1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. بزرگ‌ترین عیب عمده خودروهای تولید چین در ایران

بزرگ‌ترین عیب عمده خودروهای تولید چین در ایران

13 اسفند 1395
  • 10

با وجود افزایش کیفیت خودروهای تولید چین، عمده مکانیک‌های معتبر تهرانی، خودروهای داخلی را گزینه های بهتری برای خرید می دانند.

از پنج سال پیش که با یک شیب تند، خودروهای چینی در سبد خرید خانواده های ایرانی جا خوش کردند تا همین حالا که سهمی 10 درصدی از بازار 1.2 میلیون دستگاهی ایران را به خود اختصاص داده اند، همواره یک واژه با برندهای چینی عجین بوده که با یادآوری تجربه خرید خودروی چینی توسط بسیاری از ایرانی ها، به کیفیت پایین خودروهای چینی اشاره می کند.

در این مطلب به سراغ پیدا و پنهان کیفیت خودروهای چینی رفته ایم و بعد از گفت و گو با تعدادی از مراکز تعمیر خودروی مرکز شهر، به این نتیجه رسیدیم که واژه «بی کیفیت» برای خودروهای چینی پر بیراه نیست و شرکت های سازنده این خودروها یا واردکنندگان مدل های چینی به دلایل مختلفی که در ادامه شرح می دهیم، چندان مورد اعتماد جامعه نیستند.

خودروهایی که در این گزارش بیش از باقی مدل ها مد نظر ما هستند، پنج مدل ام وی ام ایکس 33، چری 315، برلیانس های مدل 320 و 330 و لیفان 520 بوده و مراکز مکانیکی را از میان واحدهای مستقل و غیرهمکار با شرکت های خودروساز داخلی یا چینی انتخاب کرده ایم. در عین حال ممکن است برخی از موارد یاد شده در این گزارش برای برخی دارندگان خودروهای چینی در بازه ای دیرتر اتفاق بیفتد. تلاش ما وفاداری به اصل گفته های کارشناسانی بوده که در این پرونده با ما همراه شده اند.

ام وی ام X33

چیزی که همه مکانیک ها به آن اذعان دارند کیفیت بسیار پایین سواری چری ایکس 33 است که حتی در نمونه های صفر هم بسیار پر سروصدا بوده و به هیچ وجه شباهتی به یک خودروی کره ای یا فرانسوی ندارد. یکی از تعمیرکاران با اشاره به مشکلات برقی و فنربندی مدل ایکس 33، بدترین مشکل این خودرو را تعمیرناپذیر بودن عمده قطعات این خودرو به ویژه قطعات موتوری می داند و می گوید: «به دلیل جنس و کیفیت پایین آلیاژ به کار رفته در موتور ایکس 33، تعمیرات معمول موتور این خودرو که نیازمند تراشکاری است، با دردسر بسیار همراه بوده و خرجی بیش از معمول را روی دست خریدار می گذارد.»

بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

فروش مدل ایکس 33 به همین واسطه در بازار بسیار سخت است و علاوه بر افت سریع دو تا سه میلیونی، از بدنام ترین محصولات بازار خودروهای دسته دوم است. این خودرو گرچه مشکل کمبود قطعه ندارد اما کیفیت پایین رنگ بدنه، خرابی زودهنگام پوشش صندلی و موتور پر خرج از جمله مواردی به شمار می روند که به شدت آزار دهنده هستند.

در عین حال به دلیل ساختار فنی غیر استاندارد این خودرو، کمتر مکانیکی حاضر به تعمیر این خودرو در قیمت های معمولی است. مسئول یکی از تعمیرگاه های حوالی چهار راه ولی عصر می گوید: «خودروی ایکس 33 در موارد متعددی به دلیل قطع سیستم فرمان در مانورهای سریع و پیچ های تند حادثه ساز شده است. همچنین هزینه تعویض دیسک صفحه و کلاچ این خودرو حدود 700 هزار تومان است.»

