1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه فنی و بررسی اتومبیل های مزدا 3 ، رنو مگان، کیا سراتو و MG6

مقایسه فنی و بررسی اتومبیل های مزدا 3 ، رنو مگان، کیا سراتو و MG6

20 اردیبهشت 1393
  • 5

این تست توسط کارشناسان «مجله ماشین» تهیه شده است .
آزمایش فنی و نوشته: سید سروش سیدی
عکس: جابر معصومیان

test

test

یکی دو سال پیش، با پرداخت 100 میلیون تومان، می‌شد خودروهایی نظیر مرسدس‌بنز کلاس C، ب‌ام‌و سری3 و یا لکسس IS را خریداری کرد اما اوضاع و احوال و شرایط نابسامان اقتصادی کشورمان طوری رقم خورده که برخلاف همه جای دنیا در حال حاضر با همین مبلغ، شاید بتوان اتومبیل‌های مانند MG6، رنو مگان، کیا سراتو و مزدا3 (که به واقع ارزش قیمتی در حدود 40-50 میلیون تومان ندارند) را خرید! به هر حال، صرف نظر از این مسائل، چندی پیش تصمیم گرفتیم اقدام به برگزاری آزمایش و مقایسه‌ای گروهی بین خودروهای نامبرده کنیم تا ببینیم کدام یک بیشترین ارزش در قبال مبلغ پرداختی را دارند؟

test

test

رتبه اول: MG6 مگنت مدل 2013

با عضو انگلیسی این آزمایش شروع می‌کنیم. خودرویی که از ورود آن کمی بیش از یک سال گذشته و شرکت MG برای این رقابت، مدل مگنت را راهی میدان کرده که تنها فرق آن با نمونه GT، داشتن صندوق عقبی بزرگ است. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 1800 سی‌سی بهره می‌برد که با حمایت یک توربوشارژ با فشار بوست پایین، توانی حدود 160 اسب‌بخار تولید می‌کند.

test

MG6 مگنت، در بخش طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. طرح چراغ‌های زیبای جلو بی‌شباهت به چشمان مار نبوده و سپر بزرگ یک تکه، ورودی هوای مشبک، کاپوت عضلانی و ستون‌ها و شیشه‌های کوتاه که خودرو را مانند کوپه‌ای 4 در جلوه می‌دهند، از جمله شاخصه‌های آن هستند. رینگ‌های 18 اینچی 5 پره دوبل با تایرهای 215 میلی‌متری گودیر، سواری خوبی را برای این خودرو رقم می‌زنند. کابین هم به‌لطف استفاده از چرم مصنوعی کرم رنگ، جلوه‌ای لوکس دارد.

test

کنترلرهای روی داشبورد، کنسول میانی و غربیلک فرمان، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداقل حواس‌پرتی راننده را در حین حرکت، برای استفاده از آن‌ها به‌همراه داشته باشد. MG6 در هیچ کدام از بخش‌های این آزمایش نمره منفی کسب نکرد، البته به جز عملکرد سیستم فرمان که علیرغم نرمی مثال‌زدنی، حس خاصی از مسیر جاده به راننده منتقل نمی‌کند. این خودرو با تکیه بر پیشرانه توربوشارژ خود، توانست با میانگین 9 لیتر، بهترین رکورد مصرف سوخت در سیکل شهری را به‌دست آورد.

test

MG6 Magnet در آزمایش شتاب اولیه، به‌علت تأخیر سیستم توربو، نتوانست کیا سراتو را شکست دهد، هرچند 02/0 ثانیه، اختلاف محسوسی به حساب نمی‌آید و البته در سرعت‌های بالای 100 کیلومتر، به‌لطف گشتاور 215 نیوتن‌متری، این حریف کره‌ای بود که قافیه را می‌باخت! جالب اینکه، برتری MG با وجود وزن 1485 کیلوگرمی (که آن را به‌عنوان سنگین‌ترین اتومبیل آزمایش مطرح می‌کرد) حاصل آمد!

test

test

test

نقاط ضعف MG

بازار دست دوم و خدمات پس از فروش، طرح صفحه کیلومتر که تناسبی با ماهیت خودرو ندارد، سیستم فرمان بی‌حس، دید محدود عقب.

