1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. نقد و بررسی پژو پارس سال

نقد و بررسی پژو پارس سال

24 اردیبهشت 1393
  • 4

پژو پارس که در اولین سال های حضور در کشور با نام پرشیا به بازار عرضه شده را میتوان موفق ترین فیس لیفت سازنده های وطنی نامید که به لطف طراحی ظاهری بهتر و به روزتر و امکانات بیشتر از پژو 405 توانسته به فروش مطلوبی دست یابد با این وجود پس از سال ها رنگ و بوی کهنگی بر ان نشسته و دیگر جذابیت های گذشته را ندارد، سازنده ی وطنی اما با تغییرات کوچک و اضافه کردن پسوند های مختلف به انتهای نام ان سعی دارد که همچنان جایگاه ان را در بازار حفظ کند یکی از این پسوند ها عبارت "سال" است که ما بررسی این مدل را برای شما اماده کرده ایم .

بررسی پژو پارس سال

طراحی ظاهری پارس که اقتباس از پژو406 است ، مربوط به اوایل دهه 90 میلادی می باشد، که با وجود تناسب قابل قبول و منطقی کاملا کهنه و قدیمی به نظر می رسد. البته سازنده ی وطنی با تغییر دادن فرم اینه ها وقرار دادن چراغ های راهنما برروی ان ها سعی داشته تا ان را به طراحی اتومبیل های روز نزدیک کند! کیفیت مونتاژ قطعات ظاهری نسبت به گذشته کاملا افت کرده و وجود درز های گوناگون در بین قطعات بیانگر همین موضوع است.

بررسی پژو پارس سال

با دریافت ریموت اتومبیل از مالک وقت ان رسیده که وارد اتومبیل شویم.

درهای اتومبیل را باز کرده و داخل فضای اشنا و قدیمی پارس می شویم. تریم داخلی خودرو از رنگ مشکی به کرم تغییر یافته که این تریم روشن باعث بزرگتر نشان دادن کابین به خصوص در زیر نور افتاب شده است .

بررسی پژو پارس سال

رودری های پارس سال نسبت به مدل های قبلی تغییر کرده و کلید های شیشه های عقب که در مدل های گذشته روی کنسول میانی قرار داشت به داخل در ها منتقل شده که این کار باعث بهبود ارگونومی داخل اتومبیل شده است، تنها ایرادی که در این زمینه می توان از سازنده ی داخلی گرفت این است که با وجود تغییر کلید های شیشه ها اما همچنان جای کلید های قبلی بر روی کنسول میانی قرار دارد که تنها با یک روکش ساده پوشانده شده است! طرح غربیلک فرمان نیز به علت قرار گرفتن ایربگ تغییر کرده است ، اما این غربیلک جدید دارای کیفیت پایینی می باشد وچندان خوش دست نیست .

بررسی پژو پارس سال

صندلی ها با وجود در برگیرندگی مناسب در پیچ ها ولی چندان ارگونومیک نیستند و در رانندگی های طولانی خسته کننده احساس می شوند، فضای داخل اتومبیل نیز به لطف کابین پژو 405 مناسب می باشد و سرنشین های جلو و عقب احساس تنگی جا نمی کنند.

پارس سال نسبت به مدل های قبلی دارای تجهیزات بیشتری می باشد که از مهمترین ان ها می توان به ایربگ راننده،سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه تقسیم نیروی الکترونی ترمز EBD ،سنسور پارک،قابلیت باز کردن درب صندوق از داخل و شیشه ها واینه های برقی به همراه چراغ های راهنما برروی اینه اشاره کرد.

تجربه رانندگی

پارس سال همچون نیاکان خود از همان موتور اشنا و قدیمی XU7 استفاده میکند این موتور4 سیلندر خطی دارای حجم دقیق 1761CC می باشد که به همراه 8 سوپاپ که به صورت SOHCقرارگرفتن،توانایی تولید 97 اسب بخار و 153 نیومتر گشتاور را دارد پارس می تواند با این موتور و وزنی در حدود 1200 کیلو گرم در عرض 11 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و تا سرعت 190 کیلومتر می توان با ان ادامه داد ، طبق اعلام کمپانی سازنده میانگین مصرف سوخت این اشنای قدیمی 9.1 می باشد.