چری 315

همه ما می دانیم که بسیاری از خودروهای تولید داخل به ویژه آنها که در محدوده قیمتی زیر 50 میلیون قرار دارند، حتی گاهی در کمتر از 2000 کیلومتر دچار نقص شده و باید به تعمیرگاه بروند. با این حال حدیث کیفیت پایین خودروهای چینی چیز دیگری است که با نزدیک شدن به جزییات آن می توان از عمق فاجعه باخبر شد. در مورد چری 315 که هم اکنون با قیمت 45 میلیون در نمونه صفر قابل خریداری است، عمده مشکلات فنی به نقص های متعدد سیستم تعلیق و خارج شدن موتور از فرم اولیه پس از حدود 30 هزار کیلومتر مربوط می شود.

 بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

در عین حال برخی قطعات برقی خودرو گاه در کمتر از سه ماه نیاز به تعمیر پیدا می کنند. در مجموع خرید این خودرو در قیاس با مدل های ارزان تر فرانسوی بازار چندان توصیه نمی شود. موارد گفته شده حاصل گفتگوی ما با مدیر تعمیرگاه اطمینان در خیابان ایرانمهر (حوالی شرق تهران) است و تنها نکته ای که باید به آن اضافه کرد، ضعف عمده خودروهای چینی در بخش گیربکس و صفحه کلاچ است که با توجه به وارداتی بودن این قطعه و هزینه تعمیرات، در هر بار تعویض چیزی نزدیک به 500 تا 700 هزار تومان خرج روی دست مشتری می گذارد. بسیاری از مکانیک های سطح شهر تایید می کنند که این پروسه برای مدل 315 در بازه زیر 30 هزار کیلومتر اتفاق می افتد.

لیفان 520

یکی از بدترین تولیدات چینی حاضر در بازار ایران که به دلیل مشکلات متعدد فنی و هزینه نگهداری بالا با بیشترین میزان افت قیمت پس از سه سال نگهداری مواجه شده، به طوری که با یک افت 50 درصدی، قیمتش از حدود 36 میلیون تومان به 18 میلیون کاهش پیدا می کند.

 بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

عمده مشکلات این خودرو در سروصدای بیش از اندازه کابین، موتور پرخرج، سیستم گیربکس معیوب که در هر 30000 کیلومتر به تعمیر نیاز پیدا می کند و کاهش شدید کیفیت رنگ بدنه می توان دید.

یکی از خریداران این خودرو که اتومبیلش را برای فروش به یک گالری در حوالی پل چوبی آورده از افت شدید عملکرد خودرو پس از سه سال شکایت می کند. سعید حیاتی که سه هفته پیش برای آخرین بار خودروی خود را به تعمیرگاه فرستاده می گوید بابت تعویض دیسک صفحه و تنظیم کلاچ چیزی نزدیک به 350 هزار تومان پرداخت کرده ولی پس از تعمیر کامل هم چندان از عملکرد گیربکس راضی نیست.

برلیانس 320 و 330

شاید به خاطر مونتاژ بهتر سایپاست، شاید هم فعلا به اندازه کافی در بازار حضور نداشته تا نقص هایش برملا شود اما در بررسی های ما مشخص شد این خودروی چینی کمتر دچار مشکل است و به نسبت باقی هموطنانش با ایرادات کمتری به مشتریان تحویل می شود. البته معدودی از مکانیک های سمت میدان آزادی یا تعمیرکاران شرکت سایپا در همین منطقه از بروز نقص در جلوبندی خودرو پس از یک کارکرد سه تا پنج هزار کیلومتری خبر می دهند. سرمکانیک تعمیرگاه اتومبیل که حوالی دانشگاه تهران قرار دارد هم از شکایت برخی مالکان این خودرو می گوید که نسبت به ضعف موتور در سربالایی ها شکایت دارند.

 بزرگ‌ترین عیب خودروهای تولید چین در ایران

بزرگ ترین عیب خودروهای تولید چین

استهلاک بالا به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت
کمبود قطعات و قیمت بالای خرید به دلیل وارداتی بودن
هزینه تعمیر بالاتر به دلیل مهندسی نه چندان دقیق
افت قیمت شدید بلافاصله پس از خرید

منبع:هفت صبح



نظرات

  • حسین حسین (25 اردیبهشت 1396 ساعت 10:37)

    سلام
    ماشین چینی هرچی باشه از تولیدات ایران بهتره. ماشینهای ایرانی هیچکدومشون نتونستن استانداردهای لازم رو کسب کنن اما چینیها حتی تا 5 ستاره و یورو5هم پیش رفتن.من خودم 206 فرانسه دارم یه وقت فکر نکنین که من چینی سوارم و دارم ازش تعریف میکنم.جنس ایرانی حتی زمان بازیافت هم دردسر سازه. ایرانی نخرین نخرین نخرین.

