1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. انتخاب در میان گزینه های موجود در بازار

انتخاب در میان گزینه های موجود در بازار

10 مرداد 1395
  • 4

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست.

در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده تا در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما

 انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار ایران

دو کره‌ای موفق بازار ایران که این روزها هم نمونه‌های جدیدشان با امکاناتی مثال‌زدنی روانه بازار شده است. هر دو خودرو از موتورهایی هم‌حجم بهره می‌برند و این در حالی‌است که قدرت موتور اپتیما بیشتر از سوناتا است.هر دو خودرو از طراحی زیبایی برخوردارند اما این اپتیماست که این روزها بیشتر مورد‌توجه قرار گرفته است. اگرچه نمونه‌های جدید سوناتا را بیشتر در خیابان‌ها می‌بینیم و به واسطه داشتن امکانات زیاد توانسته در بازار موفق هم باشد اما اپتیمای جدید هم در زمینه امکانات چیزی کم ندارد. هر دو خودرو درون کابین طراحی خوبی داشته و بسیار جادار هستند و کیفیت مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو نیز مناسب است اما نمی‌توان این نکته را فراموش کرد که سواری اپتیما اسپرت‌تر و البته خشک‌تر از سوناتاست، از این رو بیشتر جوانان به سمت کیا اپتیما می‌روند. هر دو خودرو کم‌استهلاک بوده و البته کم‌مصرف هستند و خدمات پس از فروش آنها نیز در سطح قابل‌قبولی قرار دارد اما خرید هر‌کدام از این خودرو‌ها کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان هیچ یک را بهتر از دیگری دانست و تنها سلیقه افراد در ظاهر و البته امکانات می‌تواند سرنوشت آنها را رقم بزند.

رنو سفران یا تویوتا کرولا

 انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار ایران

تقابل دو خودروی پر‌اقبال و کم‌اقبال بازار ایران شاید خیلی هم جذاب نباشد. تویوتا کرولا یکی از پر‌فروش‌ترین‌های بازار ایران است و سفران یکی از کم‌فروش‌ترین‌های بازار اما به هر حال هر دو خودرو در بازار وجود دارند. هر دو خودرو با موتورهایی هم‌حجم به بازار عرضه شده‌اند که در این میان کرولا توان خروجی بیشتری دارد. همچنین سفران به دلیل داشتن گیربکس CVT از نظر شتاب‌گیری هم کندتر از کرولا عمل می‌کند. از نظر مصرف سوخت کفه ترازو به سود سفران است. هر دو خودرو از نظر ظاهری طراحی خوبی دارند و درون کابین نیز طراحی آنها به قیمتشان می‌خورد. شاید بتوان در این میان کابین سفران را کمی با‌کیفیت‌تر از نظر مواد دانست، هر‌چند که هیچ‌کدام از این مولفه‌های مثبت این خودرو نتوانسته به داد سفران برسد و همچنان در بازار یک خودروی ناکام است. خدمات پس از فروش گسترده تویوتا در فروش بالای کرولا تاثیر‌گذار بوده است اگرچه کرولا یکی از بادوام‌ترین خودروهای دنیاست و ایرانی‌ها نیز با آن خاطرات خوشی را تجربه کرده‌اند و به جان‌سخت بودن آن ایمان دارند اما به‌طور کلی می‌توان گفت که یک کرولا از هر نظر گزینه بهتری نسبت به سفران است چراکه در بازار نیز به راحتی و با حداقل افت قیمت می‌توان کرولا را به فروش رساند و این در حالی‌است که سفران به راحتی خرید و فروش نمی‌شود.

لکسوس LX570 یا پورشه کاین

 انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار ایران

دو خودروی لوکس و گران‌قیمت بازار ایران که یکی از ژاپن و دیگری از آلمان است. لکسوس از موتوری پر‌حجم‌تر از پورشه بهره می‌برد اما توان خروجی کاین به لطف قدرت مهندسی آلمانی‌ها بیشتر از LX است. هر دو خودرو مجهز به موتورهای 8 سیلندر هستند و در این میان شتاب‌گیری پورشه مثال‌زدنی است، این در حالی است که خودرویی اسپرت‌تر هم به حساب می‌آید اما در سوی دیگر LX حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، آن‌هم در زمینه امکانات و در زمینه عبور از مسیرهای صعب‌العبور. شاید بتوان این خودرو را یک شاسی‌بلند لوکس همه‌جا‌رو دانست و این در حالی است که کاین در خیابان‌ها و حتی پیست‌های اتومبیلرانی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. هر دو خودرو ظاهری جذاب دارند اما LX بیشتر یک لندکروز لوکس شده است از این‌رو می‌توان کاین را زیبا‌تر دانست. هر دو خودرو درون کابین انبوهی از امکانات ایمنی و رفاهی را برای سرنشینان تدارک دیده‌اند اما کیفیت مواد به‌کار رفته درون کابین کاین بسیار بالاتر از LX است.شاید بتوان LX را با امکانات بیشتری خریداری کرد و البته در مدل‌های بالاتر از کاین.هزینه تعمیر و نگهداری LX به مراتب کمتر از کاین بوده و البته خودروی کم‌استهلاک‌‌تر و اقتصادی‌تری نسبت به کاین به‌شمار می‌رود.

