1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

15 دی 1394
  • 0

معمولاً زمان زیادی جهت طراحی از نو یک خودرو و دستیابی به آخرین تکنولوژی‌ها سپری می‌شود. هرچند با افزایش روزافزون همگرایی تکنولوژی و صنایع خودروسازی ما شاهد رشد چشمگیر این صنعت هستیم. به این معنا که ممکن است یک فناوری که برای امسال معرفی شده به‌منظور استفاده در خودروهای سال بعدی قدیمی شده باشد و باید به دنبال فناوری جدیدتر بود. در اینجا قصد داریم تا 10 تکنولوژی برتر سال 2015 را به شما معرفی کنیم:

رینگ‌های کربن فایبری

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

سال گذشته، شاهد محصولاتی بودیم که چرخ‌های آنها به‌طور خالص از فیبرکربن ساخته شده بود. این رینگ‌ها توسط شرکت استرالیایی Carbon Revolution بر روی خودروهای شرکت فورد و ماستنگ استفاده شد. نه تنها رینگ‌ها نسبت به نمونه آلومینیومی دارای استحکام بیشتری بود بلکه وزن فنربندی نشده (شامل وزنی است که به‌وسیله سیستم تعلیق پشتیبانی نمی‌شود) کمتری به سیستم می‌داد و تأثیر مثبتی روی زمان پاسخ داشت. استفاده از رینگ‌های فیبر کربنی موجب می‌شود تا کیفیت سواری و فرمانپذیری مناسب‌تری را در خودرو شاهد باشیم. به دلیل کاهش وزن رینگ‌ها، شروع، توقف و دور زدن با سرعت بیشتری امکان‌پذیر می‌شود زیرا اینرسی دورانی چرخ کاهش یافته است. همچنین کم شدن وزن رینگ‌ها سبب می‌شود تا سیستم تعلیق کار چندان سختی برای نگه‌داشتن تایرها روی جاده‌های ناهموار و دارای سطوح شکسته انجام ندهد.

خودروی خودران

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

اولین شرکتی که در شرایط واقعی رانندگی خودکار را معرفی کرد، شرکت مرسدس بنز در سال 2013 بود که در مدل‌های کلاس S از این فناوری استفاده کرد. سال 2015 ما مشاهده کردیم که اکثر صاحبان صنایع بزرگ مانند ولوو، مرسدس، گوگل و دولت‌ها یک گام برای پذیرش مسئولیت هرگونه تصادف ناشی از استفاده از این تکنولوژی را برداشته‌اند. همچنین تسلا موفق شد تا یک قدم فراتر بگذارد و سیستم تعویض لاین به‌طور خودکار را برای خودروهای قبلی خود به صورت یک به‌روزرسانی معرفی کند. البته این را هم باید اضافه کرد کلاس S مرسدس این قابلیت را برای مسیرهای اتوبانی معرفی و تست کرده بود.

کنترل با ژست‌های حرکتی

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

در زمانی نه چندان دور، ایده کنترل با ژست‌های حرکتی در خودرو ممکن بود جزء داستان‌های تخیلی محسوب شود درحالی‌که در سال 2015 این داستان به واقعیت پیوست و در سری 7 BMW این قابلیت تعبیه شد. این شرکت از سنسورهای سه بعدی برای تشخیص حرکات بدن انسان در خودرو استفاده می‌کند. در حال حاضر تا بدین جا شش حرکت از پیش تعریف شده برای این سیستم پیش‌بینی شده است تا کارهای کوچکی را بتواند در خودرو انجام دهد. ولی خودروسازان به این سیستم بسنده نکردند و دارند روی سیستمی کار می‌کنند که بتواند فرمان‌های مغزی راننده را بخواند و آنها را اجابت کند.

خودروهای با پیل سوختی

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

سلول‌های سوختی هیدروژنی دهه‌هاست که مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته‌اند و ما خیلی از طراحی مفهومی‌های خودروها یا نمونه اولیه آنها را دیده‌ایم که تحت عنوان خودروهای بدون آلایندگی معرفی می‌شوند. امروزه بازار در حال تصمیم‌گیری در مورد این است که خودروهای هیدروژنی می‌توانند آینده‌ای داشته باشند یا خیر. برخی از سازندگان قدم‌های بزرگی برداشته‌اند. تویوتا در سال 2015 به عنوان اولین تولید کننده انبوه خودروهای هیدروژنی با خودروی میرای 2016 به بازار قدم گذاشت. سدانی که 57500 دلار قیمت دارد. سلول‌های سوختی در زیر صندلی‌ها مکان‌یابی شده‌اند و عملکرد خودرو خیلی هم بد به نظر نمی‌رسد به‌طوری که شتابگیری 0 تا 100 را در زمان 9 ثانیه انجام می‌دهد. برد این خودرو 300 مایل یا 480 کیلومتر تخمین زده می‌شود.

