1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

10 دی 1393
  • 1

ظاهر:

شاید فرم چراغهای زنون جلوی تیانا اندکی شما را یاد GTR بیندازد ولی جلو پنجره کرومی بزرگ جلو این حس اسپرتی را از بین می برد. البته این چلو پنجره ظاهر بدی ندارد و به جذابیت کلی سایز خودرو می افزاید. شیب و انحنای سقف که به بخش عقب ملحق می شود توجه شما را از نمای کناری خودرو که ویژگی برجسته ای ندارد دور می کند که فقط چند قطعه کرومی و رینگهای آلیاژی 9 پره تا حدودی آن را از یکنواختی در آورده است. در نمای عقب، چراغهای عقب نیز تا حدی فرم خمیدگی و اسپرتی دارند ولی سپر بسیار بزرگ عقب نمی گذارد ظاهر عقب انعطاف پذیر به نظر برسد. ولی آیا نگاه کردن به تیانا باعث می شود به داشتن آن فکر کنید؟ بله با یک نگاه به سقف مشکی جذاب آن مطمئنا متقاعد خواهید شد!

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

کمری در زمان عرضه خودرویی کاملا آینده گرا بود و هنوز هم در اینکه قدیمی به نظر نرسد موفق است. شاید به خاطر عادت کردن به طرح آن باشد. کمری بر خلاف تیانا چراغهای جلوی افقی دارد. این چشمهای ژاپنی اصلا زشت به نظر نمی رسند و در وسط آنها یک جلو پنجره پهن و بسیار باریک قرار دارد. با این وجود وقتی به سمت عقب پیش می رویم شیب محافظه کارانه سقف و نمای طرفین خودرو از جذابیت ها مقداری می کاهد. رینگهای 10 پره نهایت تلاش خود را می کنند تا ظاهر کمری را مقداری سر زنده تر کنند اما این کافی نیست مخصوصا با در نظر گرفتن رنگ بژ طلایی. سپر پف کرده کمری نمای عقب آن را تحت سلطه در آورده است در حالی که چراغهای اسپرت عقب تا حدی در کاهش جو یکنواختی نقش دارند. کمری هرگز خودروی زشتی به نظر نمی رسد ولی اندکی از حالت انحصاری بودن طرح تیانا فاصله دارد.

داخل کابین:

داخل تیانا مکان خوبی از نظر راحتی است. سرنشین جلو به خاطر فرم صندلی جلو (نوع صندلیهای بیزینسی) از راحتی بیشتری برخوردار هستند. نیسان به آن صندلی عثمانی می گوید. حیف که این صندلی در قسمت عقب نیست. البته جای نگرانی نیست زیرا صندلیهای عقب نیز بسیار راحت بوده و مشکل فضای پا وجود ندارد و شرایط برای صندلی راننده نیز خوب است. داشبورد طراحی و کیفیت خوبی دارد و قسمت چوبی آن شبیه رنجرور اسپرت است. تریم پلاستیکی جعلی اندکی بی کیفیت به نظر می رسد و لمس کردن آنها آنچه با چشم دیده اید را تایید می کند. این تنها ایراد کابین است و از جنبه های دیگر مانند تودوزی بژ کابین، دکمه ها و سیستم صوتی درجه یک احساس می شود. سیستم ایرکاندیشن عملکرد فوق العاده ای دارد و از ویژگی تنظیم جداگانه دما برای راننده و سرنشین کناری نیز برخوردار است. دکمه Start/Stop یک ویژگی خوشایند است ولی چیزی که واقعا جلب توجه می کند سانروف دوگانه تیانا است. جزئیات جذاب در ترکیب با بقیه ویژگیها یک مجموع ارگونومیک عالی را ایجاد می کند.

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

بعد از تیانا با سوار شدن به کمری تا حدی احساس سوت و کوری به شما دست می دهد. تودوزی بژ داخل آن به اندازه تیانا سرزنده نیست و رنگ خاکستری بیشتر دید شما را احاطه می کند. دکمه ها بسیار ساده و کار کردن با آنها آسان است ولی از این حس که کمبود چیزی احساس می شود نمی توانید فرار کنید. خبری از غربالک فرمان چرم و استایل شیک داشبورد نیست و فقط حس عدم هماهنگی آن که به خوبی تیانا نیست در شما این میل را ایجاد می کند که دوباره به تیانا برگردید. صندلی های جلو حمایت خوبی از قسمت ران ندارند ولی با صرفنظر کردن از این موضوع صندلیهای جلو بسیار خوب هستند. با این حال صندلیهای عقب بسیار راحت تر هستند و تا حد زیادی کابین کمری را توجیه می کنند. دکمه های وسیعی در غربالک فرمان وجود دارد. کمری نیز مجهز به سانروف است. در مجموع سطح امکانات کمری مناسب است و فضای زیادی در کابین وجود دارد اما به اندازه نیسان لوکس احساس نمی شود.

