1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. بررسی تخصصی مرسدس بنز S500

بررسی تخصصی مرسدس بنز S500

6 اردیبهشت 1393
  • 1

وقتی مالک اتومبیل کلید الکترونیکی این مرسدس بنز S500 مدل 2014 را به من می¬داد. فقط گفت: اگر چه از امکانات و تجهیزات ایمنی و سفارشی کمپانی مرسدس کم و کسری ندارد اما سرکش¬تر از آن است که به نظر میرسد با اینکه همیشه حرف¬های دوست ازجمندم «هیوا فتحی» با توجه به انواع اتومبیل-های جدیدی که داشته و دارد. برایم نکات جالبی به ارمغان آورده اما تازه زمانی که پدال گاز را تا انتها فشار دادم. اصل مطلب دستگیرم شد!

Benz S500

Benz S500

Benz S500

Benz S500

در نگاه نخست به S کلاس 2014 جذابیت نمای بیرونی آن، بیش از همه جلب نظر می¬کند، زیرا تا حدودی از طراحی رادیکال نسل¬های قبلی فاصله گرفته و با وجود قوس کوپه مانند سقف در الحاق به ستون سوم، همراه با لبه برآمده صندوق عقب و جلو پنجره بزرگ¬تری که توسط دو چراغ زیبا نمود بیشتری یافته، چهره¬ای اسپرت اما با وقار به خود گرفته است. خط شانه اتاق قبل از رسیدن به انتهای بدنه کمی از موازات سقف خارج شده تا به طرف پایین امتداد یابد. در سمت عقب نیز اگر چه شکوه و تجمل با وجود چراغ¬هایی در گوشه¬های اتاق و فرم صندوق عقب کاملاً نمود دارد اما لبه صندوق عقب که نقش براگیر را برای خودرو ایفا می¬کند، پویایی کلی اتاق را دو چندان کرده، در نهایت باید گفت نسل جدید S کلاس هم مدرن و هم کلاسیک می¬نماید! قبل از نشستن پشت فرمان، دیدن کلید الکترونیکی معمولی S کلاس 2014، کمی از انگیزه شما می-کاهد اما با ورود به داخل خودرو، با فضایی خاص و ویژه مواجه می¬شوید. وقتی روی صندلی راننده قرار می¬گیرید، ترکیب چوب/چرم و نوشته Mercedes Benz در قسمت پایین فرمان چند منظوره کوچک، زیبا و خوش دست آن، به شما خوش آمد می¬گوید.

Benz S500

Benz S500

Benz S500

Benz S500

چهار بخش مجزای صندلی در جهات مختلف و فرمان به سمت بالا و پایین/ جلو و عقب تنظیم شده و اهرم کوچک دنده با اشاره انگشت دست راست، آمادگی خود را برای حرکت از طریق نمایش دهنده روی کیلومتر شمار اعلام می¬کند. جالب اینکه پس از بستن کمربند ایمنی هر صندلی، ابتدا سرنشین کمی به عقب کشیده می¬شود تا به صورت خودکار بهترین موقعیت کمربند برای هیکل او تنظیم شود. در داخل اتاق، ترکیب زیبا و مجلل چوب گران قیمت لاک خورده و در کنار فلز براق و چشم نواز، نمایی درخشان و الماس گونه دارند تا سرنشینان صندلی¬های سفارشی «فرست کلاس» عقب در مجموعه دفتر کار متحرک خود، با سقف پانورامیک دو تکه (مجزا برای جلو و عقب) فضایی پر زرق و برق در اندازه های «می¬باخ» داشته باشند. میز تاشو و نمایشگر ال سی دی TFT مجزا برای هر نفر، انواع ورودی تلفن، صوت و تصویر (AV) و یو اس بی، یخچال بین دو صندلی با گنجایش دو بطری، دو نگهدارنده لیوان با قابلیت سرد کن یا گرم کن، تهویه مطبوع مستقل، امکان تفکیک سامانه صوتی و تصویری عقب از جلو، صندلی¬های قابل تنظیم و نیم تخت شونده با امکان کنترل پرده¬های جانبی و پشتی به صورت الکتریکی را می¬توان مهم¬ترین امکانات در اختیار سرنشینان پشت دانست. البته نفر پشت شاگرد می¬تواند به اختیار خود صندلی جلو را نیز حرکت داده و در صورت خالی بودن، آن را تا نهایت جلو برده و بیشترین فضا را از آن خود فراهم کند.

