1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. خودمونی هفته(3): بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

خودمونی هفته(3): بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

3 خرداد 1396
  • 1

خودمونی هفته(3):

سلام...

بعضی وقتا مقاله‌ها در مورد خودروهایی نوشته می‌شن که ویژگی‌های فنی اون خودروها خیلی ویژه هستن و خصوصیات اسپرت اون خودرو برامون مهم هست.مثل لامبورگینی که قدرت موتورش یا شتابش برامون مهمه ولی راحتیش برامون زیاد اهمیتی نداره و هیچ‌کس هیچ وقت به این فکر نمی‌کنه که راحتی این ماشین تو مسافرت چه قدره!

بعضی وقتام ویژگی‌هایی مثل پرستیژ و سنگینی،راحتی، طراحی داخلی و امکانات رفاهی اون خودرو برامون مهمه.مثل مرسدس کلاس E که خریداران این کلاس از خودروها به جذابیت خودروشون و البته راحتی رانندگی با اون توجه می‌کنن.

اما بعضی وقتام یه سری خودرو هستن که هر دوی این ویژگی‌ها رو با هم دارن؛ یعنی هم قابلیت‌های فنی بسیار بالایی دارن و هم حس ‌پرستیژ و راحتی و امکانات رفاهی زیادی رو به راننده تقدیم می‌کنن.

در این قسمت از خودمونی های هفته ،سراغ یکی از همین ماشین های همه چی تموم رفتیم، با ما همراه باشین

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

بنتلی،پر ابهت و اسپرت!

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

کمپانی بنتلی در سال ۱۹۱۹ در بریتانیا تاسیس شد تا در طی ۹۸ سال گذشته خودروهایی تولید کنه که هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ راحتی و امکانات در بالاترین سطح جهانی باشن.

کیفیت و کلاس خودروهای بنتلی در حدی بالاست که فقط کمپانی رولز‌ رویس و فقط خودرویی مثل مرسدس میباخ توانایی رقابت با اون‌ها رو دارن و خیلی سخته که بخوایم رقیب دیگه‌ای رو برای بنتلی پیدا کنیم و البته به این موضوع هم باید توجه کنیم که خریداران هم باید کلاس و کیفیت بسیار بالایی داشته باشن و فقط افراد خاص هستن که می‌تونن این خودروهای خاص رو سوار بشن!

در این مقاله به بررسی پرچمدار بنتلی، یعنی بنتلی مولسان می‌پردازیم که بهترین محصول این خودروساز محسوب می‌شه.

مولسان در نگاه اول

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

تمام محصولات بنتلی عبارتند از: بنتلی مولسان، بنتلی کانتیننتال، بنتلی فلایینگ‌اسپور و شاسی بلند بنتلی‌ها یعنی بنتلی بنتایگا.در بین اینها ، مدل مولسان حالت رسمی‌تری نسبت به بقیه‌ی مدل‌ها داره و مدلیه که باید با بیشتر مدل‌های رولز رویس رقابت کنه....

این خودرو در حال حاضر تو سه مدل مولسان معمولی، مولسان ویلبیس و مولسان اسپید به بازار عرضه می‌شه.تفاوت مدل معمولی مولسان با مدل ویلبیس در فاصله‌ی محوری اون‌هاست که در مدل ویلبیس حدود ۳۰ سانتی متر بیشتره و قاعدتا سرنشینان عقب راحتی بیشتری رو نسبت به مدل معممولی احساس می‌کنن.اما فرق مدل اسپید در اینه که ۵ درصد در قدرت و ۸ درصد هم در گشتاور قوی‌تر شده و خوی اسپرت‌تری پیدا کرده.

مثل تمام بنتلی‌های دیگه مولسان در هر طرف خودش یک جفت چراغ دایره‌ای شکل کوچک و بزرگ داره که اصالت بنتلی بودنش رو نشون میده.ترکیب این چراغ‌ها با جلو پنجره‌ و ورودی‌های مشبک هوا و خطوط کشیده شده که از چراغ‌ها تا عقب خودرو کشیده شدن، چهره‌ی جدی و تقریبا خشنی رو به مولسان می‌ده.مثل آدمی که چهرش نشون میده با کسی شوخی نداره!

نشان بنتلی هم که روی کاپوت این ماشین به صورت ایستاده هستش خبر از لاکچری بودن و اشرافی بودن اون میده. در نگاه از کنار به بنتلی طول ۵.۵ متری اون همراه هیکل پر و عضلانیش به چشم میاد. رینگ‌های ۲۱ اینچی بنتلی هم که لوگوی این شرکت در وسطش قرار گرفته برق ابهت رو تو چشم بیننده‌ میندازه.

