسان یا IX35 کهنه‌کار این کلاس در ایران است و نسل اول و دوم آن در بازار ایران عرضه شده است. اما میتسوبیشی ASX اولین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار ایران راه یافت. در این تست این دو شاسی بلند را در برابر یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم در این مقایسه سامورایی ژاپنی از میدان پیروز به درمی‌آید یا کره‌ای خوش و خط خال؟

 مقایسه هیوندا ix35 و میتسوبیشی ASX

طراحی بیرونی

هیوندای توسان همچون دیگر خواهران و برادرانش طراحی شلوغ و پیچیده‌ای دارد. این سبک از طراحی که مختص خودروهای آسیایی است در آن از اغراق‌های حجمی زیادی استفاده می‌شود. حجم‌های پف کرده، ترکیب خطوط تیز و خطوط منحنی از خصوصیات بارز این سبک است. از ویژگی‌های این سبک طراحی، توی چشم بودن در نگاه اول است اما با مرور زمان از جذابیت طرح نسبت به روزهای اول کاسته می‌شود .

این سبک پر زرق برق در برخوردهای اول جذاب است اما با گذشت زمان خسته‌کننده و کسالت‌بار می‌شود. در مقابل ای‌اس‌ایکس از سبک طراحی اروپایی، آسیایی برخوردار است نمای جلو این خودرو شباهت زیادی با پوزه خشمگین میتسوبیشی لنسر دارد و با نگاه خشم‌آلود خود، جسارت و قدرت را تداعی می‌کند. بدون هیچ اغراقی نمای جلو ای‌اس‌ایکس از توسان به مراتب جذاب‌تر است به خصوص آنکه همانند رخ جلوی توسان توسط خودروسازان چینی کپی نشده است! طراحی قسمت جلوی ای‌اس‌ایکس خاص این خودرو است و مشابه هیچ خودروی دیگری به جز برادر کوچک‌ترش، لنسر نیست. در نمای جانبی ای‌اس‌ایکس از طرحی ساده برخوردار است. این نما در عین سادگی حالت عضلانی دارد. گلگیرهای پف کرده در ایجاد این حس بسیار موثر بوده است. در مقابل توسان در نمای جانبی از خط شانه پیچیده و ترکیبی استفاده کرده است که جذابیت را در این نما برای آن ایجاد کرده است. اما طرح بی‌روح رینگ‌های اسپرتی آن به نمای جانبی خودرو آسیب زده است و حس سکون را به بیننده منتقل می‌کند. در مقابل طرح جدید رینگ‌های اسپرت مدل ۲۰۱۵ ای‌اس‌ایکس قرار دارد. این طرح یادآور طرح رینگ‌های پونتیاک فایربرد و ترانزام دهه ۹۰ میلادی است.

این رینگ‌ها به خوبی توانسته با نمای جانبی این خودرو هماهنگ شود و جلوه‌ای سرعتی و قدرتی به ای‌اس‌ایکس بدهد. در نمای پشت توسان دارای طرحی هماهنگ و هارمونیک است اما پیدا بودن منبع اگزوز ضربه جدی به نمای عقب این خودرو زده است، ای‌اس‌ایکس در نمای عقب از طرحی ساده برخوردار است که بیشتر حال و هوای خودروهای هاچ‌بک را می‌رساند تا یک شاسی بلند. در نهایت تصمیم‌گیری در مورد برنده این بخش بر عهده سلیقه مشتری است. اما چنانچه شما به دنبال طرحی شلوغ و مد روز هستید توسان نیاز شما را برآورده می‌کند اما چنانچه به دنبال طرحی با طول عمر و ماندگاری بیشتر هستید باید ای‌اس‌ایکس را انتخاب کنید. همچنین ای‌‌اس‌ایکس طرحی دینامیک و اسپرتی را به شما عرضه می‌کند، در حالی که توسان یا همان IX35 طرحی خانوادگی و عامه‌پسند را به مشتریان عرضه می‌دارد.

