1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. " این یا اون؟ " مقایسه کوتاه خودرو های همکلاس در قیمت های مختلف

" این یا اون؟ " مقایسه کوتاه خودرو های همکلاس در قیمت های مختلف

24 مرداد 1395
  • 6

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درخصوص خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده تا در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

ایران خودرو دنا یا برلیانس h320

دو خودرویی که در جاده مخصوص تولید می‌شوند. هر دو از گیربکس‌های دستی برخوردار هستند و در این میان دنا با موتوری پر‌حجم‌تر به میدان آمده است. البته این موتور حجیم‌تر قدرت بیشتری نیز تولید می‌کند. هر دو خودرو از ظاهری زیبا بهره می‌برند و در بازار ایران نیز پر‌طرفدارند. این دو خودرو را می‌توان رقبایی جدید دانست چراکه در رنج قیمتی 45 میلیون تومان انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند. دنا خودرویی روی پلت‌فرم سمند است و از این‌رو از فضایی زیاد برای سرنشینان برخوردار است و البته هندلینگ بالایی نیز دارد. برلیانس نیز به‌رغم داشتن موتوری ضعیف‌تر از کشش خوبی برخوردار است و سواری لذت بخشی دارد.

 این یا اون ؟

امکانات هر دو خودرو مناسب است، اما دنا از داشته‌های فراوان‌تری برخوردار است. گستردگی خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب است اما در این میان دنا موفق‌تر است به خصوص اینکه قطعات آن نیز در دسترس‌تر بوده و راحت‌تر می‌توان آنها را تهیه کرد. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌های خوبی در این رنج قیمتی دانست اما از شتاب و سرعت خوب و البته امکانات بیشتر دنا نمی‌توان به راحتی گذشت. این در حالی است که برلیانس خودرویی اسپرت‌تر از دنا بوده و سواری متفاوت‌تری ارائه می‌دهد. بازار دست دوم هر دو خودرو نیز قابل قبول است و راحت فروش می‌روند.

تویوتا پریوس یا آلفارومئو جولیتا

دو خودرویی که در واقع هیچ ربطی به هم ندارند اما از نظر قیمت تقریبا در یک سطح قرار دارند. آن هم در بازار ایران البته. یکی کاملا اقتصادی و دیگری پر‌هزینه. در یک سو پریوس با پشتوانه اعتبار تویوتا در ایران قرار دارد. پریوس یک تازه‌وارد به بازار ایران است. در سوی دیگر جولیتای زیبا با موتوری که در سال‌های قبل عنوان یکی از بهترین موتورهای جهان را به دست آورد. جولیتای نتوانست آنطور که شایسته نام آلفا بود در بازار ایران موفق شود که البته شرکت عرضه‌کننده نیز در این عدم موفقیت بی‌تاثیر نبوده است. موتور پریوس پر‌حجم‌تر است اما جولیتا موتور پر‌قدرت تری دارد در عوض پریوس از دو موتور بنزینی و برقی سود می‌برد که همین امر سبب شده تا مصرف سوخت بسیار کمی داشته باشد.

 این یا اون ؟

جولیتا یک خودروی اسپرت با رانندگی بسیار پر‌هیجان است و پریوس یک خودروی خانوادگی با مصرف سوخت کم و سواری معمولی. خدمات پس از فروش پریوس هم گسترده و هم منظم‌تر است این در حالی است که جولیتا نمایندگی‌های زیادی ندارد. امکانات هر دو خودرو مناسب است اما کیفیت مواد به کار رفته درون کابین جولیتا به مراتب بهتر است. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی هستند. اما اگر لذت سواری اسپرت را با شتاب بالا می‌خواهید جولیتا بخرید و پریوس را به‌عنوان یک خودروی بی‌دردسر و کم‌هزینه انتخاب کنید که البته در بازار دست دوم موفق‌تر از جولیتا خواهد بود.

ام‌جی3 یا میتسوبیشی میراژ

دو خودروی شهری و کوچک که البته هر دو نتوانسته‌اند آن‌طور که باید در بازار ایران موفق ظاهر شوند. اگرچه هر دو خودرو ساخت دست چشم‌بادامی‌ها هستند، اما یکی را چین و دیگری را ژاپن تولید می‌کند.ام‌‌جی از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر بهره می‌برد و همین امر سبب شده تا در شتاب‌گیری عملکرد بهتری داشته باشد. در سوی دیگر میراژ، خودرویی با مصرف سوخت کم و البته بسیار کم‌استهلاک و کم‌هزینه است. به‌طور کلی می‌توان میراژ را بی‌دردسر دانست.

