1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. اعتراض کمپانی Zenvo به قسمت سوم تاپ گیر

اعتراض کمپانی Zenvo به قسمت سوم تاپ گیر

18 اسفند 1392
  • 0

هفته گذشته در جریان قسمت سوم از فصل بیست و یکم تاپ گیر، شاهد حضور سوپرکار جدید دانمارکی ها بودیم؛ یک هیولای ۱۱۰۰ اسبی که Zenvo ST1 نام دارد .

همه چیز در ابتدا عادی بود و حتی کلارکسون چند نکته خوب ST1 مانند راحتی، کابین آرام و شتابگیری فوق العاده بالای آن حتی در سرعت های زیاد و … را گفت. اما کمی بعد کلارکسون بهانه گیری اش را شروع می کند:

کی هست که بگه: “نه، من فراری، لامبورگینی، پاگانی، بوگاتی، پورشه، آئودی R8، مکلارن و آستون مارتین رو نمیخوام؛ من ترجیح میدم پولم رو صرف چیزی کنم که هنوز امتحانش رو پس نداده، خودرویی از یک کمپانی که حتی اسمش رو هم نشنیدم” چرا باید کسی همچین کاری کنه؟!

اما در ادامه تست این خودرو می بینیم که برای رفع مشکلاتی در کلاچ و یا بخارگرفتن چراغ های جلو، خودرو به دانمارک برده می شود و بعد از دو هفته مجددا به پیست تاپ گیر برمی گردد. اما متاسفانه بازهم مشکلات ST1 تمامی ندارد؛ اینبار از کار افتادن فن ها موجب بروز آتش سوزی در انجین می شود.

به هرحال بعد از این مشکلات نوبت به تایم گیری می رسد. استیگ توانست زمان یک دقیقه و ۲۹٫۹ ثانیه برای ST1 ثبت کند؛ زمانیکه برخلاف قدرت ۱۰۰۰تایی و قیمت یک میلیون دلاری اش آنرا مابین GT86 و فوکوس ST قرار می داد!

قاعدتا باچنین اتفاقی قابل حدس بود که صدای اعتراض دانمارکی ها دیر یا زود به گوش میرسد تا اینکه روز گذشته بالاخره دفاعیات کمپانی در رسانه ها منتشر شد که خلاصه آنها در ذیل آمده است. جالبی این گفته ها آنجاست که به ادعای کمپانی، تاپ گیر عمدا برخی حقایق را کتمان کرده:

خرابی کلاچ بعد از یک ساعت رانندگی سنگین با دریفت های متعدد راننده تاپ گیر و در بدترین شرایط آب و هوایی اتفاق افتاده.

نقص فنی در سیستم اینترکولر برای رانندگی طولاتی مدت تاپ گیر با سرعت های بالا بوده طوریکه نه در لحظات اول بلکه بعد از مصرف شدن ۵۰ لیتر بنزین این اتفاق افتاده.

تایم گیری نا امیدکننده ST1 در روزی صورت گرفته که رانندگی حتی در بسیاری از بخش های انگلستان بدلیل دمای پایین و باران سنگین توصیه نمی شد.

در زمان فیلمبرداری، ST1 در پیست تاپ گیر به حداکثر سرعت ۳۰۴ کیلومتر برساعت رسید که بیشترین سرعتی است که این اواخر در تاپ گیر به ثبت رسیده. همچنین شتاب صفرتا صد خودرو (در آن شرایط آب و هوایی) معادل ۲٫۶۹ ثانیه ثبت شد. اما چرا هیچکدام از این تست ها روی آنتن نرفت؟

کمپانی همچنان آماده تست این خودرو درپیست تاپ گیر و در شرایط آب و هوایی مساعد بوده تا همه زمان واقعی آنرا ببینند.

قیمت پایه ای خودرو برخلاف آنچه کلارکسون گفته ۸۰۰,۰۰۰ پوند نیست بلکه ۶۶۰,۰۰۰ پوند است.




نظرات