1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

4 تیر 1393
  • 0

خریداران خودروهای کوچک خانوادگی اغلب یک سؤال اساسی برای انتخاب پیش روی خود می‌بینند: سیویک یا کرولا. با وجودی که امروزه طیف گسترده‌ای از خودروهای رقیب را می‌توان برای این دو ماشین نام برد، اما هنوز شهرت دیرینه در جلب اعتماد، بهره‌وری سوخت، مقرون به صرفه بودن و صفات ارزشمند ریز و درشت دیگر این دو خودرو، در بسیاری از مواقع آن‌ها را به فینال انتخاب‌های مشتریان می‌رساند.

نکات برجسته در کرولای 2014

کرولا در سال گذشته به طور کامل از نو طراحی شده است. طراحی این خودرو در دو نسخه آمریکایی و اروپایی و با تفاوت‌هایی در سبک چراغ‌ها و جلوپنجره همراه است. مدل وارداتی به ایران، از نمونه غیر آمریکایی است که طراحی لوکس‌تر و مدرن‌تری دارد. مدل آمریکایی هم چهره‌ای کلاسیک‌تر و اسپرت تر دارد. هر کدام را که انتخاب کنید، خودرویی مد روز خواهید داشت. فضای داخلی کرولای 2014 افزوده شده است و دیگر از یک سدان جمع‌وجور و فشرده خبری نیست. پیشرانه‌ها تغییر خاصی نکرده اند اما یک گیربکس با انتقال نیروی پیوسته CVT اتوماتیک به انتخاب‌ها افزوده شده است. بهره‌وری در مصرف سوخت هم مشاهده می‌شود.

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

نکات برجسته هوندا سیویک 2014

مدل 2012 سیویک از نو طراحی شده است. طراحی اسپرت و گوه‌ای شکل این خودرو با آن چراغ‌های تند و تیز و سقف شیب‌دار، جذاب اما بدون نوآوری است. طراحی قسمت انتهایی خودرو بهتر است و پایه آینه‌های جانبی هم روی درها قرار گرفته است. سیویک دارای مدل کوپه نیز می‌باشد.

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

اقتصاد سوخت

هر دو خودرو مشهور به مقرون به صرفه بودن می‌باشند. هزینه‌های نگه‌داری پایین و هزینه پایین مصرف سوخت در مجموع کمک خوبی به جیب خریداران می‌کنند. کرولا دارای یک مدل 1.8 لیتری است که مصرف سوخت آن 7.59 لیتر است در حالی که مصرف سوخت هوندا با موتور 1.8 لیتری و گیربکس اتوماتیک، کمی بهتر و 7.35 لیتر می‌باشد. سیویک یک مدل هیبریدی با مصرف سوخت 5.35 لیتر در هر صد کیلومتر نیز دارد. مصرف سوخت هوندا سیویک EX-L در شهر 7.84 لیتر و در جاده و بزرگراه، 6.03 لیتر می‌باشد. تویوتا کرولای وارداتی با موتور 2.0 لیتری و گیربکس اتوماتیک هم 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر، سوخت مصرف می‌کند. هر دو خودرو مصرف سوختی نزدیک به هم دارند و کمی بهتر از میانگین خودروهای این رده، عمل می‌کنند.

پیشرانه

هوندا سیویک در طول سه سال اخیر، مداوما بهبود یافته است. اکنون موتور 1.8 لیتری این خودرو 143 اسب بخار نیرو و 175 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس CVT این خودرو هم عملکردی مطلوب دارد. کرولا با موتور 2.0 لیتری هم 143 اسب بخار نیرو دارد. گشتاور این مدل هم 187 نیوتن متر می‌باشد. کرولای وارداتی از گیربکس 4 سرعته خودکار استفاده می‌کند.

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

عملکرد

شتاب صفر تا صد سیویک با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک 10.4 ثانیه است. این شتاب برای کرولا 10.6 ثانیه می‌باشد. نهایت سرعت کرولا 200 کیلومتر بر ساعت و نهایت سرعت سیویک 205 کیلومتر بر ساعت است.

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

اندازه و ابعاد

طول کرولا 4.62 متر است درحالی‌که طول سیویک 4.5 متر می‌باشد. عرض کرولا هم 2 سانتی‌متر بیشتر است. سایر ابعاد کرولا نیز اندکی بزرگ‌تر از سیویک می‌باشند. حتی فضای بامک سوخت آن 55 لیتر در برابر 45 لیتر سیویک است. ظرفیت صندق کرولا نیز 470 و سیویک 400 لیتر می‌باشند. فضای سرنشینان عقب یکی از چالش‌های این خودروهای جمع و جور است. فضای پا برای این سرنشینان در سیویک کمتر از استاندارد است.