 این یا اون ؟

هر دو خودرو برای راندن در شهر بسیار مناسب هستند، اما میراژ را می‌توان خوش دست‌تر از ام‌‌جی به حساب آورد. در مقابل ام‌‌جی 3 از طراحی بهتر و چشم‌نوازتری برخوردار است. اگرچه امکانات ام‌‌جی بیشتر از میراژ است اما مواد به کار رفته درون کابین میراژ باکیفیت‌تر جلوه می‌کند. هر چند به‌طور کلی این ژاپنی کوچک خودرویی با کیفیت‌تر و البته با دوام بیشتر است. اما با توجه به امکانات بیشتر و البته شتاب و سرعت بالاتر ام‌‌جی هم انتخاب خوبی به حساب می‌آید. هر دو خودرو در زمینه خدمات پس از فروش چندان گستردگی ندارند اما خیلی هم نیازی به خدمات ندارند. هر دو خودرو در بازار با کم توجهی رو به رو هستند. اما وضعیت میراژ کمی وخیم‌تر است. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخابی مناسب در این کلاس دانست.

ام‌وی‌‌ام 550 یا جک j5

دو خودروی چینی تولید داخل که با قیمت تقریبا مشابه عرضه شده و در یک کلاس قرار دارند. یکی پر‌اقبال و دیگر کم اقبال. شاید استهلاک پایین جک سبب شده مشتری بیشتری از رقیبش داشته باشد. اگرچه 550 خودرویی بی‌کیفیت نیست اما جک پر‌فروش‌تر است. 550 از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر بهره می‌برد اما به دلیل داشتن گیربکس cvt کمی شتاب‌گیری در آن کند انجام می‌شود. البته این گیربکس مصرف آن را کاهش داده است. هر‌چند در این میان جک هم خودرویی کند به خصوص در شتاب اولیه به حساب می‌آید اما در دنده‌های بالاتر عملکرد بسیار خوبی داشته و رسیدن به سرعت‌های زیاد کار ساده‌ای است.

 این یا اون ؟

هر دو خودرو طراحی چشم نوازی دارند و درون کابین نیز طراحی به همین شکل است. مواد به کار رفته درون کابین جک کمی با‌کیفیت‌تر از 550 است. این در حالی است که 550 از امکانات خوبی سود می‌برد. خدمات پس از فروش هر دو خودرو گسترده است اما اگر بخواهیم میلیمتری صحبت کنیم خدمات جک بهتر است. هر دو خودرو فضای مناسبی برای خانواده‌ها دارند. هم درون کابین و هم در صندوق بار. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را مناسب برای خانواده‌ها دانست اما خودروی کم‌استهلاکی که در بازار به‌راحتی خریدو فروش شود، جک j5 است. اما 550 نیز با طراحی خوب و البته امکانات خود مشتریان را راضی نگه می‌دارد. در بازار دست دوم هر دو خودرو با افت قیمت همراه هستند.

ولوو XC90 یا پورشه ماکان

هر دو خودرو گران قیمت بوده و البته به مقدار زیادی لوکس هستند. اما از نظر ابعاد با یکدیگر تفاوت دارند. ماکان یک شاسی‌بلند کوچک و ولوو XC90 یک شاسی‌بلند بزرگ سایز است هر دو خودرو از موتورهایی هم حجم بهره می‌برند با این تفاوت که ولوو موتوری پر‌قدرت‌تر در سینه دارد. امکانات هر دو خودرو مثال زدنی است اما به واقع می‌توان XC90 را خودرویی پر‌آپشن‌تر دانست. این دو خودرو در بازار ایران با اقبال خوبی مواجهند و XC90 را می‌توان تنها محصول موفق ولوو در ایران دانست. شتاب‌گیری و سرعت در ولوو بهتر از ماکان است اما هر دو خودرو هم در ظاهر لوکس و زیبا هستند و هم اینکه درون کابینشان تمامی قطعات با کیفیت است.

 این یا اون ؟

از نظر گستردگی خدمات پس از فروش هم هر دو خودرو تعریفی ندارند و از نظر گران بودن قطعات نیز هر دو پر‌هزینه‌اند. اما می‌توان XC90 را خودرویی مناسب برای خانواده‌های پر‌جمعیت دانست و ماکان را خودرویی مناسب برای جوان‌ها. ولوو XC90 از سه ردیف صندلی بهره می‌برد و در حقیقت یک شاسی بلند تمام عیار برای خانواده‌های پر‌جمعیت و سفر است و ماکان با جثه‌ای کوچکتر و البته فضایی کمتر برای خانواده‌ها چندان گزینه مناسبی نیست. مصرف سوخت XC90 نیز در سیکل ترکیبی کمتر از ماکان است که خود از تکنولوژی بالای ولوو حکایت می‌کند به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌هایی لوکس و مناسبند حالا باید دید شما به چه می‌اندیشید خانواده و آفرود یا لذت رانندگی اسپرت؟

