1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. Pal-V Liberty ، یک سه‌چرخه در جاده یا یک هلیکوپر در هوا؟

Pal-V Liberty ، یک سه‌چرخه در جاده یا یک هلیکوپر در هوا؟

7 فروردین 1396
  • 0

این خودروی عجیب از یک سه‌چرخه در جاده به یک هواپیما در هوا تبدیل می‌شود

Pal-V یک شرکت هلندی است که چند وقتی است بر روی ساخت یک خودروی پرنده کار می‌کند. نام این شرکت مخفف «Personal Air and Land Vehicle» یا «وسیلهٔ نقلیهٔ زمینی و هوایی شخصی» است و محصول جدید آن Liberty نام دارد. این وسیله در اصل یک Autogyro یا Gyrocopter (هواپیمای بدون بال) است که دارای یک ملخ و یک روتور بوده که هردو تاشو هستند و برای ثبات بیشتر از دو بالهٔ دم برخوردار است. البته لیبرتی بیشتر به هلیکوپتر شباهت دارد تا هواپیما.

 Pal-V Liberty، خودروی پرندهٔ هلندی

Pal-V Liberty در روی زمین یک سه‌چرخه است و تعلیق آن نیز قابلیت خم شدن دارد که موجب می‌شود در پیچ‌ها همانند یک موتورسیکلت به چپ یا راست کج شود. این وسیله دارای دو صندلی و یک پیشرانهٔ بنزینی است که 100 اسب بخار قدرت داشته و با توجه به اعلام سازنده در حدود 9 ثانیه آن‌را از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. در روی زمین چرخش ملخ و روتور متوقف شده و نیروی موتور به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند که موجب می‌شود لیبرتی مانند یک خودروی سه‌چرخ به حرکت خود ادامه دهد.

 Pal-V Liberty، خودروی پرندهٔ هلندی

اما هنگامی‌که راننده قصد دارد با خودروی خود پرواز کند، قبل از برخاست تنها نیاز است پره‌های ملخ و روتور به‌صورت دستی باز شوند که فقط سه تا پنج دقیقه زمان می‌برد؛ بنابراین تبدیل لیبرتی از خودرو به هواپیما حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد. همچنین در این وسیله هیچ نیازی به بال نیست چراکه لیبرتی یک هواپیمای بدون بال است. قدرت موتور به روتور عقبی انتقال پیدا می‌کند که این روتور هم نیروی پیشران را تأمین کرده و هم با به چرخش درآوردن ملخ بالایی نیروی بالابر ایجاد می‌کند؛ اما لیبرتی مانند یک هواپیما هنوز هم برای نشست و برخاست به باندی هرچند کوتاه نیاز دارد.

 Pal-V Liberty، خودروی پرندهٔ هلندی

حداکثر سرعت این خودروی پرنده در زمین و هوا 180 کیلومتر در ساعت است درحالی‌که سرعت کروز آن بین 140 تا 160 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. وزن خالی این وسیله 680 کیلوگرم است درحالی‌که حداکثر وزن برخاست آن نیز 910 کیلوگرم است و Pal-V تخمین زده است که در صورت پرواز با حداکثر وزن، لیبرتی بتواند با یک‌بار سوخت‌گیری مسافتی برابر با 400 کیلومتر را طی کند درحالی‌که اگر تنها یک سرنشین در آن باشد بُردش به 500 کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد. این در حالی است که سوخت‌گیری آن پس از فرود آمدن نیم ساعت طول می‌کشد.

 Pal-V Liberty، خودروی پرندهٔ هلندی

البته Pal-V Liberty هنوز هم راه‌حلی رؤیایی برای پرواز در هنگام گیرکردن در ترافیک نیست اما مالکین می‌توانند با آن تا فرودگاه رانندگی کرده، سپس به سمت مقصد خود پرواز نموده و بعدازآن دوباره لیبرتی را به خودرو تبدیل کنند. این در حالی است که این محصول هلندی با مقررات ایمنی حمل‌ونقل در سراسر جهان سازگاری دارد. Pal-V این وسیله را در دو نسخه با نام‌های Pioneer و Sport تولید خواهد کرد. پایونیر تیپ بالایی خواهد بود و فعلاً فقط این تیپ با قیمت 600 هزار دلار به فروش می‌رسد. این مدل که بالاترین تیپ لیبرتی محسوب می‌شود به تجهیزاتی چون صفحه آمپر الکترونیکی مجهز است. صرف‌نظر از تیپ، خریداران برای دریافت چگونگی کار با این وسیلهٔ نقلیه آموزش پرواز خواهند دید.

 Pal-V Liberty، خودروی پرندهٔ هلندی

اما در آینده تیپ اسپرت هم به بازار عرضه خواهد شد که تیپ پایه محسوب شده و 400 هزار دلار قیمت خواهد داشت. Pal-V از هم‌اکنون سفارشات خرید هر دو تیپ پایونیر و اسپرت لیبرتی را می‌پذیرد اما تحویل آن‌ها در سال 2018 صورت خواهد گرفت. لیبرتی در هلند تولید می‌شود اما Pal-V پیش‌بینی کرده است که شمال آمریکا بازار اصلی آن باشد. این در حالی است که خودروی پرنده همچنان رؤیای بسیاری از مهندسان و شرکت‌هایی مانند AeroMobil و Terrafugia است و هنوز برای تحقق این ایده تلاش می‌کنند. حتی تویوتا نیز ثبت اختراع‌های زیادی جهت یافتن راهی برای ترکیب خودرو و هواپیما انجام داده است.

منبع:پدال



نظرات