1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. رکوردشکنی سرعت توسط بلودباند SSC

رکوردشکنی سرعت توسط بلودباند SSC

27 آذر 1393
  • 2

بلودباند نام نوعی سگ شکاری با شامه ای تیز است که برای نامیدن سریع‌ترین خودروی موشکی دنیا انتخاب شده است. خودرویی که قرار است رکورد سرعت وسایل نقلیه زمینی را درهم بشکند.

هیجان زیادی حول توسعه این وسیله وجود دارد. هدف نهایی رسیدن به سرعتی بیش از 1000 مایل در ساعت یا 1609 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. این رقم بسیار بیشتر از سرعت صوت است و از سرعت نهایی بسیاری از هواپیماهای جت نیز فزون‌تر است و در عین حال می‌توان خطرناک و کشنده باشد.

SSC رکوردشکنی خود را از سال 1997 و در صحرای نوادا شروع کرده است. کار طراحی و توسعه توسط دو انگلیسی به نام‌های رون آیرس و ریچارد نوبل انجام می‌شود.

ناگفته پیداست که علاوه بر پیشرانه موشکی قدرتمند، مهم‌ترین بخش این خودرو، ویژگی‌های آئرودینامیکی آن است. بدنه بادی در سرعت‌ها بالا در به ابر هوا از مقاومتی حساب شده برخوردار باشد به نحوی که نه باعث پرواز آن شده و نه سبب انحراف آن از مسیر شود.

بنابراین شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، قسمت عمده از از وقت تیم طراحی را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین باید بررسی‌های دقیقی از شرایط آئرودینامیکی در تونل باد را شبیه سازی کرد.

رقیب اصلی این وسیله برای شکستن رکورد، خودروی Spirit از آمریکاست. گروه دیگری هم در استرالیا با موتورهای توربو فن هیبریدی راکت در حال انجام پروژه مشابهی هستند.

موتور جت مورد استفاده SSC ساخت نروژ می‌باشد. در حالی که پیش از این از موتورهای غول‌پیکر توربوفن رولز رویس استفاده می‌شد. سیستم جدید هیبریدی با کمک سه موتور جداگانه از جمله یک موتور جت هواپیمای یوروفایتر عمل می‌کند. برای حرکت در سرعت‌های بسیار کمتر هم از یک موتور جگوار هشت سیلندر 550 اسبی استفاده می‌شود. این مجموعه ترکیبی باعث می‌شوند که هزینه نهایی هم کاهش یابد.

در شروع حرکت، تکیه بر موتور V8 جگوار خواهد بود و سوخت جت و موشک تلف نخواهد شد. سپس با ورود موتور جت به بازی، شتاب گیری آغاز می‌شود. در نهایت برای شکستن رکورد، موتور موشکی نیز وارد عمل می‌شود.

تابستان سال آینده این تیم در آفریقای جنوبی اولین تست خود را روی SSC انجام می‌دهند. قرار است این وسیله تا سرعت 1287 کیلومتر بر ساعت مورد آزمون واقع گردد. اما رسیدن به سرعت نهایی و رکوردشکنی برای سال 2016 برنامه‌ریزی شده است.



نظرات

  • سرشار توربو سرشار توربو (27 آذر 1393 ساعت 21:27)

    این یه شاهکاره

  • محمدماجد محمدماجد (26 آذر 1393 ساعت 18:07)

    ههههههههههههههههههههههههه چقد عالمه زیاد