1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

18 اسفند 1393
  • 6

این روزها با توجه به محدودیت صورت‌گرفته برای حجم موتور خودروهای وارداتی، کمتر پیش می‌آید که نام یک مدل اسپرت و هیجان‌انگیز را در لیست خودروهای سواری مجاز برای ورود به کشور مشاهده کنیم اما 2 اتفاق مهم در ماه‌های اخیر موجب شد تا جذابیت این لیست نسبت به قبل افزایش یابد؛ یعنی بازگشایی ثبت سفارش برخی ‌ مدل‌های جدید ب‌ام‌و از جمله مدل 28i X4 که اکنون در بازار داخلی موجود است و همچنین ورود برند پورشه به این لیست، با مدل 2 لیتری Macan که به عنوان رقیب ب‌ام‌و X4 شناخته می‌شود و البته هنوز مراحل واردات و عرضه آن در بازار داخلی انجام نشده ‌ و فعلا وضعیت ثبت سفارش آن به طور قطعی مشخص نیست. بنابراین، در صورت ورود پورشه ماکان به بازار، شاهد رقابت داغ و تنگاتنگ آن با X4 28i خواهیم بود و باید دید که کدام‌یک از این دو SUV کوپه و کوچک، طرفداران بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند. اکنون برای آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های این دو خودرو می‌توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

شباهت هر دو اتومبیل به برادران بزرگ‌تر خود یعنی ب‌ام‌و X6 و پورشه کاین، غیر قابل انکار است و گویی این دو کمپانی، یک مدل جمع و جور از SUVهای موفق خود را برای رقابت در کلاس شاسی بلندهای کوچک به بازار عرضه کرده‌اند. در این میان، X4 با وجود قوس سقف، خطوط بدنه، پف گلگیرها و همچنین فرم کاسه چراغ‌ها، شباهت بیشتری به برادر بزرگ خود یعنی مدل X6 دارد و همان چهره ورزشی و عضلانی آن را در ابعادی کوچک‌تر به نمایش می‌گذارد اما ماکان، خصوصا در نمای جانبی و قسمت پشت خودرو، نسبت به مدل کاین، متفاوت‌تر است و به نوعی می‌توان گفت که با وجود ابعاد جمع و جور، چهره اسپرت‌تر و جسورتری دارد.

در کل، هر دو مدل در کنار ویژگی‌های اسپرت، فاکتورهای لوکس برند خود را نیز حفظ کرده‌اند و به طور قطع نمی‌توان گفت که کدام‌یک، طراحی زیباتر و جذاب‌تری دارند اما از نظر خیلی‌ها، ممکن است فرم بدنه X4 در خیابان‌ها، توجه نسبتا بیشتری را به سمت خود جلب کند. ضمنا برای X4 می‌توان پکیج M SPORT با کیت بدنه و رینگ‌های اسپرت را سفارش داد و البته ماکان نیز یک کیت بدنه سفارشی به نام Sport Design Package دارد.

فضایی برای 5 منهای یک‌!

داشبورد و دیزاین داخلی ب‌ام‌و X4 کاملا شبیه به مدل X3 است و در واقع طرحی نسبتا ساده اما ارگونومیک و کاربردی را به نمایش می‌گذارد. در مقابل، طراحی داخلی ماکان و به خصوص کنسول مرکزی آن، شباهت زیادی به مدل پانامرا دارد و احتمالا فرم چیدمان و انبوه کلیدهای کنترلر آن، تا مدتی شما را سرگرم خواهد کرد! اما یکی از دلایل تفاوت قیمت X4 با ماکان در متریال به کار گرفته شده در کابین آنها پیدا می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که از این لحاظ، ماکان شباهت بیشتری به یک SUV لوکس مانند کاین پیدا کرده است. به عنوان مثال، شما می‌توانید علاوه بر پوشش چرم طبیعی برای صندلی‌ها، داشبورد چرم با دوخت مخصوص را نیز برای ماکان سفارش دهید و علاوه بر این، گزینه‌های متنوع دیگری مانند حک شدن لوگوی پورشه یا نام مدل روی پشت سری صندلی‌ها و کنسول مرکزی نیز وجود دارد.

