1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

17 خرداد 1393
  • 1

در حالی که همه خودروسازان از لحاظ محیط زیستی پیشرفت داشته‌اند، این هیوندای-کیا بوده که به عنوان سبزترین خودروساز شناخته شده است. مطالعه حاضر توسط گروه تحقیقاتی غیرانتفاعی موسوم به «مجمع دانشمندان نگران» انجام شده و گزارش آن در سایت رسمی این مجمع منتشر شده است.

رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

تمام هشت خودروساز پرفروش، جایگاه خود را در این رده‌بندی که شاخصی از آلودگی ناشی از خودروهای تولید شده است، ارتقا داده‌اند. به لطف قوانین سفت و سختی که برای استانداردهای آلودگی وضع شده، خودروهای کنونی نسبت به سال ۱۹۹۸ میلادی، ۴۳ درصد کمتر آلودگی تولید می‌کنند.

علی‌رغم این وضعیت، سه خودروساز بزرگ دیترویت، یعنی فورد، جنرال‌موتورز و کرایسلر هنوز در این زمینه عقب مانده‌اند و آلودگی ناشی از خودروهایشان از متوسط آلودگی دیگر خودروهای جهان بیشتر است. سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در زمینه تکنولوژی‌ مصرف بهینه سوخت می‌تواند به این سه کمپانی و دیگران کمک کند تا بتوانند پاک‌ترین و سبزترین خودروها را به مشتری‌ها ارائه کنند.

رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

برای اولین بار تمام هشت خودروساز عمده توانسته‌اند که متوسط آلودگی‌شان را نسبت به سال ۱۹۹۸ کاهش دهند. خطر یک خودروی معمولی جدید برای گرمایش جهانی ۲۰ درصد کمتر شده است و شکل‌گیری دوده از لوله خروجی اگزوز در آن ۸۷ درصد کاهش یافته است.

دلیل این بهینه‌سازی‌ها می‌تواند مواردی مانند تقاضای مشتریان، تکنولوژی‌های جدید و استانداردهای سخت در مصرف سوخت و آلودگی باشد؛ استانداردهایی که از خودروساز می‌خواهد تا خودروهایی پاک‌تر و با مصرف سوخت بهینه‌تر تولید کند. فاز بعدی این استانداردها که در آینده ارائه خواهد شد، در جهت ادامه همین روند خواهد بود. یکی از هدف‌گذاری‌های مشخص شده برای خودروهای ساخته شده در امریکا، مصرف سوخت ۴/۳۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تا سال ۲۰۲۵ است.

رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

هیوندای-کیا تلاش زیادی در بهتر کردن مصرف سوخت و کاهش آلودگی خروجی از اگزوز کرده است. در نتیجه، توانسته ۱۵ درصد در خطر خودروهایش برای گرمایش جهانی کاهش ایجاد کند و ۱۳ درصد دی‌اکسید کربن خروجی از اگزوز را کم کند.

البته شرایط تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در مورد خودروهای هیوندای-کیا دوباره بررسی شده است؛ ولی با این حال، هنوز هم عملکرد زیست‌محیطی خودروهای این کمپانی در بین هشت خودروساز پرفروش در رده اول قرار می‌گیرد.

رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

هوندا نیز از زمان داشتن عنوان سبز‌ترین خودروساز در سال ۲۰۱۰، بهینه‌سازی‌های زیادی را در رابطه با مصرف سوخت و آلودگی انجام داده است. احتمالاً تنها که در این رشد تأخیر وارد کرده، کلاس خودروهای متوسط در خط تولید هوندا بوده است؛ جایی که پرفروش‌ترین مدل هوندا یعنی هوندا آکورد حاضر است.

رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

در همین حال، خودروسازان امریکایی همگی در پایین جدول قرار دارند. خودروهایی که توسط فورد، جنرال‌موتورز و کرایسلر تولید می‌شوند، نسبت به دیگر خودروها عموماَ دارای اندازه بزرگتر، موتورهای پر حجم تر و آلودگی متوسط بیشتری هستند. در این میان، فورد با فروش بیشتر خودروهای هیبریدی و استفاده از توربوشارژر برای موتورهای کوچکتر و بهینه‌تر و بدون کاهش در عملکرد، بیشترین رشد را در زمینه محیط زیست داشته است. کرایسلر که از لحاظ آلودگی، حداقل نسبت به دهه گذشته پاک‌تر شده است، امّا به عنوان آلوده‌ترین خودروساز پرفروش شناخته شده است. فروش اندک خودروهای الکتریکی جنرال موتورز مانند ولت و اسپارک هم تاثیر چندانی روی میانگین بدست آمده این شرکت بر جای نمی گذارد.

رتبه‌بندی سبزترین خودروسازان در سال ۲۰۱۴

در هر صورت، در آینده چه خودروسازان بخواهند یا نه، باید میزان آلایندگی و مصرف سوخت های فسیلی خودروها، کاهش چشمگیری پیدا کند.

منبع پدال


نظرات

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (6 مهر 1393 ساعت 11:27)

    خودرو های آسیایی از نظر پاک بودن داره میزنه رو دست اروپاییا.