  • کیومرث کیومرث (14 اسفند 1395 ساعت 11:48)

    گرچه نمیتوان منکر افت قیمت شدید خودروهای چینی بود اما در مورد کارایی و کیفیت(البته در مقایسه با خودروسازان داخلی) فقط کافی است صبح اول وقت اداری ابتدا به نمایندگی های خدمات ایران خودرو و سایپا و سپس به خدمات پس ازفروش همین ام وی ام (که نویسنده محترم کمال عناد را در نوشت مطلب رعایت فرمودند) سری بزنید تا بببنید چه میزان مشتریان از خودرو صفر خود راضی هستند.

  • محمد محمد (14 اسفند 1395 ساعت 02:50)

    از من نشنیده بگیرید اما اگر از طرفداران سایپا کسی اینجا باشه فقط جناب نویسنده هستند که خواسته برلیانس رو خوب معرفی کنه .

  • حسن حسن (13 اسفند 1395 ساعت 22:16)

    یک مطلب سفارشی از سایپا که اول رقبای چینی ساز رو میکوبه بعد از برلیانس تمجید میکنه.ولی کساتی که ام وی ام دارند اغلب از کیفیت موتور راضی هستند.در ضمن تعمیرکاران متفرقه دیگه عادت کردن به پراید و پژو و از طرفی اکثرشون افراد بی استعدادی هستند که نمی دونند تعمیر خودروی جدید چطوره و نمی خواهند به دردسر بیفتند.مشکل تعمیر در مورد ال 90 هم وجود داره.

  • امین امین (13 اسفند 1395 ساعت 19:31)

    سلام تو بعضی از اطلاعاتتون در مورد لیفان 520ای دقت کنید چون من داشتم و هیچ یک از حرفایی که زدین درست نبود از قیمتش گرفته تا بقیه چیزا ......کجا قیمتش 36 میلیون ه؟؟؟قبل از گرانی 16 میلیون در اوج گرونی 30 میلیون......من 5 سال سوارش شدم خدا وکیلی یک ریال خرجش نکردم جز لوازم مصرفیش ولی صدای موتور زیادی داره اینو قبول دارم...

  • در جستجوی ماشین در جستجوی ماشین (13 اسفند 1395 ساعت 16:19)

    من ولکس دارم راضیم یک ساله سوارم 9000 کیلومتر هم راه رفته فقط افت قیمتش زیاده

  • mohammad mohammad (13 اسفند 1395 ساعت 14:38)

    خودروهای چینی با توجه به کیفیت و ظاهر بهترشون کاملا از خودروهای ایرانی که بسیار بی کیفیت تر شدن بهترن احتمالا با توجه به فروش قابل توجه و در خطر افتادن ایران خودرو و سایپا چند وقتیه که شما مقاله های جانبدرانه منتشر میکنید. البته این پیام من هم مثل بقیه پیامام چاپ نمی کنید.متاسفم

  • علی علی (13 اسفند 1395 ساعت 14:35)

    همه اینها را که گفتی که بگی ماشین های ایران خودرو و سایپا خیلی خوبه

  • مهدى  طاهرزاده مهدى طاهرزاده (13 اسفند 1395 ساعت 14:02)

    ٣١٥ من بعداز٣٠٠٠٠کىلومتر کارکرد هیچ مشکلى ندارم وتا کنون نیز فقط روغن وفلترویک دست شمع عوض کرده ام جرادروغ مى نویسید

  • hamed hamed (13 اسفند 1395 ساعت 12:36)

    ماشین چینی فقط ظاهر و اپشن های خوبی دارند!! برای کسی که میخواد چند سال یه ماشین داشته باشه ایرانی باز بهتره