1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه رنو کلیو و کیا ریو

مقایسه رنو کلیو و کیا ریو

1 آذر 1393
  • 5

رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

با توجه به اینکه نسل جدید کیا ریو در کشورمان تردد دارد و بر اساس آمار موجود به زودی نسل جدید رنو کلیو نیز وارد کشور خواهد شد بر آن شدیم تا مقایسه ای بین این دو خودرو که در سگمنت B قرار دارند انجام دهیم.

نسل چهارم رنو کلیو که در این مقایسه شرکت دارد مدل Expression مجهز به موتور 1.2 لیتری 4 سیلندر توربو می باشد. قیمت این مدل 19790 دلار است. کیا ریو در این تست با موتوری حجیم تر (1.6 لیتر) ولی تنفس طبیعی بهره می برد.

قیمت کیا ریو مدل SLi که در این مقایسه حضور دارد 21990 دلار است که حدود 2000 دلار گرانتر از رنو می باشد.

هر دو خودرو مجهز به گیربکس 6 دنده اتوماتیک هستند.

 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

قیمت و امکانات

در هر دو خودرو به صورت استاندارد امکاناتی نظیر ایربگهای دوگانه جلو و کناری، سیستم کنترل پایداری، غربیلک فرمان با پوشش چرم، کروز کنترل، ایرکاندیشن و بلوتوث وجود دارد.

رنو کلیو به صورت استاندارد از صفحه نمایش لمسی رنگی و سیستم ناوبری نیز برخوردار است ولی فاقد CD Player هست و 4 عدد بلندگو به جای 6 عدد دارد.

با پرداخت 500 دلار رینگ آلیاژی به جای قالپاق قابل سفارش است. همچنین با پرداخت 300 دلار مجموعه ای از امکانات اضافه مانند شیشه برقی عقب، برف پاک کن اتوماتیک، آیینه های تاشوی برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید و روشنایی خودکار چراغهای جلو قابل نصب هستند.

رنو کلیوی تست شده امکانات فوق و رینگ آلیاژی دارد و با توجه به قیمت تمام شده 20590 دلار از ارزش بهتری نسبت به رقم پرداختی در برابر رقیب خود بهره مند است.

تنها ایرادی که می توان گرفت فقدان ایربگهای پرده ای است.

قیمت ریو بالاتر از کلیو می باشد و به جای رینگ 16 از سایز 17 بهره می برد. چراغهای مه شکن، روشنایی خودکار چراغهای جلو، چراغهای LED، گرمکن صندلی جلو، درگاه USB و AUX، بلوتوث، تنظیم ارتفاع فرمان و دوربین عقب نیز از دیگر امکانات آن هستند. در مجموع با در نظر گرفتن لیست کامل، امکانات ریو در حدی نیست که قیمت بیشتر آن نسبت به کلیو را توجیه کند.

هزینه های نگهداری و مصرف سوخت


گارانتی هر دو خودرو 5 سال فارغ از کارکرد است با این تفاوت که برای رنو امداد جاده ای در تمام مدت 5 سال را نیز شامل می شود در صورتی که برای ریو فقط 12 ماه اول امداد جاده ای اعتبار دارد.

بر اساس تست انجام شده برتری مصرف سوخت کلیو به ریو کاملا مشهود بود. کلیو در مسیر 600 کیلومتری تست به صورت ترکیبی 7.6 لیتر در 100 کیلومتر بنزین مصرف کرد در حالی که ریو در همین تست 8.6 لیتر در 100 کیلومتر بنزین سوزاند که نشاندهنده این موضوع می باشد که موتورهای با حجم بالاتر بدون توربو بازدهی موتورهای کوچکتر ولی مجهز به توربو را ندارند.

مزیت هر دو خودرو این است که حتی با بنزین معمولی بدون سرب هم مشکلی ندارند.

بنابراین با توجه به قیمت سوخت و مصرف دو خودرو صاحب رنو پس انداز بیشتری برایش باقی می ماند.

داخل کابین


 رنو کلیو-نمای فرمان

 رنو کلیو-نمای عقب

 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

فضای داخلی شرکت کننده فرانسوی که ترکیبی از رنگ مشکی و آبی است بسیار جدید و جذاب به نظر می رسد. طرح قاب اطراف سرعت سنج که به صورت افقی کشیده است زیبایی خاصی به پشت آمپر می دهد. صندلیهای جلو بسیار نرم هستند.

با دریافت مبلغ اضافه خریداران می توانند انواع ترکیب رنگ ها برای تریم کابین و هماهنگ شدن آن با تریم بیرونی را سفارش دهند.

