1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. اتومبیل قوی تر همیشه اتومبیل بهتریست؟؟

اتومبیل قوی تر همیشه اتومبیل بهتریست؟؟

17 مرداد 1396
  • 2

همسرم همیشه به من یادآوری می کند که همیشه بیشتر به معنای بهتر نیست. در دنیای اتومبیل ها، افزایش قدرت در مدل های جدید هیچ حد و مرزی ندارد. مهم نیست که اتومبیل تولید کدام کشور باشد، آخرین نسل همیشه قدرت بیشتری دارد. شاید این لازم نباشد.

اتومبیل قوی تر همیشه اتومبیل بهتری نیست

فولکس واگن Rabbit GTI مدل 1983 پدرم فقط 90 اسب بخار قدرت داشت. من در 15 سالگی شانس رانندگی با این هاچبک جذاب را پیدا کردم. این دودر مشکی سریع و سرگرم کننده بود. پدرم با هوشمندی قبل از این که گواهینامه ام را بگیرم آن را فروخت، چرا که ممکن بود خودم را به کشتن بدهم. اما با استاندارد امروز، این هاچبک خیلی کند است. اخیراً یکی از آن ها را راندم و با خودم گفتم: چطور فکر می کردم که این اتومبیل سریع است؟ بخش اعظم این حس به این خاطر است که سدان ها و SUV های معمولی امروزه، دارای قدرت و سرعت Rabbit GTI هستند.

اتومبیل قوی تر همیشه اتومبیل بهتری نیست

در حال حاضر یک بی ام و M2 2017 (مدل معمولی M) دارم و سرعت این اتومبیل هوش را از سر می برد. گیربکس 2 کلاچه به این حس می افزاید و این کوپه کوچک آلمانی را از مدل دستی آن سریع تر می کند. اما آیا M2 واقعاً باید اینقدر سریع باشد؟ من می گویم که بهتر است بی ام و روی کاهش وزن و ارائه تجربه رانندگی بهتر و خالص تر تمرکز کند.

سازندگان سوپراتومبیل ها همگی در یک مسیر حرکت می کنند. یکی از دوستانم مالک یکی از مدل های جدید مک لارن MP4-12C است. من بارها با آن رانندگی کرده ام و بارها نیز به عنوان سرنشین در آن بوده ام. اگر بخواهم حقیقت را بگویم، هیچ کس به اتومبیلی سریع تر از MP4-12C احتیاج ندارد. موتور 616 اسب بخاری آن هیچ گاه کم نمی آورد و اعداد و ارقامی را که در پیست Grattan Raceway (در امریکا) مشاهده کردم در اتومبیل های دیگر ندیده ام. در واقع این مک لارن مدرن در دنیای اتومبیل های امروزی یک دایناسور است و همسن آیفون 4S می باشد.

اتومبیل قوی تر همیشه اتومبیل بهتری نیست

مدل 650S جایگزین MP4-12C شد و در حال حاضر نیز مدل 720S در بازار موجود است. نمی توانید به من بگویید که اکثر مالکان از حداکثر توانایی های سدان ها و SUV ها و حتی مک لارن فوق سریع خود استفاده می کنند. اما اسب بخار طرفدار دارد و در بازار به عنوان یک ترفند برای فروش استفاده می شود.

یکی از گزینه هایی که در بخش بازاریابی طرفدار دارد، رکورد در پیست است. چیزی که کرونومتر در پیست Nurburgring - یا Nordschleife - نشان می دهد، به عنوان یک مرجع توسط طرفداران اتومبیل دنبال می شود و خودروسازان علاقه دارند که در مورد آن صحبت کنند. پورشه 911 GT3 2018 تنها 25 اسب بخار بیشتر از مدل قبلی دارد و با زمان 7:12.7، به میزان 12.3 ثانیه سریع تر از مدل قبلی است. توجه داشته باشید که این زمان در پیست 20 کیلومتری به ثبت رسیده است. اما آیا این چیزی را برای مصرف کننده به همراه می آورد ؟

شکی نیست که ساخت این پیست آلمانی مفید است اما مطمئن نیستم که رکورد نهایی مهم باشد چرا که اکثر اتومبیل های اسپرت بسیار سریع شده اند. بله شاید برای اتومبیل هایی مانند پورشه 911 GT3 RS با خریداران خاص خود منطقی باشد، اما خریدار عادی GT3 با عرضه گیربکس دو کلاچه PDK در سال 2013 تغییر کرده است. این امر جذابیت 911 GT3 را در بین خریداران کمتر دو آتشه افزایش داد.

اتومبیل قوی تر همیشه اتومبیل بهتری نیست

من خیلی به آپشن گیربکس دستی 6 سرعته PDK پورشه 911 GT3 علاقه مندم. البته نه به خاطر مسائل مالی. با قدرت 500 اسب بخار، موتور تنفس طبیعی GT3 به طور استاندارد با سیستم PDK عرضه می شود. اگر بخواهید سرعت، کارایی و رکورد پیست را قربانی کنید، می توانید گزینه گیربکس دستی را انتخاب کنید، البته در هزینه شما صرفه جویی نمی شود. این قضیه من را آزار نمی دهد و من این اتومبیل را در حالت دیگری خریداری نمی کردم. شایان ذکر است که پورشه می داند که یک بازار برای افرادی که به سرگرمی و درگیری بیشتر از رکورد پیست اهمیت می دهند، وجود دارد. خدا را شکر هنوز جای امیدواری باقی است.

آپشن گیربکس دستی تنها یک قدم کوچک است. بیایید امیدوار باشیم که پورشه به تولید 911 ادامه دهد بدون این که هر دفعه در یک مدل جدید، قدرت آن را دستکاری کند. احتمالاً اگر این افزایش قدرت ادامه داشته باشد، باید به سراغ توربوشارژرها بروند و هیچ انسان عاقلی این را نمی خواهد. تجربیات ناخوشایند با رسیدن موتور 6 سیلندر خطی پورشه به دور 9000 در دقیقه رخ خواهد داد.

خریداران خودخواه حتماً از نظریه "هرچه بزرگتر بهتر" تبعیت می کنند. آن ها درک نمی کنند که شورولت کوروت گرند اسپرت بهتر از کوروت Z06 است و موستانگ Boss 302 بهتر از شلبی GT500 می باشد. امیدوارم که نسل بعدی طرفداران اتومبیل متوجه باشند که اتومبیل خوب چیست و خودروهای خالص چگونه بازار را به دست می آورند. در آخر، باید اضافه کنم که همسرم همیشه درست می گفت...



نظرات

  • محمد محمد (17 مرداد 1396 ساعت 12:21)

    انتخاب سختیه :)

  • علی اکبر علی اکبر (17 مرداد 1396 ساعت 12:04)

    الان با بودن توربو شارجر و سوپر شارجر الزاما اتومبیل قوی تر بهتر و سریعتر نیست
    مثلا همین تلیسمان با 1600 سی سی خیلی بهتر از اپتیما 2400 سی سیهستش