Benz S500

Benz S500

Benz S500

Benz S500

برای بستن درهای خودرو نیازی نیست خیلی زحمت بکشید، زیرا هنگامی که با بدنه جفت شوند به همت موتورهای موجود، خود به خود بسته شده و جفت می شوند. وقتی روی صندلی این مرسدس سفید رنگ فول آپشن می¬نشینید، به سختی راضی به ترک آن خواهید شد چون این نشیمن¬های سفارشی علاوه بر تجهیز به 14 بالش هوای مجزا برای ماساژ هر نفر، هم از سیستم گرمایش و هم سرمایش سود می¬برند. این در حالی بوده که سامانه حرفه¬ای صوت و تصویر Burmester با وجود 24 بلندگو و یک ساب و وفر با صدای 3D Surround که برای بهبود حالت تشدید، پشت دیوار آتش جلو قرار دارد، شرایط یک کنسرت زنده را برایتان فراهم می-کند! تلویزیون و رادیوی دیجیتال دو موج همراه با دی وی دی پلیر، سیستم بلوتوث و ... تکمیل کننده امکانات این سالن ویژه هستند. حفظ سلامتی نفرات درون S کلاس نیز از دید طراحان دور نمانده زیرا سیستم تهویه هوا، افزودن بر متعادل کردن دما، ابتدا هوا را فیلتر و سپس یونیزه کرده و قبل از رها سازی درون کابین، آن را معطر می¬کند که این مهم را به راحتی می¬شد در هوای آلوده روز آزمون احساس کرد.

Benz S500

Benz S500

Benz S500

دو نمایشگر 3/12 اینچی ال سی دی TFT با نسبت 8:3 تمام اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیارش قرار می¬دهند. نمایشگر پشت فرمان داده¬های رایج شامل سرعت، دور موتور، شماره دنده، میزان سوخت، فشار روغن و ... همراه با اخطارها و احتیاط¬های لازم را به اطلاع راننده رسانده و همچنین به نمایشگر دید در شب بدل می¬شود اما نمایشگر مرکزی علاوه بر انجام نمایش موارد معمول مانند راهیابی، تلویزیون، اطلاعات موسیقی در حال پخش و ... به صورت لمسی شماره¬گیری تلفن همراه را نیز انجام داده و تازه به دلیل ارتباط با کامیپوتر مرکزی، وسیله تنظیم ادوات الکترونیکی خودرو از کیسه¬های هوا تا فنربندی و سامانه¬های ایمنی اتومبیل نیز به حساب می¬آید.

Benz S500

Benz S500

کارآیی جالب دیگر این نمایشگر، استفاده از آن به عنوا دفترچه راهنمای خودروست تا از راه آن بتوان روش بکارگیری بخش¬های مختلف را یاد گرفت و همچنین با کمک دوربین¬های جلو، عقب و زیر آینه ها، میدان دیدی 360 درجه را برای راننده از اطراف خودرو فراهم می¬آورد. اهرم ترمز دستی به سنت قدیمی مرسدس بنز، زیر داشبورد و کنار پای راننده مستقر است، با این تفاوت که فشار یک انگشت موجب درگیری آن شده و برای آزاد شدن، کافی است اندکی به بیرون کشیده شود.

Benz S500

Benz S500

با تکیه بر پیشرانه¬ای 8V به حجم دقیق 4663 سی سی که به دو توربو شارژر مجهز است و با چاشنی جعبه دنده پیشرفته خودکار TRONICPLUS-7G، قدرتی برای 455 اسب بخار ( 20 واحد قوی تر از نسل قبل) زیر پایم بود و هرگاه اراده می¬کردم با گشتاور 700 نیوتن متری آن (از 1800 تا 3500 دور بر دقیقه) به صندلی می¬چسبیدم، چون تنها 8/4 ثانیه زمان کافی بود تا با این خودروی 2 تنی، (2/0 ثانیه تندتر نسبت به نسل قبل) از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت عبور کنم! گذر از پیچ ها با اتکا به سیستم¬های ایمنی S500 با تسلط کامل امکان پذیر بود و فرمان چنان واکنش مناسبی نشان می¬داد که واقعاً شگفت زده شده بودم. تعویض دنده با نرمی و سرعت عجیبی صورت می¬گرفت و در چشم برهم زدنی دنده شش و بدون درنگ دنده هفتم هم وارد معرکه می¬شد!

