1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

14 دی 1395
  • 1

اگر تویوتا پریوس را به عنوان خودرویی با ساختار پایه هیبریدی، پادشاه خودروهای این کلاس بدانیم، اینک نیاز به هماوردهای بیشتری برای آن احساس می‌شود. زمانی تنها رقیب پریوس، از آوردگاه هوندا می‌آمد اما اینک کیا و هیوندای نیز پا در کفش آن کرده‌اند و خودروهایی را معرفی کرده‌اند که از ابتدا به صورت هیبریدی طراحی شده و نسخه دیگری از آن‌ها تولید نمی‌شود. البته شما می‌توانید تعداد زیادی از خودروهای متنوع و معمولی بازار را با نسخه هیبریدی یا پلاگین بیابید اما ساختار این خودروها از ابتدا برای این نوع از پیشرانه در نظر گرفته نشده است و مثلاً جایگذاری باتری‌ها می‌تواند قسمتی از فضای کابین یا بار را کاهش دهد. در عوض خودروهایی چون پریوس یا پلتفرم‌هایی مخصوص هیبریدی یا الکتریکی، از طراحی فنی مناسب‌تری برای این منظور سود می‌برند به عنوان مثال جایگاه باتری‌ها در آن‌ها در کف خودرو یا زیر صندلی‌های عقب تعبیه شده است. یا اینکه فضای مرده‌ای در بخش موتور و زیر کاپوت آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

معرفی هیوندای ایونیک

هیوندای ایونیک سال 2016 برای رقابت تنگاتنگ با پریوس رونمایی شد و البته اتحادیه کیا-هیوندای یک محصول دیگر یعنی کیا نیرو را هم برای این منظور در نظر گرفته که پیش از این در سایت CAR.IR معرفی نموده‌ایم. کیا نیرو یک مینی کراس‌اوور هیبریدی است اما هیوندای ایونیک را می‌توان با سه نوع پیشرانه هیبریدی، پلاگین و تمام الکتریکی خریداری نمود. ایونیک یک خودروی خانوادگی سبز و البته مقرون به صرفه است. در مقایسه با تویوتا پریوس این خودرو به میزان قابل توجهی ارزان‌تر است و حتی مدل الکتریکی آن یکی از ارزان‌ترین خودروهای الکتریکی در دسترس در بازار است.

معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

نسخه هیبریدی ایونیک از یک موتور بنزینی 1.6 لیتری چهار سیلندر با تکنولوژی اتکینسون درست مشابه تویوتا پریوس سود می‌برد. این موضوع باعث شده تا بازده حرارتی موتور به 40 درصد افزایش یابد. نیروی خروجی این موتور 105 اسب بخار و گشتاور آن 148 نیوتن متر است. این موتور به یک گیربکس شش سرعته خودکار دوکلاچه متصل است. در کنار این موتور، یک موتور الکتریکی 32 اسبی و 169 نیوتن متری قرار می‌گیرد. این موتور با باتری‌های لیتیوم یون با ظرفیت 1.56 کیلووات ساعت تغذیه می‌شود. این باتری‌ها در زیر صندلی‌های عقب جای گرفته‌اند. خروجی مجموع این دو موتور در حالت ترکیبی به 139 اسب بخار و 264 نیوتن متر می‌رسد.

معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

شتاب صفر تا صد این مدل به 10.8 ثانیه می‌رسد. تغییر و سوئیچ از حالت بنزینی به الکتریکی و هیبریدی به خوبی و با آرامش صورت می‌گیرد.

از نکات جالب دیگر این خودرو حذف باتری اسید سرب 12 ولتی معمول است که علاوه بر کاهش وزن به میزان 12 کیلوگرم کاهش وزن را البته به لطف قطعات سبک وزن در پی دارد. قطعات سبک وزن نظیر آلومینیوم در کاپوت و درب‌ها باعث کاهش 12 کیلوگرم دیگر از وزن شده‌اند. وزن ایونیک هیبریدی به 1370 کیلوگرم می‌رسد.

معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

طراحی آئرودینامیکی ایونیک با ضریب پسای 0.24 یکی از بهترین‌ها در میان همه خودروهای جهان است. ساختار خودرو در سازه‌های غیر سازه‌ای برای کاهش وزن از آلومینیوم و برای ساختارهای تحت فشار از فولاد با مقاومت کششی بالا بهره برده است. هیوندای برای نسخه هیبریدی، مصرف سوختی 4.1 لیتری را اعلام کرده که برابر و اندکی بهتر از مصرف سوخت تویوتا پریوس است.

معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

از ویژگی‌ها مثبت این مدل می‌توان به فضای صندوق 443 لیتری آن اشاره کرد که بیش از پریوس است.

دومین نسخه از ایونیک، نسخه پلاگین هیبریدی است که تفاوت آن با گونه نخست، امکان شارژ از طریق درگاه شارژ خانگی می‌باشد. باتری‌های این مدل قدرتمندتر بوده و 8.9 کیلووات ساعتی و از نوع لیتیوم یون پلیمر (LIPO) است. در حالت تمام الکتریکی می‌توان با این مدل تا مسافت 50 کیلومتر را طی نمود. بنابراین در سفرهای کوتاه داخل شهری نیاز به مصرف سوخت نیست.

معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

موتور الکتریکی این نسخه 61 اسبی است و موتور بنزینی آن مشابه مدل قبلی است. طبق برآورد EPA مصرف سوخت آن


مدل تمام الکتریکی ایونیک از باتری‌های 28 کیلووات ساعتی لیتیوم یون پلیمر سود می‌برد. شعاع حرکتی این نسخه به 200 کیلومتر می‌رسد که البته نمی‌توان آن را با خودروهای پیشروی بازار نظیر شورولت بولت یا حتی نیسان لیف مقایسه کرد. البته هیوندای اعلام کرده که در حال برنامه‌ریزی برای گسترش شعاع حرکتی این مدل به 320 کیلومتر است.

معرفی هیوندای ایونیک

موتور الکتریکی این نسخه 120 اسبی و 295 نیوتن متری است. شارژ باتری‌ها در 33 دقیقه به میزان 80 درصد از طریق شارژر سریع DC صورت می‌گیرد. حتی با شارژر 100 کیلوواتی می‌توان این زمان را به 24 دقیقه کاهش داد. میزان مصرف انرژی هیوندای ایونیک الکتریکی با مصرف سوخت معادل 1.7 لیتر در صد کیلومتر طبق برآورد EPA حتی از BMW i3 نیز کمتر است. این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که ایونیک الکتریکی، کارآمدترین وسیله نقلیه برقی تا سال 2016 است. هرچند در بین خودروهای هیبریدی، این عنوان به تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی تعلق گرفته است.

معرفی هیوندای ایونیک

هیوندای ایونیک برخلاف پریوس از یک طراحی متعارف‌تر سود می‌برد. ویژگی‌های عملی و سودمندی دارد و هزینه‌های مالکیت و نگهداری آن پایین است. بنابراین می‌توان انتظار موفقیت خوبی برای این مدل داشت. ظاهراً این خودرو به صورت مستقل از نمایندگی فعلی هیوندای در ایران به بازار ایران راه پیدا خواهد نمود. اگر این موضوع رسمیت یابد و قیمت‌گذاری معقولی نیز برای آن صورت گیرد با توجه به شکاف قیمتی بالای آن با پریوس می‌توان انتظار داشت تا با قیمتی حتی کمتر از النترا بتواند مشتریان بسیاری را به سوی خود جذب نماید.

معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

معرفی هیوندای ایونیک

منابع:
wikipedia-autoexpress-hyundaiusa



نظرات

  • رضا رضا (15 دی 1395 ساعت 12:55)

    سایپا رونمایی میکند:
    معرفی پراید تمام برقی با باطری نیم قلمی قابل شارژ با انواع شارژر موبایل با 1000 کیومتر طی مسیر با یکبار شارژ.................