نقاط ضعفی در کابین کلیو وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. جعبه داخل داشبورد حجم کمی دارد همینطور فضای کمی در داخل درها برای قرار دادن اشیا تعبیه شده و تعداد نگهدارنده های فنجان در کابین زیاد نیست. اهرم دسته دنده حس کیفیت را القا نمی کند.

فضای پا و سر برای سرنشینان عقب در کلیو کمتر از ریو بوده و از نظر ارتفاع نشستن صندلیها پایینتر هستند. فقدان ایربگهای پرده ای برای سرنشینان بلند قد از نظر ایمنی سر تا حدودی مشکل ایجاد می کند. فضای پای سرنشینان در ریو 45 میلی متر بیشتر از کلیو است.

ولی حجم صندوق بار کلیو 300 لیتر است که 12 لیتر از ریو بیشتر است. با خواباندن صندلیهای عقب فضای بار بسیار حجیمی در رنو دریافت خواهید کرد که به 1146 لیتر می رسد. رینگ زاپاس فولادی فول سایز کلیو در زیر خودرو قرار داده شده است که همین عامل در افزایش فضای بار موثر بوده است.

 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

در فضای داخلی ریو در وضعیت بهتری قرار دارد. کیفیت پلاستیک نرم به کار رفته در داشبورد خوب است ولی زبر بودن تریم درها تا حدودی در کیفیت کلی کابین تاثیر منفی می گذارد. از دیگر نقاط قوت داشبورد ریو می توان به صفحات نمایش تک رنگ قرمز که یکی برای سیستم صوتی و دیگری برای سرعت سنج است اشاره کرد که جذاب به نظر می رسند. فضای داخل کابین برای قرار دادن اشیا زیاد است و حجم جعبه داخل داشبورد بیشتر از رنو می باشد.

از نظر فضای پا و سر برای سرنشینان عقب و راحتی نیمکت عقب ریو در مرتبه بالاتری نسبت به کلیو قرار می گیرد. تایر زاپاس ریو فول سایز از نوع آلیاژی است و حجم صندوق بار 288 لیتر بوده که با تا کردن صندلیها به 923 لیتر می رسد که از این نظر همانطور که ذکر شد در پشت سر رنو قرار می گیرد.

موتور و سیستم انتقال قدرت


 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

داخل کابین ریو حس بزرگی را القا می کند و با توجه به وزن 1215 کیلویی از رقیبش سنگینتر است. حساسیت پدال گاز و نبودن لگ توربو ( به خاطر تنفس طبیعی بودن موتور) باعث می شود احساس کنید هنگام حرکت از سکون ریو سریعتر است. گیربکس ریو 6 دنده اتوماتیک مجهز به تورک کانورتر می باشد در حالی که رنو از گیربکس اتوماتیک 6 دنده دو کلاجه استفاده می کند. با اینکه تکنولوژی گیربکس ریو قدیمی تر است و باعث مصرف سوخت بالای آن شده است ولی هنگام راه افتادن نرمتر عمل می کند.

موتور تزریق مستقیم ریو 138 اسب بخار قدرت در دور 6300 تولید می کند و اگر هنگام تعویض لاین در ترافیک نیاز به سبقت یگری داشته باشید معکوسهای سریع گیربکس اجازه دور گرفتن بهتر به موتور را می دهند.

با این وجود هنگام رانندگی در بزرگراه، مسیرهای خارج از شهر یا سربالایی، مجموعه موتور و گیربکس ریو کم کم ضعف های خود را آشکار می کند. موتور ریو 167 نیوتن متر در دور بسیار بالای 4850 دور در دقیقه تولید می کند که معنای آن این است که برای رسیدن به عملکرد مطلوب باید موتور ریو را مدام در دورهای بالا نگه داشته و تحت فشار بگذارید که علاوه بر استهلاک، بالا رفتن مصرف سوخت را نیز به دنبال دارد. در ضمن گیربکس ریو هوشمندی لازم را نداشته و پیوسته خواهان سبک کردن دنده ها و پایین نگه داشتن دور موتور است (به جای اینکه دیرتر دنده ها را عوض کند تا دور موتور در دنده بعدی بالاتر باشد) که این امر باعث می شود ضعف پیشرانه بیشتر جلوه گر شود.

نرمی پدال گاز رنو باعث می شود مقداری حس تنبل بودن موقع شروع حرکت احساس کنید. عملکرد گیربکس در حالت Drive زیاد هوشمندانه نیست ولی در صورتی که از حالت تیپ ترونیک (با کشیدن اهرم به جلو دنده معکوس انجام می شود) اوضاع بسیار بهتر خواهد شد. گشتاور بسیار خوب رنو که 190 نیوتن متر است تنها در 2000 دور در دقیقه در دسترس راننده خواهد بود که هنگام حرکت در سربالایی ها قابل تقدیر است و بر خلاف ریو باعث ریلکس بودن موتور می شود و نیازی نیست مدام به موتور فشار بیاورید تا شتابگیری مطلوبی داشته باشید. توان رنو 120 اسب بخار در دور 4900 می باشد که نسبت به ریو حدود 20 اسب ضعیفتر است. ولی در عمل این رنو است که در شتابگیری بهتر از کیا ظاهر می شود و علی رغم قدرت کمتری که دارد 0.5 ثانیه زودتر به 100 کیلومتر می رسد. ( در تست انجام شده صفر تا صد ریو 10.4 ثانیه و کلیو 9.9 ثانیه به دست آمد).