ایمنی

هوندا سیویک سدان یکی از مطمئن‌ترین خودروهای کوچک به شمار می‌رود. این خودرو 5 ستاره ایمنی را از اداره ایمنی بزرگراه‌های آمریکا و همچنین تست تصادف ENCAP به دست آورده است. تویوتا کرولا نیز دارای پنج ستاره از هر دوی این آزمون‌ها می‌باشد اما در تست همپوشانی کوچک IIHS که قسمت کوچکی از جلوی خودرو در معرض برخورد قرار می‌گیرد، امتیازی مرزی دریافت کرده است. با اینکه قضاوت در این مورد سخت است اما با آمار موجود برنده این قسمت، هوندا سیویک خواهد بود.

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

هوندا سیویک رو در روی تویوتا کرولا

قابلیت اطمینان

همان گونه که در ابتدای بررسی خاطر نشان کردیم، قابلیت اطمینان و اعتماد بالا، یکی از مهم‌ترین دلایل خریداران برای گرایش به این دو خودرو می‌باشد. در اینجا نیاز است که بررسی‌های J.D Power و ارزیابی میزان رضایت خریداران توسط Consumer Reports را ملاک قرار دهیم. تویوتا کرولا از لحاظ تاریخی، آمار به مراتب بهتری دارد. هر دو سازمان، کرولا را بالاتر از سیویک ارزیابی کرده‌اند. با این وجود، پیش‌بینی این مؤسسات نشان می دهد که مدل 2014 این دو خودرو نیز بالاتر از حد متوسط باشد. ارزیابی جی دی پاور نیز امتیازات بالاتری را برای کرولا نشان می دهد.

ارزش

هوندا سیویک مدل LX با قیمت پایه‌ای حدود 19 هزار و 755 دلار به فروش می‌رسد. معادل کرولای این خودرو هم 19110 دلار البته با یک گیربکس CVT قیمت دارد. با افزودن تجهیزاتی نظیر چرخهای آلومینیومی 15 اینچی، چراغ‌های مه شکن و دوربین دید عقب، هنوز قیمت کرولا پایین‌تر از سیویک و حدود 19500 دلار خواهد بود. قیمت کرولای GLI با موتور 2.0 لیتری در ایران نزدیک 130 میلیون تومان است. قیمت هوندا سیویک EX با موتور 1.8 لیتری هم نزدیک 120 میلیون است. از آنجا که در حال حاضر نمونه 1.8 لیتری کرولا در ایران به فروش نمی‌رسد، مقایسه مدل قوی‌تر با سیویک ضعیف‌تر ناصواب می‌باشد. اما در بازارهای خارج از کشور برنده تویوتا با هزینه کمتر در برابر آپشن و امکانات بیشتر می‌باشد. اگر ارزش فروش خودروی دست‌دوم را نیز در نظر بگیریم، افت قیمت کرولا کمتر از افت قیمت هوندا سیویک می‌باشد.

تکنولوژی

هوندا سیویک به طور استاندارد از کیسه‌های هوای جانبی هوشمند، دوربین دید عقب، پورت USB، رادیوی ماهواره‌ای پاندورا و اتصال بلوتوث بهره می‌برد. کرولا هم یک سیستم سرگرمی بروز شده، سیستم ناوبری با صفحه نمایش 6.1 اینچی لمسی، پورت USB، و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی و خدمات را شامل می‌شود. اگر تجهیزاتی نزدیک به تجهیزات کرولا می‌خواهید باید 1300 دلار روی قیمت هوندا سیویک بگذارید.

نتیجه نهایی

روی کاغذ، تویوتا کرولا ماشین بهتری است. هوندا رانندگی لذت‌بخش‌تری دارد و احساس رانندگی بهتری به راننده می دهد. کرولا فضای داخلی بهتر و راحت‌تری دارد و برای مسافرت‌ها، گزینه بهتری است. از نظر فروش، طراحی، امکانات و ارزش، تویوتا امتیازات بیشتری کسب کرد اما با این وجود انتخاب بین این دو خودرو واقعاً سخت است.

مزایای تویوتا کرولا

کارآمدی، فضای صندلی عقب، کابین جدید، قیمت مناسب

معایب تویوتا کرولا

رانندگی کسل کننده، فرمان بدون احساس

مزایای هوندا سیویک

بهره‌وری، فن‌آوری بالا، موتور قدرتمند، موقعیت بهتر رانندگی

معایب هوندا سیویک

صندلی‌های عقب کوچک با جای پای کم، قیمت بالاتر به ازای امکانات یکسان




نظرات