Benz S500

Benz S500

برای تعویض با پدال¬های پشت فرمان، تنها یک اشاره کافی بود و در بیشتر مواقع، فرمان راننده به وضعیت جعبه دنده ارجحیت داشت. البته هنگام حرکت و گذر از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، فاصله بدنه تا زمین به اندازه 20 میلی متر کاهش می¬یابد تا ثبات و چسبندگی این غول تیزتک تضمین شود. از طرفی امکان تغییر وضعیت فنربندی بین دو حالت اسپرت و راحت و همچنین انتخاب شرایط رانندگی از بین اسپرت و اقتصادی، به واسطه کلیدهای روی کنسول میانی نیز وجود داشت. این موضوع هم اضافه شود که در واقع امکان خروج کامل سیستم¬های ایمنی S کلاس از مدار عملکردشان در خودرو وجود ندراد و فقط می¬توان برخی از آنها را خاموش کرد اما گفته می¬شود به تازگی اولین Jailbreak سیستم¬های این رده محصولات مرسدس با موفقیت صورت گرفته است!

Benz S500

Benz S500

بدون تردید مرسدس S کلاس 2014 دایره المعارفی کم نظیر از تجهیزات خودرو است، به طوری که برای آشنایی با عملکرد بسیاری از نوآوری¬های این صنعت می¬توان به آن رجوع کرد! البته این موضوع در نمونه مورد آزمایش نماد بیشتری داشت زیرا با برخورداری از تمام لوازم سفارشی برای S کلاس، تنها S500 موجود در کشور با این سطح امکانات بشمار می¬رود و بنابراین اشاره به عملکرد قسمت¬های گوناگون آن، دفترچه ای چند صدبرگی مثل دفتر راهنمای این خودرو نیاز دارد.

Benz S500

Benz S500

حقیقت اینجاست که نگارنده نیز هنگام رانندگی، یا آزمایش بعضی از این موارد را فراموش کردم (برای پرداختن به سایر موضوعات) یا امکان بازسازی شرایط بوجود نیامد، فقط کافی است نگاهی به امکانات و تجهیزات آن داشته باشید: مجموعه PRE-SAFE شامل تشخیص برخورد در سرعت¬های بیش از 50 کیلومتر و متوقف کردن خودکار اتومبیل به همراه تشخیص برخورد خودروی پشتی و انجام موارد ایمنی لازم برای سرنشینان سیستم «راندن هوشمند» برای اطلاع رسانی و واکنش به موقع در زمان خطر یا تصحیح رفتار راننده، سامانه Distronic Plus برای بررسی راداری سطح مسیر و دنبال کردن خودکار اتومبیل جلویی، سیستم دید در شب با قابلیت تشخیص انسان از فاصله 160 متری و حیوانات از مسافت 100 متری، مجموعه¬های تقویتی و کمکی ترمز بسته به شرایط و رخدادهای گوناگون، سیستم نور بالای متغیر و هماهنگی آن با وضعیت خودروی جلو یا مقابل، مجموعه اعلام خستگی راننده با قابلیت تنظیم، سیستم کنترل و مراقبت تعویض خطوط حرکتی، PARKTRONIC یا کمک پارک خودکار، سامانه AIRMATIC برای تنظیم خودکار فنربندی، مجموعه ارتباطی COMMAND و همچنین اجرای دستورات گفتاری راننده در گویش¬های مختلف و ... دوربین¬های استریوی مستقر در قسمت پشت آینه میانی و 12 حسگر فراصوت (8 عدد جلو و عقب، 4 عدد در دو قسمت)، چنانچه دست انداز یا سطح ناهمواری را تشخیص می¬دادند، به لطف تکنولوژی «کنترل بدنه جادویی» که برای نخستین بار وارد دنیای اتومبیل¬ها شده، کمک فنرها را تنظیم کرده و طوری از روی آن می¬گذشت که تقریباً بدنه تکان و جابجایی نداشت.

