1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آشنایی بیشتر با پیشرفته ترین خودرویی که وارد ایران شده است

آشنایی بیشتر با پیشرفته ترین خودرویی که وارد ایران شده است

10 خرداد 1394
  • 0

 آشنایی بیشتر با پیشرفته ترین خودرویی که وارد ایران شده است

بی‌ام‌و i8 اتومبیل 2+2 اسپورتی است که هیچ شباهتی به خودروهای وارد شده تاکنون به ایران را ندارد. مصرف سوخت این خودرو 2.5 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است. در این راستا تصاویری از ورود بی‌ا‌و i8 در گمرک ایران برای ورود به ایران ثبت شده است که نشان می‌دهد پای این خودرو که می‌توان آن را پیشرفته‌ترین خودرو جهان دانست هم به ایران باز شده است.

این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی با توان 231 اسب بخار و یک موتور الکتریکی با توان 130 اسب بخار است که در مجموع هر دو موتور تولید گشتاوری معادل 570 نیوتن متر دارند و در زمان 4.4 ثانیه سرعت خودرو را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسانند. حداکثر سرعت این خودرو 250 کیلومتر بر ساعت است که در حالت الکتریکی حداکثر 120 کیلومتر بر ساعت است. مجموع وزن این خودرو با بدنه کربنی 1490 کیلوگرم است.

موتور الکتریکی این خودرو به تنهایی از دو خودرو پراید قدرت بیشتری تولید می‌کند و مجموع گشتاور تولیدی خودرو به اندازه 4 خودروی تندر است. این در حالی است که این خودرو تنها یک پنجم خودروی پراید سوخت مصرف می‌کند.در این خودرو با طراحی منحصر بفرد، آیرودینامیک و طراحی داخلی رویایی، تجربه رانندگی بی‌نظیری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این مدل، اولین خودروی هیبریدی plug-in تولید شده توسط گروه BMW و اولین خودروی اسپورت دارای طراحی پیشتاز است. قیمت این خودرو در بازار آمریکا از 135 هزار دلار (بیش از 430 میلیون تومان) آغاز می‌شود.

مشخصات فنی

آخرین پیشرفت‌های حاصل شده در طراحی و تولید سیستم هیبریدی plug-in در این مدل توسط گروه BMW به کار گرفته شده است. موتور بنزینی سه سیلندر با تکنولوژی توربوی دوگانه بی‌ام‌و می‌تواند از حجم 1.5 لیتری خروجی 231 اسب بخار و حداکثر گشتاور 320 نیوتن متر بدست آورد.

این نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک شش سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. خروجی موتور هیبریدی - الکتریکی مخصوص این مدل 131 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 250 نیوتن‌متر است. این نیرو از طریق جعبه‌ دنده اتوماتیک two-stage به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. باتری این مدل، ولتاژ بالا، لیتیومی - یونی با خنک‌کننده مایع و ظرفیت قابل استفاده 5 کیلو وات است.ترکیب موتور بنزینی و برقی در کنار مدیریت انرژی هوشمند، خروجی قدرتی معادل 362 اسب بخار (6 برابر پراید) ایجاد کرده است. حداکثر گشتاور این محصول هم 570 نیوتن‌متر است. سرعت این خودرو در 4.4 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مصرف سوخت این مدل، 2.5 لیتر در صد کیلومتر و معادل ماشین‌های کوچک است. تکنولوژی پیشرفته شاسی خودرو دارای ویژگی‌هایی همچون محور جلوی دو جناغی، محور عقب پنج اتصاله، غربیلک فرمان الکترونیکی، کنترل متغیر کمک فنرها و چرخ‌های آلیاژ سبک 50.8 سانتیمتری است.

 آشنایی بیشتر با پیشرفته ترین خودرویی که وارد ایران شده است

ساختمان سبُک هوشمند BMW

بکارگیری فیبر - کربن غنی‌شده (CFRP) در ساخت اتاقک مسافرین، درهای آلومینیومی - CFRP، صفحه ادوات منیزیومی، شاسی آلومینیومی و پارتیشن شیشه‌ای میان اتاقک سرنشینان و صندوق عقب باعث شده است تا وزن این اتومبیل به 1490 کیلوگرم کاهش یابد.

طراحی بدنه

روی بدنه اتومبیل، کمربند V شکل سیاه رنگی طراحی شده است که از روی کاپوت جلو آغاز می‌شود و تا قسمت عقب اتومبیل ادامه می‌یابد. این کمربند V شکل سیاه رنگ، در هر چهار رنگ این مدل وجود دارد. دور تا دور قسمت جلویی این کمربند V شکل با نوارهایی همرنگ بدنه اتومبیل قاب گرفته شده است. در قسمت عقب، این کمربند با ستون‌های سقف همپوشانی دارد و تا چراغ‌های عقب اتومبیل ادامه می‌یابد.بدنه این مدل از آلومینیوم ساخته شده است. طراحی این اتومبیل به گونه‌ای است که تناسبات ویژه BMW در آن رعایت شده است. درها مانند بال، به سمت بالا باز می‌شوند. چراغ‌های جلوی تمام LED و لیزری (که برای اولین بار در جهان در این مدل بکار گرفته شده است) بخشی از آپشن‌های BMW i8 هستند.

طراحی داخلی

اتاقک مسافرین از پلاستیک فیبر - کربن غنی‌شده (CFRP) ساخته شده است. تضاد میان سطح سیاه رنگ اتاقک و سطح چرمی خاکستری روشن بر روشنایی و پایداری ایده این مدل تاکید دارد.سطح پوشانده شده با چرم طبیعی سوراخ‌دار و روکاری‌های ظریف متضاد آن نشان‌دهنده کیفیت بالای مواد و مهارت بکار گرفته شده در تولید این مدل است.اجزای رنگ شده سطح صفحه ادوات، تودوزی درها و کنسول وسط، تکمیل‌کننده تزئینات به‌روز این مدل هستند. خط هاله قابل انتخاب این مدل نیز فضای درون BMW i8 را به فضایی لوکس و پایدار تبدیل می‌کند. ترکیب سطح چرمی با کیفیت، پارچه و تودوزی‌های این خودرو تضادی جذاب درون اتومبیل ایجاد کرده است.

 آشنایی بیشتر با پیشرفته ترین خودرویی که وارد ایران شده است

رانندگی ایمن

در ساخت این اتومبیل تمامی نکات مربوط به ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است. کنترل فاصله پارک کردن، سیستم کنترل کروز با عملکرد ترمز، سنسور باران و عملکرد تماس اضطراری هوشمند، بسته انتخابی پشتیبان راننده همراه با پشتیبان سیستم روشنایی، دوربین دید عقب، دید پیرامونی، اطلاعات محدودیت سرعت شامل اطلاعات ورود ممنوع، اخطار برخورد با عابران پیاده و عملکرد ترمز، نمایش اطلاعات وضعیت پیش روی راننده، اطلاعات ترافیک و خدمات جابجایی ویژه‌ BMW i از جمله برخی از این امکانات هستند. بر اساس این گزارش، هنوز درباره قیمت نهایی این خودرو اطلاعاتی منتشر نشده است ولی صفر شدن تعرفه واردات خودروها هیبریدی و برقی در کتاب قوانین و مقررات صادرات و واردات سال 1393 اعلام شده بود و اگر این قانون اجرا شود، این خودرو با تعرفه صفر می‌تواند وارد ایران شود.

منبع ایسنا


نظرات