سواری و هندلینگ:

تیانا تعادل خوبی دارد و شتابگیری تحسین آمیزی دارد. مسلما از خودروهای لوکس ژاپنی انتظار هندلینگ بالایی ندارید. با این وجود حس فرمان تیانا خوب است در حالی که سیستم تعلیق مستقل جلو و چند عضوی عقب به همراه سیستم کنترل پایداری در عدم انحراف تیانا و حرکت آن در مسیر درست نقش دارند. لاستیکهایی با پهنای 215 میلی متر که رینگهای 17 اینچی را احاطه کرده اند چسبندگی خوبی برای تیانا به ارمغان می آورند و ترمزها مجهز به EBD و Brake Assist هستند که باعث آسودگی خیال می شود. در محدوده سرعت شهری تیانا ناهمواریهای کوچکتر را به خوبی جذب می کند ولی دست اندازهای شدیدتر صدای تپ تپ سیستم تعلیق را در می آورند. فارغ از آن تیانا سواری نرمی دارد.

در این قضیه شکی وجود ندارد که سیستم تعلیق کمری برای راحتی تنظیم شده و اولین باری که با سرعت بالا از یک دست انداز عبور کنید کافیست تا متوجه این موضوع شوید. در سرعت معمولی کمری سواری نرمی دارد و نسبت به ناهمواریهای جاده بی تفاوت است ولی در سرعتهای بالاتر از 130 قضیه فرق می کند. با اینکه کمری نیز مجهز به سیستم کنترل پایداری است ولی حفظ تعادل و جلوگیری از انحراف آن در سرعتهای بالا نیاز به مهارت خیلی زیادی دارد. شاید چرخهای بزرگتر و تایرهای پهنتر این مشکل را تا حدی (نسبت به رینگهای 15 اینچی) مرتفع کند. ولی اگر قصد شما کروز با سرعتهای نه چندان بالا (اندکی بیش از سرعت 3 رقمی) باشد کمری با شادی فراوان برای شما می تازد.

موتور و عملکرد:

موتور 2.5 لیتری تیانا V6 تیانا بسیار روان است و 180 اسب قدرت و 228 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که جثه 1537 کیلویی آن را به خوبی حمل می کند. موتور تیانا به کوچیکترین اشاره روی پدال گاز عکس العمل نشان می دهد ولی گیربکس CVT این حس را در شما ایجاد می کند که در حال راندن یک موتورسیکلت هوندا از نوع عظیم الجثه هستید. در تست انجام شده در نشریه BS Motoring در هند تیانا با 3 سرنشین در عرض 10.5 ثانیه به سرعت 100 رسید و به حداکثر سرعت 198.6 کیلومتر در ساعت دست یافت. به لطف قدرت خوب موتور که در دسترس است رانندگی در ترافیک نیز راحت بوده و تیانا در تمام محدوده دور موتور کشش خوبی دارد مگر اینکه به دورهای خیلی بالا برسد. عملکرد تیانا برای خودرویی با گیربکس CVT خوب است ولی نیازی به ذکر نیست که با یک گیربکس اتوماتیک مناسب عملکرد آن بهتر می شد.

 مقایسه کمری XV40 و تیانا J32

موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر کمری 165 اسب قدرت و 224 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و با وجودی که اندکی از تیانا سنگینتر است (1545 کیلوگرم) و دو سیلندر و 15 اسب کمتر دارد اصلا ضعیف احساس نمی شود. در شرایط مشابه کمری توانست در عرض 11.0 ثانیه به سرعت 100 برسد و در نهایت تا 202.9 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. کمری نیز در ترافیک واکنش بسیار خوبی نشان می دهد و از این نظر از تیانا بالاتر است و رانندگی با آن را راحت تر می کند. گیربکس 5 دنده اتوماتیک کمری دنده ها را به نرمی تعویض می کند و جایی برای شکایت باقی نمی گذارد و به شما این امکان را می دهد که نهایت تواناییهای این موتور گرانبها را استخراج کنید. ایکاش هندلینگ کمری نیز مانند موتورش خوب بود.

رای نهایی:

با اینکه تیانا و کمری هر دو خودروهای ژاپنی و بزرگی هستند ولی وجه تشابهات زیادی دارند. در زمینه راحتی و عملکرد کم و بیش در حد هم هستند و از نظر تجهیزات ایمنی هر دو مساوی هستند. بنابراین فاکتور قیمت تعیین کننده است. راحتی در عین لوکس بودن، امکانات و رفتار آن در جاده گرانتر بودن تیانا را توجیه می کند و کمری با وجود قیمت پایینترش در این حد متقاعد کننده نیست. البته بحث دوام ثابت شده تویوتا نیز حائز اهمیت است. در پایان باید گفت خرید تیانا بیشتر از کمری توصیه می شود.

منبع Bsmotoring


نظرات

  • ادزیو ادزیو (10 دی 1393 ساعت 13:14)

    تیانا منتاژ کشور های آسیای شرقی