1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. سیتروئن زانتیا، خودرویی که امن نیست!

سیتروئن زانتیا، خودرویی که امن نیست!

20 مرداد 1396
  • 8

شاید شنیده باشید که سیتروئن زانتیا خودروی نا ایمنی است. بعضا افرادی هم پیدا می‌شوند که اطلاعات خودرویی خوبی دارند و در جواب می‌گویند: تست تصادف انجام شده برای این خودرو مربوط به فاز ۱ است، نه فاز ۲! امروز قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به ایمنی این خودرو داشته باشیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

سال ۱۹۹۲ میلادی یعنی چیزی درحدود ۲۵ سال پیش، سیتروئن خودرویی به نام زانتیا (Xantia) را معرفی و تولید کرد؛ خودرویی که در کلاس C یا همان خودروی متوسط شهری قرار داشت .

زانتیا در دو اتاق متفاوت طراحی و تولید شد. یکی از این کلاس‌ها، استیشن است و دیگری ناچ‌بک (notchback) که بعضل هاچ‌بک (hatchback) و سدان (Sedan) هم خطاب قرار می‌گیرد. اگرچه از اتاق اول یعنی استیشن در ایران خبری نشد اما اتاق دوم را زیاد در کوچه و خیابان‌های شهر دیدیم. خودرویی که طراحی متقاوت، ظاهر پشتی بین یک خودروی سدان (صندوق‌دار) و هاچ‌بک داشت.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

سیتروئن سرانجام تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۲ میلادی این خودرو را از خط تولید کشور خود خارج کند. جالب اینجاست، زمانیکه زانتیا در بازار جهانی درحال توقف تولید بود، سایپا آن را به بازار ایران عرضه کرد. شرکت سایپا در پاییز سال ۱۳۸۹ بعد از اتمام قرارداد ۱۰ سال تولید زانتیا در ایران، به عمر این خودرو پایان داد. آمار از تولید ۱۰۰ هزار دستگاه زانتیا در طول این مدت خبر می‌دهند.

این خودرو ظاهر شیک، به‌روز و جوان‌پسندی دارد. هم‌چنین هندلینگ و سیستم تعلیق این خودرو همیشه مورد تحسین قرار گرفت اما این نکات مثبت هیچ‌وقت باعث نشد که بر ضعف ایمنی این خودرو سرپوش گذاشته شود. سیتروئن زانتیا در سال ۱۹۹۷ میلادی در تست تصادف یورو ان‌کپ شرکت کرد و نتوانست نتایج مطلوبی کسب کند. در ادامه می‌توانید تست تصادف زانتیا را ببینید.

زانتیا در سال ۱۹۹۷ میلادی با تغییرات ظاهری همراه بود که از آن به عنوان نسخه فیس‌لیفت زانتیا یاد شد. این به‌روزرسانی‌ها در ظاهر بیرون، نمای داخلی، اضافه شدن دو کیسه‌ی هوای سرنشینان جلو به‌ صورت استاندارد و افزایش استحکام اتومبیل همراه بود. اگرچه نمونه‌ی مورد آزمایش در تست یورو ان‌کپ مربوط به نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی زانتیا یعنی فاز ۲ نبود اما به بعضی از جدیدترین تجهیزات ایمنی مثل کیسه‌های هوا مجهز بود.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

ممکن است خودرو دوستان زیادی در مورد ارتقای ایمنی نمونه‌ی جدیدتر زانتیا صحبت کنند، اما این اختلاف در حدی نبود که حتی بازتاب موثری در رسانه‌های خارجی داشته باشد. از آن‌جایی که فقط مدل اول در تست ایمنی یورو ان‌کپ شرکت کرده، مطالعات ما بر اساس گزارشات تحلیل‌شده‌ی همین مدل است. با احتساب به همین نتایج، زانتیا در تست تصادف ایمنی یورو ان‌کپ نتوانست حتی دو ستاره زرد رنگ ایمنی را به‌طور کامل تصاحب کند! با این حال دو ستاره‌ی حدودی همین خودرو بیشتر مدیون کیسه‌ی هوا و طراحی مناسب کابین در پایین داشبورد است.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