بررسی پژو پارس سال

اتومبیل را استارت می زنیم با وجود داشتن عایق در زیر درپوش موتور اما پیشرانه با صدای بلندی روشن می شود که این صدا به داخل کابین نفوذ می کند، اما با افزایش دمای موتور این صدا کم تر می شود. کلاچ نچندان نرم پارس را فشار داده و اتومبیل را در دنده 1 می گذاریم وشروع به حرکت میکنیم شتاب پارس قابل قبول است ولی نباید از ان انتظار شتاب خودرو هایی نظیر پژو 206 و رنو لوگان را داشت . تعویض دنده ها با دقت قابل قبولی انجام می شود اما دسته دنده حرکت روانی ندارد. سیستم فرمان نسبت به گذشته از عملکرد نرم تری برخوردار است که برای پارک کردن و انجام مانورهای کوچک شهری کار راننده را اسانتر می کند ولی به همان میزان در سرعت های بالا به علت نداشتن سنسور قطع کن پمپ هیدرولیک کنترل خودرو را با دشواری همراه می سازد، ضمن اینکه فرمان تمام ناهمواری های سطح مسیر حرکت را به صورت کامل به دستان راننده انتقال می دهد.

هندلینگ پارس قابل قبول است که یکی از نقاط قوت آن به شمار می آید هر چند که فرمان نرم آن باعث شده است که در سرعت های بالا راننده اعتماد به نفس کمتری نسبت به مدل های گذشته پیدا کند. ترمز ها با داشتن سیستم های ABSو EBD در سطوح خشک خوب و قابل اعتماد عمل می کنند ، اما زمانی که سطح مسیر لغزنده باشد با وجود درگیر شدن سیستم ABS خوب عمل نکرده و حتی گاهی اوقات چرخ ها قفل میشوند! اما در هر حال پارس سال نسبت به مدل های گذشته از ترمز های بهتری برخوردار می باشد. دید جلو ، اطراف و عقب اتومبیل خوب است و وجود سنسور های پارک در عقب کار راننده را برای پارک کردن انومبیل راحت کرده است.

بررسی پژو پارس سال

در مجموع رانندگی با پارس دیگر جذابیت های گذشته را ندارد و کاملا معمولی احساس می شود که هیچ هیجانی در یک فرد علاقه مند به خودرو ایجاد نمی کند و بایستی پذیرفت که دیگر وقت بازنشستگی این پیرمرد فرا رسیده است و با تغییرات کوچک نمی توان ان را همچنان در موقعیت سابق حفظ کرد


نقد و بررسی و عکسها از : امیر حسین صادقی



نظرات

  • رامین رامین (8 مهر 1401 ساعت 17:06)

    ببین من خودم سال ۸۴ اولش پارس ای ال ایکس داشتم بعدش بخاطر یه موضوعی فروختمش بعد اومدم پارس سال گرفتم شتابش خوبه ولی ای ال ایکس یه چیز دیگس ولی تنها چیزی ک تو ایران خودرو خوبه ۱ای ال ایکس ۲پارس سال همین وگرنه بقیشون ماکتن البته سمندم خوبه ها سمند های زیر مدل ۹۰ خوبن

  • مهندس کوچولو مهندس کوچولو (8 بهمن 1394 ساعت 11:01)

    بهترین ماشین ایرانخودرو همین هست من که عاشقشم حرف نداره!

  • آرش توکلی آرش توکلی (7 شهریور 1393 ساعت 10:22)

    من از سال 91 پژو پارس سال خریدم تا حالا جز روغن وبنزین خرج دیگه ای نکردم کاملا هم برعکس حرف های شما بی صدا و پرشتاب هست مصرف سوختش هم کمه مخصوصا تو جاده با این شتاب و جاداری که داره هیچ ماشینی تو ایران بهش نمیرسه از نظر کارایی هم با دوام ترین ماشین هست قبل این 206 تیپ 2 داشتم که اصلا ازش راضی نبودم همش خرج و ادا درمیاورد شتابش هم از این کمتر بود . من با پژو پارس تو کمتر از 11 ثانیه صد رو پر میکنم تو سبقت گیری هم همتا نداره تعدلش هم تو پیچ حرف نداره البته لاستیکای من پهن از نوع کومهو هست لاستیکای کارخونه ضایس . به هر حال بهترین ماشین تو این رنج قیمت هست وقتی پراید 21 میلیونه این ارزش داره 60 میلیون باشه چه برسه که 36 هست .اگه این ماشین وارداتی بود مطمن باشید کمتر از 80 میلیون نبود

  • میلادپارسا میلادپارسا (24 اردیبهشت 1393 ساعت 14:24)

    سلام من سه ساله این ماشینو دارم بد نیست .ترمزش که تعطیله.پرشیا فقط رخ داره و بس...