1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. تویوتا کرولا تیپ x یا میتسوبیشی لنسر؟

تویوتا کرولا تیپ x یا میتسوبیشی لنسر؟

3 شهریور 1395
  • 1

شکی در این نیست که تویوتا کرولا به عنوان یکی از محصولات پرفروش در بازار جهانی شناخته می شود و در بسیاری از کشورها محبوبیت خاصی دارد. ولی مسئله اینجاست، در بازارهایی که کرولا رکورد فروش از خود بجای می گذارد، نسخه هایی وجود دارند که امکانات ایمنی و رفاهی بالای دارند و گاهی از نظر مشخصات فنی نیز با مدل قابل عرضه در ایران فرق می کنند.

امروز در بازار ایران شاهد هستیم که همین کرولاهای قابل ورود به بازار نیز طرفداران زیادی دارد و اکثرا قشری برای خرید آن اقدام می کنند که قصد استفاده خانوادگی دارند. این تفسیر از شرایط بازاری تویوتا کرولا به این معناست که کرولا هنوز نمی تواند جوانان را برای خرید خود راضی کند. با اینکه تویوتا کرولا تیپ X با ظاهری اسپرت به بازار ایران ورود پیدا کرده است، ولی همچنان نمی توان کرولا را خودرویی محبوب برای جوانان دانست. ولی تویوتا کرولا ویژگی هایی دارد که برخی جوانان را به سمت خود می کشاند و باعث می شود تا آنها بی خیال هیجان و جذابیت شوند. کیفیت، اصالت ژاپنی، دوام قطعات و اعتبار برند باعث می شود تا امروز برخی جوانان هم برای کم دردسر بودن کرولا، آن را به عنوان یک خودروی شخصی انتخاب کنند. ولی می توان به همین جوانان یا افرادی که به دنبال خودرویی مهیج تر هستند و معیارهای ذکر شده را برای خرید در نظر می گیرند، میتسوبیشی لنسر تیپ۴ را معرفی کرد. خودرویی که از نظر ابعاد اتاق با کرولا رقابت می کند و از طرفی در بازار جهانی به اصالت ژاپنی، کیفیت و استهلاک پایین شناخته می شود. در این بخش به معرفی و مقایسه تئوری تویوتا کرولا ۲۰۱۶ و میتسوبیشی لنسر تیپ ۴ مدل ۲۰۱۶ می پردازیم.

 کرولا یا لنسر؟

1- از نگاه طراحی
تویوتا کرولا تیپ X ظاهری هیجانی تر نسبت به قبل دارد. دیگر نمی توان آن را خودرویی پیرمردی دانست. رکاب اسپرت، دی لایت های عمودی، طرح جدید سپرها و… باعث شده تا این خودروی خانوادگی حس اسپرت بودن را به راننده منتقل کند. ولی این تغییرات هم برای بسیاری جذاب واقع نشده است. زیرا خودرویی خانوادگی که محبوبیتش را از آن دسته بازار به دست آورده بود، این روزها با قیافه ای متفاوت دیده می شود. ظاهری که شاید در شان یک خودروی خانوادگی نباشد. مثل این می ماند که یک رئیس جمهور، بجای لباس رسمی با لباس ورزشی در مراسم ها حاضر شود و تنها سابقه ورزشی آن، داشتن عکس یادگاری با شرت فوتبال باشد! داستان کرولا هم دقیقا همین است. خودرویی که پرستیژ رسمی دارد، تنها ظاهر اسپرت به خود گرفته است و بخاطر چند قطعه ظاهری اسپرت، ماهیت خودرو در ذهن عموم تغییر نمی کند.

میتسوبیشی لنسر خودرویی است که در بازار جهانی با نام خودروی خانوادگی به فروش می رسد. ولی از ابتدای مسیر میتسوبیشی نسخه های اسپرت این خودرو را به بازار معرفی کرده است و با معرفی صحیح توانسته در بعضی مواقع این خودرو را اسپرت معرفی کند. در حقیقت لنسر را باید خودرویی خانوادگی دانست که بخاطر برخی پارامترها می تواند جذابیت بیشتری داشته باشد. یکی از مهم ترین پارامترها ظاهر لنسر است. قیافه این خودروی ژاپنی در مدل های مختلف ثابت است و تنها برخی تغییرات حس اسپرت بودن را کم و زیاد می کند. در نسخه فیس لیفت ۲۰۱۶ که با تیپ۴ وارد بازار ایران شده است، با خودرویی خانوادگی طرف هستیم که برخی جزئیات آن را هم برای خانواده ها زیباتر کرده است و هم به چشم جوانان جذابتر به نظر می آید. رینگ های طرح جدید، طراحی جدید جلو و رکاب اسپرت باعث شده تا این خودروی خانوادگی همچنان در شان خود باقی بماند و تنها با ایجاد جذابیت حس اسپرت بودن را بدهد.