برتری رنو فقط در شتابگیری و کشش بسیار بهتر پیشرانه خلاصه نشده و از نظر آلایندگی نیز برتری با رنو خواهد بود. خروجی دی اکسید کربن کلیو 120 گرم در هر کیلومتر است که این رقم برای ریو 138 تا 141 گرم می باشد.

فرمان، سواری، هندلینگ

 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

کلیو کابین بی صدایی دارد و سواری آن فوق العاده است. فرمان آن با اینکه نرم است ولی حس و واکنش خوبی دارد. فنربندی کلیو نرمتر از ریو بوده و تایرهای Eco Contact آن چسبندگی را کاهش می دهند. بادی رول کلیو بیشتر بوده و زودتر به کم فرمانی دچار می شود ولی خوشبختانه بالانس عالی شاسی کلیو مشکلی هنگام سریع راندن ایجاد نمی کند.

سیستم تعلیق کیا در مرتبه پایینتری نسبت به رنو قرار می گیرد. سواری ریو در شهر خوشایند نیست و سیستم تعلیق هنگام جذب ناهمواریها سفت عمل می کند و با اینکه ناهمواریهای کوچک جذب می شوند ولی همراه با سر و صدا خواهد بود. بدنه ریو در سرعتهای بالا در مسیرهای ناصاف دچار نوسان می شود و در کل نسبت به کلیو سواری خشن تر و پر سر و صداتری دارد.

به لطف رینگهای 17 اینچی و لاستیکهای Sport Contact هنگام عبور از پیچها چسبندگی خوبی دارد و زیاد دچار نوسان نمی شود. گرچه بالانس شاسی کیا در حد رنو نیست ولی رانندگی با کیا می تواند لذت بخش باشد.

تنظیمات سیستم کنترل پایداری نیز از دیگر نقاط ضعف ریو است. این سیستم در رنو به نحوی زیرکانه و نامحسوس عملکرد خود را نشان می دهد ولی در کیا زودتر از حد نرمال و خشن تر وارد عمل می شود و در عرض چند ثانیه قدرت موتور را می گیرد. خوشبختانه امکان خاموش کردن این سیستم در ریو وجود دارد.

نقطه ضعف دیگر ریو عملکرد کند و گنگی فرمان آن است که به خصوص در جاده های پر پیچ و خم حس و واکنش کافی در حد رنو را ندارد.

 رنو کلیو-نمای کلی

 رنو کلیو-نمای کلی

نتیجه گیری

پس از جمع بندی نقاط قوت و ضعف هر خودرو به این نتیجه می رسیم که کلیو به راحتی برنده نهایی این مقایسه خواهد بود زیرا در اکثر موارد امتیاز بیشتری دریافت می کند. البته به این معنا نیست که ریو حرفی برای گفتن نداشتن باشد ولی مسلما در برخی جنبه ها مثل سواری، کشش موتور، فرمان و گیربکس نیاز به اصلاحاتی از طرف کارخانه سازنده دارد تا موقعیت بهتری نزد رقبا کسب کند.

نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام خودرو در بازار ایران جای خود را بهتر در میان مردم و بازار خواهند یافت؟



نظرات

  • آرش م آرش م (1 دی 1393 ساعت 08:41)

    به نظر من رنو در سطح خیلی بالاتری از کیا قرار داره و باید هم نتیجه این میشد
    رنو تو ساختن ماشینای تندو تیز شهری شهرت زیادی داره و از قدیم الایام(رنو الپین) همینطور بوده

  • رضا شاه علی رضا شاه علی (4 آذر 1393 ساعت 00:35)

    اگه قیمتش خوب بود چی میشد.

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (1 آذر 1393 ساعت 19:15)

    اگه قیمت مناسبی داشته باشه بهترین انتخاب در برابر گزینه های چینی است

  • محمدماجد محمدماجد (1 آذر 1393 ساعت 13:25)

    خوب بود

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (1 آذر 1393 ساعت 10:34)

    از نظر ظاهر خیلی شبیه ......هر چند از رنو اصلا خوشم نمیاد اما مطمئنن اگه کلیو قیمتش مناسب باشه تو ایران خیلی خیلی براش مشتری وجود داره.......