1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. در ایران؛ تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟

در ایران؛ تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟

3 دی 1393
  • 8

خودروهای لوکس، اسپرت،هاچ‌بک و شاسی‌بلند هر یک ویژگی‌هایی دارند که خریدشان را جذاب می‌کند. اما صرف‌نظر از قیمت‌های بالایی که به غیر از هاچ‌بک بقیه این مدل خودروها دارند، هر یک از آن‌ها محدودیت‌های ذاتی بر حسب طراحیشان دارند که شاید کاربری آن‌ها را برای همه شرایط مناسب نسازد. به همین دلیل آن دسته از سدان‌های کاربردی فراگیرترین کلاس خودرو از نظر کاربری هستند. چرا که برای اغلب امور روزمره مناسب هستند، شرایط استفاده اقتصادی دارند و از همه مهم‌تر به راحتی هم در بازار دست دوم به فروش می‌رسند، بدون آنکه قیمت زیادی از آن‌ها کسر شود.

دو خودرو تویوتا کمری و هوندا آکورد دو رقیب دیرینه در این کلاس به حساب می‌آیند. هر دو خودرو مدل‌های شاخص برند خودشان برشمرده می‌شوند و در بازارهای بزرگی چون آمریکا و اتحادیه اروپا با یکدیگر رقابت می‌کنند. در ایران نیز این دو خودرو رقیب یکدیگر به حساب می‌آیند. هر چند تویوتا به یمن حضور پررنگ‌تر و مستمر توانسته جایگاه بیشتری در بازار داشته باشد. اما به راستی تنها حضور مستمر یک نمایندگی است که به برتری یک خودرو در سهم بازار منجر شده است؟

تویوتای همیشه متفاوت

 در ایران؛ تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟

تویوتا کمری از خودروهایی است که بدون آنکه تغییر زیادی بکند هر سال شما را شگفت‌زده می‌کند. شاید این یکی از رموز موفقیت تویوتا کمری باشد. در چند سال اخیر تویوتا طراحی کمری را به طور کلی تغییر نداده است اما آنقدر با جزییات به خوبی بازی می‌کند که شما هر سال با یک خودرو جدید مواجه می‌شوید در حالی که می‌دانید این همان کمری پارسال است! از دو سال قبل تویوتا در مسیر هیجان‌انگیز کردن کمری گام برداشت. شاید به کار بردن واژه اسپرت برای این خودرو کمی اغراق‌آمیز باشد. اما به نوعی تلاش شده تا ظاهر کمری جدید اسپرت‌تر از گذشته باشد. دست کم می‌توانیم بگوییم آن ظاهر سنگین و خسته‌کننده گذشته را نداشته باشد. کار روی بدنه‌های حجیم همیشه برای طراحان دشوار است. روی بدنه حجیم نمی‌توان از خطوط برجسته و پررنگ شده استفاده کرد اما در عوض نمای جلوی خودرو جای کار زیادی به طراح می‌دهد.

تویوتا هم از همین قسمت استفاده کرده است. چراغ‌های جلوی کمری بخشی است که در هر سال تغییر می‌کند. مدل ۲۰۱۴ تویوتا یک بازگشت بزرگ به مدل‌های دهه ۷۰ و ۸۰ خود داشت. یعنی استفاده از زه‌های کرومی در قسمت‌های مختلف جلو خودرو. این کار باعث شد تا یک تعادل بین طراحی اسپرت که به وسیله ورودی هوای پایین انجام گرفته بود، و طراحی سنگین خودرو ایجاد شود. برخلاف مدل‌های قبلی که از طراحی نرم برای چراغ‌ها استفاده شده بود، چراغ‌های جلو را با استفاده از طراحی زاویه‌دار ساختند. این کار باعث شد تا چهره خودرو تهاجمی‌تر از گذشته شود. با این حال اثر آن به قدری نیست که ماهیت سدان کاربردی کمری را تهدید کند. صرفاً یک جذابیت و حس داشتن خودرویی متفاوت از مدل‌های قبلی را القا می‌کند. به موازات تغییر طراحی بیرونی داخل خودرو نیز تغییر کرده است.اگر از مدل‌های قبل از ۲۰۱۲ کمری سوار شده باشید احتمالاً سادگی بیش از اندازه طراحی داخلی و جلو داشبورد آن شما را ناامید کرده است. اما اکنون ماجرا چیز دیگری است.داخل کمری اگر چه همچنان خلوت به نظر می‌رسد اما چیدمان جلو داشبورد بهتر از گذشته شده است و با تبدیل کلیدهای چرخان به فشاری تنوع بهتری ایجاد کرده‌اند.

کیفیت مواد استفاده شده در ساخت داخل تویوتا کمری بالاترین سطحی است که می‌توان از تویوتا و قیمت کمری انتظار داشت. این نکته را با در دست گرفتن فرمان و لمس داشبورد خودرو می‌توان به خوبی متوجه شد. با این حال نبود آپشن‌های بیشتر در این خودرو ایرادی است که کماکان در خودروهای تویوتا احساس می‌شود.رانندگی کمری برخلاف ظاهرش چندان اسپرت نشده است. این خودرو دارای سیستم تعلیق بسیار نرمی است که اگر چه برای رانندگی‌های طولانی سودمند است اما در مقابل رانندگی تهاجمی با آن را دشوار می‌کند.فضای داخلی این خودرو بیشتر از چیزی ست که از بیرون به نظر می‌رسد. صندلی‌های عقب با آنکه مبله خوبی دارند، فضای کافی هم برای سرنشینان عقب فراهم می‌آورند. به گونه‌ای که سه نفر میان اندام به راحتی می‌توانند در عقب این خودرو بنشینند.