این روزها القا درست جذابیت بخشی از اسپرت بودن خودرو را می رساند و بسیاری از مشتریان تنها به دنبال حس اسپرت هستند. لنسر تیپ۴ مثل رئیس جمهوری می ماند که لباس رسمی پوشیده و تنها با ساعت مچی رسمی با بند چرمی و دیزاین براق، نظرها را به خود جلب می کند. اما وقتی پا به کابین کرولا و لنسر می گذاریم، داستان کمی تغییر می کند. طراحی داخلی کرولا خطوطی را دارد که بیشتر افراد آن را می پسندند و به هر حال عامیانه تر طراحی شده است. ولی طراحی داخلی لنسر بر مبنا اصل ساده بودن در خودروهای اسپرت است و وقتی حس یک خودروی خانوادگی را از آن می خواهید، نمی تواند درست القا کند. گویا طراحی داخلی لنسر تنها بر مبنا اسپرت انجام شده است.

 کرولا یا لنسر؟

2- از نظر مشخصات فنی
تویوتا کرولا ۲۰۱۶ در بازار ایران همچنان به موتور دو لیتری ۱۴۳ اسب بخار با گشتاور ۱۸۷ نیوتون متر مجهز است. ولی گیربکس آن تغییر کرده و از چهار سرعته اتوماتیک به CVT مولتی درایو هفت سرعته ارتقا پیدا کرده است. در اصل گیربکس CVT برای کاهش مصرف سوخت و رانندگی نرم تر در کرولا خانوادگی دیده می شود و قابلیت هفت سرعته تیپترونیک، حالتی مصنوعی است تا برخی مواقع راننده بتواند خود شرایط راه رفتن خودرو را تعیین کند. قدرت موتور به چرخ های جلو منتقل می شود و شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو بین ۹٫۷ الی ۱۰٫۵ ثانیه ثبت شده است. همچنین برخی نمایندگان تویوتا در کشورهای حاشیه خلیج، حداکثر سرعت متعارف کرولا با گیربکس CVT را ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت اعلام می کنند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در تست های انجام شده حدود ۷٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود. تعلیق کرولا به نسبت عملکرد خوبی دارد. ولی بعضی از مالکین نرم بودن قسمت عقب این خودرو را نسبت به اتاق قبلی کمتر می دانند. ولی سواری یک نواخت و بی سر و صدا کرولا ۲۰۱۶ باعث شده تا رضایت کلی بیشتری در مورد این خودرو خانوادگی ثبت بشود.

میتسوبیشی لنسر تیپ۴ به موتور ۱٫۸ لیتری ۱۴۰ اسب بخار با گشتاور ۱۶۷ نیوتون متر مجهز است. گیربکس لنسر نیز از نوع CVT بوده که قابلیت تعویض دنده شش سرعته از پشت فرمان برای آن تعبیه شده است. با اینکه گیربکس CVT لنسر روی کاغذ باید عملکردی مثل گیربکس کرولا داشته باشد، بخاطر سیستم کنترل آوانس و ریتارد و فناوری MIVEC، شاهد هستیم که در حالت دستی نیز این گیربکس هماهنگی خود را با موتور حفظ می کند و در برخی تست ها شتاب صفر تا صد ۹٫۶ ثانیه را ثبت می کند. همچنین بخاطر این فناوری مصرف سوخت ترکیبی لنسر تیپ۴، ۶٫۶ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود. سواری این خودرو در حالت عادی نرم بوده و فناوری مناسبی در سیستم تعلیق آن استفاده شده است. لنسر را به عنوان یکی از فرمان پذیرترین خودروهای هم رده خود معرفی می کنند. همچنین رینگ های ۱۸ اینچی آلیاژی باعث نشده که سواری لنسر خشک شود و بی صدا بودن اتاق یکی از نکات مثبت این خودرو از جانب مالکین اعلام می شود. برخی تست های انجام شده در خارج از کشور، حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را برای لنسر ۱٫۸ لیتری اعلام می کنند.

