1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. نیکولا One، کامیونی با 2000 اسب بخار قدرت

نیکولا One، کامیونی با 2000 اسب بخار قدرت

28 اردیبهشت 1395
  • 0

اخیراً یک شرکت آمریکایی بنام نیکولا موتورز طرحی از دو وسیلهٔ نقلیه را ارائه کرده است: یک کامیون کشندهٔ کلاس 8 نیمه برقی با نام One و یک باگی 4×4 تمام برقی با نام Zero (البته به این نوع خودروها بعضاً UTV هم اطلاق می‌شود). این خودروساز که نام خود را از «نیکولا تسلا» گرفته است ادعا می‌کند که کامیون نیمه الکتریکیِ One تسلای دنیا کامیون‌ها خواهد بود چراکه توانایی پیمودن 1300 تا 2000 کیلومتر را با یک‌بار شارژ خواهد داشت و آن را قادر می‌سازد که از فلوریدای جنوبی تا نیویورک را بدون نیاز به توقف برای شارژ یا سوخت‌گیری طی کند.


 کامیون با 1200 اسب خار قدرت

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

کشندهٔ One مجهز به باطری‌های 320 کیلووات ساعتی است که قدرت خارق‌العاده‌ای برابر 2000 اسب بخار تولید می‌کنند (برای مقایسه بد نیست بدانید قوی‌ترین کامیون حال حاضر دنیا یعنی ولوو FH16 تنها 750 اسب بخار قدرت دارد). باطری‌های این کشنده از بیش از 32 هزار سلول لیتیوم یون تشکیل‌شده که حدود سه برابر باطری‌های تسلا مدل S P90D است. البته همان‌طور که اشاره شد، این کامیون تمام برقی نیست چراکه مجهز به یک توربین شده که به همراه سیستم احیای انرژی ناشی از ترمزها، باطری‌ها را شارژ می‌کند. این توربین که با استفاده از گاز طبیعی فشرده یا CNG کار می‌کند، قدرتی در حدود 550 اسب بخار تولید نموده و آن را مستقیماً به باطری‌ها انتقال می‌دهد. به گفتهٔ سازنده، این توربین به‌طور اختصاصی برای One طراحی‌شده و توانایی روشن و خاموش شدن را در عرض چند ثانیه دارد. چنین توربینی برای اولین بار است که در صنعت حمل‌ونقل مورداستفاده قرار می‌گیرد. بعلاوه این نوع قوای محرکه نیز تاکنون بکار گرفته نشده و برای اولین بار در جهان از سوی شرکت نیکولا ارائه‌شده است.

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

نسخهٔ استاندارد کامیون One مجهز به یک مخزن ذخیرهٔ گاز طبیعی است که حجمی معادل 570 لیتر دارد. کشنده با شارژ کامل باطری‌ها و مخزن گاز پُر می‌تواند تا 2000 کیلومتر را بپیماید. به گفتهٔ شرکت نیکولا، هزینهٔ پیمودن هر کیلومتر با کامیون One معادل نیمی از هزینهٔ یک کامیون دیزلی است. این کامیون نیمه الکتریکی با بار کامل می‌تواند در کمتر از 30 ثانیه از صفر به‌سرعت 96 کیلومتر در ساعت دست یابد درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز در سربالایی‌ها حدود 100 کیلومتر در ساعت است.

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

«Trevor Milton» مؤسس و مدیرعامل کمپانی نیکولا می‌گوید:

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار کارها برای ساخت نسخهٔ واقعی این کشنده به‌سرعت در حال انجام است و با همکاریِ هوشمندترین افراد، قصد طراحی وسایل نقلیه‌ای را داریم که قبلاً ساخت آن‌ها غیرممکن تصور می‌شد.

این شرکت تا جایی به عملی بودن پروژهٔ ساخت مدل‌های One و Zero مطمئن است که حتی سفارشات خرید برای آن‌ها را از الآن می‌پذیرد. خریداران می‌توانند با پرداخت 1500 دلار برای کامیون و 750 دلار برای باگی، آن‌ها را از هم‌اکنون سفارش دهند. این شرکت برای 5000 خریدارِ اولِ کامیونِ One به میزان 380 هزار لیتر گاز رایگان در نظر گرفته است که از طریق پمپ‌های CNG شرکت در اختیار آنان قرار داده می‌شود. گاز موردنیاز این پمپ‌ها نیز از چاه‌های گاز طبیعی متعلق به شرکت تأمین می‌شود. به گفتهٔ نیکولا این میزان گاز برای پیمودن 1.6 میلیون کیلومتر کافی است. البته امکان اجارهٔ کامیون‌های One با پرداخت ماهیانه 5 هزار دلار نیز وجود خواهد داشت. این مبلغ شامل اجارهٔ کامیون، سوخت نامحدود، پیمایش نامحدود و تعمیر و نگهداری کشنده می‌شود.

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

از سوی دیگر مدل تمام برقی Zero نیز خودرویی سرگرم‌کننده است و با یک فِرِم سبک‌وزن و یک باطری 50 کیلووات ساعتی که قدرتی معادل 520 اسب بخار تولید می‌کند می‌تواند بین 160 تا 240 کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کند. این خودرو با 40 سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین و شتاب صفرتا 96 کیلومتر زیر 3 ثانیه‌، بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده خواهد بود.

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

شرکت نیکولا امیدوار است بتوانند نمونهٔ اولیهٔ باگی Zero و کامیون One را در سال آینده معرفی کند درحالی‌که قیمت کامیون One از 350 تا 400 هزار دلار متغیر خواهد بود و باگی Zero قیمتی در حدود 42 هزار دلار خواهد داشت. مدیرعامل شرکت «تروور میلتون» در بیانیه‌ای در رابطه با آیندهٔ شرکت این‌گونه می‌گوید: «این فقط آغاز چیزی است که پیش روی آمریکا، شرکت ما و بازار وسایل نقلیهٔ الکتریکی قرار دارد».

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

این شرکت بخشی از مشخصات فنی این دو وسیله را نیز به شرح زیر اعلام کرده است:

کامیون نیکولا وان با 1200 اسب بخار

منبع: پدال



نظرات