1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

30 فروردین 1395
  • 0

شاید اگر بحث آفرود را کنار بگذاریم، اصلی‌ترین رسالت خودروهای شاسی‌بلند، خانوادگی بودن آن‌هاست. قطعاً کسی برای سرعت بالا یا رانندگی دیوانه‌وار سراغ یک SUV نمی‌رود. اگرچه امروزه خودروهای SUV بسیار توانمند هستند ولی همان‌طوری که اشاره شد، جنبه راحتی و خانوادگی بودن آن‌ها بسیار پررنگ‌تر است. امروزه کمتر خودروسازی را می‌تواند یافت که دست‌کم یک مدل SUV تولید نکرده باشد، چه برسد به مرسدس بنز و آئودی که به‌خوبی چم‌وخم این کار را یاد گرفته‌اند. به همین بهانه می‌خواهیم بازهم دو آلمانی دیگر را به جان هم بیندازیم و از میان دو خودرو خوب، گزینه بهتر را انتخاب کنیم. مرسدس GLC در برابر آئودی Q5.

مقایسه ظاهری:

مرسدس نا به حال (در انگلستان) در سایز GLC، خودروی SUV معرفی نکرده بود. اما اگر بازار جهانی را در نظر بگیریم، مرسدس GLC جانشین خودروی GLK شد. این خودرو با جلوپنجره شبیه سی کلاس (پلتفرم کلی GLC برخاسته از سی کلاس است.)، خط و خطوطی منحنی وار و بسیار نرم، در کنار قیافه خشن، ابهت و لطافت خاصی را ارائه می‌دهد. ابهت را می‌تواند مدیون چراغ‌های جلو و ورودی‌های هوای زیر آن‌ها دانست و لطافت را نیز باید مرهون چراغ‌های قوس‌دار عقب پنداشت. البته مدل‌های اسپرت و اسپرت AMG با چراغ‌های LED دار و رینگ‌های بزرگ‌تر، خوش‌تیپ‌تر و هولناک‌تر از مدل پایه به نظر می‌رسند.

هرچقدر که GLC چهره جدیدی برای ماست، آئودی Q5 را باید رفیق چندساله جاده‌ها دانست. چهره Q5 نه به اندازه X3 خشن و تهاجمی است و نه مثل GLC لطافتی خاصی دارد. اگرچه ظاهر آن همچنان، کمی قدیمی به نظر می‌رسد ولی بدین معنا نیست که خودروی جذابی نیست. به‌جرئت می‌توان گفت که آئودی Q5 به‌ویژه نسخه S-Line آن، یکی از خوش‌چهره‌ترین SUV های اروپایی است. در مقایسه با GLC، شاید آئودی بهتر بتواند تعریف ما را از یک SUV نمایش دهد. البته نمی‌خواهیم منکر طراحی مدرن مرسدس شویم، اما آن طراحی که ما تابه‌حال به‌عنوان یک SUV شناخته‌ایم، در Q5 بیشتر نمایان است.

مقایسه اتاق‌ها:

همان چیزی که از یک سی کلاس و حتی شاید اس کلاس انتظار داریم، در GLC نیز نمایان است. داشبورد خوش‌رنگ با طراحی زیبا، سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش بزرگ در وسط داشبورد، به همراه یک کنترلر لمسی جدید. شاید سیستم اطلاعات سرگرمی COMAND همانند MMI در آئودی یا xDrive در بی‌ام‌دبلیو مخاطب پسند نباشد؛ ولی بااین‌حال، امکانات زیادی را ارائه می‌دهد.

بخش داخلی آئودی Q5 در طی سال‌ها ثابت کرده است که بسیار بادوام و باکیفیت است ولی در کنار رقبای جدید کمی عقب‌مانده‌تر به نظر می‌رسد. همچنین Q5از نسخه جدید سیستم اطلاعات و سرگرمی MMI استفاده نکرده است و کیلومترشمارهای آن نیز برخلاف مدل‌های جدید آئودی که دیجیتالی هستند، همچنان آنالوگ باقی‌مانده است و توان نمایش سیستم اطلاعات MMI و رهیاب را ندارد. اگرچه شاید داخل Q5 زیبایی رقبای امروزی نداشته باشد ولی ثابت کرده است که ازلحاظ کیفیت کمبودی ندارد.