 مقایسه هیوندا ix35 و میتسوبیشی ASX

طراحی داخلی

در این قسمت هر یک از خودروها سبک طراحی خارجی خود را ادامه داده‌اند. در حالی که توسان با تاکید بر ترکیب داخلی دو رنگ و استفاده از طرحی همه‌پسند سعی کرده که نظر خانواده‌ها را به خود جلب کند اما طراحی ای‌اس‌ایکس مطابق نیازهای راننده انجام شده است از سوی دیگر سبک طراحی توسان به علت عامه‌پسندبودن، همانند طراحی خارجی آن، به شدت توسط تولیدکنندگان چینی کپی شده است و امروزه در بازار داخلی ما نیز تعدادی از محصولات چینی همچون جک S5 این سبک طراحی را دارند. همان‌طور که گفته شد طرح داخلی ای‌اس‌ایکس با تمرکز بر نیازهای راننده، طراحی شده است. فرمان خوش دست به همراه کنترل‌های متعدد بر روی آن، پدال شیفترهای پشت فرمان جهت تعویض دنده، همه دلالت بر سبک طراحی راننده محور ای‌اس‌ایکس و تاکید آن بر روی خصوصیات دینامیک و اسپرتی آن دارد. همانند طراحی خارجی اینجا نیز تصمیم‌گیری با شماست چنانچه به دنبال طرحی عامه‌پسند هستید توسان انتخاب شما خواهد بود. در مقابل اگر به دنبال طرحی اسپرت و دینامیک با تاکید بر روی لذت رانندگی می‌گردید ای‌اس‌ایکس انتخاب صحیح خواهد بود. کیفیت مواد مورد استفاده در کابین هر دو خودرو در یک سطح قرار دارد و برتری خاصی در این بخش نسبت به هم ندارند.

پشت فرمان

در توسان شما به لطف ارتفاع بالاتر حس قدرت بیشتری دارید اما به دلیل شیب تند درب موتور شما دید خوبی بر روی قسمت جلو نخواهید داشت به خصوص این موضوع در ترافیک شهری آزاردهنده است. اما در مقابل در ای‌اس‌ایکس به علت رعایت بهتر اصول ارگونومی شما تسلط بسیار مناسبی بر روی خودرو دارید. ابعاد خودرو و تمامی گوشه‌های آن برخلاف توسان در دید شما قرار دارد و در فاصله کوتاهی از شروع رانندگی با آن، حس اعتماد به نفس در شما ایجاد می‌گردد.

فضای داخلی

هر دو خودرو در صندلی‌های جلو و عقب از فضای یکسانی برخوردارند اما در توسان افراد قد بلند در صندلی عقب به علت شیب تند سقف با مشکل روبه‌رو می‌شوند و احساس ناخوشایند برخورد سر با سقف را احتمالاً تجربه خواهند کرد اما توسان دارای صندوق عقب جادار تری نسبت به ای‌اس‌ایکس است.

راندن

بر روی کاغذ این‌گونه به نظر می‌رسد که هیوندای توسان با وجود موتور ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۷۵ اسب‌بخاری مجالی به ای‌اس‌ایکس ۲۰۰۰ سی‌سی با موتور ۱۴۷ اسب‌بخاری نخواهد داد و میتسوبیشی از پیش بازنده خواهد بود. اما در عمل اتفاق دیگری می‌افتد. در کمال تعجب و ناباوری ای‌اس‌ایکس از شتاب و کشش مناسب‌تری نسبت به توسان برخوردار است . شتاب صفر تا ۱۰۰ ای‌اس‌ایکس معادل ۹٫۵ ثانیه می‌باشد که در حدود یک ثانیه از توسان سریع‌تر است (صفر تا ۱۰۰ توسان ۱۰٫۴ ثانیه است) اما چرا این اتفاق افتاده است؟ دلیل این اختلاف فاحش در تکنولوژی پیشرفته‌ ای‌اس‌ایکس با کوله باری از تجربه میتسوبیشی است.

