1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. کدام شاسی بلند دست دوم : سوزوکی ویتارا یا نیسان رونیز؟

کدام شاسی بلند دست دوم : سوزوکی ویتارا یا نیسان رونیز؟

3 خرداد 1396
  • 0

رونیز مدل سال 1388 و ویتارا 2400 دنده‌ای کلاس5 تولید سال 1389 هر دو قیمتی حدود 75 میلیون تومان دارند و برای دوستداران شاسی بلندها می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. در ادامه به بررسی این دو خودرو پرداخته‌شده است.

نیسان رونیز دارای ظاهر زمخت و محکم ولی قیمتی ارزان بود و به همین دلیل در بدو ورود توجه جوانان را به خود جلب کرد. فروش زیاد این خودرو در ابتدای تولید در سال 2000 نشانگر محبوبیت این خودرو بود ولی این فروش در سال 2002 کمی کاهش یافت.

سوزوکی گرند ویتارا مشخصات متوسطی نسبت به سایر خودروهای لوکس دارد. این خودرو مخصوص جاده‌های ناهموار بوده و در سطح خود خودرویی مطمئن است. این خودرو در اولین حضور خود در سال 1386 در بازار ایران به دلیل قیمت مناسبی که داشت، با استقبال خوبی مواجه شد.

 کدام شاسی بلند دست دوم : سوزوکی ویتارا یا نیسان رونیز؟

بااینکه بیرون رونیز به‌طورکلی طراحی قدیمی دارد، اما دارای ویژگی‌های بسیار جالب‌توجه از قبیل گلگیرهای دارای برجستگی لاستیک، جلوپنجره مشکی و سقف بلندتر نسبت به بعضی از رقبا است.

طول خودروی رونیز برابر با 4.56 متر و ارتفاع آن حدود 188 سانتی‌متر است. باربند آلومینیومی لوله‌ای آن حدود 57 کیلوگرم وزن دارد و همچنین این خودرو دارای رکاب کناری لوله‌ای نیز هست که این موضوع باعث افزایش زیبایی خودرو شده است. خودروی رونیز دارای یک سبد جمع شونده به ظرفیت حدود 14 کیلوگرم برای حمل لباس‌های خیس و کثیف و یا هر شی‌ء دیگری است.

با نگاهی به طراحی جلوی ویتارا، چراغ‌های مستطیل شکل در کنار جلوپنجره همراه با چراغ‌های مه شکن دایره‌ای شکل و همچنین قرار دادن لاستیک زاپاس روی درب عقب، ظاهری زیبا و هماهنگ به این خودرو بخشیده است. در طراحی جانبی، گلگیرهای پف‌کرده در کنار خطی که از درب عقب شروع‌شده و در گلگیر جلو محوشده در کنار رینگ‌های 18 اینچی و هماهنگ با نمای کلی بدنه، طرحی زیبا را به وجود آورده است.

نقد و بررسی فضای داخلی

 کدام شاسی بلند دست دوم : سوزوکی ویتارا یا نیسان رونیز؟

رونیز یک خودروی 5 نفره است. پشتی صندلی‌های عقب به‌صورت مجزا تا می‌شوند. از دیگر امکانات داخل خودرو می‌توان به فضای توری با ظرفیت دو دوچرخه کوهستان، جای قلاب، قلاب سقف و جعبه کمک‌های اولیه اشاره کرد. همچنین می‌توان بر روی این خودرو کایاک و اسنوبورد نیز جا داد. در هنگامی‌که صندلی‌های عقب را بخوابانید، فضای صندوق‌عقب خودرو حدود 1860 لیتر می‌رسد.

با در نظر گرفتن داشبورد سوزوکی ویتارا با همان طراحی قدیمی ده سال پیش و ساده‌، تسلط راننده در این خودرو روی دکمه‌ها به طرز شگفت‌آوری بالاست و امکانات خودرو خیلی خوب در کنار هم قرارگرفته‌اند. بااین‌وجود، در ساخت داخل این خودرو از پلاستیک‌های ارزان و سفت استفاده‌شده است. فضای جلوی پا برای صندلی‌های عقب کم است و صندلی‌ها، دارای انحنای مناسب و راحتی نبوده و درنتیجه در سفرهای طولانی باعث خستگی می‌شوند. دید جلو و اطراف با توجه به بلند بودن شاسی، خوب و پذیرفتنی است، اما از دید عقب با توجه به این‌که این خودرو کراس‌اور است انتظار چندانی نمی‌توان داشت.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

خودروی رونیز در بخش عملکرد، فرمان‌پذیری و حتی راحتی خودرو از نمره خوبی برخوردار است. اگر این خودروی SUV تا این حد مخصوص جوانان نبود، همه دارندگان خودرو با همه شرایط و سنین، آن را پیشنهاد می‌دادند. فاکتورهایی از قبیل تنوع قابلیت نگهداری فقط برای خریداران خانواده محور و جوانان مجردی که می‌خواهند دوستانشان را سوار کنند، مهم است.

رانندگی با خودروی ویتارا به خاطر موقعیت مسلط راننده و شیشه پایین با لبه‌های مربعی شکل، راحت است. اما عجیب است که برخلاف سواری نه‌چندان خوب، این خودرو در سرپیچ‌ها خیلی خوب می‌پیچد. فرمان این خودرو خیلی جالب نیست و بااینکه ترمزی تقریباً خوب دارد، ولی احساس نمی‌کنید که سوار خودرویی مناسب هستید. اما خودروی گرند ویتارا حسن‌هایی هم دارد. مثلاً این خودرو در مسیرهای ناهموار عملکرد خوبی دارد، سیستم تعلیق آن مناسب سفرهای طولانی است، دارای دو محور دائمی بوده و گیربکس آن با دامنه پایین است. این خودرو با وزن کمی که دارد در جاده‌های ناهموار خوب عمل می‌کند و در گل‌ولای گیر نمی‌کند.

نقد و بررسی ایمنی

برای رونیز ترمز ضد قفل به‌صورت استاندارد و کیسه هوای کنار پنجره به‌صورت سفارشی موجود بوده و به عبارتی می‌توان گفت؛ رونیز امکانات چندانی در این حوزه ندارد.

از امکانات استاندارد گرند ویتارا می‌توان به سیستم کنترل پایداری، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ترمز ضد قفل و چند کیسه هوای استاندارد نام برد. آخرین اصلاحی که روی این خودرو صورت گرفت، در قسمت جلوی این خودرو به‌منظور حفظ بهتر جان عابران پیاده انجام شد.

نتیجه نهایی

اگر فکر می‌کنید خودرو برای سفرهای شهری و جاده‌ای و خارج از جاده (البته با ناهمواری کم) دارید، ویتارا را انتخاب کنید و برای سفرهای جاده‌ای و بیابانی، کاملاً منطقی است که خودرویی پرتوان و بسیار پراستقامت مانند رونیز را انتخاب کنید.



نظرات