 در ایران؛ تویوتا کمری یا هوندا آکورد؟

خودرو همیشه در سایه

هوندا آکورد احتمالاً می‌توانست جدی‌ترین رقیب کمری در ایران باشد اگر ویژگی‌هایی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم داشت و برخی را هم نداشت! طراحی احتمالاً یکی از نقاط ضعف اصلی هوندا آکورد در طول چند سال اخیر بوده است. برخلاف تویوتا کمری هوندا آکورد پویایی طراحی را رعایت نکرده است.طراحی کلی این خودرو هنوز در طراحی اواخر دهه ۹۰ و دوران گذار طراحی به هزاره سوم باقی مانده است. آکورد ساده‌ترین طرحی را دارد که می‌توان از یک خودروساز بزرگ انتظار داشت. این خودرو از نظر کیفیت فنی یکی از برترین خودروهای جهان است اما بازار قبل از کیفیت فنی با ظاهر خودرو مواجه می‌شود و حتی در سطح تنوع بازار ایران نیز همچنان ظاهر به روز، یکی از ویژگی‌های انتخاب است. اگر چه در دو سال اخیر آکورد با تغییرات به روزی همچون افزوده شدن چراغ‌های LED مواجه بوده اما جزییات بیشتری در ظاهر این خودرو تغییر نکرده است.

استفاده از زه‌های کرومی در جلو این خودرو به مانند کمری ظاهری باوقار به آن بخشیده است اما عدم استفاده از طراحی حجیم موجب شده تا ظاهر کمری باشکوه‌تر جلوه کند. جلو پنجره کوچک هوندا آکورد یکی دیگر از ضعف‌های طراحی آن به حساب می‌آید که با روح کلاس طراحی خودروهای کاربردی بزرگ هم‌خوانی ندارد.داخل خودرو از نظر چیدمان جلو داشبورد برگ برنده هوندا آکورد در برابر کمری است. این چیدمان به گونه‌ای چشم‌نواز انجام گرفته است. استفاده از زه‌های نقره‌ای روی جلو داشبورد ظاهر لوکس‌تری به فضای داخلی آکورد داده است که می‌تواند در انتخاب نقش داشته باشد. با این حال از نظر کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کابین کفه ترازو به نفع تویوتا کمری سنگینی می‌کند.

فضای صندلی‌های عقب از نظر عرضی تقریباً با کمری برابری می‌کند اما از نظر فضای جلو پا کوچک‌تر است و شاید بلند قدها چندان در عقب خودرو احساس راحتی نکنند. آپشن‌ها در هوندا آکورد با سخاوتمندی بیشتری قرار گرفته‌اند. از آپشن‌هایی که در این خودرو وجود دارد می‌توان به این‌ها اشاره کرد: هشدار فاصله از خودرو جلویی، لاین خوان جاده که باعث می‌شود راحت‌تر بین خطوط حرکت کنید و در صورت انحراف بیش از حد به شما هشدار داده شود، سیستم هشدار در موقع سبقت که موانع جلو و عقب خودرو را مشخص می‌کند. همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیک این خودرو عملکرد بهتری در مقایسه با تویوتا کمری دارد. همچنین رانندگی جذاب یکی دیگر از برتری‌های این خودرو بر تویوتا کمری است. اگر با هوندا آکورد رانندگی کنید هندلینگ و سرعت پاسخگویی گیربکس CVT آن شاید موجب شود که بعد در رانندگی با تویوتا کمری آن را کسل‌کننده بدانید. اما از همه این‌ها که بگذریم شاید اختلاف قیمت زیاد با تویوتا کمری یکی از دلایلی اصلی باشد که آکورد را در سایه کمری در بازار ایران نگاه داشته است.



نظرات

  • مکمل مکمل (12 بهمن 1393 ساعت 15:39)

    به نظر من طراحی شیک وساده جلو پنجره اکورد اونو خاص پسندش کرده نه اینکه نطقه ضعف باشه

  • فوجی فوجی (3 دی 1393 ساعت 22:39)

    از نظر ظاهری هوندا آکورد خفن تره.......

  • لادیزایران لادیزایران (3 دی 1393 ساعت 21:36)

    طراحی احتمالاً یکی از نقاط ضعف اصلی هوندا آکورد در طول چند سال اخیر بوده است. برخلاف تویوتا کمری هوندا آکورد پویایی طراحی را رعایت نکرده است.

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (3 دی 1393 ساعت 19:01)

    من آکورد رو ترجیح میدم.
    اما اگه کمری 2015 وارد بازار بشه بدون شک کمری رو می پسندم.

    فوجی فوجی (13 بهمن 1393 ساعت 21:49)

    هوندا آکورد رو با کمری مقایسه می کنی ؟!...؟!...؟!....

    دومینیک تورتو دومینیک تورتو (15 بهمن 1393 ساعت 17:54)

    مگه چیه؟

  • محمدماجد محمدماجد (3 دی 1393 ساعت 10:35)

    من کشته مرده دکمه سبقت سریع تویوتام

  • حسین معمار حسین معمار (3 دی 1393 ساعت 09:30)

    الحق و ولانصاف هوندا یه چیز دیگست