داستان از این قرار است که ضعف در طراحی پلت‌فرم و شاسی، نمای بیرونی خودرو و استحکام بدنه باعث شده تا شاهد ایمنی نامطلوب سیتروئن زانتیا باشیم. این ضعف طراحی در برخورد زانتیا با مانع از جلو کاملا مشهود است. در برخورد از جلو، نه تنها بخش جلوبندی اتومبیل نابود شده، بلکه ترکش این فاجعه تا نیمه‌ی انتهایی ماشین هم می‌رسد! اگر یادتان باشد در تست ایمنی تندر ۹۰ گفتیم اتومبیل‌هایی پیدا می‌شوند که بر اثر برخورد، آثار تخریب تا شعاع گسترده‌ای از اتومبیل را در برمی‌گیرد؛ زانتیا مثال بارز چنین خودرویی با ایمنی کم است.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

شاید کیسه‌ی هوای سرنشینان جلو، از برخورد مستقیم سر به داشبورد جلوگیری کرده باشد اما تخریب قسمت جلویی خودرو، تا خوردن سقف، تاب برداشتن در و ستون‌های جلو و میانی باعث شده تا جان سرنشینان در خطری جدی باشد. اتومبیل در برخورد ۴۰ درصد از جلو با مانع نرم، به سمت کنار پرت می‌شود؛ به دیفرانسیل و موتور آسیب جدی وارد می‌شود و ستون‌، در و رینگ‌ها کج می‌شود. در تست تصاد، بجز آسیب مهلک به سرنشینان، صدمه‌ی مالی جبران ناپذیری هم به اتومبیل وارد شده است.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

مچ پا، ران و سینه‌ی راننده به ترتیب اندام‌هایی هستند که در تصادف، احتمال آسیب‌دیدگی زیادی دارند. کیسه‌ی هوا توانسته تا حد زیادی سر و گردن راننده را در وضعیت ایمن‌ قرار دهد. به لطف طراحی خوب کابین، ساق پای راننده وضعیت ایمنی در هنگام تصادف دارد. هم‌چنین سر، گردن و پاهای سرنشین شاگرد در وضعیت ایمنی قرار دارند. به طور کلی سینه‌ی سرنشینان جلو به علت جمع شدن خودرو در تهدید بیشتری قرار دارد.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

در تست تصادف از بغل، باز شاهد آسیب جدی به سرنشینان هستیم. این بار سر، گردن و سینه از بخش‌های آسیب‌دیده‌ی آدمک‌های تست تصادف است. بر اثر ضربه، احتمال برخورد محکم سر و گردن سرنشین به ستون میانی وجود دارد که قطعا آسیب وارد شده می‌تواند نتایج دلخراشی به جا بگذارد. شکم در وضعیت ایمنی قابل قبول و پاها در ایمنی نسبتا کاملی هستند. بر اثر برخورد مانع متحرک به کناره‌ی اتومبیل، درها خم می‌شوند، شیشه‌ها شکسته می‌شوند، سقف تاب برمی‌دارد، شاسی تا حدی براثر ضربه خم می‌شود و در صندوق باز می‌شود.

زانتیا مورد آزمایش تنها یک ستاره از چهار ستاره ایمنی عابر پیاده را از آن خود کرد. این نشان می‌دهد که عابر پیاده بر اثر برخورد احتمال آسیب دیدگی زیادی دارد. احتمال دارد بر اثر برخورد، سر و گردن به شیشه و بالای در موتور برخورد کند و پاها بر اثر برخورد سپر اتومبیل آسیب ببیند.

