1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

29 مهر 1394
  • 0

پیکی از نقاط برجسته مدل جدید ب‌ام‌و سری 7، گزینه‌ای موسوم به «صندلی راحتی همه‌جانبه» است که البته نباید آن را با کنسول عقب «راحتی همه‌جانبه» که در تصویر زیر به صورت یک حائل ثابت در بین صندلی‌های عقب دیده می‌شود، اشتباه گرفت.

کاری که آپشن «صندلی راحتی همه‌جانبه» انجام می‌دهد، ارتقای صندلی‌های عقب برای قابلیت خم‌شدن تا زاویه ۴۲/۵ درجه و همین‌طور، فراهم کردن دکمه‌ای است که با کمک آن، صندلی‌های جلو به صورت اتوماتیک به اندازه ۹۰ میلی‌متر به سمت جلو حرکت داده می‌شوند. در این حالت، زاویه‌ صندلی‌های جلو نیز طوری تنظیم می‌شود که حداکثر فضای پا برای صندلی‌های عقب ایجاد گردد.

طبیعتاً این ویژگی از سری 7 با رقیبش، مرسدس‌ کلاس S مقایسه می‌شود. کلاس S نیز گزینه‌ای مشابه با نام پکیج «صندلی تشریفات» در اختیار قرار می‌دهد. همانند سری 7، این آپشن نیز انعطاف‌پذیرترین صندلی‌ها را در اختیار قرار می‌دهد؛ صندلی‌هایی که تا ۴۳/۵ درجه می‌توانند خم شوند. البته این آپشن جدا از گزینه کنسول ثابت در وسط است.

مدل ویژه بازار مالزی S400 L هیبرید دارای پکیج «صندلی تشریفات» بدون کنسول ثابت در وسط است. در واقع تنها کاری که کنسول وسط در هر دو خودرو انجام می‌دهد این است که فضای بیشتری برای حمل تجهیزاتی مانند میزهای جمع‌شونده و نگهدارنده فنجان با قابلیت گرم و سرد نگه‌ داشتن آن، در اختیار می‌گذارد. در ادامه، فرصتی پیدا شده تا شرایط صندلی‌های عقب این دو مدل لوکس را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در اینجا، ردیف صندلی‌های عقب سری 7 را در حالت «استراحت» می‌بینید. با لمس یک دکمه میان‌بر، زاویه صندلی‌های عقب بیشتر می‌شود و در همین حال، صندلی‌ مسافر جلو به سمت حرکت و حتی «جمع» می‌شود تا حداکثر فضا برای پاها ایجاد گردد. همچنین صندلی راننده نیز اندکی به طرف عقب خم شده تا شرایط راحت‌تری ایجاد کند.

در نسل قبلی سری 7، ب‌ام‌و یک زیرپایی مثلثی‌شکل بر روی کف استفاده می‌کرد که قابلیت جداشدن داشت. ولی در مدل جدید، یک زیرپایی بسیار بزرگتر به کار رفته که از پشت صندلی‌های جلو باز می‌شود. در نسل قبلی، این قسمت از کابین برای آپشن یک میز کار استفاده می‌شد؛ میزی که اکنون در آپشن کنسول ثابت وسط جاسازی شده است.

البته این طراحی جدید، کارآیی بهتری نیز دارد؛ چرا که میز جدید به سرنشین نزدیک‌تر است و همچنین زیرپایی جدید، حسّ اعتماد به نفس بیشتری نسبت به قبل ایجاد می‌کند.

مرسدس‌بنز نیز در این زمینه از همان کانسپت «دکمه میان‌بر لمسی» کمک گرفته است. تنها کافی این دکمه را نگه دارید تا هم صندلی شما و هم صندلی‌ جلو در موقعیت استراحت قرار بگیرند.

همان‌طور که می‌بینید که طراحی زیرپایی در مرسدس‌بنز کاملاً متفاوت است. در اینجا زیرپایی به پایه صندلی شما متصل است و در حالت «استراحت» به طرف بالا حرکت می‌کند تا تکیه‌گاهی برای پاهای شما باشد. پس از بالا آمدن این زیرپایی، می‌توانید به هر اندازه که می‌خواهید، آن را مطابق دلخواه خود باز کنید. همچنین یک زیرپایی کوچک متصل به صندلی سرنشین جلو وجود دارد که در این حالت باز می‌‌شود.

مزیت ب‌ام‌و در این است که نیازی به جمع‌کردن زیرپایی در هنگام ورود و خروج به داخل خودرو نیست. شما در عقب کابین سری 7 می‌توانید در هر زمان دلخواه پاهای خود را پایین بیاورید؛ چرا که همیشه در زیر صندلی شما، فضای کف خودرو خالی است. با این حال، طراحی مرسدس این مزیّت را دارد که تکیه‌گاهی برای تمام قسمت‌های پای شماست و مانند ب‌ام‌و، ران‌های شما را بدون تکیه‌گاه باقی نمی‌گذارد.

