1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

24 تیر 1396
  • 1

خودروهای شاسی بلند اصولا قیمت بالاتری نسبت به دیگر هم خانواده های شان داشته که باعث می شود تا برخی اقشار جامعه نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. اما در سال های اخیر و با ظهور پدیده کراس اوورهای کوچک تک دیفرانسیل (که با قیمت بسیار کمتری نسبت به SUV های واقعی و یا حتی کراس اوورهای بزرگ دو دیفرانسیل عرضه می شوند) به رویای شاسی بلندسواری عده کثیری جامه عمل پوشانده شده است. در این بین، باز هم برخی از این کراس اوورها هستند که با قیمت مناسب تری به فروش رسیده و اصطلاحا ارزش خرید بالایی دارند. در مطلب پیش رو به بررسی و مقایسه 2 دستگاه از این دست کراس اوورهای موجود در بازار کشور – که با قیمتی کمتر از 70 میلیون تومان قابل خریداری هستند – یعنی لیفان X60 اتوماتیک و چانگان CS35 می پردازیم.

طراحی

لیفان X60 اتوماتیک از نظر ظاهر، تفاوتی با نمونه دنده ای نداشته و به عقیده برخی افراد، ظاهر آن کمی رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است. در نمای جلو X60، ابعاد بزرگ چراغ ها و جلوپنجره، کاملا یادآور زبان طراحی چند سال پیش چینی هاست. در نمای جانبی، توجه بیننده به خط کمر برجسته خودرو و پف کردگی قابل توجه گلگیرها جلب می شود که نمایی نسبتا به روز را در ذهن تداعی می کند. شاید به روزترین و جذاب ترین بخش طراحی X60 را بتوان نمای عقب دانست که مواردی همچون نحوه نورپردازی چراغ های عقب، قطعه پلاستیکی دیفیوزرمانند زیر سپر و نحوه جانمایی مه شکن های درون سپر، نمایی نسبتا جذاب به این قسمت می دهند. کابین X60 نیز طراحی مناسبی داشته از لحاظ ارگونوسی نیز مطلوب است که از موارد جلب توجه کننده در کابین آن می توان به کیلومتر شمار دیجیتالی و مانیتور بزرگ لمسی قرار گرفته در قسمت میانی داشبورد اشاره کرد.

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

در مقابل چنگان CS35 نیز از زبان طراحی نسبتا مشترکی با لیفان X60 بهره می برد. به گونه ای که مواردی همچون ابعاد بزرگ جلوپنجره و چراغ های جلو، خط کمر برجسته و پف گلگیرها (البته با میزان اغراق کمتر) در CS35 نیز همانند X50 وجود دارد. نمای عقب CS35 نیز ساده بوده و تنها نکته جلب توجه کننده در این نما، امتداد چراغ ها تا روی درب صندوق بار است. طراحی کابین CS35 نیز بسیار خوب و مدرن انجام گرفته و از موارد جالب توجه آن می توان به طرح اسپرت صفحه نشان دهنده ها اشاره کرد. در مجموع می توان گفت که دو خودروی مورد نظر، از لحاظ طراحی برتری خاصی به یکدیگر نداشته اما به عقیده برخی، طرح چانگان به روزتر از لیفان است که با توجه به جدیدتر بودن CS35 نسبت به X60، این موضوع طبیعی به نظر می رسد.

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

مشخصات و توانمندی های فنی

لیفان X60 اتوماتیک مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری با حداکثر قدرت 131 اسب بخار و حداکثر گشتاور 168 نیوتن متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، ضمن مصرف 8.3 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا 100 حدود 13.5 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را به این کراس اوور چشم بادامی می بخشد. سواری X60 اتوماتیک نسبتا نرم بوده و کابین کم سروصدایی را در آن شاهد هستیم اما با توجه به توان نه چندان بالای پیشرانه و وجود گیربکس CVT نباید توقع شتابگیری خیلی خوبی از آن داشته باشید.

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

در مقابل چانگان CS35 از یک پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 133 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر برخوردار است که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 14 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای این چینی خوش قیمت به ارمغان می آورد. کیفیت سواری CS35 خوب بوده و کمی نرم تر از X60ارزیابی می شود، ضمن این که پیشرانه آن بسیار کم مصرف است اما از نظر شتاب و هندلینگ کاملا معمولی ظاهر می شود که البته با توجه به توان پیشرانه و ارتفاع اتاق، این امر طبیعی است.

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

امکانات رفاهی و ایمنی

از جمله امکانات رفاهی مشترک بین لیفان X60 اتوماتیک و چانگان CS35 می توان به مواردی همچون تهویه مطبوع دمشی، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، سیستم صوتی با 6 عدد بلندگو، سنسور دنده عقب و کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد که در این بین برتری های X60 بر CS35، مواردی همچون DVD پلیر مجهز به مانیتور لمسی، سنسور نور دوربین دنده عقب و پاور ویندوز را شامل می شود.

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

همچنین کروز کنترل، دی لایت و آینه تاشوی برقی نیز از مواردی هستند که در CS35 وجود داشته اما X60 فاقد آن است. اما در زمینه امکانات ایمنی، برتری با چانگان خواهد بود زیرا CS35 از سیستم ترمز ABS-EBD BAS، (سیستم کمکی در مواقع اضطراری) و 4 عدد ایربگ بهره می گیرد در صورتی که X60 فاقد سیستم ترمز کمکی و ایربگ های جانبی است.

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

سخن پایانی

در پایان اگر نگاهی به هر یک از دو خودروی مورد بررسی داشته باشیم در می یابیم که هر دوی آنها در مواردی همچون قیمت مناسب، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده، امکانات رفاهی و کیفیت سواری قابل قبول و همچنین شتابگیری نسبتا ضعیف اشتراک دارند. در این بین از مواردی همچون فضای بیشتر سرنشینان و صندوق بار، پیشرانه قوی تر و در دسترس تر بودن قطعات یدکی می توان به عنوان نقاط برتری لیفان X60 و چانگان CS35 یاد کرد در صورتی که CS35 نیز ایمنی بیشتر و مصرف سوخت پایین تری نسبت به رقیب دارد. لازم به ذکر است که قیمت در نظر گرفته شده برای لیفان X60 اتوماتیک از سوی کرمان موتور (تیر 96) برابر با 68 میلیون و 250 هزار تومان است. همچنین چانگان CS35 اتوماتیک نیز با قیمت 65 میلیون و 990 هزار تومان از سوی سایپا به فروش می رسد. امکان خرید اقساطی نیز برای هر دو خودرو فراهم است.

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟

 لیفان X60 و چانگان CS35؛ کدام یکی را بخریم؟



نظرات

  • Mo Mo (15 آبان 1397 ساعت 10:34)

    اگر فورد اکواسپرت جدید را ببینید شباهت عجیبی به چانگان داره پلت فرم که دقیقا یکیه
    طرح چراغ های عقبش هم یادآور چراغ های عقب فورد اسکیپ جدید هست