1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه دو نسل از پیشرانه ها بر روی فورد f-150, توربو یا اتمسفریک؟

مقایسه دو نسل از پیشرانه ها بر روی فورد f-150, توربو یا اتمسفریک؟

27 تیر 1395
  • 0


موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟

مقایسه مدل‌های V-8 و اکوبوست فورد F-150 در تراک‌ها، موتورها نیز به اندازه مدل وسیله‌ نقلیه‌ای که برایش پیشرانه تولید می‌کنند، اهمیت دارند. موتورهای «اسکای‌اکتیو» مزدا یا «تاو» هیوندای هیچ‌گاه به نام‌هایی چون «پاور استروک»، «دورامکس» یا «کامینز» فروخته نمی‌شوند. در تراک‌های سبک، این حجم‌ موتورهاست که به عنوان برند در میان مدل‌ها شناخته شده است. به عنوان مثال، یک «رام» تنها از موتور «همی» استفاده نمی‌کند، بلکه یک تراک “Five-Seven” یا 5.7 لیتری است. همچنین یک سیلورادو “Six-Two” با موتور 6.2 لیتری زندگی بهتری را به همراه خواهد داشت و اگر هم می‌خواهید که از یک فورد سری F برای کار خود استفاده کنید، بهتر است همان موتور قدیمی 5.4 لیتری “Five-Four” را انتخاب کنید.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



بر این اساس، فورد موتور 3.5 لیتری دو توربوشارژر اکوبوست V-6 خود را در بالای لیست سری F قرار داده تا تعداد بیشتری از مشتریان نگاهشان به این مدل بیفتد. در ادامه قرار است که ساختار قدرت در بین دو مدل تقریباً مشابه F-150 مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی با موتور 5 لیتری V-8 و دیگری با موتور 3.5 لیتری دو توربوشارژر اکوبوست V-6. هر دو به صورت کابین کشیده (Crew Cab)، دو دیفرانسیل و با طول بارگیر 5.5 فوت (1676 میلی‌متر). همچنین در هر دو مدل از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با نسبت نهایی 3.55:1 استفاده شده است. به غیر از آپشن عقربه‌های دیجیتالی برای مدل توربو، شرایط کابین برای هر دو خودرو یکسان است. حتی در رنگ‌آمیزی نیز از یک طیف رنگی مشابه استفاده شده است. با این وجود، مدل اکوبوست F-150 حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است که این موضوع بیشتر به سانروف دو صفحه‌ای و ضربه‌گیرهای کف بدنه در پکیج FX4 برمی‌گردد.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



پیشرانه‌ها شرایط نزدیکی نسبت به یکدیگر دارند. موتور ۵ لیتری در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، قدرتی برابر ۳۸۵ اسب‌بخار تولید می‌کند و این قدرت برای موتور اکوبوست در دور موتور ۵۰۰۰ برابر ۳۶۵ اسب‌بخار است. امّا V-6 در زمینه گشتاور، از سطح بالاتری برخوردار است و در دور موتور پایین ۱۳۵۰، گشتاور حداکثری به میزان ۵۷۰ نیوتن‌متر ایجاد می‌کند. این در حالی است که گشتاور حداکثر V-8، آن هم در دور موتور ۲۵۰۰، برابر ۵۲۵ نیوتن‌متر است.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟


موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



امّا پس از بردن این زوج به پیست و وصل کردن یک تریلر ۲۹۰۰ کیلوگرمی و آزمایش بیشتر بر روی مصرف سوخت و شتاب، مشخص شد که انتخاب نهایی از بین این دو چندان هم ساده نیست. در حالت عادی و بدون یدک‌کشیدن تریلر، مدل با موتور ۵ لیتری در رسیدن به سرعت 96.6 کیلومتر بر ساعت، حدود نیم‌ثانیه از مدل اکوبوست عقب می‌ماند (6.3 در مقابل 5.8 ثانیه) و در حالت متصل بودن تریلر، این فاصله به ۲ ثانیه کامل افزایش پیدا می‌کند. در پشت فرمان، این اختلاف بیشتر احساس می‌شود که البته چندان هم شگفت‌آور نیست؛ چرا که فورد ظرفیت یدک‌کشی مدل اکوبوست را بالاتر از مدل V-8 اعلام کرده است. مدل دو دیفرانسیل V-6 تست‌شده در اینجا می‌تواند ۵۲۱۶ کیلوگرم را با خود حمل کند و این در حالی است که این وزن برای مدل V-8 برابر ۴۰۸۲ کیلوگرم است. در این تست، از آن جهت وزن کمتری را نسبت به این ظرفیت‌ها انتخاب کرده‌ایم که شرایط معمول استفاده‌های روزمره از این تراک‌ها بررسی کنیم.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



با این وجود، هنوز هم این تریلر‌ها وزن قابل‌توجهی دارند و پیشرانه F-150 را به چالش می‌کشند. مدل V-8 همراه با باری که با خود حمل می‌کند، نیاز به فشار بیشتر پدال گاز و دور موتور بالاتری نسبت به مدل اکوبوست دارد. برای اضافه‌کردن سرعت با استفاده از پدال گاز V-8 استفاده کنید، باید آن را به صورت کامل بخوابانید و منتظر اضافه‌شدن عدد سرعت‌سنج باشید. اگر هم نزدیک به ۳ تُن وزن در عقب خودرو داشته باشید، حتی در شتاب‌گیری‌های معمول نیز نیاز به حالت تخت‌گاز خواهید داشت. این در حالی است که پدال گاز مدل اکوبوست، حتی در نیمه راه، عملکرد بهتری نسبت به موتور V-8 دارد.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



