1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. گزارشی از بازار تجهیزات صوتی , تصویری و امنیتی خودرو

گزارشی از بازار تجهیزات صوتی , تصویری و امنیتی خودرو

12 مرداد 1395
  • 1

دزدگیر، ضبط، باند، سیستم های صوتی و تصویری از اساسی ترین و واجب ترین خدمات و امکانات یک ماشین شیک و مدرن امروزی به حساب می آیند که گاهی پول این تجهیزات از سایر امکانات خودرو بیشتر و گران تر می شود. این امکانات امنیتی و صوتی - که چندسالی هست فرمت تصویری هم به آن اضافه شده - یکی از آپشن‏های دو دهه اخیر جهان خودرو است که مدت‏هاست از تعریف اصلی‏ اش یعنی حفاظت اتومبیل از سرقت فاصله گرفته و جدای کارکرد امنیتی اش، حالت لوکس و فاخر هم پیدا کرده است.

با توسعه صنعت خودروسازی در جهان، امکانات و ادوات مختلفی هم قابلیت نصب روی ماشین های کوچک و بزرگ مخصوصا خودروهای سواری را پیدا کردند. بازار خریدوفروش این اقلام الکترونیکی روز‏های آرامی را بعد از افزایش چشمگیر قیمت‏ها، از دوسال پیش تاکنون پشت سر می‏گذارد.

دیگر به سختی می‏توان این وسایل را با مارک های معتبر با قیمت زیر 100هزار تومان یافت و اگر در زمینه انتخاب برند حساس باشید کارتان برای آنچه در بازار موجود است و توجیه پرداخت مبالغی کمی تا قسمتی زیاد، کمی سخت به نظر می رسد.

 گزارشی از بازار نصب تجهیزات ایمنی و صوتی خودرو

در تهران بورس‏های خرده فروشی دزدگیر و وسایل ایمنی و سیستم های صوتی در خیابان‏های سورنا و ستارخان مستقر هستند و در کنار آن محله عباسی در خیابان قزوین و شهرک غرب هم مناطقی هستند که این گونه خدمات را عرضه می کنند و کار نصب، ارتقا و تعویض قطعات صداساز و ایمنی را انجام می دهند.

در این مناطق اسباب سور وسات ماشین بازها فراهم است؛ تنوعی از ضبط، باند، دزدگیر، قفل مرکزی، رادیوپخش، تقویت کننده های صوتی و تصویری مثل آمپلی فایر، ساب ووفر، خازن، دوربین عقب و هر چیزی از لوازم ماشین که فکرش را بکنید؛ آینه تاشو، ردیاب، روکش، چراغ، پاور ویندوز، کروز کنترل، موقعیت یاب اتوماتیک و…. قیمت ها تابع مستقیمی از مارک هاست و آن طور که می گویند چین و تایوان ارزان ترین و آلمان و ایتالیا گران ترین هستند.

بهترین قیمت و هزینه‏های نصب و تنوع محصولات را می‏توانید در این خیابان‏ها مشاهده کنید. بازار اصلی و عمده دزدگیر و نیز دیگر تجهیزات مربوط به خودرو در خیابان چراغ‏برق است که علاوه بر عمده‏فروشی در تعدادی از فروشگاه‏های این خیابان اقلام به صورت تک نیز فروخته و نصب می شود.یکی از فروشنده ها که خودش کار نصب را انجام می دهد، می گوید: اینجا یکی از مراکز اصلی این قبیل کارهاست و تجهیزات مختلف و متعددی را می توان خریداری و روی ماشین ها نصب کرد.

وی می گوید: بیشتر کسانی که اینجا می آیند از طبقه متوسط به بالا هستند، ولی نصب تجهیزات اضافی روی ماشین مربوط به قشر و طبقه خاصی نیست. او در مورد خودروهایی که برای نصب ضبط و باند مراجعه می کنند، می افزاید: همه جور ماشینی را کار می کنیم و محدودیتی ندارد. ماشین های لوکس تر و گران تر کار بیشتری می برند و کمی وقت گیر هستند. ولی خودروهایی مثل پراید، سمند و پژو 405 و تیبا پیچیدگی خاصی ندارند و کارشان زود تمام می شود.