 کرولا یا لنسر؟

4- از نظر ایمنی
کرولا و لنسر جز خودروهایی به حساب می آیند که هر دو پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده اند. اما وقتی حرف از بازار ایران می شود، داستان تغییر می کند. کرولایی که در ایران به فروش می رسد، تنها دو کیسه هوا دارد و سیستم های کنترل پایداری الکتریکی در آن دیده نمی شود. این بدان معناست که به احتمال قوی نسخه موجود در بازار ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس (با دو کیسه هوا و فاقد ESP) نمی توانند در قسمت عملکرد سیستم های ایمنی جانبی امتیاز بگیرند و در نتیجه برای این مدل ها، پنج ستاره ایمنی مفهومی ندارد. ولی در عوض لنسر فیس لیفت تیپ۴ با هفت کیسه هوا و سامانه های پایداری الکتریکی کامل عرضه می شود و از نظر ایمنی با مدل های موجود در بازار جهانی تفاوتی ندارد. می توان نتیجه گرفت که ایمنی لنسر تیپ۴ به مراتب از تویوتا کرولا طبق استانداردهای ایمنی بالاتر است.

 کرولا یا لنسر؟

5- امکانات و آپشن
اکثر محصولات تویوتا در بازار ایران به کم آپشن بودن معروف هستند و تنها کیفیت بالای آن ها توجیه مناسبی برای خریدشان است. کرولا تیپ X در بسیاری از نسخه های وارد شده، حتی به سانروف، کروزکنترل و سیستم تهویه اتوماتیک مجهز نیست و تنها ویژگی خاص آن سنسور پارک جلو و استارت دکمه ای آن به حساب می آید. لنسر تیپ۴ فیس لیفت خودرویی است که با قیمت کمتر به مراتب امکانات بیشتری را دارد. صندلی هشت حالته برقی راننده، تودوزی چرم با گرمکن صندلی های جلو، مانیتور و دوربین عقب فابریک، کروزکنترل، نور زنون و چراغشوی، چرخش چراغ در پیچ ها، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور نور و باران، بلوتوث، فرمان پذیری صوتی و… از امکانات لنسر تیپ۴ محسوب می شود.

 کرولا یا لنسر؟

6- قیمت و خدمات
تویوتا کرولا تیپ X توسط شرکت ایرتویا ۱۴۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده است و در نمایشگاه های تهران با آپشن های جزئی مختلف (مانند سیستم تهویه اتوماتیک و کروزکنترل- گرمکن صندلی دستی- مانیتور و دوربین عقب) تا ۱۴۶ میلیون تومان اعلام قیمت می شود. خدمات تویوتا در ایران جا افتاده است و معمولا در هر شهری به محصولات این خودرو توسط نمایندگی ها یا تعمیرگاه های آزاد خدمات ارائه می شود.

میتسوبیشی لنسر تیپ۴ فیس لیفت نیز ۱۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از جانب آرین موتور قیمت گذاری شده است و در برخی شرایط فروش ویژه، تا ۱۲۲ میلیون تومان بفروش رسیده است. این خودرو در نسخه فیس لیفت به تازگی وارد بازار ایران شده است و هنوز بازار آزاد برای آن قیمت گذاری مشخصی انجام نداده است. خدمات این خودرو نیز در نمایندگی های مجاز آرین موتور انجام می شود و در اکثر شهرها خدمات آن ارائه می شود.

 کرولا یا لنسر؟

 کرولا یا لنسر؟

منبع:اسب بخار



نظرات

  • احسان احسان (3 شهریور 1395 ساعت 19:42)

    واقعا عجب است که بالاخره یکی از محصولات میتسوبیشی با یکی از محصولات شبیه تویوتا بررسی شد. خوشبختانه لنسر هم به نظر سرتر میاد. البته از حق نگذریم تویوتا ظاهر به روز تری دارد و داخلش هم زیباتره! اما نه به اندازه 15 میلیون!