سامانه «حفظ خط حرکتی»

نیز با کمک همین دوربین¬ها و چند بخش دیگر، علاوه بر اینکه با گذر از روی خط کشی¬ها فرمان را به لرزه وا می¬داشت، در صورتی که هنگام تغییر خط، اتومبیلی از پهلو نزدیک می¬شد، ترمز کرده و به آهستگی حتی بر خلاف جهت فرمان، دوباره به مسیر باز می¬گشت. عدم توجه به موانع پیش رو، واکنش ترمزها و حتی توقف خودرو را موجب می¬شد و نزدیک شدن زیادی از هر سمت به هر چیزی، اخطار یا واکنشی مناسب را در پی داشت. یکی دیگر از نکاتی که نمی¬توان ناگفته گذاشت، سامانه نور و نورپردازی این محصول مجلل مرسدس است زیرا نخستین اتومبیل دنیا به حساب می¬آید که اثری از لامپ¬های معمولی حتی در چراغ¬های جلوی آن دیده نمی¬شود و تنها برای تأمین نور داخل اتاق، با 300 لامپ LED، نیازهای راننده و سرنشینان را برآورده کرده تا قادر باشند در هفت رنگ متفاوت و ملایم نسبت به نورپردازی دلخواهشان اقدام کنند.

Benz S500

Benz S500

هر مجموعه چراغ جلو از 65 لامپ LED مختلف بهره می¬برد که این عدد برای هر چراغ عقب 35 به علاوه 4 LED مخصوص مه شکن را شامل می¬شود. انجام چنین اقدامی نه تنها نیاز برق اتومبیل را کاهش داده بلکه با پایین آوردن مصرف سوخت، از آلایندگی و میزان تولید گاز CO2 نیز کاسته است. در کنار تمام این موارد نباید فراموش کنیم نتیجه مهندسی دوباره اتاق نسل تازه وارد S کلاس، بدنه¬ای آلومینیمی هماره با سازه¬ای مرکب از فولاد مقاوم و آلومینیوم است که در کنار قطعاتی از پلاستیک، کاهش وزنی بیش از 5 کیلوگرم نسبت به مدل 2013 را به ارمغان آورده ولی در مقابل، مقاونت بدنه 50 درصد بیشتر شده است.

Benz S500

Benz S500

از سوی دیگر اگرچه به یمن طراحی جدید، ضریب پسار مدل¬های تحویلی در محدوده 22/0 تا 24/0 قرار دارد اما فضای بالاسر، محدوده شانه ها و مقابل زانوان در صندلی¬های جلو و عقب افزایش قابل قبولی یافته¬اند. درازا، پهنا و بلندای S500 به ترتیب تا 5116، 1899 و 1496 میلی¬متر افزایش یافته و دو محور آن در فاصله 3035 میلی متری یکدیگر قرار دارند. وزن خالص این مدل 1995 کیلوگرم و مقدار بار مجاز آن 700 کیلوگرم است، بیشترین سرعت آن مطابق معمول در 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده و برای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت به 6/8 تا 1/9 لیتر بنزین نیاز دارد. در نهایت و با لحاظ کردن تجربیات راندن سایر خودروهای این رده، باید بگویم عملکرد S500 در مقام بالاترین رده محصولات مرسدس، چه در سرعت¬های پایین درون شهر و چه در سرعت¬های بالا داخل بزرگراه ها چشمگیر است و برای سواری حیرت¬انگیز آن، هم از دید راننده و هم از نظر سرنشینان، رقیب چندانی نمی¬توان یافت. از لحاظ سطح صدا و لرزش کابین، تقریباً بی بدیل است و چالاکی، راحتی، صرفه اقتصادی و رفاه و تجمل را یکجا با خود دارد.

Benz S500

Benz S500

خودروی مورد آزمایش که تمام امکانات و تجهیزات سفارشی آن توسط مرسدس بنز (نه فروشندگان اماراتی) نصب شده¬اند، هنگام آزمون تنها 1800کیلومتر کارکرد داشت و 2 میلیارد تومان ارزش¬گذاری شده بود تا نه تنها در مقام لوازم آپشن بلکه از نظر قیمت نیز یکه تاز این برند در کشور باشد.

Benz S500

Benz S500



نظرات

  • محمد امین فاضلی کوشکی محمد امین فاضلی کوشکی (12 فروردین 1401 ساعت 21:18)

    یه روز میخرمت