1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. خودروهای آینده از گوجه‌ فرنگی ساخته می‌شود

خودروهای آینده از گوجه‌ فرنگی ساخته می‌شود

26 خرداد 1393
  • 0

دیگر نگران لکه سس کچاپ روی صندلی خودروتان نباشید؛ شاید کابین خودرو بعدی شما از جنس گوجه‌فرنگی ساخته شده باشد!

هفته پیش، شرکت خودروسازی معتبر فورد خبری را اعلام کرد که شاید در نگاه اول چندان عجیب به نظر نرسد: این شرکت قصد دارد در ساخت خودروهای خود، استفاده از ماده‌ای بازیافتی را توسعه دهد که از دورریز دیگر شرکت آمریکایی H.J. Heinz بدست آمده است. اما وقتی متوجه شگفتی این خبر خواهید شد که بدانید فعالیت شرکت هاینز در چه زمینه‌ای است: این شرکت مشهورترین شرکت غذایی و سازنده سس گوجه‌فرنگی (کچاپ) در آمریکا است.

به گزارش پاپ‌ساینس، اگر پروژه مسئولان فورد به موفقیت منجر شود، در آینده ممکن است بخشی از ساقه، پوست و سایر بخش‌های گوجه‌فرنگی را که در ساخت سس کچاپ استفاده‌ای ندارند، در خودروی خود ببینید. در حال حاضر، شرکت فورد در مراحل اولیه تحقیق و بررسی است که چگونه محصولات جانبی سس کچاپ را می‌توان برای ساخت مواد کامپوزیتی به کار برد؛ تا از آنها برای ساخت قطعات داخلی یا باک سوخت خودرو استفاده کرد.

الن لی، متخصص فنی تحقیقات پلاستیک شرکت فورد می‌گوید: «به عنوان یک ماده اولیه، گوجه‌فرنگی می‌تواند تا حدی مشکل‌زاا باشد. این ماده فاقد برخی مشخصات لازم است که به صلبیت قطعات ساخته شده کمک می‌کند. همچنین همانند سایر فیبرهای طبیعی، فیبرهای گوجه‌فرنگی نیز همیشه از تراکم مناسب برخوردار نیستند تا به عنوان خوراک بخش تولید استفاده شوند.» اما گروه تحقیق و توسعه شرکت فورد با همکاری سایر تامین‌کنندگانی که با فیبرهای طبیعی سر و کار دارند، تلاش می‌کند تا ایده‌هایی برای غلبه بر این موانع پیدا کند.

حدود 14 سال پیش، گروه تحقیقات شرکت فورد کار در این زمینه را آغاز کرد: جستجو در حوزه بزرگ‌تر توسعه و یکپارچه‌سازی مواد طبیعی و بازیافتی در صنعت خودرو؛ که بر استفاده از موادی مانند نارگیل، کتان بازیافتی، شلتوک برنج و سویا تمرکز داشت. به گفت لی، در حال حاضر گروه تحقیقاتی تقریبا در انتهای مسیر تحقیقات قرار دارد، و توانسته است امکان‌پذیری اولیه به کارگیری این ایده را به اثبات برساند.


خودروهای آینده از گوجه‌ فرنگی ساخته می‌شود



نظرات