اما پشت بنتلی هم طراحی مخصوص خودش رو داره و قوس خاص پشتش حتی از فاصله‌ی دور هم بنتلی بودنش رو داد می‌زنه.چراغ‌های Bشکل عقب هم که نشانگر حرف اول اسم این خودرروساز هستش جزء DNA این خودرو محسوب میشه.

در کل ظاهر مولسان شاید بیشتر رسمی باشه تا اسپرت و بیشتر مخاطبان جا افتاده و مسن‌تر خودش رو تحت تاثیر قرار بده که بیشتر دنبال کلاس کاری خودشون هستن و زیاد به گاز دادن با این ماشین فکر نمی‌کنن ولی البته وقتی که نیاز به گاز دادن باشه این ماشین دست کمی از خودروهای سوپر اسپرت‌ نداره!!

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

نگاهی به داخل مولسان

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

شاید برای مشخصات فنی مولسان بشه رقبای زیادی پیدا کرد ولی وقتی بحث طراحی داخلی یا امکانات رفاهی این ماشین میشه به جز یکی دو مورد تقریبا هیچ رقیب دیگه‌ای برای‌ این ماشین نمیشه پیدا کرد.ظاهر و نمای داخلی مولسان بیشتر شبیه یک هتل مجلل هستش تا یک خودرو.برای ساخت کابین یک خودروی معمولی حدودا ۱۷ ساعت وقت صرف میشه که این عدد برای ساخت اتاق مولسان به ۴۰۰ ساعت میرسه!

تقریبا تمام مواد استفاده شده داخل کابین از چرم و چوب هستش و فقط کلید‌ها پوشش شیشه‌ای دارن تا به درخشش بیشتر کابین اضافه کنن.نکته‌ی جالب در مورد این ماشین اینه که برای پوشش چرم داخلی از پوست ۱۷ گاو مختلف استفاده شده!!! البته این رو هم باید اضافه کنیم که شما در زمان خرید خودرو می‌تونید ۲۴ نوع انتخاب برای رنگ قسمت‌های چرم داخل کابین داشته باشین.

اما یکی از ویژگی‌های بنتلی مولسان و خودروهای اشرافی دیگه اینه که معمولا صاحب خودرو تو قسمت عقب ماشین می‌شینه،پس صندلی‌ها و کنسول عقب این خودروها باید به اندازه‌‌ی کافی زیبا، راحت و دارای انواع امکانات رفاهی و سرگرمی باشن و بنتلی مولسان دقیقا تمام این موارد رو داره. مولسان در ردیف عقب دو عدد صندلی داره که شباهت زیادی به صندلی‌های هواپیماهای فرست کلاس دارن و در صورت باز شدن شبیه یک تخت خواب بسیار راحت می‌شن،البته تخت خوابی که گرم‌ کن، سرد کن و ماساژور داره!

در کنار شما یک یخچال و جام‌های بسیار شکیلی قرار گرقته تا لذت داشتن نوشیدنی خنک همیشه برای شما فراهم باشه.قابل ذکره که در این یخچال به صورت اتوماتیک باز میشه وحس مدرنیته رو به لذت‌های دیگر شما اضافه میکنه. البته بنتلی به فکر راحتی بیشتر شمام بوده و دو عدد جا لیوانی جالب و زیبا رو هم کنار دست شما تعبیه کرده تا نگران افتادن لیوانتون هم نباشید.از ویژگی‌های دیگه میشه به تبلت‌های ۱۰.۲ اینچی با برند بنتلی در روبه روی صندلی‌های عقب که قابلبت جدا شدن از صندلی رو دارن اشاره کرد.یک میز کوچک هم برای رفاه بیشتر به صورت باز شونده در کنسول وسط تعبیه شده که البته در صورت حتی کمی نیش گاز با این ماشین عملا نمی‌تونید چیزی رو روش قرار بدید چون میفته!