رتبه دوم: مزدا‏3 مدل 1391

این خودرو که بارها توسط کارشناسان «مجله ماشین» مورد آزمایش قرار گرفته و موفق شده نظر مساعد آن‌ها را جلب کند، نتوانست در این آزمایش، در برابر حریف انگلیسی، آن‌طور که باید خودی نشان دهد! سیستم تعلیق خشک، در کنار فضای محدود کابین که البته نشأت گرفته از فرم آئرودینامیک خودروست، سواری ناراحتی را برای سرنشینان رقم می‌زند.

test

گیربکس مزدا در حالت غیر اتوماتیک کمی گیج کننده بوده و جای مثبت و منفی در ریل آن، خلاف سایر خودروهای این آزمایش است، به‌طوری‌که با فشردن اهرم تعویض به عقب سبک و با فشردن به جلو، سنگین می‌شود! این خودرو در بحث کیفیت و ارگونومی کابین، سرآمد گروه قرار می‌گیرد اما موقعیت راننده در آن به‌خوبی سه حریف دیگر نیست!

test

پیشرانه 4 سیلندر 2000 سی‌سی مزدا3، هر چند با مگان و سراتو هم حجم بود اما با وجود 5 اسب‌بخار و 7 نیوتن‌متر گشتاور کمتر، گیربکس 5 دنده و وزن 1303 کیلوگرمی، (در مقابل وزن 1250 کیلویی سراتو)، پا به پای حریف کره‌ای می‌تاخت.

test

در بحث مصرف سوخت، این مزدا3 است که با تکیه بر سابقه درخشان و تکنولوژی روز، در مقابل سراتو و مگان قرار می‌گیرد اما یارای رقابت با حریف 1.8 لیتری خود را ندارد! یکی دیگر از نقاط ضعف این سدان، نبود سنسور و دوربین دید عقب بود که به‌عنوان گران‌ترین اتومبیل آزمایش، جای کمی تأمل داشت!

test

test

test

نقاط ضعف مزدا‏3

سیستم تعلیق خشک، کابین تنگ، شلوغی بیش از اندازه داشبورد، نبود سنسور و دوربین دید عقب.

رتبه سوم: کیا سراتو مدل 2013

از این خودرو می‌توان به‌عنوان عضو میانه‌روی گروه یاد کرد! کیا، طی سال‌های گذشته تغییرات متعددی روی سراتو اعمال کرده تا بتواند در این بخش بازار، مقابل حریفان کهنه‌کار خود، حرفی برای گفتن داشته باشد اما علیرغم بهبودهای حاصل آمده، سراتو در بحث کیفیت کلی، همچنان یک قدم از رقبا عقب‌تر است. شاهد این ادعا را می‌توان کارکرد 7 هزار کیلومتری و بروز ایرادهای متعدد در خودرو (که باعث شده مالک چندین‌بار به نمایندگی رجوع کند)، دانست!

test

در هر حال، کابین این کیا، با وجود فضای پای عالی در عقب، از ضعف فضای سر رنج می‌برد. طراحی صفحه کیلومتر و داشبورد، با ترکیب دو رنگ مشکی و قرمز، هیجان خاصی را در راننده ایجاد می‌کند. گیربکس 6 سرعته سراتو، به‌خوبی به وظیفه خود عمل کرد، کمترین تأخیر در تعویض دنده‌ها را داشت و با تکیه بر همین مزیت، توانست آن را به‌عنوان سریع‌ترین عضو گروه در آزمایش شتاب صفر تا 100، مطرح کند.

test

در بحث مصرف سوخت، کامپیوتر سفری میزانی بیش از 13 لیتر در سیکل شهری را نشان می‌داد که حتی از مگان با پیشرانه‌ای با تکنولوژی قدیمی‌تر و گیربکسی ضعیف‌تر نیز بیشتر بود! پیشرانه سراتو به نرمی مگان و مزدا 3 نبود و صدای آن بیش از 3 رقیب دیگر به داخل کابین نفوذ می‌کرد. این خودرو به‌لطف سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD، بهتر از مگان عمل می‌کند.

test

test

test

test

نقاط ضعف سراتو

مصرف سوخت، کیفیت ساخت پایین، نفوذ صدای پیشرانه به خودرو.

رتبه چهارم: مگان 2000 E2 مدل 1391

رنو مگان که در سال 2005 توانست لقب خودروی سال اروپا را از آن خود کند، حدوداً 7 سالی است میهمان خیابان‌های کشور بوده و توانسته جای خود را به‌خوبی در دل مردم باز کند، لیکن در این آزمایش و در برابر رقبا، بیشتر شبیه به پیشکسوت دنیای ورزش می‌ماند که از دور نگاهی به جوانان تازه نفس گود می‌اندازد! این خودرو، بهترین عملکرد ترمز و فرمان و بهترین خدمات پس از فروش را نسبت به سایرین داراست.

test

گیربکس 4 دنده مگان، در سال 2014 تقریباً شبیه به یک شوخی می‌ماند و به اعتقاد نگارنده، یکی از ناهماهنگ‌ترین نمونه‌های موجود در دنیای خودروسازی است. اما علیرغم این ضعف، در مقوله مصرف سوخت و با میانگین 11 لیتر در سیکل شهری، توانست بخشی از ضعف‌های خود را بپوشاند.

