1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

5 اردیبهشت 1395
  • 0

کلاس سدان کوپه در سال 2004 و با معرفی مدل CLS توسط مرسدس بنز پایه‌گذاری شد. به دلیل محبوبیت و موفقیت CLS، رقبای مرسدس بنز نیز به فکر ساخت چنین خودروهایی افتادند. بدین ترتیب مدل A7 توسط آئودی در سال 2009 و سری 6 گرن کوپه در سال 2012 توسط ب ام و معرفی شدند تا با مرسدس بنز CLS به رقابت بپردازند. حال در این نوشتار دو خودرو از بین این سه رقیب را روبروی یکدیگر قرار داده‌ایم تا از میان آن‌ها خودروی برتر را انتخاب کنیم.

طراحی خارجی

به لطف استایل کوپهٔ A7 و CLS، هردوی آن‌ها زیباتر از خودروهایی که بر اساس آن‌ها شکل‌گرفته‌اند (آئودی A6 و مرسدس بنز E کلاس) به نظر می‌رسند. A7 از جلو شبیه به A6 به نظر می‌رسد با این تفاوت که دارای ظاهری تهاجمی‌تر، چراغ‌های باریک‌تر و جلوپنجرهٔ بزرگ‌تری است. اندازهٔ بزرگ‌تر رینگ‌ها که کوچک‌ترین آن 19 اینچ است به همراه شیشهٔ عقب و درِ صندوق بارِ زاویه‌دار به هرچه اسپرت تر شدن A7 کمک کرده است.

طراحی تمام منحنی CLS نیز دارای ویژگی‌هایی است که آن را اسپرت تر از دیگر محصولات مرسدس بنز نشان می‌دهد؛ مانند قوس عقبی خودرو که درنهایت زیبایی به چراغ‌های عقب ختم می‌شود. این عوامل موجب شده تا طراحی CLS چشم‌نوازتر سدان های سنتی مرسدس بنز به نظر برسد. البته نسخهٔ شوتینگ بریک CLS هم ساخته‌شده است که بین 500 تا 1580 پوند گران‌تر از مدل معمولی است اما در عوض یک صندوق بار وسیع 590 لیتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

طراحی داخلی

کابین هر دو خودرو به زیبایی طراحی‌شده است. در آئودی فرمان اسپرت ضخیم، کنسول مرکزی بزرگ و صفحه‌نمایش سرگرمی که در بالای داشبورد قرارگرفته به چشم می‌آید. داخل CLS نیز بر اساس E کلاس شکل‌گرفته و کنسول مرکزی آن به همراه صفحه‌نمایش بزرگ نظرها را به خود جلب می‌کند. درکل طراحی داخلی هر دو خودرو فوق‌العاده است.

هرچند فرم کوپهٔ این خودروها جذاب و زیباست اما موجب شده تا کمی از راحتی و فضای داخلی قسمت عقب خودرو کاسته شود. به همین دلیل افراد بلندقد سخت‌تر از A6 قادر به سوار و پیاده شدن از A7 هستند و درحالی‌که قسمت عقب CLS هم تنگ‌تر از E کلاس است. هردوی A7 و CLS فضای صندوق بار کمتری نسبت به همتایان سدان خود دارند به‌طوری‌که حجم صندوق بار در A7 535 لیتر و در CLS 520 لیتر است (590 لیتر در نسخهٔ شوتینگ بریک).

رانندگی

A7 سواری راحتی داشته و از ورود صدای باد به داخل کابین تا حد زیادی جلوگیری شده است. فرمان آن کمی بی‌روح احساس می‌شود اما سرگرم‌کننده‌تر از بسیاری از رقباست. بر روی جاده پایداری خوبی داشته و حس اطمینان را به راننده منتقل می‌کند. همهٔ نسخه‌های A7 جز نمونه‌های پایهٔ دیزلی با سامانهٔ چهارچرخ متحرک معروف آئودی یعنی کواترو عرضه می‌شوند که در هر آب و هوایی موجب افزایش کشش و پایداری خودرو می‌شود.

بااین‌حال ازلحاظ سواری، CLS برتر بوده و رانندگی با آن واقعاً هیجان‌انگیز است؛ اما فرمان آن مانند A7 احساس خوبی به راننده منتقل نمی‌کند هرچند که هنوز هم در جاده‌های پرپیچ‌وخم سرگرم‌کننده است. بعلاوه اگر سیستم تعلیق سفارشی آن را انتخاب کنید، کیفیت سواری آن یک گام بالاتر از A7 قرار خواهد گرفت.