ماشین بازی سن و سال مشخصی ندارد

یکی دیگر از نصب کننده ها می گوید: مشخص است که اکثر مشتری های ما از جوانان هستند که بیشتر بین 18 تا 32 سال قرار دارند. البته مشتری های زیادی داریم که بالای 40 و حتی 50 سال هستند و اتفاقا پول زیادی خرج این آپشن های صوتی و لوازمی مثل باند و ساب ووفر می کنند. به طور معمول بیشتر مراجعان ما آقایان جوان هستند. البته خانم ها دست کمی از آقایان ندارند و به تعداد زیاد جزو مشتری های ما هستند.

این تعمیرکار و نصاب در ادامه می افزاید: پسرها بیشتر دنبال وسایل و کیت هایی هستند که بیشتر سر وصدا کند و خانم ها بیشتر تجهیزات امنیتی را طالب هستند. همه جور ماشینی برای سرویس، گذرش به اینجا می افتد و بازار این شغل معمولا کساد نمی شود. در حال حاضر علاوه بر چهارگوشه تهران، از شهرستان های اطراف تهران هم مشتری ثابت و دائمی داریم که به طور میانگین سالی دوبار برای تعویض یا سرویس مجدد مراجعه می کنند.

خدمات فنی این راسته نسبتا کوتاه که حدودا 25 مغازه دارد فقط به ضبط و باند و دزدگیر خلاصه نمی شود و بعضی از کارهای ساده برای اسپورت کردن هم از خدمات این مغازه هاست، البته نه به اندازه خیابان سورنا و شهرک غرب. یکی از مغازه دارهای ستارخان می گوید: اسپورت کردن به نوع ماشین و قطعاتی که روی آن نصب می شود بستگی دارد. مثلا قیمت تجهیزاتی که برای ماشین های ایرانی به کار می رود از 300هزار تومان شروع و تا 13 ـ 12 میلیون تومان هم می رسد. برای ماشین های خارجی طبعا رقم ها ممکن است بیشتر شود.

کاسبی خوب است!

بیشتر فروشگاه ها تک فروشی می کنند و در هر مغازه سه، چهار نفر مشغول کار هستند که باید در زمینه های خاص تبحر داشته باشند. یکی باتری ساز است، دیگری حجم ورودی – خروجی را تنظیم می کند و نفر دیگر کار نصب و جاگذاری را انجام می دهد. برخلاف صنوف دیگر، این حرفه از رونق نسبی برخوردار است و به ظاهر تعطیل بردار نیست. فعالیت این شغل رابطه مستقیمی با تردد خودروهای ریز و درشت دارد.

حتی اگر تولید خودرو کم شده و قیمتش بالا برود، کاسبی این صنف پابرجاست، چون کسانی که توان خرید ماشین صفر کیلومتر را ندارند به همان خودروی زیرپای شان قناعت می کنند و بیشتر از قبل به آن می رسند.

هزینه های این کار بستگی به خدماتی دارد که مشتری درخواست می کند؛ هزینه نصب هم براساس نصب همان کالای مربوطه است و بستگی به سختی و زمان بر بودنش دارد. اجرت کار از 2 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر است. هزینه تجهیز اتومبیل ها به ضبط، باند، دزدگیر، مکان یاب ماهواره ای (GPS)، ساب، فلاشر، سوکت کنترل، ساب، تیونر و... از 175هزار تومان تا 10میلیون تومان و حتی تا 20 15-میلیون تومان می رسد.

بنا به گفته فروشنده ها و نصاب ها، همه اجناس این راسته جنس اصل است و کالای تقلبی در آن پیدا نمی شود. هرچند در مناطق دیگر جنس قاچاق بیداد می کند. مغازه دارها متفق القول و با تأکید فراوان می گویند: همه وسایل موجودشان از برند های معتبر و خوشنام است و کالای قاچاق نداریم.

همه وسایل کوچک و بزرگ دارای ضمانت نامه های شش تا 18 ماهه هستند که توسط نمایندگی ها ارائه می شوند و در صورت بروز مشکل فنی، قابل رفع نقص و تعویض هستند. جنس قاچاق نه گارانتی دارد و نه خدمات پس از فروش.

منبع:فرصت امروز



نظرات

  • علی علی (13 مرداد 1395 ساعت 17:57)

    از موقعی که یادمه ( سی سالمه بچه عباس آبادم ) تو خیابون سورنا همین بساط لوازم لوکس خودرو بود . هر مغازه ای که کارشم هم این نبود بتدریج تبدیل کردن به همین لوازم خوردو . حتی یادمه یه سوپرمارکت نبش تیرداد بود که یه مدت پسرش لوازم لوکس می آورد تو مغازه باباش می فروخت . خدا رحمتش کنه آدم خوبی بود .