طراحی مگان متعلق به سال 2005 بوده و از نظر امکانات رفاهی و ارگونومی، در بین رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد. فضای صندوق عقب این خودرو، یکی از بزرگ‌ترین‌ها در بین هم‌کلاسان خود است. کمک‌فنرهای مگان، جزء مزیت‌های آن در شهر بوده که خیال سرنشینان را از بابت ناهمواری‌های سطح مسیر آسوده می‌کند، هرچند این نرمی بیش از اندازه، باعث شده تا هندلینگ آن با مشکل مواجه شود. پیشرانه 2000 سی‌سی مگان می‌تواند 132 اسب‌بخار در 5500 rpm تولید کند که یارای حمل جثه 1385 کیلویی آن را (که سنگین‌ترین عضو گروه پس از MG بود)، ندارد!

test

test

test

test

test

نقاط ضعف مگان

وزن بالا، گیربکس، طراحی و امکانات داخلی.

آزمایش سیستم تعلیق

و اما در پایان، تصمیم گرفتیم آزمون کلی سیستم تعلیق خودروها را انجام دهیم. در این آزمایش، ظرف آب مدرجی در دستان سرنشین عقب قرار گرفت و راننده با سرعتی معین، از روی مانعی مشخص رد شد. میزان آب بیرون ریخته را در هر 4 خودرو سنجیدیم که نتیجه، بیرون ریختن آب از سراتو و مزدا 3 بود، همچنین پس از گذشتن از مانع، ضربه شدیدی به اتاق هر دو اتومبیل وارد شد و منبع اگزوزشان به زمین اصابت کرد. اما در مورد مگان و MG نتیجه این بود که هیچ میزان آبی از ظرف بیرون نریخت، هرچند سیستم تعلیق مگان ضربه نه‌چندان محکمی به اتاق وارد کرد اما MG حتی این ضربه را هم نداشت! جالب اینکه به‌دلیل تعجب همراهان، این آزمایش برای MG دو بار تکرار شد اما هر بار، نتیجه مشابهی به دست آمد!

test

test

test

حال این سؤال پیش می‌آید که چطور مگان با سیستم تعلیقی که زبانزد خاص و عام است نتوانست MG را شکست دهد؟ جواب ساده است. زیرا این خودروی انگلیسی، چینی، بلندترین فاصله محوری را در بین اعضای گروه دارد که باعث شده فرود چرخ‌ها زودتر از مگان باشد و در نتیجه، هیچ ضربه‌ای به اتاق وارد نشود.

نتیجه ‏گیری

MG6 Magnet در کلاس C و محدوده قیمت حدود 100 میلیون تومان، بهترین گزینه است زیرا در آن می‌توان نرمی مگان، هندلینگ و اسپرت بودن مزدا و قدرت و آپشن‌های سراتو را توأمان تجربه کرد!

از مالکین خودروها آقایان «سعید سیدی» (مگان)، «امیدجلالی» (سراتو)، «کیوان ثریایی» (MG) و «کاوه قریشی» (مزدا 3) و «مهبد ضیغمی» و خانم «نغمه هزاریان»، به جهت همکاری با گروه آزمایش «مجله ماشین» تشکر می‌کنیم.



نظرات

  • ANC ANC (1 بهمن 1397 ساعت 21:57)

    به نظر من مگان از همه این انگولک ها بهتره

  • امیر محمد بهزادی امیر محمد بهزادی (14 اسفند 1396 ساعت 19:34)

    به نظر من سراتو از همشون بهتره قدرتش عالیه

  • علی علی (2 تیر 1396 ساعت 14:52)

    اینجا جای سوناتا اتاق قدیم خالیه

  • امیر امیر (4 آذر 1395 ساعت 11:35)

    هر چهار تا خوبن. ولی اگر به خرج بیوفتن بیچارت می کنن. باید خود ماشین و بفروشی و خرج خودش بکنی.

  • ارا ارا (24 اردیبهشت 1393 ساعت 17:58)

    خوب بود که وقتی بررسی میکنید فنی باشد ، این بررسی به قدری ابتدایی بود و با نتایج الکی بود که هر کسی به راحتی میتواند متوجه شود که بخاطر اهداف تجاری ارائه شده است.