1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

18 تیر 1394
  • 0

با روند رو به رشد تکنولوژی خودروهای بدون‌راننده و توسعه پیوسته ارتباطات وسایل نقلیه و سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی، بسیاری از خودروسازان اقدام به بازگشایی مراکز نوآوری و تکنولوژی در قلب «سیلیکون ولی» در کالیفرنیا کرده‌اند. کمپانی فورد نیز ساختمانی را با عنوان «مرکز نوآوری» در سیلیکون ولی در ماه ژانویه سال جاری میلادی بازگشایی کرده است؛ مرکزی که سخت در تلاش برای توسعه نسل جدید تکنولوژی‌های صنعت اتومبیل است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از تکنولوژی‌ها که احتمالاً در خودروهای آینده خواهیم دید.

 آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

تمرکز بر دوربین‌ها

فورد به دنبال توسعه هرچه بیشتر دوربین‌های خود است؛ به‌خصوص اینکه می‌خواهد تا جای ممکن در مدل‌های جدید بر تعداد دوربین‌ها بیفزاید. به عنوان نمونه، برای نسل بعدی تراک‌های فورد F-250 و F-350، تا ۷ دوربین برای هر مدل درنظر گرفته شده است. البته تعداد دوربین‌ها بستگی به تریم و مدل مربوطه خواهد داشت، ولی در نهایت به راننده امکان دید زوایای مختلف از پیرامون خودرو را می‌دهد. در نتیجه، صاحب خودرو می‌تواند این تراک‌های بزرگ را به آسانی در فضاهایی محدود جای دهد. فراتر از نسل بعدی تراک‌های HD، فورد درنظر دارد تا در تمام‌ مدل‌هایش، در سال ۲۰۱۸ به صورت استاندارد از دوربین‌های نمای عقب و در سال ۲۰۲۰ به صورت استاندارد از دوربین‌های جلو استفاده کند. مطابق گفته فورد، مهم‌ترین چالش پیش‌روی دوربین، مقابله با شرایط آب و هوایی و گرد و خاک است. کمپانی برای این منظور، به سراغ پوشش‌های هیدروفوبیک رفته، ولی با استفاده از این پوشش‌ها نیز مشکلات مربوطه هنوز پابرجا هستند. در حال حاضر، راه‌حل فورد برای این مسئله یک ربات شستشو دهنده برای مقابله با چرک و آلودگی است که در F-150 در دسترس قرار گرفته است.

 آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

مواد جایگزین

فورد سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را بر روی تولید مواد جایگزین و با تأکید بر مواد بازیافتی و احیا ‌شده انجام داده است. شروع کار فورد در این زمینه، از «دانه‌های سویا» بوده است؛ جایی که از فوم بر پایه دانه‌های سویا در صندلی‌های مدل ۲۰۰۸ موستانگ استفاده شده است. از آن زمان تاکنون، تیم فورد انواع مختلفی از پلاستیک‌ها را توسعه‌ داده‌اند که در ترکیب آن‌ها مواد عجیب و غریبی به کار گرفته شده است. فورد از سال ۲۰۱۰ برای تولید پلاستیک مورد استفاده در جعبه داشبورد «فلکس» از کاه (همان محصول جانبی برداشت گندم) بهره برده است. بعد از این مرحله، روند کار شکل پیشرفته‌تری به خود گرفته و پلاستیک‌هایی از جنس شاهدانه، موها و ریشه‌های نارگیل، صورت‌حساب‌های تکه‌پاره شده خزانه‌داری امریکا! و همین‌طور پوسته گوجه‌فرنگی که در کارخانه‌های تولید کچاپ دور انداخته می‌شود، تولید شده‌اند.

 آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

کانسپت فورد فیوژن سبک‌وزن

در مرکز نوآوری فورد در سیلیکون ولی، می‌توان از نزدیک با کانسپت سبک‌وزن فورد آشنا شد که یک فیوژن با تمام تکنولوژی‌های کاهش وزنی است که فورد توانسته آن‌ها را عملی کند. در حالی که مراحل توسعه این کانسپت برای چند سال ادامه داشته، ولی کمتر در معرض دید عموم قرار گرفته است. از عناصر آشنا در این کانسپت، چرخ‌های فیبر کربنی هستند که در شلبی موستانگ GT350R نیز در مرحله تولید دیده می‌شوند. قطعات آلومینیومی برای سیستم انتقال قدرت و شیشه‌های لایه‌ای گوریلا گلس (Gorilla Glass) نیز از دیگر مواردی هستند که شانس زیادی برای استفاده در مدل‌های تولیدی خواهند داشت.

 آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

دستیار حرفه‌ای پشتیبان تریلر برای فورد F-150

برای بررسی بیشتر تکنولوژی دوربین‌های فورد، شاید بهتر است به سراغ تکنولوژی دستیار حرفه‌ای پشتیبان تریلر برویم؛ سیستمی که در مدل ۲۰۱۶ از فورد F-150 در دسترس قرار گرفته است. راننده تراک با کمک این سیستم و با استفاده یک سری از دوربین‌ها و برچسب‌های مخصوص بر روی تریلر، می‌تواند وضعیت تریلر را به خوبی درنظر داشته باشد و در همین حال، سیستم «دستیار حرفه‌ای پشتیبان تریلر» از وضعیت تریلر نسبت به تراک «آگاه» است. با استفاده از یک دکمه خاص بر روی وسط داشبورد، راننده می‌تواند جهت حرکت دلخواه تریلر را کنترل کند و در همین حال، از کمک سیستم پشتیبان بهره‌مند شود. وقتی این سیستم فعال باشد، به تراک اجازه نمی‌دهد که از آستانه مناسب سرعت تجاوز کند و مطابق جهتی که راننده انتخاب کرده، به صورت اتوماتیک فرمان را خواهد چرخاند. در نتیجه، تریلر درست در وسط در پشت‌سر تراک قرار می‌گیرد.

 آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

آزمایشگاه غوطه‌وری در واقعیت مجازی فورد

در یک سالن مخصوص در قلب مرکز نوآوری، فورد در حال توسعه یکی از جالب‌ترین تکنولوژی‌های واقعیت مجازی است. یک ردیف دوربین که بر روی سقف قرار گرفته‌اند، حرکات افراد را ردگیری می‌کنند. یک هدست به کاربر اجازه می‌دهد که تجربه یک وسیله نقلیه فورد را در یک فضای سه‌بعدی با جزئیات بالا داشته باشد. در این فضا، امکان ایجاد یک تقاطع نیز وجود دارد و بنابراین، مهندسان و مشتریان می‌توانند وضعیت خودرو را به خوبی در یک فضای مجازی ارزیابی کنند. در اتاقی مشابه، یک شبیه‌ساز رانندگی خارق‌العاده نیز قرار گرفته تا نحوه رانندگی نیز به تصویر کشیده شود. فورد در این حالت، واکنش رانندگان را نسبت به ویژگی‌های تکنولوژی راننده خودکار مورد بررسی قرار می‌دهد. یکی از رویکردها این است که چگونه این سیستم خودکار، راننده را در مسیر هدایت می‌کند. در خودروهای بدون‌راننده، در صورت انحراف از مسیر یا عدم‌ترمز‌گیری مناسب، راننده به شکلی ملایم در مسیر درست هدایت می‌شود. در آزمایشگاه شبیه‌سازی رانندگی، وسیله به یک سیستم فرمان دیگر متصل است که با فاصله در پشت یک پرده قرار گرفته است. در این بررسی، راننده در سناریوی حرکت در یک بزرگراه قرار می‌گیرد؛ جایی که می‌خواهد از خط خود خارج شود. شخصی که در پشت پرده قرار گرفته، فرمان را می‌پیچاند و این فرمان به وسیله اصلی منتقل شده و به این ترتیب، شرایط دستیار رانندگی خودکار شبیه‌سازی می‌شود.

 آشنایی با 5 تکنولوژی در مرکز نوآوری فورد

منبع پدال


نظرات