ازنظر گنجایش نیز دو خودرو شرایط یکسان و البته بسیار خوبی دارند. 550 لیتر فضای داخلی GLC در برابر Q5 با 560 لیتر. البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد که وقتی صندلی‌ها خوابانده شوند، مرسدس GLC با گنجایش 1600 لیتری، 40 لیتر بیشتر از Q5 فضا فراهم می‌کند. در کل، هر دو خودرو فضای بسیار مناسبی را برای تمام سرنشینان فراهم می‌آورند و هر دو سربلند از این بخش خارج می‌شوند.

رانندگی:

شاید بهترین رویکرد مرسدس GLC را باید رانندگی دل‌چسب و راحت و هندلینگ فرز و منعطف آن دانست. سیستم چهارچرخ محرک در همه مدل‌ها اعمال‌شده است و باعث می‌شود تا وقتی پشت فرمان هستید، استحکام خودرو را درحرکت حس کنید. چهار حالت رانندگی روی خودرو موجود است که اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید با خرید پک، ضمن اضافه کردن حالت‌های جدید، سیستم سازگاری کمک‌فنرها با شرایط جاده در ضمن استفاده از پمپ هوا را نیز به خودرو بیفزایید. این را در نظر بگیرید که GLCتنها خودرو در دسته خود است که چنین کمک‌فنرهایی را ارائه می‌دهد.

آئودی Q5 نیز همانند GLC در تمامی مدل‌ها از سیستم چهارچرخ محرک کواترو بهره می‌برد که باعث می‌شود یک رانندگی مطمئن و پایدار با خودرو را تجربه کنید. علاوه بر این هندلینگ غیر لغزنده خودرو در کنار سیستم Body Control (خم شدن خودرو به داخل سمت داخل پیچ‌ها)، رانندگی شیرینی را برایتان به ارمغان می‌آورد. نکته منفی در مورد Q5 این است که وقتی رینگ‌های بزرگ روی آن نصب شوند، آن راحتی و نرمی خودرو متأسفانه از بین می‌رود و سواری خودرو کمی خشن و سرکش می‌شود.

درزمینهٔ آفرود، این مرسدس هست که بازهم گوی سبقت را از هم‌وطن خود می‌رباید. به‌ویژه اگر پک 653 دلاری را هم روی GLC نصب نمایید. سیستم‌های هوشمند کمک‌فنرهای جدید این اجازه را به شما می‌دهد که ارتفاع خودرو را بالا ببرید. همچنین استفاده از بامپرهای مخصوص باعث شده است تا به هنگام گذر از شیب‌های تند، کار سختی پیش رو نداشته باشید. البته Q5 هم درزمینهٔ آفرود خودرو کم بضاعتی نیست ولی در کنار رقیب خود حرفی برای گفتن ندارد.

مقایسه موتورها:

همان‌طور که در مقایسه قبلی هم اشاره شد، مرسدس GLC از موتور 2.1 لیتری دیزلی در دو مدل استفاده می‌کند. یکی با خروجی 168 اسب بخار که صفر تا صد آن 8.3 ثانیه است و دیگری با خروجی 204 اسب بخار که صفرتا صد فقط 0.7 ثانیه کمتر از موتور ضعیف‌تر است. حقیقت آن است که همان‌طور که در مقایسه با X3 هم اشاره شد، این دو موتور تفاوت خاصی باهم ندارند. هر دو این موتورها به یک جعبه‌دنده نه سرعته متصل می‌شود. قطعاً با توجه به تفاوت کم دو موتور، نسخه 168 اسب بخاری برای خرید پیشنهاد می‌شود، مگر اینکه واقعاً برای راننده حرفه‌ای باشید و به آن تفاوت کم هم رحم نکنید.

البته اگر موتورهای دیزلی را به هر دلیلی نمی‌پسندید، بهتر است تا پایان سال 2016 میلادی منتظر باشید چون یک مدل از GLC با نام 350e قرار است با موتور بنزینی-الکتریکی هیبرید عرضه شود. البته این مدل جدید قرار است از پیشرانه بهبودیافته‌ای نسبت به این مدل بهره ببرد و آلایندگی کمتری هم داشته باشد. علاوه بر این‌ها یک مدل AMG 43 نیز احتمالاً با موتور بنزینی V6 تویین توربو عرضه خواهد شد.