با جدا شدن تریلرها، عملکرد نرمتر مدل V-8 در انتقال قدرت، چیزی است که بیشتر به چشم می‌آید. با توجه به ساختاری که F-150 دارد، صرف‌نظر از نوع پیشرانه، هر گونه فشار در پدال گاز موجب انتقال به دنده پایین‌تر در گیربکس می‌شود. ولی در مدل اکوبوست، شیفت دنده‌ها بازه‌ای گسترده از گشتاور را به روی شما باز می‌کند. در حالی که باید نحوه فشار دادن پدال گاز را در مدل شش سیلندر برای جلوگیری از حرکت ناگهانی خودرو تنظیم کنیم، قدرت طبیعی موتور هشت سیلندر، تعویض دنده‌های نرمتر و شتاب‌گیری راحت‌تر را به دنبال دارد.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



نکته جالب‌تر اینکه مدل V-8 عملکرد بهتری نسبت به V-6 در زمینه مصرف سوخت دارد. در حالی که مصرف سوخت هر دو مدل در شرایط بدون‌بار یکسان است، ولی مدل V-8 در شرایطی که تریلر را به دنبال خود می‌کشد، 2.6 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به مدل اکوبوست کمتر مصرف می‌کند. در هنگام تست مصرف سوخت در مسیر مخالف جریان باد، عقربه بوست در مدل شش سیلندر، به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد که چگونه این موتور با شرایط جوّی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



شاید با خود فکر کنید که متقاعد مشتریان برای کنار گذاشتن موتوری که برای دهه‌ها پیشرانه هر کدام از وسایل نقلیه نمادین امریکایی را تشکیل داده، کار سختی باشد، ولی فورد اعلام کرده که مدل اکوبوست 3.5 اینک بالاترین سهم فروش را در میان سری F-150 دارد. البته شاید به این نکته نیز باید اشاره کرد که تنها ۶۰۰ دلار برای ارتقای پیشرانه V-8 به موتور توربوی V-6 لازم است.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



موتور اکوبوست دارای تمایل به حرکت و نوعی از چابکی است که V-8 نمی‌تواند از عهده آن برآید، ولی انتقال ناگهانی قدرت در هنگام فشار پدال گاز، چیزی است که می‌تواند اعصاب راننده را درگیر کند. همین موضوع می‌تواند در تصمیم نهایی خریداران F-150 تأثیر بگذارد. امّا آرامشی که مدل اکوبوست در هنگام حمل بار، از شروع حرکت، شتاب‌گیری و سرعت‌های معمول دارد، آن را در جایگاهی بهتر نسبت به مدل ۸ سیلندر قرار می‌دهد.
امّا تأخیر توربو چه می‌شود؟
بسیاری از مشتریان سنتی در بازار خودرو ممکن است این سؤال را مطرح کنند. بگذارید تاریخچه‌ای کوتاه از این تأخیر مرور کنیم؛ این اصطلاح زمانی مطرح شد که با فشردن پدال گاز به صورت کامل، با خود فکر می‌کردیم که آیا مشکلی برای اتومبیل‌مان پیش آمده؟ بعد هم ابروهایمان را به طرف هم جمع می‌کردیم که باعث پدیدار شدن چروک‌های پیشانی‌مان می‌شد و نشان از جدّیت‌مان داشت. دسته دنده را دوباره بررسی می‌کردیم که نکند درست و در دنده مناسب قرار نگرفته باشد. امّا بالاخره پس از چند لحظه متوجه می‌شدیم که کم‌کم قدرت موتور به جریان افتاده است. امّا موتورها و توربوشارژرهای مدرن، و از جمله موتوری که در محصولات فورد به کار می‌رود، برای رساندن گشتاور، آن‌قدر شما را منتظر نمی‌گذارند که بخواهید به آن فکر کنید.

از بیرون صدای اکوبوست شبیه به موتور توربوی V-6 است، ولی در درون کابین، این صدا از غرش موتور ۵ لیتری کهنه‌کار امریکایی چیزی کم ندارد. در واقع، این موتور شش سیلندر از بسیاری از V-8 های معمولی خوش‌صداتر است. شاید هم مهندسان فورد بر اساس تعداد سیلندرها، صدای درون استریوی اکوبوست را تنظیم نکرده‌اند. این در حالی است که نمی‌توان روزی را تصوّر کرد که کسی بخواهد یک V-8 را برای تولید صدای یک V-6 تنظیم کند. مهندسان موتور ۵ لیتری شاید برای رقابت با چابکی موتور اکوبوست نیز نداشته باشند. شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال آینده، موتور ۵ لیتری احتمالاً‌ از لیست گزینه‌های پیشرانه F-150 حذف خواهد شد. باید قبول کرد که موتور ۵ لیتری آرامش و سهولت بیشتری در هنگام رانندگی‌های روزمره دارد، ولی در F-150 هایی که قرار است کارهای سنگینی انجام دهند، دو توربوشارژرها می‌توانند با دو سیلندر کمتر، کارآیی بیشتری داشته باشند.

موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟



موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟




نظرات