پیشرانه

لیست موتورهای دیزل A7 متشکل از یک نمونهٔ 3 لیتری V6 با چهار سطح قدرت گوناگون است. مدل A7 Ultra با پیشرانهٔ 215 اسب بخاری و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، مصرف سوخت فوق‌العادهٔ 3.91 لیتر در صد کیلومتر دارد درحالی‌که قوی‌ترین نسخهٔ موتور دیزل V6 که از نوع توئین توربودیزل است، A7 را در 5.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. اگر سرعت تنها چیزی است که به دنبال آن هستید مدل RS7 مناسب‌ترین گزینه خواهد بود. چراکه قدرت 552 اسب بخاری نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربوی آن کافی ست تا سرعت این کوپهٔ 1930 کیلوگرمی را تنها در 3.7 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند؛ یعنی مشابه یک آستون مارتین ونتیج V12؛ اما اگر بازهم بیشتر از این می‌خواهید آئودی RS7 Performance را آماده کرده است که با قدرت عظیم 605 اسب بخاری خود کاملاً CLS را شرمنده می‌کند. در سطحی کمی پایین‌تر از RS7، مدل S7 قرار دارد که هنوز هم تا اندازهٔ زیادی سریع است.

مرسدس بنز نیز دو موتور بنزینی و دو موتور دیزل را در لیست سفارشات CLS قرار داده است. کارآمدترین آن‌ها مدل CLS 220D است که نه درزمینهٔ مصرف سوخت و نه درزمینهٔ عملکرد حریف A7 Ultra نمی‌شود. چراکه شتاب صفرتا صد آن با 8.5 ثانیه یک ثانیه بیشتر و مصرف سوخت آن با 4.16 لیتر در صد کیلومتر 0.25 لیتر بیشتر از A7 Ultra است. نسخهٔ قدرتمندتر آن CLS 350D است که عملکرد بسیار بهتری را با افزایشِ جزئیِ مصرف سوخت ارائه می‌کند؛ اما مرسدس بنز با CLS63 AMG S به RS7 پاسخ داده است. این مدل مجهز به پیشرانهٔ 5.5 لیتری V8 توربو دوقلو است که 585 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ اما در کمال تعجب علیرغم برخورداری از قدرت بیشتر، در شتاب صفرتا صد کیلومتر 0.4 ثانیه کندتر از آئودی عمل می‌کند چراکه در RS7 نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود درحالی‌که CLS63 دیفرانسیل عقب است.

ارزش در برابر قیمت

با نگاهی به قیمت‌های این دو خودرو می‌توان فهمید که هیچ‌کدام از آن‌ها از ارزش قابل‌توجهی نسبت به قیمت برخوردار نیستند. آئودی A7 بسته به هر مدل بین 5 تا 10 هزار پوند قیمت بیشتری از یک آئودی A6 دارد درحالی‌که همین تفاوت قیمت بین CLS و E کلاس هم به چشم می‌خورد. بااین‌حال تیپ‌های پایینی A7 از ارزش در برابر قیمت بیشتری نسبت به CLS برخوردارند. به‌عنوان‌مثال A7 Ultra با موتور 3 لیتری TDI سریع‌تر و باصرفه‌تر از CLS 220D است درحالی‌که قیمت کمتری هم دارد. این خودرو با قیمت 46 هزار پوند، تجهیزات استاندارد فراوانی چون چراغ‌های LED، صندلی‌های چرمی و سیستم‌های سرگرمی با تکنولوژی بالا را ارائه می‌کند. البته اگرچه بالاترین مدل A7 یعنی RS7 گران‌تر از CLS63 AMG S است اما به دلیل اینکه برای هر دو خودرو باید بیش از 85 هزار پوند هزینه کرد، این اختلاف قیمتِ جزئی چندان به چشم نمی‌آید.

نتیجه

با تمام این موارد، کدام‌یک از این دو سدانِ کوپهٔ پریمیوم برتر است؟ باید گفت با اختلاف اندکی مرسدس بنز CLS. این خودرو راحت‌تر و سرگرم‌کننده‌تر بوده و جز در تیپ‌های پایینی، ارزش در برابر قیمت بیشتری نسبت به آئودی A7 دارد. بعلاوه نسخهٔ شوتینگ بریک آن نیاز کسانی که به دنبال کارایی بیشتری هستند را هم برآورده می‌کند.

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

 مقایسه آئودی A7 و مرسدس CLS

منبع پدال


نظرات