1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 ب ام و به بازار می آید

تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 ب ام و به بازار می آید

11 مرداد 1396
  • 1

مدل نهایی تسلا مدل 3 در کارخانه Fremont عرضه شد. مشخصات و جزئیات آن را در زیر می خوانید.

 تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 به بازار می آبد

در سال 2006 مدیر ارشد اجرایی تسلا، Elon Musk یک "پروژه فوق سری" را در وب سایت تسلا منتشر کرد. جزئیات زیادی نداشت اما شرکت به تولید آن پرداخت. تسلا گفت که "قرار است یک اتومبیل اسپرت سطح پایین تولید کند، با درآمد آن یک اتومبیل متوسط با قیمت ارزان تر عرضه کند و با درآمد آن یک اتومبیل مقرون به صرفه سطح بالا ارائه کند."

تسلا مدل 3 همان اتومبیل "مقرون به صرفه سطح بالا" است. این اتومبیل به جمع سدان مدل S و مدل X SUV می پیوندد. مدل 3 در یک مراسم مخصوص در بین کارکنان و خریداران در کارخانه این شرکت در Fremont به بازار معرفی شد. در این مراسم، 30 مشتری اولیه اتومبیل خود را تحویل گرفتند و Elon Musk خبر ساخت 50 دستگاه از این مدل را اعلام کرد.

دو نسخه اصلی تسلا مدل 3 از زمان عرضه ارائه می شوند: مدل استاندارد و مدل های Long Range. مدل استاندارد از 35 هزار دلار (حدود 120 میلیون تومان) شروع می شود. این مدل قابلیت طی مسافت 350 کیلومتر را دارد، صفر تا 100 را در 5.6 ثانیه طی می کند و به حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت می رسد. با پرداخت 44 هزار دلار (حدود 150 میلیون تومان) می توانید مدل Long Range را داشته باشید. این اتومبیل می تواند مسافت 500 کیلومتر را طی کند، شتاب صفر تا 100 را آن 5.1 ثانیه و حداکثر سرعت آن 225 کیلومتر در ساعت است.

 تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 به بازار می آبد

قیمت در بریتانیا اعلام خواهد شد و به نظر می رسد که قیمت پایه مدل 3 نزدیک به 35 هزار پوند (حدود 170 میلیون تومان) باشد که 4500 پوند از آن کسر می شود (به دلیل اجرای سیاست های دولت مبنی بر تشویق مردم به خرید اتومبیل الکتریکی).

تسلا مدل 3 در رقابت مستقیم با اتومبیل های چهاردر کامپکت اروپایی مانند بی ام و 320d (قیمت پایه 31 هزار پوند)، آئودی A4، جگوار XE و مرسدس کلاس C قرار می گیرد. همچنین مدل 3 نسبت به دیگر اتومبیل های تمام الکتریک و هیبرید جایگاه بهتری دارد.

با لیست انتظار 400 هزارتایی، بیشتر مشتریان برای دریافت اتومبیل خود باید تا سال 2018 صبر کنند. Musk می گوید:" اگر الان یک مدل 3 سفارش دهید، احتمالاً تا پایان سال آینده آن را تحویل می گیرید."مشتریان بریتانیایی باید بیشتر صبر کنند، چرا که تولید مدل های فرمان راست تا اوایل 2019 آغاز نمی شود. مدیر تسلا برنامه تولید را اعلام کرد و گفت که حدود 100 مدل در آگوست تولید می شود و تا ماه سپتامبر به 1500 دستگاه می رسد. تا پایان سال جاری، شرکت به تولید ماهانه 20 هزار دستگاه خواهد رسید.

ابعاد و جزئیات فنی

تسلا مدل 3 با 4694 میلی متر طول و 1849 میلی متر عرض کمی پهن تر و کشیده تر از بی ام و سری 3 است. 1443 میلی متر ارتفاع دارد و طول محور چرخ های آن 2875 میلی متر است (طول سری 3 2810 میلی متر است) که فضای داخلی را به حداکثر ممکن می رساند. نکته جالب، وزن خالص 1610 کیلوگرمی مدل 3 در برابر 1475 کیلوگرم سری 3 است که با توجه به باتری های تسلا کاملاً معقول است.

47 درصد وزن بر روی محور جلو و 53 درصد بر روی چرخ های عقب است. همه نسخه های مدل 3 از سیستم دیفرانسیل عقب بهره می برند، اما مدل چهارچرخ متحرک نیز در آینده ارائه خواهد شد. یک سیستم حساس به سرعت در فرمان موجود است و سیستم تعلیق در قسمت جلو جناغی و در قسمت عقب به صورت multi-link می باشد.

انحنای سقف به مدل 3 کمک می کند که ضریب drag فوق العاده 0.23 را داشته باشد، در عین حال تسلا فضای سرنشینان را کاهش نداده است. با 5 صندلی، جای پا و فضای سر مناسبی دارد، البته نه به اندازه مدل S و X. دو جای بار در عقب و جلو وجود دارد که در مجموع 425 لیتر فضا در اختیار شما قرار می دهند. مسلماً کمتر از فضای 480 لیتری سری 3 است اما به لطف صندلی های تاشو به صورت 40/60 می توان فضای بار را افزایش داد.

 تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 به بازار می آبد

تجهیزات و آپشن های اتوپایلت

تمامی نسخه های مدل 3 با تجهیزاتی شامل رینگ های آلیاژی 18 اینچی، سیستم اطلاعات-سرگرمی 15.4 اینچی، سیستم کنترل دمای دوگانه، اتصال wi-fi، ورود بدون کلید توسط تلفن همراه یا کلید کارتی، کنترلرهای صوتی و سنسورهای کامل برای رانندگی خودکار ارائه می شوند. تجهیزات می توانند با پکیج 3800 پوندی Premium ارتقا پیدا کنند. این پکیج موارد به کار رفته در کابین را با ارائه داشبورد چوبی، صندلی های برقی 12 حالته، سیستم صوتی دارای 12 بلندگو، گرمکن صندلی و شارژرهای تلفن همراه بهبود می بخشد. سقف پانورامیک نیز که به عنوان یک نشانه در طراحی مدل 3 به چشم می خورد در این پکیج موجود است.

این که چقدر می توانید از سیستم رانندگی خودکار تسلا استفاده کنید بستگی به وکلای کشور شما دارد. با این حال Elon Musk می گوید که هر یک از این اتومبیل ها سخت افزار لازم برای رانندگی خودکار تا جایی که قانون اجازه بدهد را دارند. این سخت افزار شامل 8 دوربین، 12 سنسور اولتراسونیک و رادار جلو به همراه منبعی برای پردازش اطلاعات می شود. نرم افزار لازم برای استفاده از این تجهیزات نیز با پرداخت 5 هزار دلار در قالب پکیج Enhanced Autopilot و 3 هزار دلار اضافه برای Full Self-Driving Capability ارائه می گردد.

جزئیات طراحی داخلی و بیرونی

در زمینه طراحی بیرونی، نسبت به مدل 2016 شاهد کمی تغییر هستیم. مدل 3 بیشتر شکل مرسوم یک هاچبک را به خود گرفته است، اما خطوط شناخته شده تسلا را حفظ کرده است. یک شیشه بزرگتر از مدل S سقف بلندتری را به نمایش می گذارد، در حالی که کاپوت شیب دار، شکل منحصر به فردی به مدل 3 داده است. جای تعجب نیست که مدل 3 شبیه یک مدل S کوچک تر باشد. با دنده الکتریکی که فضای بسیار کمی اشغال می کند، کوچک کردن مدل 3 با فشرده کردن انتهای اتومبیل و جلو بردن صندلی ها به منظور ایجاد فضای بیشتر در عقب ممکن شده است.

مانند دیگر مدل ها، مدل 3 دو جای بار دارد و جلوپنجره ندارد. به جای آن یک دریچه هوا در لبه سپر جایگذاری شده است. شکی نیست که برای آیرودینامیک اتومبیل خوب است، اما اگر از جلو بنگریم به نظر ناقص می آید؛ با این حال مدل S و X فیس لیفت شده نیز همین شکل را دارند.

 تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 به بازار می آبد

داخل مدل 3 به طور شگفت آوری ساده است. Musk توضیح می دهد که "هدف تیم مسئول، ارائه طراحی کاملاً ساده است چرا که اتومبیل های آینده خودران خواهند بود و نیازی نخواهید داشت که به پنل تجهیزات نگاه کنید، چرا که هر کاری که بخواهید می توانید انجام دهید."

یک فرمان جدید سه پره هم در مدل جدید به چشم می خورد و داشبورد با وجود صفحه نمایش 15.4 اینچی در مرکز، همچنان معمولی به نظر می رسد. سرعت و دنده در گوشه بالایی صفحه نمایش داده می شوند و یک نوار برای نشان دادن آب و هوا در پایین وجود دارد. بقیه صفحه نیز بین نقشه و سیستم صوتی تقسیم شده است. مدل 3 با دیگر مدل های تسلا متفاوت است. غیر از فرمان کوچک، داشبورد آن یک قطعه سیاه و سفید ساده است که با یک کنسول در قسمت وسط، صندلی ها را جدا می کند. انتظار می رود که این طراحی کابین یک مدل مفهومی باشد. با این حال Elon Musk تصدیق کرده که این مدل به مدل نهایی بسیار نزدیک است.

شیشه عقب مدل 3 به سمت سقف می آید و تا ستون های وسط امتداد می یابد، در عین حال یک سانروف بزرگ تصویر یک سقف تمام شیشه ای را به آن می بخشد. سقف شیشه ای فضای سر عقب را بهبود می بخشد و صندلی های جلو نیز برای فضای بیشتر، جلوتر رفته اند. جای پای عقب قابل قبول است و فضای سر برای سرنشینان بیش از حد می باشد.

 تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 به بازار می آبد

حالت Ludicrous و دسترسی به سوپرشارژر

Musk در توئیتی تایید کرده که مدل 3 دارای حالت "Ludicrous Mode" می باشد (سیستمی که قدرت بیشتر موتور را آزاد می کند). هنگامی که در قدرتمندترین مدل S یعنی P100D استفاده شد، شتاب صفر تا 100 را به 2.3 ثانیه رساند. البته انتظار نداریم که تا این حد سریع باشد، چرا که Musk گفته از باتری 100kWh استفاده نمی کند. کوچکترین اتومبیل تسلا با دسترسی رایگان به Tesla Supercharger ارائه نمی شود. شرکت دیگر اجازه استفاده رایگان مشتریان از ایستگاه های شارژ را نمی دهد. دارندگان مدل S و X اعتبار سوپرشارژر دریافت می کنند، اما برای مدل 3 این قضیه بعید به نظر می رسد.

 تسلا مدل 3 جدید، برای رقابت با سری 3 به بازار می آبد



نظرات

  • شروین شروین (26 اردیبهشت 1397 ساعت 17:14)

    باسلام
    واقعا با ورود خودرو های برقی تسلا امید به نجات اینده کره زمین بالا رفته ...
    نجات از الودگی خودروها و البته امنیت بالا ...
    ولی ای کاش این پیشرفت ها قابل دسترس بود ...