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

البته این نکنه را در نطر داشته باشیم کخه بسیاری از خودروهای دهه ۹۰ میلادی امتیاز مشابهی در تست ایمنی دریافت کرده‌اند. با این حال سیتروئن زانتیا خودرویی با ایمنی پایین ارزیابی می‌شود. بارها در رسانه‌های خبری خودرو مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است. برخلاف ایمنی ضعیف زانتیا، ویژگی‌های مثبتی در این خودرو دیده می‌شود؛ طراحی به‌روز و جوان‌پسند، پیشرانه‌ی نسبتا قدرتمند، شتاب و سرعت بالا و تعلیق مهندسی و خوب نسبت به زمان خود. اما جای سوال مهمی باقیست؛ چرا زانتیا با ایمنی بسیار پایین به عنوان خودروی پلیس نامحسوس در کشور استفاده شد؟

 سیتروئن زانتیا، خودرویی که ایمن نیست

درست است، سواری نرم، هندلینگ خوب و شتاب و سرعت برای تعقیب از ویژگی‌های یک خودروی مناسب برای نیروی پلیس هر کشوری باشد، اما خود ایمنی کم، تهدیدی جدی برای نیروهای تلاشگر پلیس کشور و هم‌وطنان عزیزمان است و نمی‌توان به آسانی چشم‌پوشی کرد.

منبع دیجی مگ


نظرات

  • بابک بابک (29 شهریور 1398 ساعت 11:42)

    مثلا به جای زانتیا از بی ام و سری سه استفاده میکرد ؟ تست اونم تو همین سال هنوز توی سایت ان کپ هست و میشه مقایسه کرد

    مهندس مهندس (13 آبان 1398 ساعت 21:24)

    خرجش خیلی زیاده ارزش خرید صفره ایمنی نداره ی دیسک وصفحه دو میلیون تومان است

  • زانتیا  :ماشینی که نظیر ندارد زانتیا :ماشینی که نظیر ندارد (21 مرداد 1396 ساعت 12:25)

    هنوز امکاناتش و نه استحکام و زیبایی و شتاب با سیسام ارتفاع و روی 3 چرخ راه رفتن نه این آشغال های چینی دارند ونه این خودروهای در به داغون داخلی

  • همش به جور  مزخرف و  بازار  گرمی واسه  خودرو های  چینی  و داخلی  نا امن و  آشغال همش به جور مزخرف و بازار گرمی واسه خودرو های چینی و داخلی نا امن و آشغال (21 مرداد 1396 ساعت 12:22)

    برو بهتر تحقیق کن اسم زانتیا رو هم بد نکن

  • محمد محمد (21 مرداد 1396 ساعت 04:48)

    نه پراید امنیت داره خیلی فقط یک سوال دارم کی میدونه بگه تو این مملکت جواب بده چرا پراید 3میلیونی صادراتی در ایران 20میلیونه چرا باید فقرا ندارند چون فقیرند با پراید بمیرند چرا فقط مدافع حرم باید از قشر پایین باشه چرا ریئس بانکها نمیرندچرا فوتبالیستها نمیرند دوباره آدمهای فقیر برند جنگ مداحها برن چرا اینهایی که اختلاس کردند نمیرن گناهشون کم میشه چرا بچه های اقازاده مملکت نمیرن مدافع حرم چرا.......

  • حمید حمید (21 مرداد 1396 ساعت 00:11)

    پژو 405وپارس وسمند هم ایمنیشون تقریبا مثل زانتیاست

    زانتیا نظیرش نیست از همه لحاظ نسبت به خودرو های 2017 زانتیا نظیرش نیست از همه لحاظ نسبت به خودرو های 2017 (21 مرداد 1396 ساعت 13:03)

    ایمن هستند اما نه مثل زانتیا
    ایمنی اونا مثل ماشین آشغالای چینی هستش

  • ali ali (20 مرداد 1396 ساعت 15:09)

    ایمنی میخوای پراید