1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. ECU چگونه کار می کند؟

ECU چگونه کار می کند؟

24 آذر 1395
  • 0

در خودرو های انژکتوری ، قطعه ای به نام ECU وجود دارد که یک میکرو کامپیوتر کوچک و تعیین کننده کیفیت موتور خودرو است.

در خودروهای انژکتوری ، قطعه ای به نام ECU وجود دارد (Electronic Control – Engine Control Unit) . قطعه ECU یک میکرو کامپیوتر کوچک است . این کامپیوتر نیز مانند دیگر کامپیوتر ها دارای cpu ، دو حافظه دائم و موقت و برنامه ریزی است. این قطعه در داخل اتاقک موتور ماشین قرار دارد و به عبارتی مغز یک خودروی انژکتوری محسوب می شود و می تواند اطلاعات را به صورت زنده و همزمان از سنسورهای مختلف از جمله : سنسورهای دور RPM ، سنسورفشارداخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گازیاTPS ، سنسوردمای آب یاCTS ، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ... دریافت کند و با تحلیل شرایط لحظه ای موتور ، پاسخگوی خروجی هایی مانند : انژکتورها، جرقه زنها، ... است. سنسورها کیت های انژکتوری هستند که هرچه تعدادشان بیشتر باشد ، خودرو بهتر کار می کند. ECU تعیین کننده کیفیت موتور یک خودرو است.

ECU براساس سنسورهایی که بدان متصل است شرایط کار موتور را بررسی کرده و فرامین مناسب را برای انژکتورها وشمع ها ارسال می‌کند. چون دینامیک خودرو بسیار پیچیده وغیرخطی می‌باشد، طراحان ECU، جداولی را به نامmap داخل حافظهECU می‌ریزند که درآن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس درهردور و بارموتورمشخص شده است. هرچه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملکردECU بیشترخواهد بود.

باید توجه داشت مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیرفشار ودمای هوا دارد.

تمامی قطعات الکترونیکی خودرو ، دارای یک خروجی هستند که در صورت عیوب احتمالی سیگنالی به کنترل کننده مرکزی یا ECU ارسال می کند. قطعه ECU پس از دریافت سیگنال خطا ، آن را در قالب کد های خطا یا DTS به دستگاه عیب یاب گزارش می کند و همزمان چراغ عیب یاب را برای آگاهی راننده روشن می کند. کدهای خطا به پردازنده مرکزی ecu گزارش می شوند و همچنین گزارشات به دستگاه عیب یاب ارائه می شود و تعمیر کار به راحتی می تواند عیب خودرو را مشاهده کند.

یکی از راه حل های تعمیر خودرو به وسیله ecu

بحث روز ECU خودروها ، تیونینگ است که به طور کلی به دو روش صورت می پذیرد :

1 . خواندن دیتای ECU(map) و بارگذاری اطلاعات جدید که شرکت های بسیاری در این زمینه پژوهش نموده اند از جمله :Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed ، ... .یکی از اشکالات این روش وابستگی زیاد به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل و گاهی غیرممکن می شود. تنها راه حل ارائه نحوه دسترسی به اطلاعات از طرف شرکت سازنده ECU است.

2 . اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ECU جهت تغییر پارامترهای ECU است. گرچه این روش مقرون به صرفه نیست اما وابسته به نوعECU هم نیست .یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعال است، شرکتDastek است. شرکتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد و با پرسنلی در حدود 30 نفر موفقیت چشمگیری را کسب نموده است. نام محصول شرکتDastek ، UNICHIP است.

اصول عملکرد UNICHIP چنین است که سنسورهای اصلی در یک موتور انژکتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه کار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال می‌کند؛ چنان که رفتار ECU بهتر می شود.

آمارها نشان می‌دهد که موفقیت UNICHIP در این زمینه بسیار بالا بوده است: از هر 400 خودرو، فقط یک خودرو ممکن است با UNICHIP بهینه نگردد، 80%خودروهایی که در آفریقای جنوبی استفاده می‌شوند، UNICHIP را در خودروهای خود نصب کرده‌اند، UNICHIP بر روی بیش از 320 مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیاده سازی گردیده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان



نظرات