1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. شارژ اتومبیل های الکتریکی در چند ثانیه با ابرخازن ها

شارژ اتومبیل های الکتریکی در چند ثانیه با ابرخازن ها

18 آذر 1395
  • 1

ابرخازن ها به زودی جایگزین باتری ها در اتومبیل های الکتریکی شده و این امکان را می‌دهند که خودروهای مذکور فقط ظرف چند ثانیه بطور کامل شارژ شوند. این مطلب نتیجه فعالیت یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه سوری و دانشگاه بریستول انگلیس می‌باشد.

این تیم با اعلام موفقیت در تحقیقات خود روی باتری اتومبیل های الکتریکی گفته است ابرخازن ها هزار تا ده هزار بار قوی تر از باتری های فعلی هستند. نتیجه این تحقیقات منجر به آن خواهد شد زمان شارژ اتومبیل های الکتریکی به اندازه سوختگیری خودروهای فسیلی شده و مسافت قابل پیمایش آنها حتی بیشتر از همتایان فسیلی شود. طبق این تحقیقات ابرخازن ها بازدهی بیشتری داشته و با محیط زیست نیز سازگارتر خواهند بود لذا هدررفت انرژی و تاثیر مخربشان بر محیط زیست کمتر می‌باشد.

این گروه تحقیقاتی اعلام کرده نتیجه مطالعات صورت گرفته نه فقط صنعت خودروسازی را دچار تحول می‌کند بلکه لپ تاپ، گوشی های هوشمند، تبلت ها و هر وسیله دیگری که از باتری استفاده می‌کند را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد.

 امکان شارژ اتومبیل های الکتریکی در چند ثانیه با ابرخازن ها

مدیرعامل شرکت تسلا، الون ماسک نیز از ابرخازن ها حمایت کرده و گفته بود ما نیاز به موفقیت در چگالی انرژی داریم. گروه تحقیقاتی مذکور در واکنش به این صحبت بیان کرده است این دستاورد می‌تواند موفقیت مدنظر ماسک باشد. همچنین دانشمندان چینی نیز اکنون بر روی ایجاد ناوگان اتوبوس های مجهز به ابرخازن متمرکز شده اند. هرچند هنوز این اتوبوس ها برد چندانی ندارند اما در حال طی مراحل توسعه خود هستند.

دکتر برندان هاولین از دانشگاه سوری اظهار کرده است: «در حال حاضر یک پژوهش جهانی برای دسترسی به فناوری های جدید در عرصه ذخیره سازی انرژی در جریان است که ابرخازن ها می‌توانند دریچه تازه ای رو به آینده باشند.»

شرکت آگمنتد اپتیک به عنوان بازوی اجرایی و تجاری در حال فعالیت بر روی این طرح می‌باشد تا بتواند هزینه تولید آن را به محدوده تجاری رسانده و بر روی اتومبیل قابل نصب نماید. این شرکت عنوان کرده تسلا به این فناوری علاقمند شده و می‌توان نسبت به همکاری های آینده در این خصوص امیدوار بود.

مشکل اصلی که در حال حاضر در مسیر تجاری سازی این طرح وجود دارد استفاده از مواد کمیاب و گرانقیمت در ساختار ابرخازن ها است که باید با پلیمرهای متداول تر جایگزین شود. نمی‌توان به قطعیت گفت تا آن روز چقدر باقی مانده اما ابرخازن ها این قابلیت را دارند که آینده صنعت خودرو را متحول کنند.

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • جلیلی جلیلی (18 آذر 1395 ساعت 18:54)

    پیشرفت تکنولوژی باعث خواهد شد ایران خودرو و سایپا در اعماق تاریخ مدفون شوند و مشتری ایرانی از شر آنها خلاصی یابد