هیوندای الانترا یا ام‌جی 6

 انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار ایران

این دو خودرو هر دو از موتورهای 1.8 لیتری بهره می‌برند با این تفاوت که MG6 مجهز به توربو‌شارژر بوده و توان بیشتری تولید می‌کند. اما این توان بیشتر سبب نشده تا بتواند کره‌ای پر آپشن را کنار بزند و در بازار موفق باشد. MG6 به واسطه داشتن موتوری قوی‌تر والبته سیستم توربوشارژر از شتاب‌گیری بهتری نسبت به الانترا برخوردار است. هر دو خودرو زیبا بوده و درون کابین نیز طراحی جذابی دارند اما کیفیت به‌کار رفته درون کابین MG6 بهتر از الانترا است. هر دو خودرو از امکانات زیادی بهره می‌برند و در این زمینه MG6 هم چیزی کم نگذاشته است. اگرچه هر دو خودرو کم‌استهلاک هستند اما الانترا کم‌مصرف‌تر و البته کم‌دردسر‌تر از MG6 است. این در حالی است که فراوانی قطعات و البته خدمات پس از فروش الانترا سبب شده تا خودروی موفق‌تری در بازار ایران باشد، از این‌رو می‌توان الانترا را به راحتی خرید و فروش کرد اما MG6 با افت قیمتی بیشتر و البته در زمان زیادتر به فروش می‌رسد. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌های مناسبی دانست اما اگر خدمات پس از فروش مد‌نظر شما نیست و به دنبال خودرویی خاص‌تر و با کیفیت سواری متفاوت‌تر هستید، MG6 بخرید.

بنزC200 یا بی‌ام‌و 320

 انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار ایران

دو خودرویی که اگر‌چه در یک کلاس قرار دارند اما یکی بسیار پر‌فروش و دیگری بازار بسیار بدی دارد. اگر چه بنز و بی‌ام‌و همیشه با هم رقیب هستند و محصولاتشان طرفداران خاص خود را دارد، اما این بار بنز توانسته به خوبی بازار را در دست گیرد. هر دو خودرو از موتور‌های هم‌حجم برخوردارند که البته بنز با استفاده از سوپرشارژ قدرت بیشتری تولید می‌کند. در بازار بی‌ام‌و 320 را به سختی می‌توان فروخت اما بنز C کلاس همانند پول نقد است چرا‌که استهلاک بی‌ام‌و بسیار زیاد‌تر از بنز بوده و درصد خرابی‌های بنز کمتر از سری 3 است.شاید نتیجه این مقایسه در این کلاس و در نسل کنونی کاملا به سمت بنز باشد اما بی‌ام‌و هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.طراحی اسپرت‌تر و سواری جذاب‌تر نسبت به بنز می‌تواند برای بسیاری یک گزینه مهم باشد که با آن هیجان بیشتری را می‌توانند تجربه کنند اما خب درصد خرابی‌ها نیز بالاتر است. امکانات هر دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار دارد، ابعاد اتاق نیز با هم برابر است، هندلینگ بالای دو خودرو به واقع مثال‌زدنی است اما در این زمینه بی‌ام‌و بهتر عمل می‌کند. کیفیت کابین هر‌دو خودرو نیز مناسب بوده و در خور نامشان است اما بنز در بازار دست دوم با اقبال بیشتر همراه است ولی بی‌ام‌و را می‌توان با قیمت‌هایی به مراتب کمتر خریداری کرد.

سانگ یانگ تیوولی یا رنو کچپر

 انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار ایران

دو خودرویی که این روزها خیلی از افراد را بر سر دو راهی قرار داده‌اند. هر دو خودرو به‌صورت وارداتی راهی بازار ایران می‌شوند. تیوولی از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر بهره می‌برد. اما شتاب‌گیری در کپچر سریع‌تر انجام می‌گیرد که دلیل آن استفاده از توربوشارژر است. هر دوخودرو طراحی به‌روزی دارند و در کلاس کراس‌اوور‌ها قراردارند. این دو خودرو در بازار توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی برسند البته تیوولی از کپچر پر‌فروش‌تر بوده است. کیفیت کابین رنو را می‌توان بهتر از تیوولی دانست اما عملکرد توربو در موتور کم‌حجم کپچر سر و صدای زیادی داشته و بخشی از این صدا به داخل کابین منتقل می‌شود. در زمینه امکانات تیوولی برگ برنده را در دست دارد و در زمینه گستردگی خدمات پس از فروش نیز کپچر برنده جدال خواهد بود. هندلینگ بالای تیوولی به کپچر می‌چربد اما راحتی سواری کپچر بالاتر از تیوولی است. شاید بتوان تیوولی را انتخابی بی‌دردسرتر و اقتصادی‌تر از کپچر دانست و همین امر هم سبب شده تا بازار به تیوولی روی خوش‌تری نشان دهد، به هر ترتیب هر دو خودرو انتخاب‌های این کلاس هستند که تیوولی می‌تواند انتخابی اقتصادی‌تر برای شما باشد اما از خدمات پس از فروش ایران‌خودرو نیز نمی‌توان به‌راحتی چشم‌پوشی کرد.

منبع: ایران جیب



نظرات

  • محمد محمد (11 مرداد 1395 ساعت 12:35)

    خودرو هایی بذارین که مردم میتونن بخرن نه خودروهایی که فقط عکساشونو میبینن که فقط 5 یا 10 درصد ملت میتونن بخرن

    salar salar (11 مرداد 1395 ساعت 13:08)

    واقعاراست میگی حرص ادم درمیارن

  • محمد محمد (11 مرداد 1395 ساعت 12:18)

    عزیز اینا مختص یه مشت مرفه بی درده که تنها دغدغه شون خودروهست
    ولی من باید همین لگنهای هشتادسال قبل رو بقیمت بالا بخریم و سیستم ببندیم با لاستیک اسپورت و کیف کنیم

  • صادق صادق (10 مرداد 1395 ساعت 20:15)

    من نون شب زنو بچمو بابام داره میده خرید خودرو چی چی هست ؟