1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. انقلاب ایرانی ها در زمینه خودروهای بدون راننده

انقلاب ایرانی ها در زمینه خودروهای بدون راننده

21 شهریور 1394
  • 0

 انقلاب ایرانی ها در زمینه خودروهای بدون راننده

دانشمندان ایرانی حاضر در دانشگاه سیمون فریزر کانادا سامانه شبیه‌ سازی ارائه داده‌ اند که زمینه‌ ساز ارائه خودروهای خودران در آینده است.

از زمانی که کارل بنز خودروی مدرن را در دهه 1880 ارائه داد، انسان‌ها همواره خودروهایشان را بر روی جاده‌ها رانده‌اند با این حال، پروفسور احمد راد استاد دانشکده مکاترونیک و مهندسی سیستم‌ها در دانشگاه سیمون فریزر کانادا اعلام کرده این روند باید تغییر کند.

وی در قالب پروژه‌ای بزرگ و به همراه همکاران خود به دنبال ارائه خودروهای بدون راننده و سیستم‌های دستیار راننده است.

راد در مصاحبه‌ای اعلام کرد: خودروهایی که ما می‌شناسیم به تدریج در حال تبدیل‌شدن به ربات‌های خودکاری هستند که در آن‌ها وظیفه راننده از رانندگی‌کردن به نظارت بر خودرو تغییر می‌کند.

احمد راد به همراه مهران شیرازی، دانشجوی دکترا در دانشگاه سیمون فریزر، سیستم شبیه‌ساز خودکاری را در آزمایشگاه خود ارائه داده‌اند که شامل یک صندلی خودرو با یک فرمان، یک داشبورد و سه صفحه مسطح به جای شیشه جلوی اتومبیل است که خیابان شهر را نشان می‌دهد. دو دوربین مادون‌قرمز نیز بر روی داشبورد و رو به راننده قرار دارند.

راد توضیح داد که دوربین‌ها دارای یک ردیاب چشم هستند و جایی که راننده به آن نگاه می‌کند، را شناسایی می‌کنند. این سیستم قادر به شناسایی این موضوع است که آیا راننده در حال ارسال پیغام است، مسموم شده یا خوابش برده است.

تیم تحقیقاتی پروفسور راد از عینک‌های Fatal Vision برای شبیه‌سازی‌کردن نارسایی مرتبط با تراکمات خاص الکل در خون استفاده می‌کند.

راد پیش‌بینی کرد یک خودروی خودکار به طور موقت جای راننده حواس‌پرت را گرفته و خودرو را پارک می‌کند یا به منزل می‌برد.

به گفته راد و شیرازی، خودروهای آینده ردیاب چشم را به دوربین رو به جلو جفت خواهند کرد و این دوربین برای شناسایی پیاده‌هایی که از منطقه ممنوعه عبور می‌کنند و همچنین علائم جاده به کار خواهد رفت.

شیرازی نیز گفت: در بسیاری از موارد رانندگان ممکن است علائم جاده را نبینند، بنابراین ردیاب چشم دیدن یا عدم‌دیدن علائم توسط راننده، محدودیت سرعت و هشدارها را شناسایی می‌کند. همچنین خودرو می‌تواند علائم جاده را شناسایی کرده و به راننده درباره علائمی که ندیده اطلاع‌رسانی کند.

پرفسور راد اظهار داشت: اتومبیل حتی ممکن است برای تبعیت از علائم توقف یا ماندن در زیر محدودیت سرعت راننده را نادیده بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: سیستم‌های ردیاب چشم را می‌توان ظرف پنج تا 10 سال آینده در خودروهای لوکس کار گذاشت و در صورت قابل‌ اعتمادبودن این سیستم نرم‌افزاری، این فناوری باید برای هر خودرویی اجباری شود زیرا تعداد تصادفات را کاهش می‌دهد.

منبع پدال


نظرات