ای‌اس‌ایکس از گیربکس پیشرفته هوشمند ضریب متغیر CVT در برابر گیربکس اتوماتیک توسان برخوردار است هر دو گیربکس قابلیت تعویض دستی دارند. اما گیربکس ضریب متغیر میتسوبیشی عملکرد مناسب‌تری از خود به نمایش می‌گذارد. مهم‌ترین عامل اما وزن ای‌اس‌ایکس است در حالی که توسان نیاز به رژیم لاغری دارد تا از وزن ۱۵۹۸ کیلوگرمی‌اش بکاهد. ای‌اس‌ایکس با وزن ۱۵۲۵ کیلوگرمی خود، ۷۰ کیلوگرم معادل وزن یک سرنشین مرد بزرگسال از توسان سبک‌تر است.

بدین نحو توسان همواره باید آن سرنشین ۷۳ کیلوگرمی را به دوش بکشد. اما سومین عامل تاثیرگذار، سیستم فرمان تمام برقی ای‌اس‌ایکس است (EPS) این سیستم باعث صرفه‌جویی در حدود ۱۰ اسب‌بخار در استفاده از قدرت موتور می‌شود. در حالی که سیستم فرمان هیدرولیکی توسان تمام مدت نیروی مورد نیاز خود را از موتور تهیه می‌کند و نیروی در حدود ۱۰ اسب‌بخار را تلف می‌کند. ای‌اس‌ایکس تنها از دینام خودرو برق مورد نیاز سیستم فرمان تمام الکتریکی‌اش را تهیه می‌کند و بدین ترتیب همانند رنو مگان یا مزدا۳ نیو هیچ بار اضافی به موتور تحمیل نمی‌کند. همچنین این سیستم فرمان الکتریکی عملکرد فوق‌العاده نرمی را نسبت به سیستم فرمان هیدرولیکی عادی ایجاد می‌کند. این عملکرد فوق‌العاده نرم در محیط‌های پر ترافیک شهری به خصوص در هنگام پارک کردن برای راننده بسیار لذت‌بخش است و به خصوص برای خانم‌ها این سیستم در ترافیک شهری و در هنگام پارک مزیت بسیار بزرگی است.

البته در مقابل سیستم فرمان تمام الکتریکی ای‌اس‌ایکس مزایایی بزرگی برای آقایان هم دارد. آنجا که این سیستم نقش زیادی در فرمان‌پذیری و هندلینگ بی‌نقص ای‌اس‌ایکس در جاده‌های پر پیچ و خم ایفا می‌کند. بی‌شک هندلینگ ای‌اس‌ایکس با توجه به عملکرد سیستم فرمان تمام الکتریکی آن و البته ارتفاع کوتاه‌تر نسبت به توسان، یک سر و گردن از رقیب کره‌ای خود بالاتر است. چه آنکه این ترکیب، فرمان‌پذیری در حد اندازه شاسی‌بلندهای جمع‌وجور آلمانی برای این میتسو رقم زده است. هندلینگ ای‌اس‌ایکس را باید با خودروهای همچون ب‌ام‌و X1 و سایر آلمانی‌ها شاسی‌بلند جمع‌وجور مقایسه کرد. در سایر ویژگی‌ها فنی هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند.

هر دو دارای سیستم چهارچرخ متحرک می‌باشند. در ای‌اس‌ایکس به حالت پیش فرض خودرو دیفرانسیل جلو است اما به محض فشردن دکمه ۴WD بر روی کنسول میانی تبدیل به یک خودرو چهارچرخ متحرک می‌شود. در مورد توسان نیز به همین نحو حالت پیش فرض دیفرانسیل جلو است اما تبدیل آن به حالت دو دیفرانسیل با تصمیم کامپیوتر خودرو انجام می‌پذیرد و به شما اجازه دخالت را نمی‌دهد. در بخش آپشن‌ها، توسان مجهز به چراغ‌های LED در جلو و عقب است اما ای‌اس‌ایکس فاقد آن است در مقابل ای‌اس‌ایکس از ایربگ زانو، پدال شیفترهای پشت فرمان و سیستم صوتی حرفه‌ای ۷۱۰ واتی راکفورد فوسگیت ساخت آمریکا به همراه ساب ووفر و آمپلی فایر فابریک از همین برند بهره می‌برد. سیستم صوتی راکفورد آمریکایی ای‌اس‌ایکس با نمایشگر هفت اینچی از همین برند تکمیل شده است. بدین نحو کفه ترازوی آپشن‌ها کاملاً به سمت ای‌اس‌ایکس سنگینی می‌کند. در سایر آپشن‌ها هر دو خود رو یکسان هستند هر دو دارای تریم داخلی تمام چرم، گرمکن و سرد کن صندلی، دوربین دید عقب، چراغ‌های زنون، شیشه‌شوی چراغ جلو و سقف پانوراما می‌باشند. توسان دارای شش ایربگ و ای‌اس‌ایکس هفت ایربگ دارد.