می‌رسیم به پیشرانه آئودی Q5. طیف موتورهای موجود برای Q5 وسیع‌تر است. یک موتور توربو شارژ 2 لیتری با 225 اسب بخار و چهار موتور مختلف دیزلی دیگر. دو مورد از این موتورهای دیزلی 2 لیتری هستند و با خروجی‌های 148 و 187 اسب بخار عرضه می‌شوند که صفر تا صد هر نسخه به ترتیب 10.8 و 8.4 ثانیه است. پس از این‌ها یک موتور 3 لیتری V6 دیزلی با خروجی 245 اسب بخار و صفر تا صد 7.1 ثانیه نیز موجود است. موتور دو لیتری به‌عنوان استاندارد در نسخه‌های معمولی با جعبه‌دنده 6 سرعته دستی عرضه خواهد شد؛ اما برای موتور سه لیتری از جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک استفاده خواهد شد.

اگر به دنبال آدرنالین و هیجان هستید، احتمالاً باید سراغ نسخه تیونینگ شده Q5 با موتور تویین توربو V6 با خروجی 313 اسب بخار بروید که با صفر تا صد 5.1 ثانیه، یکی از سریع‌ترین SUV های بازار خودرو است.

قیمت:

پایین‌ترین مدل مرسدس GLC باقیمت 49,733 دلار عرضه می‌شود؛ ولی اگر به دنبال آپشن‌های بیشتر و موتور قوی‌تر هستید، باید چیزی حدود 64 هزار دلار خرج کنید که باید قبول کنیم برای رانندگان غیرحرفه‌ای، ولخرجی است. مصرف سوخت GLC یک لیتر به ازای هر 24 کیلومتر است و میزان تولید گاز کربن دی‌اکسید نیز 129 گرم به ازای هر کیلومتر است که چندان هم بد نیست.

آئودی با مدل‌های متنوع‌تر، قیمت‌های متفاوتی هم دارد ولی اگر بخواهیم رنج قیمت Q5 را مشخص کنیم، باید بگوییم که ارزان‌ترین نسخه آن حدوداً 45,500 دلار قیمت دارد. درست است که این نسخه از پایین‌ترین مدل GLC ارزان‌تر است ولی موتور آن نیز ضعیف‌تر از GLC است. همچنین جعبه‌دنده آن نیز دستی است. احتمالاً اکثر خریداران Q5 به دنبال نسخه دولیتری دیزلی با 187 اسب بخار باشند که چیزی در حدود 49,300 دلار قیمت دارد و با اضافه شدن آپشن های S-Line هم احتمالاً 3500 تا 7000 دلار هم به قیمتش افزوده شود. نسخه شش سیلندر Q5 باقیمتی نزدیک به 55 هزار دلار ارائه می‌شود. حال اگر مدل SQ5 را برگزینید این مقدار به 64,700 دلار افزایش می‌یابد و درنهایت اگر بهترین مدل SQ5 را هدف قرار دهید باید بیش از 71 هزار دلار هزینه کنید. حتی از بالاترین مدل GLC هم بسیار گران‌تر است. مدل‌های بنزینی و V6 مصرفی کمتر از یک لیتر در 17 کیلومتر دارند.

نتیجه:

هرکدام را که انتخاب کنید، سخت امکان دارد که پشیمان شوید. مرسدس GLC با طراحی خارجی و داخلی مدرن‌تر، رانندگی راحت‌تر و بهسوزی مناسب، انتخاب خوبی است. اگر به دنبال یک خودرو ارزان‌قیمت در این دسته هستید Q5 خودروی خوبی است و یا برعکس اگر به دنبال یک پیشرانه قدرتمند هستید بازهم مدل‌بالاتر Q5 گزینه مناسبی است، هرچند قیمت گزافی دارد.

در کل باید بار دیگر دست دایملرها را به‌عنوان پیروز میدان نبرد بالا ببریم. البته مدل جدید Q5 در اواخر سال جاری میلادی معرفی خواهد شد و شاید این معادلات را بر هم ریزد؛ ولی آنچه الآن مشهود است، این است که مرسدس GLC بهتر از آئودی Q5 است. به نظر آئودی Q5 در قیاس با X3 رقیب آسان‌تری برای مرسدس GLC است.

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

 مقایسه آئودی Q5 و مرسدس GLC

منبع پدال


نظرات