آئودی Q5 یا بی‌ام‌و X4

در رده شاسی‌بلندهای لوکس بازار ایران یکی از ناشناخته‌ترین پدیده‌ها آئودی Q5 است. فعلا بیشتر در نمایشگاه‌ها دیده می‌شود تا سطح شهر. از نظر فنی و موتوری در کلاس اسپورتیج قرار می‌گیرد! اما از نظر قدرت و قیمت بی‌ام‌و X4 بهترین هماورد آن در بازار کنونی ایران است. آئودی Q5 با موتور توربو 2 لیتری وارد ایران شده، اما به مدد تکنولوژی آئودی و توربوشارژرش می‌تواند قدرتی در حد بی‌ام‌و X4 سه لیتری تولید کند.

 این یا اون ؟

اگر‌چه آئودی Q5 خصوصیات ظاهری اسپرت بی‌ام‌و X4 را ندارد، اما به جایش خصوصیات آفرود بسیار خوبی دارد که در بی‌ام‌و X4 دیده نمی‌شود. همین مساله می‌تواند برای پرداخت 400 میلیون تومان برای آئودی یا 385 میلیون تومان برای بی‌ام‌و مورد توجه قرار گیرد. در طراحی داخلی هر دو خودرو طراحی نیمه لوکس دارند. با این تفاوت که آئودی خانوادگی‌تر طراحی شده و بی‌ام‌و اسپرت‌تر. به خصوص که بی‌ام‌و در بخش عقب ظرافت طراحی بیشتری به خرج داده است. از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات فعلا وضعیت بی‌ام‌و بهتر است. چرا که آئودی برندی نوپا در بازار ایران است و هنوز تکلیف خدمات پس از فروش آن به خوبی برای بازار روشن نشده است.

منبع:ایران جیب



نظرات

  • sin sin (25 مرداد 1395 ساعت 19:24)

    ممنون از همه .خود نمایندگی به من گفت رنو کپچربهتره چون فرانسویه .الان هم رفتم رنو داستر و سانگ یانگ رو دیدم..قیمت هاشون خوبه و لی نمی دونم فنی و امنیت کدوم بهتره..؟؟؟اصلا با همون بودجه 100 میل کدوم خودرو بهتره؟

  • محمد محمد (25 مرداد 1395 ساعت 15:13)

    سلام.با حدود 95 تومن سانگ یانگ تیوولی بگیر.کیفیتش بهتر از اون دوتاس و جدیدتره.

  • محسن.د محسن.د (25 مرداد 1395 ساعت 14:40)

    سلام. بنظر بنده به رنو داستر فکر کنید که مزیت های زیادی نسبت به ویتارا و کپچر داره: اولا وارداتی هست و مثل اون دوتا مونتاژ نیست!(اونهم مونتاژ با کیفیت ایرانخودرو!!!) ثانیا ویتارا که خیلی خیلی قدیمی شده و با وجود قیمت بالاش نمیشه اون رو خودروی به روزی به حساب آورد (بگذریم از اینکه سوزوکی الان حتی محصولات روزش که تو خود ژاپن هم تولید میشه طرفداری نداره و رو به ورشکستگیه!) و بغیر از این هم ویژگی قایبل توجهی نه در ظاهر و نه در باطن نداره! کپچر هم که اینقدر خودروی ریزه میزه ای هست بهتره بهش بگیم هاچبک قد بلند! یعنی یک خودروی کاملا شهری و جمع و جور به حساب میاد و نه شاسی بلند و خانوادگی! با یک موتور بسیار کوچیک که به زور توربو تونسته نسبتا قابل قبول باشه. اما رنو داستر هم موتور قوی داره، هم به روز هست هم ابعاد خوبی داره از همه مهم تر از لحاظ قدرت آفرود از هر دوی اونها خیلی بهتره. و از لحاظ قیمتی هم کاملا قابل رقابت هست.فقط چهره ش رو بعضی ها زیاد نمیپسندن. (منکه خودم حتی جکS5 رو به رنو کپچر و ویتارا ترجیح میدم!)

  • علی علی (25 مرداد 1395 ساعت 00:49)

    Mg رو با i20 مقایسه میکردید بهتر نبود؟

  • sin sin (24 مرداد 1395 ساعت 20:05)

    سلام.من هیچ چی از ماشین نمی دونم .می خوام یک ماشین برای برادرم بگیرم .ایران خود رو الان برای رنو کپچر و سوزوکی ثبت نام می کنه .کدوم بهتره؟ممنون .

    امیر امیر (25 مرداد 1395 ساعت 11:10)

    باعرض سلام خدمت اقا sinقطعا سوزوکی بهترازرنوکپچر است