پرده‌های کناری و پرده‌‌ی عقب هم مثل خیلی از ماشین‌های دیگه به صورت خودکار کشیده میشن تا نور آفتاب یا نگاه مردم بیرون باعث به هم خوردن آرامش شما نشن! یکی از نکات خیلی ظریف در زمان سفارش خودروهای لوکس انتخاب نوع تودوزی‌ها هستش که نشان از حساس بودن طراحان این خودروها روی نکات کوچک و ظریف رو میده. اما آخرین نکته در مورد اتاق این ماشین سانروف اون هستش که بر خلاف خودروهای دیگه تقریبا در قسمت عقب قرار داره و فقط مخصوص سرنشینان عقب در نظر گرفته شده. (ردیف عقب مولسان انقدر خوب بود که بهمون اجازه نداد راجع به ردیف جلو زیاد صحبت کنیم!)

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

نگاهی به زیر کاپوت مولسان

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

همون‌طور که در بالا گفتیم بنتلی مولسان طول خیلی زیادی داره و هیکل بزرگی هم داره که باعث میشه وزن این خودرو به بیش از ۲۶۰۰ کیلوگرم برسه؛ یعنی تقریبا دو برابر خودروهای عادی!!!

ولی جالبه بدونید که شتاب ۰ تا ۱۰۰ بنتلی مولسان اسپید فقط و فقط تو ۴.۹ ثانیه اتفاق میفته.این عدد فقط ۰.۹ ثانیه از SL65 بیشتره و برای همچین جثه‌ای واقعا بی‌نظیره.

مسلما این شتاب مستلزم یک موتور فوق قوی و عملکرد بسیار بالای گیربکس هست و در مولسان اسپید هم دقیقا همینطور هست.یک موتور هشت سیلندرتویین توربو با حجم ۶۷۵۰ سی‌سی وظیفه‌ی تولید نیروی پیشرانه‌ی این اشراف ‌زاده‌ی سنگین‌ وزن رو داره. با توجه به اینکه این موتور ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید میکنه میشه گفت که وظیفه‌ی خودش رو یه شدت عالی انجام میده و جای هیچ انتقادی رو نمی‌ذاره.نسبت اسب بخار به وزن این خودرو ۱۹.۷۴ درصد هستش که در مقایسه با مرسدس بنز E200 2017 که یک خودروی با وزن معمولی محسوب میشه حدود ۸ درصد بیشتره!

اما مسئولیت انتقال قدرت در مولسان اسپید به عهده‌ی یک گیربکس ۸ سرعته‌ی خودکار هستش که نیرو و گشتاور موتور رو به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنه. برای سیستم تعلیق این خودرو ۴ حالت در نظر گرفته شده که با توجه به نوع رانندگی اسپرت یا غیر اسپرت شما کمک فترها خشکی یا نرمی خودش رو تنظیم می‌کنن.این سیستم با توجه به دست اندازهای جاده در هر ثانیه ۵۰ بار تغییر وضعیت میده تا بیشترین تطبیق پذیری ممکنه رو با سطح جاده داشته باشه و مسافرین خودش رو در کمال آرامش و راحتی به مقصد برسونه.

شاید تنها نکته‌ای که در مورد مولسان بشه انتقاد کرد مصرف سوخت بسیار بالای این خودرو باشه که در شهر ۲۳.۴ لیتر، در سیکل ترکیبی ۱۵ لیتر و در جاده ۱۰.۱ لیتر رو در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزونه که اعداد مناسبی نیستن.البته یکی از نوآوری‌های بنتلی برای کاهش مصرف سوخت خارج کردن ۴ سیلندر از ۸ سیلندر موتور در مواقعی هستش که نیازی به اون‌ها نیست.

در کل به جز فاکتور مصرف سوخت تمام ویژگی‌های فنی مولسان فوق‌العاده هستن چرا که ۵۳۰ اسب بخار قدرت، ۱۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، صفر تا صد ۴.۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت گواه این موضوع هستن.

در پایان بررسی این قصر متحرک به مبحث جذاب قیمت می‌رسیم که صاحبان این خودرو باید برای داشتن اون پرداخت کنن.قیمت پایه ی بنتلی مولسان اسپید بیش از ۳۲۰۰۰۰ دلاره که این عدد بیش از ۶ برابر قیمت پایه‌ی مرسدس بنز E300 2017 هستش!!! این عدد این ماشین رو اونقدر دست نیافتنی می‌کنه که قطعا هر کسی با دیدن یک بنتلی تو خیابان شگفت زده بشه!

البته احتمالا این پول‌ها برای صاحبان ثروتمند این خودروها اونقدرهام زیاد نباشه!!

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی

بنتلی مولسان، اشراف زاده‌ی بریتانیایی



نظرات

  • احمد احمد (5 خرداد 1396 ساعت 02:52)

    یعنی میشه خدا؟؟؟؟؟؟