با این وجود، حالت «استراحت» سری 7 یک مشکل عمده دارد؛ اینکه دکمه لمسی به شکل خودکار، تکیه‌گاه سر صندلی جلو را جمع می‌کند تا نمایی بهتر از وضعیت جلوی کابین در اختیار سرنشین عقب قرار گیرد. نمایشگر سرگرمی عقب نیز به صورت اتوماتیک زاویه خود را تنظیم می‌کند.

این موضوع در هر حال، برای راننده مشکل ایجاد می‌کند. وقتی این تکیه‌گاه‌های سر جمع می‌شوند، کاملاً در مقابل دید راننده نسبت به آینه‌ بغل در طرف سرنشین جلو قرار می‌گیرند. از این رو توصیه می‌شود که این تکیه‌گاه‌ها را در حالت اولیه خود حفظ کنید، چرا که ممکن است برای شما خطرناک باشد. آینه بغل مخصوصاً در طرف مخالف راننده، می‌تواند نقش حیاتی در هنگام رانندگی داشته باشد و نمی‌تواند صرفاً برای ایجاد یک دید بهتر برای سرنشین عقب، نادیده گرفته شود.

همین موضوع نیز کمابیش در مرسدس‌بنز اتفاق می‌افتد، ولی در همین حال با کمک یک مکانیزم ساده، می‌توانید تکیه‌گاه سر صندلی سرنشین جلو را جدا کنید. در این حالت، یک پیغام هشدار در مجموعه ابزارها به شما یادآوری می‌کند که چنین کاری را انجام دهید. وقتی این تکیه‌گاه برداشته شد، راننده یک دید کاملاً واضح از آینه بغل در سمت مقابل در اختیار خواهد داشت. احتمالاً ب‌ام‌و باید چنین چیزی را در فیس‌لیفت سری 7 درنظر بگیرد.

در هر دو خودرو، ویژگی ماساژ صندلی‌های عقب را داریم که به شکل قابل‌توجهی ارتقا یافته‌اند. همچنین در برنامه ماساژ در هر دو خودرو، امکان «گرمایش» وجود دارد. پالس‌های ماساژ، در حال حاضر دقیق‌تر و «ضربه‌ای‌تر» شده‌اند و نسبت به نمونه‌های دیگر، مشخصاٌ باید به آنها لفظ «نسل بعدی صندلی‌های ماساژور» را اطلاق کرد.

در هر دو کابین، روشنایی پیرامونی گسترده‌ای را شاهد هستیم، ولی در این میان، سری 7 با استفاده از نور ملایم تعبیه‌شده در ستون دوم بدنه و همین‌طور یک سانروف عقب که می‌تواند روشنایی بیشتری برای داخل ایجاد کند، یک قدم نسبت به مرسدس‌بنز جلوتر است. همچنین در هر دوخودرو، آپشن تکیه‌گاه سر «لوکس» در اختیار قرار می‌گیرد که دارای یک بالشتک اضافی و مناسب است. در همین حال، بالشتک سر مرسدس‌بنز شرایط بهتری نشان می‌دهد، ولی فاصله محصول «مونیخی» چندان زیاد نیست.

در هر دو مدل، کمربند ایمین صندلی‌های عقب در داخل لوپ قرار می‌گیرد، با این تفاوت در کلاس S این لوپ ثابت است. ولی در ب‌ام‌و این لوپ از جنس چرم است و برای راحتی بیشتر می‌تواند با فشردن یک دکمه، موقعیت آن را تغییر داد. کمربند ایمنی ب‌ام‌و اندکی بالاتر نسبت به مرسدس‌بنز قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر قد بلندتری دارید، کمربند ایمنی در صندلی ب‌ام‌و می‌تواند برای شما راحت‌تر باشد و کمتر به شانه شما فشار بیاورد.

فارغ از طراحی زیرپایی متفاوت در این خودروها که در بالا به آن پرداخته شد، تنظیمات این صندلی‌ها نیز تفاوت زیاد با یکدیگر دارند. اگر ویژگی خم‌شدن به عقب را کنار بگذاریم، نیمه بالای تکیه‌گاه پشت صندلی ب‌ام‌و را می‌توان به صورت مستقل تنظیم کرد. این امکان که به صورت اختصاصی در آپشن «صندلی راحتی در عقب» ارائه می‌شود، تکیه‌گاه پشت را به میزان قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد. صندلی‌های عقب کلاس S مرسدس‌بنز چنین ویژگی‌ای در خود ندارند، ولی دارای امکانی هستند که در ب‌ام‌و دیده نمی‌شود: قابلیت تنظیم بالشتک‌های کناری.

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

 مقایسه راحتی کابین در بی ام و سری 7 و مرسدس کلاس S

منبع پدال


نظرات