فضای کابین برای سرنشینان هر دو خودرو، وضعیت نسبتا مشابهی دارد و طبیعی است که ردیف عقب آنها با توجه به کلاس و ابعاد اتومبیل، فضای نسبتا محدودتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و اگرچه فضا برای 5 نفر در نظر گرفته شده است اما در صورت سوار شدن 4 نفر، راحتی بیشتری فراهم می‌شود. هر دو خودرو در حالت فول آپشن دارای تجهیزات و امکانات رفاهی متعددی مانند سیستم استارت و ورود بدون کلید (استارت دکمه‌ای فقط برای ب‌ام‌و)، تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه و گرمکن، گرمکن صندلی‌های عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، نمایشگر مرکزی، نویگیشن، DVD چنجر، TV دیجیتال، قابلیت اتصال USB و iPod، شیشه‌های دودی عقب، سانروف برقی، چراغ جلو‌های هوشمند LED، کروز کنترل هوشمند با رادار تنظیم فاصله، سیستم هشدار نقطه کور و حرکت بین خطوط، درب برقی صندوق عقب، دوربین دید عقب و همچنین سیستم کمک پارک هستند و البته X4، هدآپ دیسپلی و دوربین دید اطراف نیز دارد و ماکان هم تجهیزات بیشتری مانند سقف پانورامیک، تهویه صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع مستقل در ردیف عقب و همچنین پرده‌های برقی شیشه‌های جانبی عقب را داراست. سیستم صوتی سفارشی در X4 از نوع ‌هارمن کاردون و در ماکان از نوع BOSE یا بورمستر است.

فینال رقابت

پورشه ماکان روی پلت‌فرم فولکس واگن (مشترک با آئودی Q5) تولید می‌شود و X4 نیز از پلت‌فرم برادر خود یعنی مدل X3 بهره می‌گیرد. همچنین پیشرانه 4سیلندر 2 لیتری و توربوشارژ ماکان نیز با آئودی Q5 مشترک است که قدرتی معادل 237 اسب بخار را همراه با گشتاور 350 نیوتن‌متر تولید می‌کند و در مقابل، 28i X4 با همان پیشرانه معروف 2 لیتری و توربوشارژ ب‌ام‌و، 8 اسب بخار بیشتر از رقیب تولید می‌کند و میزان گشتاور آن نیز، یکسان است. در نهایت و با توجه به اعداد ذکر شده توسط این دو کمپانی آلمانی، ب‌ام‌و 28i X4 با گیربکس بی‌نظیر 8 سرعته دو‌کلاچه اسپرت ترونیک و شتاب اولیه 6.4 ثانیه، حدود 0.5 ثانیه از رقیب خود در آغاز حرکت سریع‌تر است و البته این احتمال می‌رود که ماکان نیز با گیربکس مشهور دو‌کلاچه و 7 سرعته PDK و همچنین وزن کمتر، بتواند این اختلاف جزئی را در شتاب‌گیری ثانویه جبران کند (هر دو مدل مجهز به پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان نیز هستند). X4 در حالت فول آپشن از سیستم تعلیق داینامیک دمپر کنترل با قابلیت تنظیم حالت رانندگی بهره می‌گیرد و در ماکان نیز سیستم PASM یا همان مدیریت فعال تعلیق پورشه با قابلیت تنظیم ارتفاع و حالت رانندگی وجود دارد که عملکرد این سیستم‌ها در هر دو خودرو، سواری دلپذیرتری را فراهم می‌کند. اگرچه X4 دارای سیستم کنترل فرود از تپه است اما پورشه برای مدل ماکان، دکمه‌ای را تحت عنوان OffRoad در نظر گرفته است که با فشار دادن آن و ایجاد تغییر در عملکرد پیشرانه، سیستم تعلیق، دیفرانسیل و گیربکس، شرایط بهتری برای رانندگی در مسیرهای ناهموار ایجاد می‌شود.

در هر حال، اختلاف ناچیز اعداد و ارقام و ویژگی‌ها، خبر از یک رقابت داغ و تنگاتنگ میان این دو SUV کوچک می‌دهند که البته فعلا X4 با برچسب قیمت پایین‌تر، شرایط را برای ماکان سخت کرده است و ضمنا نباید فراموش کنیم که به زودی یک رقیب دیگر یعنی لکسس NX نیز به این میدان وارد می‌شود.

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan

 مقایسه بی ام و X4 و پورشه Macan



نظرات

  • اسکالید اسکالید (19 اسفند 1393 ساعت 22:11)

    پورشه ماکان 600 میلیون !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    قیمت جهانی این ماشین 50 هزار تا 73 هزار دلاره یعنی از 140 تا 200 میلیون
    گمرک هم که 55 درصده ، چجوری شد 600 تا خدا میدونه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • اسکالید اسکالید (19 اسفند 1393 ساعت 22:06)

    پورشه رو عشقه

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (19 اسفند 1393 ساعت 01:50)

    یکی از یکی خوشچیلی موشچیل تر.

  • محمد عبد محمد عبد (18 اسفند 1393 ساعت 10:30)

    چند وقتی بود میخاستم x4 بخرم، ولی با دیدن این مقایسه نظرم عوض شد حالا میخام پورشه ماکان بخرم :D

  • حسین معمار حسین معمار (18 اسفند 1393 ساعت 09:14)

    شما بیاید یه چیزایی رو مقایسه کنید که به دردمون بخوره...مثلا پراید وانت VS پیکان وانت

  • آفرین آفرین (18 اسفند 1393 ساعت 07:19)

    واقعا که . . .