ضبط کننده داده‌های عملکردی خودرو

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

دستگاهی است که داده‌های مربوط به عملکرد رانندگی شما را در خود ثبت و ضبط می‌کند، بسیار شبیه به سیستم‌های مسافت‌سنجی پیشرفته‌ای است که در مسابقات اتومبیل‌رانی از آن استفاده می‌شود. یکی از بهترین نمونه‌ها روی خودروی شورولت کوروت نصب شده است. این سیستم ویدئو ضبط و پارامترهای مهم از قبیل سرعت خودرو، دور موتور، زاویه فرمان را ثبت می‌کند. در واقع این سیستم نوعی همکار محسوب می‌شود که در زمانی که شما ماشین خودتان را به کسی قرض دادید، متوجه شوید که چه اتفاقات و رویدادهای برای خودروی شما پیش آمده است.

سیستم تزریق آب

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

سیستم تزریق آب، یک اسپری آب است که به سمت داخل موتور روانه می‌شود که خیلی تکنولوژی جدیدی نیست ولی BMW آن را بر روی صفحه نمایشگر داخل کابین نشان می‌دهد. این سیستم روی سری M4 GTS و برخی از مدل‌های هاچ‌بک سری یک نصب شده است. این سیستم آب را بر روی منیفولد ورودی هوا و به‌طور مستقیم بر روی سیلندر می‌پاشد و کمک می‌کند تا مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق فشرده و خنک شوند. این اثر خنک‌کنندگی باعث افزایش راندمان احتراق می‌شود و منجر به افزایش توان و بازدهی خواهد شد.

پرینت سه بعدی خودروها

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

خیلی نباید تعجب کنید اگر زمانی خودروها در کارخانه مونتاژ نشوند و در داخل یک کارگاه کوچک پرینت شود و در کنار هم قرار گیرد. شرکت آمریکایی لوکال موتورز (America Local Motors) نشان داد که این خیال‌پردازی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود که خودروسازی به‌وسیله پرینت قطعات در آینده انجام گیرد. خودروی هدف این شرکت در سال 2016 روانه بازار می‌شود و قیمتی معادل 53 هزار دلار دارد. این خودرو با استفاده از موارد ترموپلاستیک پرینت می‌شود.

بازگشت موتورهای دورانی

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

درست است که سال گذشته خودروی جدید با موتور وانکل ندیدیم، ولی اطلاعات خوبی از این موتور داریم که یک موتور کارا و پربازده و از همه مهم‌تر جدید است. این موتور هدف گذاری شده است تا در مدل جدید مزدا اسپرت به‌کارگیری شود. هیچ اطلاعات دقیقی از جزئیات این موتور در دسترس نیست و شرکت مزدا هم از انتشار این اطلاعات امتناع کرده است ولی خبرهایی به گوش می‌رسد که حاکی از استفاده توربوشارژر به‌منظور افزایش توان موتور دورانی است. مشکل اصلی در این موتورها مصرف سوخت و روغن مورد نیاز این موتور است که مزدا می‌بایست راه حل مناسبی برای غلبه بر این مشکلات داشته باشد.

هک شدن خودرو

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

امسال نگرانی‌های ناشی از هک شدن خودرو شدیدتر شده است زیرا خبرهایی از هک شدن جیپ چروکی از راه دور منتشر شده به‌طوری که راننده کنترل خودرو را از دست داده است ظاهراً روی سیستم ترمز اثر گذاشته است. یکی از اثرات منفی رشد سریع تکنولوژی در خودروهاست که تست‌های مربوط به امنیت این تکنولوژی‌ها غالباً به درستی انجام نمی‌شود و این نیاز دیده می‌شود که خودروسازان روی این مقوله تمرکز بیشتری داشته باشند. می‌بایست به موضوع هک مانند امنیت شبکه در اینترنت که از اهمیت خاصی برخوردار است بیشتر توجه شود.

هاوربرد

 فناوریهای برتر خودرویی سال 2015

ما نمی‌دانیم چرا، ولی هاوربرد یکی از وسایل نقلیه پررونق در سال 2015 معرفی شده است به‌طوری که لکسس به‌تنهایی یک هاوربرد برای خود طراحی و ساخته است. الآن بسیار زود است که تجربه استفاده از وسایل نقلیه آینده را داشته باشیم ولی شواهد بسیاری وجود دارند که افراد یا کمپانی‌هایی هستند که مخالف ورود هاوربرد به شکل تجاری‌سازی شده در بازار هستند. نمونه ساخته شده توسط لکسس یک نمونه اولیه است به دلیل اینکه از خاصیت شناوری مغناطیسی استفاده می‌کند که نیاز به یک سوپر خنک‌کننده دارد (ظاهراً دمای آن به منفی 197 درجه سانتی‌گراد می‌رسد) و یک صفحه مناسب جهت حرکت روی آن. هرچند یکی از شرکت‌ها در مکزیک اعلام کرده است که شما می‌توانید هاوربرد را از قبل سفارش دهید و ما آن را در سال 2016 برای شما خواهیم ساخت. این شرکت از تعدادی فن برای شناور نگه‌داشتن شما در هاوربرد استفاده می‌کند.


منبع پدال


نظرات