در مقابل توسان همان‌طور که گفته شده مجهز به چراغ‌های LED و همچنین گرمکن صندلی‌های عقب است که در مقابل پدال شیفترهای پشت دنده و سیستم صوتی حرفه‌ای و مانیتور فابریک راکفورد فوسگیت ساخت آمریکا ای‌اس‌ایکس به چشم نمی‌آید. هر دو خودرو از یک گارانتی پنج ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری برخوردارند. قیمت میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس با احتساب تمام هزینه‌ها ۱۵۹ میلیون تومان توسط شرکت آرین‌موتور اعلام شده در حالی که قیمت هیوندای توسان تا همین اواخر توسط سایت رسمی شرکت اطلس‌خودرو ۱۶۴ میلیون تومان تعیین شده بود ولی اخیراً احتمالاً به دلیل افزایش قیمت دلار این قیمت برای توسان در سایت بسته شده و باید منتظر قیمت‌ جدید این شاسی‌بلند کره‌ای باشیم. این در حالی است که شاسی‌بلند میتسوبیشی هنوز با قیمت ۱۵۹ میلیون تومان توسط شرکت عرضه می‌شود.

حال این تصمیم با شماست که سامورایی الماس نشان را انتخاب کنید یا اینکه به سراغ کره‌ای خوش خط و خال بروید.



نظرات

  • محمد محمد (20 اسفند 1395 ساعت 19:05)

    کیا و توسان در مقابلasxواقعا کم میاورند asxرا باید با بی ام و مقایسه کرد کره اگر بخواهد با ژاپن رقابت کند باید سالها برود در ژاپن تجربه کسب کند

  • دیستور دیستور (13 بهمن 1393 ساعت 00:38)

    ای بابا میتسوبیشی رو باید با فورد و بی ام و و سوبارو مقایسه کرد --- یه پیچ میتسوبیشی میارزه به کل شرتک ببخشید شرکت هیوندای --- هیوندای چیه مثل قورباقه عجیب الخلقه میمونه

  • محمدماجد محمدماجد (10 بهمن 1393 ساعت 12:12)

    ایول باحال بود

  • سلطان ماکسیما سلطان ماکسیما (10 بهمن 1393 ساعت 11:29)

    وقتی اسم ژاپن میاد که کسی دیگه سراغ کره نمیره . ژاپنی هم قیمتش مناسبه هم تا عمر دارید براتون میتازه . پشتش که بشینین احساس قدرت میکنید

  • آفرین آفرین (10 بهمن 1393 ساعت 08:50)

    هر دو تا مناسبند بسته به نظر مصرف کننده

  • پریسان پریسان (9 بهمن 1393 ساعت 17:58)

    یعنی چی؟من متوجه نمیشم...آخه این چجور مقایسه ای بود.یعنی ژاپن رو با کره مگه میشه مقایسه کرد؟درسته ix35 قدرت و حجم موتورش بیشتره اما در کیفیت خیلی مونده تا با این ژاپنیها رقابت بکنه.نه این نه سایر خودروهای هیوندا که تازگیها افتاده دست چینیها.لااقل با یه کره ای دیگه مثل کیا مقایسه میکردین باز یه چیزی.هم کیفیت هم اصالتش از هیوندا سرتره...باتشکر

  • حسین معمار حسین معمار (9 بهمن 1393 ساعت 09:21)

    فقط ASX ...الماس ژاپنی اینه